Fouri savuuttaa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Tammi 2014, 15:16

Onko minkälaisia kokemuksia IKH:n suutimista ?
Koneremontissa olevaan nuhviin vaihdettiin sylinteriputket, männät, kiertokangen laakerit, yläpään helat, tehtiin täydellinen kansiremontti, kansi oikaistiin, laitettiin uudet seetirenkaat, venttiilit, ohjarit kumeineen, vaihdettiin suutimien kärjet, suutimet vaihtoi ja sääti paikallinen konekorjaamo.

Kyseisen remontin jälkeen nuhvi rupes savuttamaan voimakkaasti, aiemmin ei noin pahaa savuuttamista ollut, ainoastaan tyhjäkäynnillä voimakasta ryntäämistä, nyt ryntääminen loppui, mutta tuota savuutusta ei tahdo vain saada loppumaan, tänään käytiin suutimet testaamassa ns. nyrkkipajassa, avautumispaineet noin 170 atm.

Kylmäkäynnistys tosi huono, ollut jo ennen remontti, remontin jälkeenkin kuumailmapuhaltajalla pitää antaa lämpöä imusarjaan, lämpimänä käynistyy normaalisti.
Ajoitusta säädetty useampaan kertaa, ei apuja.
Kuminen fiiberi.
Liitteet
Matliinin lassen nuhvin koneremonttia 014.JPG
Matliinin lassen nuhvin koneremonttia 011.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Tammi 2014, 15:59

Ittellä ei kokemusta, mutta eräs diisselikorjaamon pitäjä sanoi, että hän ei edes suostu laittamaan "halpiskärkiä" , vaikka asiakas sellaiset suutinten mukana pajalle laitettavaksi toisikin.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Tammi 2014, 19:57

Miulla ois aitoja Simms/Cav suutinkärkiä,iso laatikollinen...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

04 Tammi 2014, 20:12

Mitä helkkaria tuolle koplingille on tapahtunut.. :shock:

Mitä niissä Nuhvi63;n suuttimissa lukkee..

Universal 4 BMC siesel OEA/2D sekä OEA/2E
Suutintyyppi Simms NL159, avautumispaine 175 bar
Ruiskutus alkaa e ykk 28 astetta

460 BMC diesel OEE/2 ja OEE/3
Suutintyyppi Simms NL341, avautumispaine 175 bar
Ruiskutus alkaa e ykk 25 astetta
Lisäksi siirtopumpun paineeksi ilmoitettu 0,7 bar

10/60 BMC diesel OEE
Suutintyyppi Simms NC341, avautumispaine 175 bar
Ruiskutus alkaa ennen ykk 25 astetta
siirtopumpun paine 0,7 bar

3/45,4/65, 344,255,384,270
avautumispaine 175 bar
Ruiskutus alaa ennen ykk 20 astetta
LÄHDE: http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5744" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Tammi 2014, 20:50

Koplinki on aikast turvoksissa,oisko ei-löpönkestävää kumia...
Justiinsa noita numeroita ei ole,tuurilla yhelle kaverille laitettiin Nuhviin tuosta kokoelmasta neljän sarja,toimii erittäin hienosti,on kai niissä sumukulmissa jotain eroa,lähinnä kai hienosäätöä haettu niillä.
Eri numeroisia sarjoja tosiaan löytyy,tulipa nyt vahingossa mainostettua,voin niitä myydäkin,ei siinä mitään,ite tarvi ikuna tommosta määrää...
Toisaalta omaan Leukkuun laitoin nämä Seven-suutinkärjet joku vuosi sitten,ei moitetta,savun määräähän voi säätää pumpusta :mrgreen:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Tammi 2014, 21:24

Löytyykö tuollaisia ? Simssin ( korjausohjekirjasta, koesuutimet säädetty 175 ilmakehälle ).
Kärki, BDN 12 - SD - 12 ?
Koplinki saanut vähän polttoöljyä, nähtävästi, mut onko tuo sitten oikeanmallin koplinki fouriin :?:
Kolmosissa mitä minulla on, on tuollainen.
Liitteet
Matliinin Lassen nuhvin koneremonttia 003.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

04 Tammi 2014, 21:46

Minulle paikallinen moottori koneistamo suositteli avautumis painetta hieman alemmaksi. jos pumppu
on hieman väljä, muistaakseni se sääti 10 atm pienemmäksi.
460 nuo minusta on kyllä pelanneet hyvin, eikä tuo Leyland:kaan pahalta vaikuttanut, en
ole kyllä vielä kuin yhden kerran käynnistänyt uudenvuoden aattona :mrgreen:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Tammi 2014, 21:54

Nuhvikalle kirjoitti:Minulle paikallinen moottori koneistamo suositteli avautumis painetta hieman alemmaksi. jos pumppu
on hieman väljä, muistaakseni se sääti 10 atm pienemmäksi.
460 nuo minusta on kyllä pelanneet hyvin, eikä tuo Leyland:kaan pahalta vaikuttanut, en
ole kyllä vielä kuin yhden kerran käynnistänyt uudenvuoden aattona :mrgreen:
Joo, sanoin asiakkaalle että säätäisivät 175 atm:ää, - 10 atm:ää pienemmäksi, täytyy käydä kyselemässä toteuituiko säädöt anetuissa ohjeissa :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Tammi 2014, 22:00

kari t kirjoitti:Löytyykö tuollaisia ? Simssin ( korjausohjekirjasta, koesuutimet säädetty 175 ilmakehälle ).
Kärki, BDN 12 - SD - 12 ?
Koplinki saanut vähän polttoöljyä, nähtävästi, mut onko tuo sitten oikeanmallin koplinki fouriin :?:
Kolmosissa mitä minulla on, on tuollainen.
Katon Kari siulle huomiseksi nuo,numerot kuulostaa kyllä äkikseltään oudoilta :shock: :shock:
Simms suihkut yleensä NL-alkuisia,Cavit BDLL-alkusia.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

05 Tammi 2014, 01:21

ei nyt ole muutamaan vuoteen tullut ostettua noita ikh kärkiä mutta tyyli on ollut se että myydään yhtä ja samaa kärkimallia kaikkiin nuhveihin ja leukkuihin, kun todellisuudessa suutinmalleja on useita. se ei tosin selitä tuommoista savutusta. itsellä siis parissa koneessa ajossa ilman suurempia ongelmia. tuossa tapauksessa lähtisin liikkeelle perusasioista mitä voinut muuttua rempassa sekä pari muuta. onhan alipaineputket oikeinpäin? fouriin kuuluu fiiberinen kytkin ihan niinkuin tuossa kolmosen kuvassa elikkä tuolla kumikytkimellä pumpun puoleisen sakaralaipan ajoitusmerkki voi olla pumpun sisäiseen toimintaan nähden väärässä kohdassa (tarkasti toimittaessa laippa ja pumppu kulkee pareina jotka merkitty oikein dieselkorjaamolla taikka joutsenkaulamenetelmällä tms). onhan pumpun kalvo varmasti ehjä ja unohtakaa se säätely niistä pumpun ruuveista. 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Velu

05 Tammi 2014, 08:02

En ostaisi seven merkkisiä. Kärkiä vaihtaessa ja testatessa huomaa kyllä eron laatutavaraan. Boschin rungoissa ei laatukärjillä käytännössä tarvitse edes paineita säätää. Pikkuisen halvemman kärjen kanssa taas aloitetaan se purku ja kasaus ja shimmien vaihto. Kyllä eron simmsin rungoissakin huomaa, kunnon kärki narskahtaa herkästi ja sumu on hienoa. Halvempi ei vältämättä edes narsku vaan antaa niitä pikkusuihkuja sumuttaa kuitenkin reilummalla pumppauksella, ihan kuin se vanha kulunut kärkikin!

En tosin pistäisi savutusta seven merkin syyksi. Pitäisi pelata niilläkin. Suuttimista johtuvat savut on yleensä oikein kitkeriä ja sinisiä. Siis sellaista kunnon kylmäsavun kaltaista. Tummempi savu viitaisi enemmän sinne alipaine ja ajoituspuolelle.

Perkinsissä taistelin pitkään sinisen kitkun kanssa ja sitä täällä palstalla mietittiin porukalla hartaasti. Syy oli lopulta että minulle oli myyty väärät kärjet. Kuvio ei passannut alkuunkaan moottoriin.

Kannattaa edetä järjestelmällisesti. Kokeiluperiaatteella teet vain samoja asioita uudelleen.

Pumpun koplinki pitää laittaa kuntoon jokatapauksessa. Katso silloin ajoitus. Merkit ei ehkä pidä kutiaan. Näet kuitenkin todellisen ruiskutuksen pumpusta ottamalla paineputken irti ja pyörittämällä konetta täyskaasulla hitaasti käyntisuuntaan. Polttoaineen pinta liikahtaa juuri ruiskutuksen alkuhetkellä. Pakkosyöttö ei saa olla päällä.

Kato se alipainepuoli. Melko tummaa on savu voi olla että pumppu syöttää ja alipaineläppä kuristaa tosissaan.

Sitten tulisi mieleen nokan ajoitus. Venttiilikoppa irti ykk merkkien kohdalla pitää olla nelosessa tai ykkösessä venttiilit vaihdossa.

Yksi mikä tulee mieleen. Jos kantta on höylätty reilusti tai jos suuttimen alla on tuplakuparit tai sitten kuparit niiden holkkien kanssa joihin ne ei kuulu. Voi kärki olla palotilassa väärässä kohtaa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Tammi 2014, 12:12

Warpu kirjoitti:ei nyt ole muutamaan vuoteen tullut ostettua noita ikh kärkiä mutta tyyli on ollut se että myydään yhtä ja samaa kärkimallia kaikkiin nuhveihin ja leukkuihin, kun todellisuudessa suutinmalleja on useita. se ei tosin selitä tuommoista savutusta. itsellä siis parissa koneessa ajossa ilman suurempia ongelmia. tuossa tapauksessa lähtisin liikkeelle perusasioista mitä voinut muuttua rempassa sekä pari muuta. onhan alipaineputket oikeinpäin? fouriin kuuluu fiiberinen kytkin ihan niinkuin tuossa kolmosen kuvassa elikkä tuolla kumikytkimellä pumpun puoleisen sakaralaipan ajoitusmerkki voi olla pumpun sisäiseen toimintaan nähden väärässä kohdassa (tarkasti toimittaessa laippa ja pumppu kulkee pareina jotka merkitty oikein dieselkorjaamolla taikka joutsenkaulamenetelmällä tms). onhan pumpun kalvo varmasti ehjä ja unohtakaa se säätely niistä pumpun ruuveista. 8)
Mitään ei ole muuteltu remontin yhteydessä, alipaineputket oikeilla paikoilla, pumpun kalvo tarkastettu, varmasti ehjä. Säätötangosta yritin säädellä syöttäjä, savun sain vähemmäksi mutta kierroksia ei sitten jaksanut ottaa, säädän tuon säätötangon korjauskirjan ohjeitten mukaan, alipainekotelo / kalvo on vielä laittamatta paikoille.

Itse olen myös sitä mieltä että tuo koplinki ei sovellu tuohon koneeseen, näyttäs että koplinkiin tehty ajoitusmerkit tehty asennuksen yhteydessä, ja omasta mielestäni pumpun ajoitus päin pe...tä, koska tuossa koplingissahan on asteikko, ajoitusmerkit kun asettaa vauhtipyörällä 28 asteen kohdalle, niin koplingissa oleva asteikko jää kokonaan mootorin login puolelle, minusta pitäis olla asteikko näkösällä ja pumpun merkkien kohdalla.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

05 Tammi 2014, 17:40

[quote="kari t"]Löytyykö tuollaisia ? Simssin ( korjausohjekirjasta, koesuutimet säädetty 175 ilmakehälle ).
Kärki, BDN 12 - SD - 12 ?

Mikäköhän tuotenumero tuo on?
Ei ainakaan Nuhvin suihkunkärkien,niisssä on NL ja BDL-alkuisia vaan :shock:
Gookkeli väittää että on korvaava tuote jollekin Denson suihkulle :shock: :shock:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Tammi 2014, 19:22

Ei löydy fourin ja three mallien korjausohjekirjasta muuta tietoa suutimien kärjistä :(

10/60, 3/45 ja 4/65:sen suutimien kärki NL.341. Suutintyyppi N. 1230
Pitää huomenna purkaa noita vanhoja suutimia, mtä minulla on jemmassa, jospa sieltä löytyis jotain numeroita, koneklinikka varmaan laittanut jo vanhat kärjet roskiin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Tammi 2014, 19:29

BMC OEA suuttimet cmk1569 bdll150s6194
BMC OEB suuttimet cmk1571 bdll150s6310

Lähde: Service Bulletin (huoltotiedote) no. t251
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin