Fouri savuuttaa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Helmi 2014, 11:24

Konekliningalla testautettiin ensin vanhat suuttimet, totesivat että on vaihtukunnossa.
Savuutus tuli heti esille noillaa IKH:n uusilla suutimilla, sitten vaihdettiin uudet suutimet Diesel Turusella, savuutus loppui. Koplinki vaihdettiin suutimien vaihdon jälkeen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Helmi 2014, 11:38

Eli johtui pelkästään pruutista.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Helmi 2014, 11:57

Hyvä tarkennus. Kun tosiaan alkuun sain käsityksen, että kertaröökillä pamautettu kaikki vaihtaa, niin tilanteesta ei satavarmaksi voi savutuksen syytä sanoa, mutta kerta testattu erikseen niin se kertoo että suuttimet kusi tällä kertaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Helmi 2014, 18:30

Sain fourin omistajalta posittiivista palautetta, lähtee käyntiin lämmitämättä niinkuin nuhvin pitääkin tälläisillä ilmoilla, huomattava parannus viimekesään.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

30 Maalis 2014, 16:18

Pitäs täs hommata suutinkärjet fouriin niin nuo ikh:n kärjetkö ei näissä foureissa toimi.
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

04 Huhti 2014, 14:11

Käykö nuo majorin kärjet bdll 150s6571 nelos nuffiin?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Huhti 2014, 17:53

Majorin kärjet laitettiin lassen nuhviin bdll 150 s 685, astekulma 150, reiät 0,27 mm.
Astekulmahan noissa bdll 150 s 6571 on sama, varmista reikien koko.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

04 Huhti 2014, 18:13

Juu täytyy kysästä jostain diesel huollosta.kaverilla olis tuollaiset kärjet ylimääräisenä.sitte mites nuo vauhtipyörän merkit meinaa löysin kolme viiva ja jotain kirjaimia niissä mutta en saa kunnolla selvää niistä?
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

06 Huhti 2014, 18:13

No niin suuttimet tutkittu.ei vuoda mutta avautumis paineet 170-180 välillä.eli ongelma on sininen savu joka haisee palamattomalle dieselille ajoitus tuskin on pielessä ku lähtee hyvin käymään ja käy hyvin.käytön puutetta ei pitäsi olla koska 2vko huudatettu sirkkeliä
(Kulmavaihde taitaa olla 1:1 koska melkein täys kaasulla piti pyörittää)eli mistä nyt vois vikaa alkaa hakemaan?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

06 Huhti 2014, 19:43

jjj kirjoitti:Juu täytyy kysästä jostain diesel huollosta.kaverilla olis tuollaiset kärjet ylimääräisenä.sitte mites nuo vauhtipyörän merkit meinaa löysin kolme viiva ja jotain kirjaimia niissä mutta en saa kunnolla selvää niistä?
Tuollaiset merkinnät vauhtipyörästä pitäis löytyä. http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... it+001.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;< vasempaan, löytyy toinen kuva.
VAUHTIPYÖRÄN MERKINNÄT
btd= ennen yläkuolokohtaa.
tdc= yläkuolokohta.
atd= jälkeen yläkuolokohdan.
28 asteen merkki, fourin / three / vanhempien mallien ruiskupumpun ajoitus.
25 asteen merkki, kymppimallien ruiskupumpun ajoitus.
Pitäis kahtella irrallaan oleviste vauhtipyöristä löytyiskö paremmin näkyviä merkkejä.
Suutimien avautumispaineet näyttäs olevan kohdillaan, tosin jotku meinaa että vanhalla, väljällä pumpulla pitäis olla alhaisemmat.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

06 Huhti 2014, 19:50

jjj kirjoitti:No niin suuttimet tutkittu.ei vuoda mutta avautumis paineet 170-180 välillä.eli ongelma on sininen savu joka haisee palamattomalle dieselille ajoitus tuskin on pielessä ku lähtee hyvin käymään ja käy hyvin.käytön puutetta ei pitäsi olla koska 2vko huudatettu sirkkeliä
(Kulmavaihde taitaa olla 1:1 koska melkein täys kaasulla piti pyörittää)eli mistä nyt vois vikaa alkaa hakemaan?
Ei se täyskaasulla huudatus ole oleellista vaan se, että paljonko moottori rasittuu. Kun moottori joutuu "työskentelemään" niin silloin sieltä palaa piki pois ja moottori puhdistuu. Kyntelin traktorilla, joka savutti ja oli nuhainen. Jonkun aikaa kun kynti niin tehot alkoivat pikkuhiljaa palailla ja tuntui ihan eri traktorilta.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

06 Huhti 2014, 20:36

kari t kirjoitti:
jjj kirjoitti:Juu täytyy kysästä jostain diesel huollosta.kaverilla olis tuollaiset kärjet ylimääräisenä.sitte mites nuo vauhtipyörän merkit meinaa löysin kolme viiva ja jotain kirjaimia niissä mutta en saa kunnolla selvää niistä?
Tuollaiset merkinnät vauhtipyörästä pitäis löytyä. http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... it+001.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;< vasempaan, löytyy toinen kuva.
VAUHTIPYÖRÄN MERKINNÄT
btd= ennen yläkuolokohtaa.
tdc= yläkuolokohta.
atd= jälkeen yläkuolokohdan.
28 asteen merkki, fourin / three / vanhempien mallien ruiskupumpun ajoitus.
25 asteen merkki, kymppimallien ruiskupumpun ajoitus.
Pitäis kahtella irrallaan oleviste vauhtipyöristä löytyiskö paremmin näkyviä merkkejä.
Suutimien avautumispaineet näyttäs olevan kohdillaan, tosin jotku meinaa että vanhalla, väljällä pumpulla pitäis olla alhaisemmat.
Juu löysin 28 merkin oli vaan nii likanen ettei heti löytynyt
Avatar
VeeWee
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Elo 2009, 11:54
Konekalustoani: Ford 4500, Nuffield "kootut teokset"
NLCF r.y jäsen Nro: 399
Paikkakunta: Salo

02 Huhti 2016, 13:52

Vein oman kutosen suuttimet tutulle dieselpajalle ja kummasteltiin millaiset kärjet sinne kuuluisi.
Nuffieldmaster kirjoitti:BMC OEA suuttimet cmk1569 bdll150s6194
BMC OEB suuttimet cmk1571 bdll150s6310

Lähde: Service Bulletin (huoltotiedote) no. t251
Velu kirjoitti:Nyt on tarkistettu 5.1 kirjasta. Siihen sanoo kirja suuttineksi seuraavaa.

BDLL 150S 6144

Tuosta en minä saa muuta ulos kuin suihkutuskulman, joka on siis 150 astetta. Aika näyttää miten volvon kärki käyttäytyy. 5.7 on uudempaa sorttia niin siinä on siten tuo uusi suutinkin.

Nyt saatiin suutinasiat hyvin kerättyä samaan paikkaan. Täältä ne sitten löytyy, vaikka ei olisikaan kirjan äärellä.
Näitä kumpaakaan ei opukset ehdottaneet,mutta kolmea-neljää muuta vaihtoehtoa kyllä,riippuen myös oliko rivi- vai jakajapumpulla.
Ois varmaan pitänyt raapustaa ylös,mutta ei siinä väsyneenä töiden jälkeen tullut mieleen,mutta 150 asteluvulla kaikki.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

02 Huhti 2016, 15:44

Ei minunkaan kuutoseen löydetty enään noita BDLL 150 S 6144 suutimia joita BMC DIESEL 5,1 l Mootorin HUOLTOKÄSIKIRJA suosittelee. Wihelän Konepaja Oy:llä oli pumppu tarkistettavana ja sieltä saivat hommattua BDLL 150 S 6649 kärjet, olivat lähinnä mitä suomesta tuolloin sai, reilut pari vuotta sitten.
Seuraavanlainen kärkien numerosarja löytyi työtilauksesta 5621696, näitäkään ei suomesta tuolloin saaneet.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

02 Huhti 2016, 15:56

Jos koneremontin tehty traktorin moottori savuttaa ja / tai kuluttaa öljyä, niin "tee se itse asentajan" neuvo; -Odota, aja vaan roheesti, ja kuormita konetta männän renkaiden ym. osien hioutumista varten on täyttä huuhaata. Kyllä siellä silloin on jotain tehty päin perse..tä tai jätetty tekemättä taikka käytetty vääriä / vääränkokokoisia osia. Oikein korjattu kone ei vuoda eikä savuta, Kyllä näin on hiljaa tosi. Ei edes Leukku! :(
Vastaa Viestiin