Sivu 4/6

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 10:02
Kirjoittaja kari t
Koneena -59 DM4
Aiheuttaako no väärät suutinkärjet koneen käymättömyyden vai vain huonompaa käyntiä?
Mielestän tuota huonompaa käyntiä, voimakasta savuutusta.
Majorin pumpu ei varmaan käy nuhviin, kuten 10/60 TenSpeed sanoi, elementit siätölöiltään toesenkätiset, http://www.nettikone.com/fordson/major/1240947" onclick="window.open(this.href);return false;, näkyy viidenessä kuvassa.
Noissa IKH:n suutimissa on astekulma 140, reijän koko 0,30 mm, kun taas nuhviin sopivissa BDLL suutimissa astekulma on 150, reikä 0,26.
Eetterillä lupaa -> polttoaineen syöttöön tuo viittaa.
Laitatko eetterin suoraan imusarjaa, vaiko ilmanputsarin kautta ? Kannattaa tarkistaa ilmanputsari jos on kylmässä tallissa / ulkona, voi olla että on putsari jäässä.
Kokeile lämpöpuhaltimella kuumaa ilmaaa suoraan imusarjaan.
Mites noi alipaineohjauksen putket? Kytketty niin, että putket ovat "ristissä".
Noin "ristissä" niiden pitää ollakin.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 19:10
Kirjoittaja Pitu
Kiitoksia vastauksista
kari t kirjoitti:Majorin pumpu ei varmaan käy nuhviin, kuten 10/60 TenSpeed sanoi, elementit siätölöiltään toesenkätiset, http://www.nettikone.com/fordson/major/1240947" onclick="window.open(this.href);return false;, näkyy viidenessä kuvassa.
Sininen väri aiheuttaa hämmennystä, varsinkin kun kone ei käy kelvollisin keinoin.
Pumppu siis on ulospäin samanlainen, kuin edellinenkin.
Majurin pumpussahan on alipainekalvo kytkimen päällä. Pumppu on tilattu täälläkin kehutulta asiantuntevalta toimittajalta. Eli uskon vielä pumpun olevan oikea.
Tässä kuva pumpusta:
Kuva
Voortin pumppu:
Kuva
kari t kirjoitti:
Eetterillä lupaa -> polttoaineen syöttöön tuo viittaa.
Laitatko eetterin suoraan imusarjaa, vaiko ilmanputsarin kautta ? Kannattaa tarkistaa ilmanputsari jos on kylmässä tallissa / ulkona, voi olla että on putsari jäässä.
Kokeile lämpöpuhaltimella kuumaa ilmaaa suoraan imusarjaan.
Ensin putsarin läpi, sitten suoraan imusarjaan. Tuota lämpöäkin koitettu, jopa ennen tuota eetteriä.
Myös jäähdytysvettä on letkulämmittellä lämmitelty.
(Lämpöähän on turha lykätä koneeseen kylmän öljyn/villan läpi)
Putsarin öljyt on tässä touhutessa vaidettu. Mitä öljyä muuten olette putsarissa käyttäneet?
Aiemmin mulla oli halppis-syntisiä, mitä nyt 5l pöntöista purkin pohjalle jäänyt. Lähinnä talvikäyttöä ajatellen. Ilmanputsarissahan ei paljon öljyt lämpene. Nyt tosin ei noita kannunpohjia ollut, niin laitoin Monitraa.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 19:14
Kirjoittaja ramba
Pitu kirjoitti:Mitä öljyä muuten olette putsarissa käyttäneet?
Ihan moottoriöljyä mitä nyt sattuu löytymään.. Ei se niin ronkeli varmaan ole kunhan ei laita mitään vaihteistoöljyä..

Re: Fouri ei käy

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 19:17
Kirjoittaja Pitu
Siis ongelmahan mulla on tuo ettei kone käy.
Ja koetan siihen löytää syitä.
Olennainen juttu siis on, etteivät nuo suuttimet ole varsinainen ongelma.
(Mikäli saan koneen kuntoon ne pitänee silti vaihtaa.) :?

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 20:34
Kirjoittaja kari t
Läheppä hakemaan vikaa tankista lähtien, tyhjennä tankki, ota pohjaroppu auki, puhdista siintä mahdollisesti vielä paikoillaan oleva sihti, sitten sakkakuppi, siinä oleva sihti, sitten siirtopumppu, sielläkin on verkkosiivilä, pelaako venttiilit, kannatais varmaan vaihtaa uuteen, seuraavaksi polttoaine suodatin, vaihda uuteen, tarkasta kaikki liitokset mahdolllisten vuotojen varalta, sitten ilmaus siirtopumpulla, pumpun kyljestä ilmausruuvit auki, ite ilmaan ensin suodattimen.
Yks mahdollinen syy, kuten jusape sanoi, venttiilit liian syvällä kannessa, venttiilit vuotaa, varmaan säädetty oikein ja mahdollisesti paksu kannen tiiviste yhdistettynä väljään koneeseen.
Keksikööt toiset muita mahdollisia syitä :wink:

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 06 Helmi 2014, 02:23
Kirjoittaja jusape
Eipä oikein muuta vaihtoehtoa enää tule kanssa mieleen.... paitsi... että ... Täähän on nelonen, ketjujakopää....
Jos kettinki pahasti kulunut/löysällä, tällöin ajoitus voi heitellä todella pahasti starttaillessa ja käydessä nokan "rykimisvoimien" takia ? Jossain viestiketjussa EHKÄ ? olisin lukenut jostain rikkoontuneesta ketjunkiristimestäkin, vaiko onko kuitelmamuistikuva ??

Ja jos ketjun mahdolliseen löysyyteen lisätään summamutikassa vielä muutama muu käyntiä heikentävä tekijä, huonot/väärät suuttimet, venttiilit syvällä ja ehkä hieman vuotoa ja extrana päälle ehkä vielä paksu tiiviste, niin soppa onkin melkoisen valmis.... Eikun sekoittamaan.....

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 06 Helmi 2014, 21:08
Kirjoittaja kari t
Yks asia tuli tuossa vielä mieleen, onko ajoitukset varmasti oikein, antaako pumppu ainetta oikeisiin sylintereihin, oikeaan aikaan, ettei vain olis pumpun ajoitus pielessä :?:

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 06 Helmi 2014, 21:56
Kirjoittaja Pitu
kari t kirjoitti:Yks asia tuli tuossa vielä mieleen, onko ajoitukset varmasti oikein, antaako pumppu ainetta oikeisiin sylintereihin, oikeaan aikaan, ettei vain olis pumpun ajoitus pielessä :?:
Sainkin tästä jo päivemmällä konsultaatiota. Pumpun kytkintä oilin aiemmin jo ympäri käännellyt.

Eli seuraavaksi ruvetaan tutkimaan jakopään välyksiä ja ajotuksia.
Tänään jo hiukka alustavasti kattelin. Heikkoa oli yksin pimeessä konetta yrittää pyörittää. Äkkiseltään ei klappia jakopäässä tuntunut. Lauantaina päivänvalossa uudestaan. :wink:

1½" hylsy tuota kampuran pyöritystä varten meni hankintaan.
Tai oikeastaan 1" väntiöllä olevaa isojen hylsyjen sarjaa onkin pitänyt jo jonkin aikaa hankkia.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 06 Helmi 2014, 22:04
Kirjoittaja jusape
38mm hylsä sopii käsittääkseni nelosen ja varmasti oman 460pin kampuran päähän, illalla viimeksi kiertelin avaimella ( oma satsi 3/4" vääntiöllä ).....

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 06 Helmi 2014, 22:56
Kirjoittaja NuffiPekka
Oletko nyt aivan varmasti todennut että polttoainetta tulee pumpulle asti siirtopumpulla pumpaten. Tuo kuvaamasi oire että voimaton käynti ja sammuminen eikä sitten enää uudelleen käyntiin, viittaisi kyllä aika selvästi polttoaineensaantivaivoihin. Syöttöpumpun ilmausruuvi auki ja siirtopumpulla pumppaamaan niin löpöä pitäisi tulla ilmaruuvin reiästä kaarena tai jos on se putki alaspäin niin putken täydeltä. Jos ei tule niin muuta vikaa ei tarvitse etsiäkkään. Ja noissahan saa sen ajoituksen sitten sen puoli kierrosta pieleenkin... :wink: . nimin. kokemusta on :D .

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 09 Helmi 2014, 22:49
Kirjoittaja Pitu
Hieman tilannepäivitystä, vaikka hiukan ohi alkuperäisen aiheen meneekin..
Tutkimukset alkoivat pyörittämällä moottoria edestakaisin kampiakselin päästä. Samalla tarkkailin välyksiä syöttöpumpun kytkimellä. Olivat pieniä. Jäkopäässä oleva välys oli samaa luokkaa, kuin fiiberi kytkimessä. Eli tuossa ei ongelmia. Alla kampuran pöyritysvääntiö.
Kuva

Seuraavasksi rupesin tarkastelemaan ajoitusmerkkejä. Pitäisi löytyä vauhtipyörältä.
Siispä avasin "kytkinkopassa" olevan luukun.
Ulosotto-hihnan hihnapyörästä moottoria pyörittämällä löytyi ajoitusmerkit vauhtipyörästä. Löytyi myös pari pari ruuvitonta kiinitysreikää paineasetelmasta.. :?
Kuvassa ajoitusmerkit näkyvät huonosti. Näkyy myös toinen puuttuvista ruuveista. Jollain edellisistä omistajista lienee ollut ongelma nuo UNF- kierteet..
Kuva

Pumpun vauhtipyörässä olleet ajoitusmerkit eivät osuneet lainkaan vauhtipyörän merkkien kanssa kohdalle.
Kuva

Eli pumppu irti ja pumppua puoli kierrosta eteenpäin.
Eivät nuo ajoitusmerkit osuneet paikoilleen vieläkään, kun konetta pyöritteli. :?

Pumpun laipassa oli useampi viiva, mitkä voisi tulkita ajoitusmerkiksi. Ainoa tapa selvittää oli pyörittää konetta etupäästä ja katsoa, milloin pumppu sylkäisee. Kyllähän tuo ykkösen syöttökohta niin joillakin tarkkuudella löytyikin. Katsoin vain, koska suutiputken liittimessä nousee polttoaine. Pumpun laipassa ei tuolla kohtaa ollut mitään ajoitusmerkkiä. Vauhtipyörän luukusta katsoessani melkein pomppasin. On melkein kohdalla. Eli pumpun kytkimen viimeisin kääntö oli ollut tarpeen.

Ensin kone lämpeämään. Sitten suutinputkien ja pumpun kiinnikkeiden kiristykset, akun haku sisältä latauksesta ja muuta työkalujen keräilyä. Konetta pyöräyttäessä se lupasi miltei heti. Uusi yritys ja sehän käy!

Noista IKH:n suuttimista huolimatta käynti oli selvästi parempaa, mitä se oli vanhoilla suuttimilla ja väsyneellä pumpulla.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 09 Helmi 2014, 23:03
Kirjoittaja jusape
No hiton HIENOA !

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 09 Helmi 2014, 23:18
Kirjoittaja nelosnuhvi
jusape kirjoitti:No hiton HIENOA !
+1 :)

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 10 Helmi 2014, 09:18
Kirjoittaja kari t
Noista IKH:n suuttimista huolimatta käynti oli selvästi parempaa, mitä se oli vanhoilla suuttimilla ja väsyneellä pumpulla.
Tuosta fouristakin käynti tasaantui noilla IKH:n suutimilla :wink: Mitenkäs tuon savuutuksen kanssa, lisääntyikö noin ramaatisesti mitä tuossa lassen nuhvissa.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 10 Helmi 2014, 09:24
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Jotenkin epäilen, että savutus johtui enemmän tuosta huonokuntoisesta koplingista, kuin suuttimista. Ei sillä, voi se suuttimistakin johtua, mutta kokeilitteko ensin pelkästään suutinmuutoksella, ja sitten koplingin vaihdolla, vai vaihdoitteko suuttimet ja koplingin yhtä aikaa? Jos niin, sitten on aika vaikea sanoa kummasta se johtui.

Itse vain tiedän yhden vääräsuuttimisen dm4:n eikä siinä noin kauhea se savutus ollut, oikeastaan ei juurikaan eroa. Dynamossa voisi ero suuttimista näkyä paremmin, huonosti suuntaava ei anna täyttä tehoa, mutta ero voi olla toistakymmentä hevosvoimaa tai vaikka hevosvoiman. Paha sanoa, vaadittaisiin isompia testejä???