Sivu 5/6

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 10 Helmi 2014, 11:24
Kirjoittaja kari t
Konekliningalla testautettiin ensin vanhat suuttimet, totesivat että on vaihtukunnossa.
Savuutus tuli heti esille noillaa IKH:n uusilla suutimilla, sitten vaihdettiin uudet suutimet Diesel Turusella, savuutus loppui. Koplinki vaihdettiin suutimien vaihdon jälkeen.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 10 Helmi 2014, 11:38
Kirjoittaja jusape
Eli johtui pelkästään pruutista.....

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 10 Helmi 2014, 11:57
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Hyvä tarkennus. Kun tosiaan alkuun sain käsityksen, että kertaröökillä pamautettu kaikki vaihtaa, niin tilanteesta ei satavarmaksi voi savutuksen syytä sanoa, mutta kerta testattu erikseen niin se kertoo että suuttimet kusi tällä kertaa.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 10 Helmi 2014, 18:30
Kirjoittaja kari t
Sain fourin omistajalta posittiivista palautetta, lähtee käyntiin lämmitämättä niinkuin nuhvin pitääkin tälläisillä ilmoilla, huomattava parannus viimekesään.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 30 Maalis 2014, 16:18
Kirjoittaja jjj
Pitäs täs hommata suutinkärjet fouriin niin nuo ikh:n kärjetkö ei näissä foureissa toimi.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 04 Huhti 2014, 14:11
Kirjoittaja jjj
Käykö nuo majorin kärjet bdll 150s6571 nelos nuffiin?

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 04 Huhti 2014, 17:53
Kirjoittaja kari t
Majorin kärjet laitettiin lassen nuhviin bdll 150 s 685, astekulma 150, reiät 0,27 mm.
Astekulmahan noissa bdll 150 s 6571 on sama, varmista reikien koko.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 04 Huhti 2014, 18:13
Kirjoittaja jjj
Juu täytyy kysästä jostain diesel huollosta.kaverilla olis tuollaiset kärjet ylimääräisenä.sitte mites nuo vauhtipyörän merkit meinaa löysin kolme viiva ja jotain kirjaimia niissä mutta en saa kunnolla selvää niistä?

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 06 Huhti 2014, 18:13
Kirjoittaja jjj
No niin suuttimet tutkittu.ei vuoda mutta avautumis paineet 170-180 välillä.eli ongelma on sininen savu joka haisee palamattomalle dieselille ajoitus tuskin on pielessä ku lähtee hyvin käymään ja käy hyvin.käytön puutetta ei pitäsi olla koska 2vko huudatettu sirkkeliä
(Kulmavaihde taitaa olla 1:1 koska melkein täys kaasulla piti pyörittää)eli mistä nyt vois vikaa alkaa hakemaan?

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 06 Huhti 2014, 19:43
Kirjoittaja kari t
jjj kirjoitti:Juu täytyy kysästä jostain diesel huollosta.kaverilla olis tuollaiset kärjet ylimääräisenä.sitte mites nuo vauhtipyörän merkit meinaa löysin kolme viiva ja jotain kirjaimia niissä mutta en saa kunnolla selvää niistä?
Tuollaiset merkinnät vauhtipyörästä pitäis löytyä. http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... it+001.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;< vasempaan, löytyy toinen kuva.
VAUHTIPYÖRÄN MERKINNÄT
btd= ennen yläkuolokohtaa.
tdc= yläkuolokohta.
atd= jälkeen yläkuolokohdan.
28 asteen merkki, fourin / three / vanhempien mallien ruiskupumpun ajoitus.
25 asteen merkki, kymppimallien ruiskupumpun ajoitus.
Pitäis kahtella irrallaan oleviste vauhtipyöristä löytyiskö paremmin näkyviä merkkejä.
Suutimien avautumispaineet näyttäs olevan kohdillaan, tosin jotku meinaa että vanhalla, väljällä pumpulla pitäis olla alhaisemmat.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 06 Huhti 2014, 19:50
Kirjoittaja Osmo_
jjj kirjoitti:No niin suuttimet tutkittu.ei vuoda mutta avautumis paineet 170-180 välillä.eli ongelma on sininen savu joka haisee palamattomalle dieselille ajoitus tuskin on pielessä ku lähtee hyvin käymään ja käy hyvin.käytön puutetta ei pitäsi olla koska 2vko huudatettu sirkkeliä
(Kulmavaihde taitaa olla 1:1 koska melkein täys kaasulla piti pyörittää)eli mistä nyt vois vikaa alkaa hakemaan?
Ei se täyskaasulla huudatus ole oleellista vaan se, että paljonko moottori rasittuu. Kun moottori joutuu "työskentelemään" niin silloin sieltä palaa piki pois ja moottori puhdistuu. Kyntelin traktorilla, joka savutti ja oli nuhainen. Jonkun aikaa kun kynti niin tehot alkoivat pikkuhiljaa palailla ja tuntui ihan eri traktorilta.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 06 Huhti 2014, 20:36
Kirjoittaja jjj
kari t kirjoitti:
jjj kirjoitti:Juu täytyy kysästä jostain diesel huollosta.kaverilla olis tuollaiset kärjet ylimääräisenä.sitte mites nuo vauhtipyörän merkit meinaa löysin kolme viiva ja jotain kirjaimia niissä mutta en saa kunnolla selvää niistä?
Tuollaiset merkinnät vauhtipyörästä pitäis löytyä. http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... it+001.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;< vasempaan, löytyy toinen kuva.
VAUHTIPYÖRÄN MERKINNÄT
btd= ennen yläkuolokohtaa.
tdc= yläkuolokohta.
atd= jälkeen yläkuolokohdan.
28 asteen merkki, fourin / three / vanhempien mallien ruiskupumpun ajoitus.
25 asteen merkki, kymppimallien ruiskupumpun ajoitus.
Pitäis kahtella irrallaan oleviste vauhtipyöristä löytyiskö paremmin näkyviä merkkejä.
Suutimien avautumispaineet näyttäs olevan kohdillaan, tosin jotku meinaa että vanhalla, väljällä pumpulla pitäis olla alhaisemmat.
Juu löysin 28 merkin oli vaan nii likanen ettei heti löytynyt

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 02 Huhti 2016, 13:52
Kirjoittaja VeeWee
Vein oman kutosen suuttimet tutulle dieselpajalle ja kummasteltiin millaiset kärjet sinne kuuluisi.
Nuffieldmaster kirjoitti:BMC OEA suuttimet cmk1569 bdll150s6194
BMC OEB suuttimet cmk1571 bdll150s6310

Lähde: Service Bulletin (huoltotiedote) no. t251
Velu kirjoitti:Nyt on tarkistettu 5.1 kirjasta. Siihen sanoo kirja suuttineksi seuraavaa.

BDLL 150S 6144

Tuosta en minä saa muuta ulos kuin suihkutuskulman, joka on siis 150 astetta. Aika näyttää miten volvon kärki käyttäytyy. 5.7 on uudempaa sorttia niin siinä on siten tuo uusi suutinkin.

Nyt saatiin suutinasiat hyvin kerättyä samaan paikkaan. Täältä ne sitten löytyy, vaikka ei olisikaan kirjan äärellä.
Näitä kumpaakaan ei opukset ehdottaneet,mutta kolmea-neljää muuta vaihtoehtoa kyllä,riippuen myös oliko rivi- vai jakajapumpulla.
Ois varmaan pitänyt raapustaa ylös,mutta ei siinä väsyneenä töiden jälkeen tullut mieleen,mutta 150 asteluvulla kaikki.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 02 Huhti 2016, 15:44
Kirjoittaja kari t
Ei minunkaan kuutoseen löydetty enään noita BDLL 150 S 6144 suutimia joita BMC DIESEL 5,1 l Mootorin HUOLTOKÄSIKIRJA suosittelee. Wihelän Konepaja Oy:llä oli pumppu tarkistettavana ja sieltä saivat hommattua BDLL 150 S 6649 kärjet, olivat lähinnä mitä suomesta tuolloin sai, reilut pari vuotta sitten.
Seuraavanlainen kärkien numerosarja löytyi työtilauksesta 5621696, näitäkään ei suomesta tuolloin saaneet.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 02 Huhti 2016, 15:56
Kirjoittaja Raataja
Jos koneremontin tehty traktorin moottori savuttaa ja / tai kuluttaa öljyä, niin "tee se itse asentajan" neuvo; -Odota, aja vaan roheesti, ja kuormita konetta männän renkaiden ym. osien hioutumista varten on täyttä huuhaata. Kyllä siellä silloin on jotain tehty päin perse..tä tai jätetty tekemättä taikka käytetty vääriä / vääränkokokoisia osia. Oikein korjattu kone ei vuoda eikä savuta, Kyllä näin on hiljaa tosi. Ei edes Leukku! :(