Fouri savuuttaa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

05 Tammi 2014, 19:33

Nuffieldmaster kirjoitti:BMC OEA suuttimet cmk1569 bdll150s6194
BMC OEB suuttimet cmk1571 bdll150s6310

Lähde: Service Bulletin (huoltotiedote) no. t251
Nuo sitten joku kun vielä kääntäis Simmsin numeroiksi :?
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Tammi 2014, 19:39

Löytyihän ne simssin numerotkin tuosta korjausohjekirjasta, kun osas oikeasta paikasta hakea :wink:
NL 159, löytyykö nuhvi63:selta tuollaisia :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

05 Tammi 2014, 19:41

Tuota nroa löysin omistakin varasuuttimista,ei valitettavasti ole :(
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

05 Tammi 2014, 20:17

Toi IKH:n myymä suutin on NL 341 eli uudempiin moottoreihin, erona fouriin suhkutuskulma ja reikäkoko
Mukana kuin peräpukama!
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

05 Tammi 2014, 21:03

Mikäli tuohon edelliseen kirjoittamaani lähteeseen on uskomista, on 4/60 ja 10/60 suuttimet erilaisia, mutta menisi tuo SEVEN kärki kaikkiin neljäkuuskymppiä tuoreempiin malleihin :?: Ts. Mekaanisella säätäjällä olevat
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Tammi 2014, 16:38

Nyt löytyi lähes samanlaiset suutimet, ainostaan 1 sadasosa milliä suurempi reikä, suihkutuskulma sama mitä simssin suutimissa, alkuperäiset simmsin suutimet 65 € kpl, korvaavat, jotka laitetaan 35 €.

Noissa IKH: suutimissa reikä 4 sadasosaa suurempi, suihkutuskulmassa 10 asteen ero.

Aika mielenkiintoinen ratkaisu tehty tuohon koplinkiin, yritetty nähtävästi hakea merkkejä kohdalleen :shock:
Nuhvin koplinki 001.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Tammi 2014, 17:02

No, eiköhän se savutus jossainvaiheessa ala loppumaan....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Tammi 2014, 18:29

Uskoisin että loppuu, koplinki tilattu marjakankaalta, suutimet haetaan huomenna Oulun Diesel Turuselta :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Velu

07 Tammi 2014, 19:33

Oliko tuo nl159 150asteen kulmalla ja 0, 26reiällä. Uudemmassa 140astetta vai miten päin se meni?

Kaivelin keväällä noita tietoja netistä kun kuutoseen kärkiä metsästin. Ei vain enää ole tuoreessa muistissa. Moottorihan on sama kuin karilla, pyttyluku vain eri. Päätin testata f609 volvon kärkiä kun sellaset oli aikanaan virheellisesti perkinssiin myyty ja ne siis lähes käyttämättömänä hyllyssä olivat. Ne ovat 150 asteen kulmalla reikäkoko oli 3 satasta isompi kuin alkuperäisessä, eli ilmeisesti 0, 29mm. Saa nähdä miten toimii.

Muita ominaisuuksia en saanut koodista purettua kuten vaikka sitä missä kulmassa suihkukulma on suuttimeen nähden. Arvelen kuitenkin että suutin on jotakuinkin saman verran kallellaan volvossa ja bmc:ssä. Se erohan oli perkinsin ja volvon välillä, että perkinsissä tuo kulma oli juuri toiseen suuntaan. Kyllä tuli kitkua.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Tammi 2014, 20:10

Eipä ollut mitään puhetta astekulmista taikka reiän koosta, ainoastaan mitä tuossa aiemmin sanoin, "1 sadasosa milliä suurempi reikä, suihkutuskulma sama mitä simssin suutimissa", mutta kysytään huomenna ja laitan lapulle NL159:sin astekulman ja reiän koon, muistin varaan ei voi enään kaikkia jätää :wink:
Tuossa IKH: suutimessa kuitenkin astekulma 140, reikä 0,30 mm.
Viimeksi muokannut kari t, 08 Tammi 2014, 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

08 Tammi 2014, 18:54

Velu kirjoitti:Oliko tuo nl159 150asteen kulmalla ja 0, 26reiällä. Uudemmassa 140astetta vai miten päin se meni?

Kaivelin keväällä noita tietoja netistä kun kuutoseen kärkiä metsästin. Ei vain enää ole tuoreessa muistissa. Moottorihan on sama kuin karilla, pyttyluku vain eri. Päätin testata f609 volvon kärkiä kun sellaset oli aikanaan virheellisesti perkinssiin myyty ja ne siis lähes käyttämättömänä hyllyssä olivat. Ne ovat 150 asteen kulmalla reikäkoko oli 3 satasta isompi kuin alkuperäisessä, eli ilmeisesti 0, 29mm. Saa nähdä miten toimii.

Muita ominaisuuksia en saanut koodista purettua kuten vaikka sitä missä kulmassa suihkukulma on suuttimeen nähden. Arvelen kuitenkin että suutin on jotakuinkin saman verran kallellaan volvossa ja bmc:ssä. Se erohan oli perkinsin ja volvon välillä, että perkinsissä tuo kulma oli juuri toiseen suuntaan. Kyllä tuli kitkua.
Simss NL159, astekulma 150, reikä 0,26 mm.
Korvaava
BDLL 150 S 6582, astekulma 150, reikä 0,27 mm.

BMC 6:seen dieselhuollon kirja antoi pelkästään BDLL 140 S 6433, astekulma 140, reikä 0,27.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

08 Tammi 2014, 19:15

kari t kirjoitti:Uskoisin että loppuu, koplinki tilattu marjakankaalta, suutimet haetaan huomenna Oulun Diesel Turuselta :wink:
Kyllä osaa vastustaa tämän nuhvin remontti :x Marjakankaalta tuli koplinki, pumpun puolen kartio 17 / 13 mm, pitäis olla 19,8 / 16,1 mm, kiilaura 3 mm, pitäis olla 4 mm, jakopää puoleinen lieriöreikä sentään oikean kokoinen, joten jos eivät saa hommattua sopivaa niin käytää hovisorvarilla :x
Kaiken huipuksi, nyt tästä nuhvista taitaa tulla majori, kun jouduttiin laittamaan majorin suutimet :twisted:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

08 Tammi 2014, 20:00

Minä ostin kans samanlaisen käyvättömän toissakesänä. Onneksi tarvitsin vain fiiberin ja sen millä ajoitus muutetaan ja mikä kiristetään itse koplinkiin. Vanhasta sai pumpunpuolen ehjänä niin sai kasattua uusilla osilla toimivan.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Velu

09 Tammi 2014, 07:03

Tuommosen taulukon netistä kaivoin. Kuutosessa voi olla tai ainakin luulisi olevan eri suutin riipuen siitä onko se 5.1 vai 5.7. Samat osathan siinä on kuin pienemmissä moottoreissa. Pitää katsoa vielä kuutosen kirjasta kun pääsen tallille. Luulen että tähän minun moottoriin kuitenkin kuuluisi se sama suutin kuin karin moottoeriin, onhan tässä samat männätkin.

Tuo NL159 olisi siis 150 asteinen ja nuo uudemmat 140 asteisia.

DM4 NL 159
10/42 NL342
10/60 NL341
3/45 and 4/65 NL341
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Tammi 2014, 09:20

Tuossa kirjassa josta nuo suutimien tyypit kirjasin lapulle oli vain tuon BMC 5,7 litran tiedot.

Tuollaisia sitten lisäksi.
Lassen nuhviin laitettiin majorin suutimet, sattui olemaan hyllyssä.
BDLL 150 S 685
Astekulma 150
Reikä 0,27

Nuffield unifersaal 4 / BMC
Simssin suutin NL 159 Korvaava BDLL 150 S 6582
Astekulma 150
Reikä 0,27 mm

Nuffield Unifersaal 460, 10/ 60, 4/65 vm. 68
Simssin NL 382 Korvaava BDLL 150 S 6581

Nuffield 4/65 vm. 68-69
Simms 341 Korvaava BDLL 140 S 6581


BMC 6 5,7 l
BDLL 140 S 6433
Astekulma 140
Reikä 0,27
Avautumispaineet 175

IKH:n suutimet
Astekulma 140
Reikä 0,30 mm
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin