Fouri savuuttaa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Velu

09 Tammi 2014, 12:40

Nyt on tarkistettu 5.1 kirjasta. Siihen sanoo kirja suuttineksi seuraavaa.

BDLL 150S 6144

Tuosta en minä saa muuta ulos kuin suihkutuskulman, joka on siis 150 astetta. Aika näyttää miten volvon kärki käyttäytyy. 5.7 on uudempaa sorttia niin siinä on siten tuo uusi suutinkin.

Nyt saatiin suutinasiat hyvin kerättyä samaan paikkaan. Täältä ne sitten löytyy, vaikka ei olisikaan kirjan äärellä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Tammi 2014, 18:02

Seuraavan kerran kun on asiaa Oulun Diesel Turuselle niin täytyy sitten ottaa kolmosnuhvien ja leukkujen suutimien tiedot, ei makeaa mahan täydeltä yhdellä kertaa :wink:

Omaan tiedostoon lisäsin myös BMC 6:sen 5,1litran koneen suutintiedot.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Tammi 2014, 18:46

Heittihän se nuhvi savuutamisen, suurin syy savutukseen olikin sitten väärät suutimet, palautetta annetaan koneklinikalle, toivottavasti sitä kautta menee terveiset myös IKH:llekin :wink:
Toki, kun antaa kierroksia, niin sitten antaa normaalisti voimasavut :D

IKH: suutimilla ja väärällä, väärin asennetulla koplingilla :twisted:
Molemmat kuvat, koneen käydessä tyhjäkäyntiä.
Matliinin lassen nuhvin koneremonttia 011.JPG
Suuttimien, koplingin vaihdon, ja ajoituksen säädön, jälkeen. ( ajoitus säädetiin korjausohjekirjan ohjeitten mukaan ) :D
Matliinin Lassen nuhvin koneremonttia 003.JPG
Löytyi omasta varastosta koplingin kartiopää / ajoitusmerkki läpyskä.
Huomenna sitten testataan kylmäkäynnistys, lähti nytkin käyntiin ilman lämpöpuhallinta, tosin nelospytyn suutimen mutteri unehtui kiristää avaimella, lisäksi valskas pumpun päältä kolmos ja nelos pytylle menevät putket, nämä saatoivat hieman häiritä käynnistystä, kiristyksen jälkeen lähti kuten nuhvin kuuluukin.
Molemmat tyytyväisiä, niin omistaja, kuin myös remontoija :D :lol: :mrgreen:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Tammi 2014, 22:11

Jos IKH:n toimittamia ruuttia, kannattaa sinnekkin suoraan laitella juttua, "että siellä ja siellä laitettu, kärjet kuulemma toimitettu teiltä, jne ... Ja ei PRKL... nää toimi tässä, on väärät vaikka myytte niitä muka sopivina.... "
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Velu

10 Tammi 2014, 08:26

Totta. Virheet ei korjaannu jos niistä ei sano. Ikh:lta on mullekkin silloin tällöin harvakseltaan tullut väärää tai kelvotonta tavaraa. Kuitenkin kun olen virheestä käynyt sanomassa, niin tavara on vaihtunut mukinoitta mieleiseen. Nuo suuttimet ei todellakaan ole ainoa virhe kuvastoissa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Tammi 2014, 15:13

Warpu kirjoitti:ei nyt ole muutamaan vuoteen tullut ostettua noita ikh kärkiä mutta tyyli on ollut se että myydään yhtä ja samaa kärkimallia kaikkiin nuhveihin ja leukkuihin, kun todellisuudessa suutinmalleja on useita. se ei tosin selitä tuommoista savutusta. itsellä siis parissa koneessa ajossa ilman suurempia ongelmia. tuossa tapauksessa lähtisin liikkeelle perusasioista mitä voinut muuttua rempassa sekä pari muuta. onhan alipaineputket oikeinpäin? fouriin kuuluu fiiberinen kytkin ihan niinkuin tuossa kolmosen kuvassa elikkä tuolla kumikytkimellä pumpun puoleisen sakaralaipan ajoitusmerkki voi olla pumpun sisäiseen toimintaan nähden väärässä kohdassa (tarkasti toimittaessa laippa ja pumppu kulkee pareina jotka merkitty oikein dieselkorjaamolla taikka joutsenkaulamenetelmällä tms). onhan pumpun kalvo varmasti ehjä ja unohtakaa se säätely niistä pumpun ruuveista. 8)
Nyt on kokeiltu myös alipaineputkien laitto väärin: tulos, savutus samaa luokkaa kuin oikein asennettuna, ainut ero, jonka kyllä huomas, rupes paukuttamaan pakosarjassa, putki ei ollut paikalla, joten syy savutukseen mielestäni yksinomaan suutintyypissä.

Käyntiin lähti kylmästä tallista ilman minkäänlaista lämmitystä, aamulla tallissa - 5 astetta, käynnistyshetkellä + 1 aste, kuitenkin aika pitkään piti startata, muutin koplingin ajoitusmerkit 0 kohtaan, kokeillaan huomenna auttoiko hienosäätö.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Tammi 2014, 10:00

Parin viikon pakkasjakson jälkeen luovutus asiakkaalle :D Kesälaadut tankissa, juoksevassa muodossa kuitenkin, ei ollut jäätä, mutta huonosti olis varmaan suodattimen läpi mennyt :o
Matliinin Lassen nuhvin koneremonttia 001.JPG
Tyhjennettiin tankki / sakkakuppi, polttoainesuodatin lämmitettiin kuumailmapuhaltajalla, talvilaadut tankkiin ja puolentunnin lämmitys letkulämmitäjällä, toimii, eikä savuutakaan pahasti :wink:
Matliinin Lassen nuhvin koneremonttia 002.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Tammi 2014, 12:52

Mikäs sen kärytyksen sitten oikeen aiheuti ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Tammi 2014, 17:49

IKH:n suutimet :o
Noissa IKH: suutimissa reikä 4 sadasosaa suurempi, suihkutuskulmassa 10 asteen ero
Palautetta pitää jokatapauksessa käydä antamassa, jätin nuo suutimet itselle, tiiä milloin tarvii tuohon 4/65:seen, taikka pikkuveljeen :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

28 Tammi 2014, 00:17

Just.... Eli sellainen tapaus sitten.... Jonkin verran ihmettelyä ja pulaamista väärien, vaikka paikoilleen sopivilla osilla sitten aiheutti.

( itse kanssa noita suuttimia kyllä vahvasti epäilin, mutta kun niistä ei tarkempia tietoja itsellä ole, reikäkoosta ja kulmista...
Ja se on vielä sanottava, vaikkei juuri mitään omakohtaisia kokemuksia ole ko. firman myymistä ruutista, niin monelta taholta olen kuullut, negatiivista juttua, sehän leviää varsinkin paljon tehokkaammin kuin positiivinen palaute... )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

28 Tammi 2014, 14:57

Ihan hyvän näköinen nelonen. Ostitko sinä kari teuvalta sen hytillisen 69;n :?:
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

28 Tammi 2014, 17:13

kolmetonnine kirjoitti:Ihan hyvän näköinen nelonen. Ostitko sinä kari teuvalta sen hytillisen 69;n :?:
Juu, teuvalta, kuvien ja omistajan kehujen perusteella tehtiin kaupat, saa nähä miten äijän käy :D
Kuljetuksen olen tilannut jo pariviikoa sitten, saa nähä milloin kotiutuu :D
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Pitu
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Heinä 2007, 11:21
Paikkakunta: Pori

04 Helmi 2014, 21:46

Palataas hiukka noihin IKH:n suuttimiin..

Koneena -59 DM4
Aiheuttaako no väärät suutinkärjet koneen käymättömyyden vai vain huonompaa käyntiä?

Ongelmana koneen käymättömyys. Käynti voimatonta ja sitten pysähtyi.

Suuttimet huoltoon ja koneeseenkin kurkattiin..

Venttiilit hiukan kannen sisässä, muutten sitä ruvennut lähettelemään mihinkään. (Porissa nykypäivänä heikkoa moottorikoneistusten tarjonta) Nyt paremmin aiheeseen tutustuneena, olisin tuon kannen teettänyt/ vaihtanut. :(

Suutimet huollettiin. Kärjiksi tuli IKH:n katalogista saadut suuttimet. Suutinhuoltajalta tuli viestiä, että pumppussakin todennäköisesti ongelmaa. (suuttimissa naarmuja ja ohi vuotoa, muttei niin pahaa, että siihen sammuisi.)

Näillä toimen piteillä ja uusilla suodattimilla ei konetta saatu käyntiin.

Pumppukorjaajille soitellessa kävi selväksi, ettei uusia elementtejä ole saatavilla. Paikallainen korjaaja tutki pumppua ja totesi sen väljäksi. Penkkiin asti en pumppua saanut.

Uusi pumppu löytyi toisella yrityksellä täälläkin hyväksi todetulta osatoimittajalta. Pumpun sininen väri hämäsi hieman. On samanlainen, kuin vanha pumppu. Onhan noissa vanhoissa vehkeissä voinut värikin vaihtua. (Piti kyllä hakea kuva haulla Majurin pumppun kuva vertaitavaksi..)

Ei tosin käy vieläkään. On käännetty koplinkia ja testattu, että irrotettu suutin ruiskii ilmaan..

Mites noi alipaineohjauksen putket? Kytketty niin, että putket ovat "ristissä". Menisi helposti kyllä toisinkinpäin.. Mielestäni pakkosyötöllä pitäisi kuitenkin edes luvata, ennenkuin tuo vaikuttaisi.

Eetterillä lupaa -> polttoaineen syöttöön tuo viittaa.

Tulipa pitkä vuodatus :? Onneks tännepäin ei vielä oo paljoa lunta tullu..
Universal Four -59
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Helmi 2014, 21:56

Jos venat hiukan kannen sisässä, no problem siinä, ohjearvo on pyöreesti 0,5-0,75mm kansitason "sisäpuolella"...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
10/60 TenSpeed
Nuhvitietäjä
Viestit: 353
Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
NLCF r.y jäsen Nro: 008
Paikkakunta: Kontiolahti

04 Helmi 2014, 23:01

tuossa hätäselti lukasin saunaan männessä, taetaa olla majorin pumpussa ne elementit siätölöiltään toesenkätiset kun nuhvin pumpussa.
NUFFIELD 10/60 vm -65
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet
Vastaa Viestiin