Sivu 2/6

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 05 Tammi 2014, 19:33
Kirjoittaja nuhvi63
Nuffieldmaster kirjoitti:BMC OEA suuttimet cmk1569 bdll150s6194
BMC OEB suuttimet cmk1571 bdll150s6310

Lähde: Service Bulletin (huoltotiedote) no. t251
Nuo sitten joku kun vielä kääntäis Simmsin numeroiksi :?

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 05 Tammi 2014, 19:39
Kirjoittaja kari t
Löytyihän ne simssin numerotkin tuosta korjausohjekirjasta, kun osas oikeasta paikasta hakea :wink:
NL 159, löytyykö nuhvi63:selta tuollaisia :?:

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 05 Tammi 2014, 19:41
Kirjoittaja nuhvi63
Tuota nroa löysin omistakin varasuuttimista,ei valitettavasti ole :(

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 05 Tammi 2014, 20:17
Kirjoittaja jamppi
Toi IKH:n myymä suutin on NL 341 eli uudempiin moottoreihin, erona fouriin suhkutuskulma ja reikäkoko

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 05 Tammi 2014, 21:03
Kirjoittaja kolmetonnine
Mikäli tuohon edelliseen kirjoittamaani lähteeseen on uskomista, on 4/60 ja 10/60 suuttimet erilaisia, mutta menisi tuo SEVEN kärki kaikkiin neljäkuuskymppiä tuoreempiin malleihin :?: Ts. Mekaanisella säätäjällä olevat

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 07 Tammi 2014, 16:38
Kirjoittaja kari t
Nyt löytyi lähes samanlaiset suutimet, ainostaan 1 sadasosa milliä suurempi reikä, suihkutuskulma sama mitä simssin suutimissa, alkuperäiset simmsin suutimet 65 € kpl, korvaavat, jotka laitetaan 35 €.

Noissa IKH: suutimissa reikä 4 sadasosaa suurempi, suihkutuskulmassa 10 asteen ero.

Aika mielenkiintoinen ratkaisu tehty tuohon koplinkiin, yritetty nähtävästi hakea merkkejä kohdalleen :shock:
Nuhvin koplinki 001.JPG

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 07 Tammi 2014, 17:02
Kirjoittaja jusape
No, eiköhän se savutus jossainvaiheessa ala loppumaan....

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 07 Tammi 2014, 18:29
Kirjoittaja kari t
Uskoisin että loppuu, koplinki tilattu marjakankaalta, suutimet haetaan huomenna Oulun Diesel Turuselta :wink:

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 07 Tammi 2014, 19:33
Kirjoittaja Velu
Oliko tuo nl159 150asteen kulmalla ja 0, 26reiällä. Uudemmassa 140astetta vai miten päin se meni?

Kaivelin keväällä noita tietoja netistä kun kuutoseen kärkiä metsästin. Ei vain enää ole tuoreessa muistissa. Moottorihan on sama kuin karilla, pyttyluku vain eri. Päätin testata f609 volvon kärkiä kun sellaset oli aikanaan virheellisesti perkinssiin myyty ja ne siis lähes käyttämättömänä hyllyssä olivat. Ne ovat 150 asteen kulmalla reikäkoko oli 3 satasta isompi kuin alkuperäisessä, eli ilmeisesti 0, 29mm. Saa nähdä miten toimii.

Muita ominaisuuksia en saanut koodista purettua kuten vaikka sitä missä kulmassa suihkukulma on suuttimeen nähden. Arvelen kuitenkin että suutin on jotakuinkin saman verran kallellaan volvossa ja bmc:ssä. Se erohan oli perkinsin ja volvon välillä, että perkinsissä tuo kulma oli juuri toiseen suuntaan. Kyllä tuli kitkua.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 07 Tammi 2014, 20:10
Kirjoittaja kari t
Eipä ollut mitään puhetta astekulmista taikka reiän koosta, ainoastaan mitä tuossa aiemmin sanoin, "1 sadasosa milliä suurempi reikä, suihkutuskulma sama mitä simssin suutimissa", mutta kysytään huomenna ja laitan lapulle NL159:sin astekulman ja reiän koon, muistin varaan ei voi enään kaikkia jätää :wink:
Tuossa IKH: suutimessa kuitenkin astekulma 140, reikä 0,30 mm.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 08 Tammi 2014, 18:54
Kirjoittaja kari t
Velu kirjoitti:Oliko tuo nl159 150asteen kulmalla ja 0, 26reiällä. Uudemmassa 140astetta vai miten päin se meni?

Kaivelin keväällä noita tietoja netistä kun kuutoseen kärkiä metsästin. Ei vain enää ole tuoreessa muistissa. Moottorihan on sama kuin karilla, pyttyluku vain eri. Päätin testata f609 volvon kärkiä kun sellaset oli aikanaan virheellisesti perkinssiin myyty ja ne siis lähes käyttämättömänä hyllyssä olivat. Ne ovat 150 asteen kulmalla reikäkoko oli 3 satasta isompi kuin alkuperäisessä, eli ilmeisesti 0, 29mm. Saa nähdä miten toimii.

Muita ominaisuuksia en saanut koodista purettua kuten vaikka sitä missä kulmassa suihkukulma on suuttimeen nähden. Arvelen kuitenkin että suutin on jotakuinkin saman verran kallellaan volvossa ja bmc:ssä. Se erohan oli perkinsin ja volvon välillä, että perkinsissä tuo kulma oli juuri toiseen suuntaan. Kyllä tuli kitkua.
Simss NL159, astekulma 150, reikä 0,26 mm.
Korvaava
BDLL 150 S 6582, astekulma 150, reikä 0,27 mm.

BMC 6:seen dieselhuollon kirja antoi pelkästään BDLL 140 S 6433, astekulma 140, reikä 0,27.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 08 Tammi 2014, 19:15
Kirjoittaja kari t
kari t kirjoitti:Uskoisin että loppuu, koplinki tilattu marjakankaalta, suutimet haetaan huomenna Oulun Diesel Turuselta :wink:
Kyllä osaa vastustaa tämän nuhvin remontti :x Marjakankaalta tuli koplinki, pumpun puolen kartio 17 / 13 mm, pitäis olla 19,8 / 16,1 mm, kiilaura 3 mm, pitäis olla 4 mm, jakopää puoleinen lieriöreikä sentään oikean kokoinen, joten jos eivät saa hommattua sopivaa niin käytää hovisorvarilla :x
Kaiken huipuksi, nyt tästä nuhvista taitaa tulla majori, kun jouduttiin laittamaan majorin suutimet :twisted:

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 08 Tammi 2014, 20:00
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Minä ostin kans samanlaisen käyvättömän toissakesänä. Onneksi tarvitsin vain fiiberin ja sen millä ajoitus muutetaan ja mikä kiristetään itse koplinkiin. Vanhasta sai pumpunpuolen ehjänä niin sai kasattua uusilla osilla toimivan.

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 09 Tammi 2014, 07:03
Kirjoittaja Velu
Tuommosen taulukon netistä kaivoin. Kuutosessa voi olla tai ainakin luulisi olevan eri suutin riipuen siitä onko se 5.1 vai 5.7. Samat osathan siinä on kuin pienemmissä moottoreissa. Pitää katsoa vielä kuutosen kirjasta kun pääsen tallille. Luulen että tähän minun moottoriin kuitenkin kuuluisi se sama suutin kuin karin moottoeriin, onhan tässä samat männätkin.

Tuo NL159 olisi siis 150 asteinen ja nuo uudemmat 140 asteisia.

DM4 NL 159
10/42 NL342
10/60 NL341
3/45 and 4/65 NL341

Re: Fouri savuuttaa

Lähetetty: 09 Tammi 2014, 09:20
Kirjoittaja kari t
Tuossa kirjassa josta nuo suutimien tyypit kirjasin lapulle oli vain tuon BMC 5,7 litran tiedot.

Tuollaisia sitten lisäksi.
Lassen nuhviin laitettiin majorin suutimet, sattui olemaan hyllyssä.
BDLL 150 S 685
Astekulma 150
Reikä 0,27

Nuffield unifersaal 4 / BMC
Simssin suutin NL 159 Korvaava BDLL 150 S 6582
Astekulma 150
Reikä 0,27 mm

Nuffield Unifersaal 460, 10/ 60, 4/65 vm. 68
Simssin NL 382 Korvaava BDLL 150 S 6581

Nuffield 4/65 vm. 68-69
Simms 341 Korvaava BDLL 140 S 6581


BMC 6 5,7 l
BDLL 140 S 6433
Astekulma 140
Reikä 0,27
Avautumispaineet 175

IKH:n suutimet
Astekulma 140
Reikä 0,30 mm