Fouri savuuttaa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Helmi 2014, 10:02

Koneena -59 DM4
Aiheuttaako no väärät suutinkärjet koneen käymättömyyden vai vain huonompaa käyntiä?
Mielestän tuota huonompaa käyntiä, voimakasta savuutusta.
Majorin pumpu ei varmaan käy nuhviin, kuten 10/60 TenSpeed sanoi, elementit siätölöiltään toesenkätiset, http://www.nettikone.com/fordson/major/1240947" onclick="window.open(this.href);return false;, näkyy viidenessä kuvassa.
Noissa IKH:n suutimissa on astekulma 140, reijän koko 0,30 mm, kun taas nuhviin sopivissa BDLL suutimissa astekulma on 150, reikä 0,26.
Eetterillä lupaa -> polttoaineen syöttöön tuo viittaa.
Laitatko eetterin suoraan imusarjaa, vaiko ilmanputsarin kautta ? Kannattaa tarkistaa ilmanputsari jos on kylmässä tallissa / ulkona, voi olla että on putsari jäässä.
Kokeile lämpöpuhaltimella kuumaa ilmaaa suoraan imusarjaan.
Mites noi alipaineohjauksen putket? Kytketty niin, että putket ovat "ristissä".
Noin "ristissä" niiden pitää ollakin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Pitu
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Heinä 2007, 11:21
Paikkakunta: Pori

05 Helmi 2014, 19:10

Kiitoksia vastauksista
kari t kirjoitti:Majorin pumpu ei varmaan käy nuhviin, kuten 10/60 TenSpeed sanoi, elementit siätölöiltään toesenkätiset, http://www.nettikone.com/fordson/major/1240947" onclick="window.open(this.href);return false;, näkyy viidenessä kuvassa.
Sininen väri aiheuttaa hämmennystä, varsinkin kun kone ei käy kelvollisin keinoin.
Pumppu siis on ulospäin samanlainen, kuin edellinenkin.
Majurin pumpussahan on alipainekalvo kytkimen päällä. Pumppu on tilattu täälläkin kehutulta asiantuntevalta toimittajalta. Eli uskon vielä pumpun olevan oikea.
Tässä kuva pumpusta:
Kuva
Voortin pumppu:
Kuva
kari t kirjoitti:
Eetterillä lupaa -> polttoaineen syöttöön tuo viittaa.
Laitatko eetterin suoraan imusarjaa, vaiko ilmanputsarin kautta ? Kannattaa tarkistaa ilmanputsari jos on kylmässä tallissa / ulkona, voi olla että on putsari jäässä.
Kokeile lämpöpuhaltimella kuumaa ilmaaa suoraan imusarjaan.
Ensin putsarin läpi, sitten suoraan imusarjaan. Tuota lämpöäkin koitettu, jopa ennen tuota eetteriä.
Myös jäähdytysvettä on letkulämmittellä lämmitelty.
(Lämpöähän on turha lykätä koneeseen kylmän öljyn/villan läpi)
Putsarin öljyt on tässä touhutessa vaidettu. Mitä öljyä muuten olette putsarissa käyttäneet?
Aiemmin mulla oli halppis-syntisiä, mitä nyt 5l pöntöista purkin pohjalle jäänyt. Lähinnä talvikäyttöä ajatellen. Ilmanputsarissahan ei paljon öljyt lämpene. Nyt tosin ei noita kannunpohjia ollut, niin laitoin Monitraa.
Universal Four -59
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

05 Helmi 2014, 19:14

Pitu kirjoitti:Mitä öljyä muuten olette putsarissa käyttäneet?
Ihan moottoriöljyä mitä nyt sattuu löytymään.. Ei se niin ronkeli varmaan ole kunhan ei laita mitään vaihteistoöljyä..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Pitu
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Heinä 2007, 11:21
Paikkakunta: Pori

05 Helmi 2014, 19:17

Siis ongelmahan mulla on tuo ettei kone käy.
Ja koetan siihen löytää syitä.
Olennainen juttu siis on, etteivät nuo suuttimet ole varsinainen ongelma.
(Mikäli saan koneen kuntoon ne pitänee silti vaihtaa.) :?
Universal Four -59
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Helmi 2014, 20:34

Läheppä hakemaan vikaa tankista lähtien, tyhjennä tankki, ota pohjaroppu auki, puhdista siintä mahdollisesti vielä paikoillaan oleva sihti, sitten sakkakuppi, siinä oleva sihti, sitten siirtopumppu, sielläkin on verkkosiivilä, pelaako venttiilit, kannatais varmaan vaihtaa uuteen, seuraavaksi polttoaine suodatin, vaihda uuteen, tarkasta kaikki liitokset mahdolllisten vuotojen varalta, sitten ilmaus siirtopumpulla, pumpun kyljestä ilmausruuvit auki, ite ilmaan ensin suodattimen.
Yks mahdollinen syy, kuten jusape sanoi, venttiilit liian syvällä kannessa, venttiilit vuotaa, varmaan säädetty oikein ja mahdollisesti paksu kannen tiiviste yhdistettynä väljään koneeseen.
Keksikööt toiset muita mahdollisia syitä :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Helmi 2014, 02:23

Eipä oikein muuta vaihtoehtoa enää tule kanssa mieleen.... paitsi... että ... Täähän on nelonen, ketjujakopää....
Jos kettinki pahasti kulunut/löysällä, tällöin ajoitus voi heitellä todella pahasti starttaillessa ja käydessä nokan "rykimisvoimien" takia ? Jossain viestiketjussa EHKÄ ? olisin lukenut jostain rikkoontuneesta ketjunkiristimestäkin, vaiko onko kuitelmamuistikuva ??

Ja jos ketjun mahdolliseen löysyyteen lisätään summamutikassa vielä muutama muu käyntiä heikentävä tekijä, huonot/väärät suuttimet, venttiilit syvällä ja ehkä hieman vuotoa ja extrana päälle ehkä vielä paksu tiiviste, niin soppa onkin melkoisen valmis.... Eikun sekoittamaan.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

06 Helmi 2014, 21:08

Yks asia tuli tuossa vielä mieleen, onko ajoitukset varmasti oikein, antaako pumppu ainetta oikeisiin sylintereihin, oikeaan aikaan, ettei vain olis pumpun ajoitus pielessä :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Pitu
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Heinä 2007, 11:21
Paikkakunta: Pori

06 Helmi 2014, 21:56

kari t kirjoitti:Yks asia tuli tuossa vielä mieleen, onko ajoitukset varmasti oikein, antaako pumppu ainetta oikeisiin sylintereihin, oikeaan aikaan, ettei vain olis pumpun ajoitus pielessä :?:
Sainkin tästä jo päivemmällä konsultaatiota. Pumpun kytkintä oilin aiemmin jo ympäri käännellyt.

Eli seuraavaksi ruvetaan tutkimaan jakopään välyksiä ja ajotuksia.
Tänään jo hiukka alustavasti kattelin. Heikkoa oli yksin pimeessä konetta yrittää pyörittää. Äkkiseltään ei klappia jakopäässä tuntunut. Lauantaina päivänvalossa uudestaan. :wink:

1½" hylsy tuota kampuran pyöritystä varten meni hankintaan.
Tai oikeastaan 1" väntiöllä olevaa isojen hylsyjen sarjaa onkin pitänyt jo jonkin aikaa hankkia.
Universal Four -59
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Helmi 2014, 22:04

38mm hylsä sopii käsittääkseni nelosen ja varmasti oman 460pin kampuran päähän, illalla viimeksi kiertelin avaimella ( oma satsi 3/4" vääntiöllä ).....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

06 Helmi 2014, 22:56

Oletko nyt aivan varmasti todennut että polttoainetta tulee pumpulle asti siirtopumpulla pumpaten. Tuo kuvaamasi oire että voimaton käynti ja sammuminen eikä sitten enää uudelleen käyntiin, viittaisi kyllä aika selvästi polttoaineensaantivaivoihin. Syöttöpumpun ilmausruuvi auki ja siirtopumpulla pumppaamaan niin löpöä pitäisi tulla ilmaruuvin reiästä kaarena tai jos on se putki alaspäin niin putken täydeltä. Jos ei tule niin muuta vikaa ei tarvitse etsiäkkään. Ja noissahan saa sen ajoituksen sitten sen puoli kierrosta pieleenkin... :wink: . nimin. kokemusta on :D .
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
Pitu
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Heinä 2007, 11:21
Paikkakunta: Pori

09 Helmi 2014, 22:49

Hieman tilannepäivitystä, vaikka hiukan ohi alkuperäisen aiheen meneekin..
Tutkimukset alkoivat pyörittämällä moottoria edestakaisin kampiakselin päästä. Samalla tarkkailin välyksiä syöttöpumpun kytkimellä. Olivat pieniä. Jäkopäässä oleva välys oli samaa luokkaa, kuin fiiberi kytkimessä. Eli tuossa ei ongelmia. Alla kampuran pöyritysvääntiö.
Kuva

Seuraavasksi rupesin tarkastelemaan ajoitusmerkkejä. Pitäisi löytyä vauhtipyörältä.
Siispä avasin "kytkinkopassa" olevan luukun.
Ulosotto-hihnan hihnapyörästä moottoria pyörittämällä löytyi ajoitusmerkit vauhtipyörästä. Löytyi myös pari pari ruuvitonta kiinitysreikää paineasetelmasta.. :?
Kuvassa ajoitusmerkit näkyvät huonosti. Näkyy myös toinen puuttuvista ruuveista. Jollain edellisistä omistajista lienee ollut ongelma nuo UNF- kierteet..
Kuva

Pumpun vauhtipyörässä olleet ajoitusmerkit eivät osuneet lainkaan vauhtipyörän merkkien kanssa kohdalle.
Kuva

Eli pumppu irti ja pumppua puoli kierrosta eteenpäin.
Eivät nuo ajoitusmerkit osuneet paikoilleen vieläkään, kun konetta pyöritteli. :?

Pumpun laipassa oli useampi viiva, mitkä voisi tulkita ajoitusmerkiksi. Ainoa tapa selvittää oli pyörittää konetta etupäästä ja katsoa, milloin pumppu sylkäisee. Kyllähän tuo ykkösen syöttökohta niin joillakin tarkkuudella löytyikin. Katsoin vain, koska suutiputken liittimessä nousee polttoaine. Pumpun laipassa ei tuolla kohtaa ollut mitään ajoitusmerkkiä. Vauhtipyörän luukusta katsoessani melkein pomppasin. On melkein kohdalla. Eli pumpun kytkimen viimeisin kääntö oli ollut tarpeen.

Ensin kone lämpeämään. Sitten suutinputkien ja pumpun kiinnikkeiden kiristykset, akun haku sisältä latauksesta ja muuta työkalujen keräilyä. Konetta pyöräyttäessä se lupasi miltei heti. Uusi yritys ja sehän käy!

Noista IKH:n suuttimista huolimatta käynti oli selvästi parempaa, mitä se oli vanhoilla suuttimilla ja väsyneellä pumpulla.
Universal Four -59
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Helmi 2014, 23:03

No hiton HIENOA !
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

09 Helmi 2014, 23:18

jusape kirjoitti:No hiton HIENOA !
+1 :)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Helmi 2014, 09:18

Noista IKH:n suuttimista huolimatta käynti oli selvästi parempaa, mitä se oli vanhoilla suuttimilla ja väsyneellä pumpulla.
Tuosta fouristakin käynti tasaantui noilla IKH:n suutimilla :wink: Mitenkäs tuon savuutuksen kanssa, lisääntyikö noin ramaatisesti mitä tuossa lassen nuhvissa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Helmi 2014, 09:24

Jotenkin epäilen, että savutus johtui enemmän tuosta huonokuntoisesta koplingista, kuin suuttimista. Ei sillä, voi se suuttimistakin johtua, mutta kokeilitteko ensin pelkästään suutinmuutoksella, ja sitten koplingin vaihdolla, vai vaihdoitteko suuttimet ja koplingin yhtä aikaa? Jos niin, sitten on aika vaikea sanoa kummasta se johtui.

Itse vain tiedän yhden vääräsuuttimisen dm4:n eikä siinä noin kauhea se savutus ollut, oikeastaan ei juurikaan eroa. Dynamossa voisi ero suuttimista näkyä paremmin, huonosti suuntaava ei anna täyttä tehoa, mutta ero voi olla toistakymmentä hevosvoimaa tai vaikka hevosvoiman. Paha sanoa, vaadittaisiin isompia testejä???
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin