10/60 Taas remonttia...
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
En tiedä, että mikä paha henki tuohon tenspeediin on pesinyt... Jatkuvalla syötöllä jotakin pientä. Ensin tiivistemurheet (jatkuvat edelleen), sen jälkeen ilmavaivat sakkakupin kovettuneen tiivisteen välistä. Nyt viimeisenä niittinä tuo hukkasi öljynpaineet kierroksilla.
Onneksi tuo ei kerennyt jumaista, eikä ruvennut kolisemaan. Kone kyllä kiljaisi, eli todennäköisesti tuosta saa vaihtaa ainakin runkolaakerit (samallahan tietenkin vaihdetaan kiertokankienkin liuskat) Nokka-akselille tuossa ei ilmeisesti ole laakereita erikseen (?)
Värkki on tehnyt kerran ennenkin vähän samansuuntaisen tempun. Tämän seurauksena nokka-akseli leikkasi kiinni ja löi koneen jumiin. Silloin tuo saatiin kuntoon nokan hionnalla ja kanavien puulauksella. Öljynpaineet olivat sen jälkeen vielä aivan terveissä lukemissa kuumallakin koneella.
Tällä kertaa tämä ongelma ilmeni lähes huomaamatta ja meinasi saada aikaan sen verran riemua, että oli nuhvin uran jatko katkolla...
Hämäävintä tuossa oli, kun käytin nokka-akselin pukeissa olevia tulppia raollaan koneen käydessä, niin niistä kyllä tuli vähän öljyä. Kanteen saakka se vain ei tahtonut nousta (putki on auki)
Onneksi tuo ei kerennyt jumaista, eikä ruvennut kolisemaan. Kone kyllä kiljaisi, eli todennäköisesti tuosta saa vaihtaa ainakin runkolaakerit (samallahan tietenkin vaihdetaan kiertokankienkin liuskat) Nokka-akselille tuossa ei ilmeisesti ole laakereita erikseen (?)
Värkki on tehnyt kerran ennenkin vähän samansuuntaisen tempun. Tämän seurauksena nokka-akseli leikkasi kiinni ja löi koneen jumiin. Silloin tuo saatiin kuntoon nokan hionnalla ja kanavien puulauksella. Öljynpaineet olivat sen jälkeen vielä aivan terveissä lukemissa kuumallakin koneella.
Tällä kertaa tämä ongelma ilmeni lähes huomaamatta ja meinasi saada aikaan sen verran riemua, että oli nuhvin uran jatko katkolla...
Hämäävintä tuossa oli, kun käytin nokka-akselin pukeissa olevia tulppia raollaan koneen käydessä, niin niistä kyllä tuli vähän öljyä. Kanteen saakka se vain ei tahtonut nousta (putki on auki)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
...Vai pitäisköhän ruveta suosiolla etsiskelemään BMC OEB:tä tuohon nokalle...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Ite yritin, ei vaan löytynyt mistään kuormurin raadosta enään paikoillaan. Kaksi Austinia kävin kollaamassa pusikoiden takana, joiden takapää on jatkanut traktorivetoisena elämäänsä..
Ettei vain olis pumpussa jotain vikaa kun voitelua ei saa, siellä on jotain jousia joista Velu puhui tällä foorumilla aikaisemmin
Ettei vain olis pumpussa jotain vikaa kun voitelua ei saa, siellä on jotain jousia joista Velu puhui tällä foorumilla aikaisemmin
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
- Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
- Paikkakunta: Keski-suomen akseli
Mikä öljy koneessa..??
Joku moska/terva lähteny kiertoon ja tukkinu paikkoja.
Säännöllinen liikunta olisi vanhoille koneille tarpeen.
Lyö lihoiksi ja kasaa paremmalla tuurilla ja huolella uudestaan.
Ja mobil Delvac sitten koneeseen...
Joku moska/terva lähteny kiertoon ja tukkinu paikkoja.
Säännöllinen liikunta olisi vanhoille koneille tarpeen.
Lyö lihoiksi ja kasaa paremmalla tuurilla ja huolella uudestaan.
Ja mobil Delvac sitten koneeseen...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Nesteen yleismallin 15W40 siellä pyörii. Pa**an irtoamismahdollisuus tuossa on kyllä myös olemassa.
Säännöllistä liikuntaa tuo ei ole saanut reiluun vuoteen, kun muut projektit ovat syöneet ajan. Aikaisemmin tuolla kuitenkin tehtiin lumityöt, mutta Valmet 6600 peri sen viran viime talvena.
Aukaistaan ja katsotaan...
Säännöllistä liikuntaa tuo ei ole saanut reiluun vuoteen, kun muut projektit ovat syöneet ajan. Aikaisemmin tuolla kuitenkin tehtiin lumityöt, mutta Valmet 6600 peri sen viran viime talvena.
Aukaistaan ja katsotaan...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
- Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
- Paikkakunta: Keski-suomen akseli
Kyllä pitäisi nesteenkin tisle nuffille kelvata.
Minä vain luotan aitoon ja alkuperäiseen mobiliin..
Toisinaan koneet reistaa, ku akat, sitten pelaa, ku tytöt
Työt haittaa harrastuksia, yleensä, mutta jos ei hommia, ei laadukasta
vapaa, aikaa (nuffien parissa) kin...
Ja pitää sitä weteraani koneille vähän jo antaa tasoitusta, toimivuuden suhteen.
Minä vain luotan aitoon ja alkuperäiseen mobiliin..
Toisinaan koneet reistaa, ku akat, sitten pelaa, ku tytöt
Työt haittaa harrastuksia, yleensä, mutta jos ei hommia, ei laadukasta
vapaa, aikaa (nuffien parissa) kin...
Ja pitää sitä weteraani koneille vähän jo antaa tasoitusta, toimivuuden suhteen.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Toimivuuteen on annettu tasoitusta, mutta tuo paineiden hukkaus meinasi olla liikaa,
Pitääpä purkaa tuo pannu ja etsiä öljynpainevika, niin saadaan tuo(kin) taas ehyenä rinkiin
Pitääpä purkaa tuo pannu ja etsiä öljynpainevika, niin saadaan tuo(kin) taas ehyenä rinkiin
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Onpa tuon Nuhvi-raadon kohdalla kerenny käydä jo sydämensiirtokin mielessä.
Hurjimpana ajatuksena takaraivosta nousi (taas) eräs ainakin tarpeeksi ruudikas ja kestäväksi tiedetty, sekä tunnustettu Scania-peräinen vaihtoehto (DS-11 280Hv)
Ongelman tuossa tekee kattilan mitat, eli eturunko olisi tehtävä alusta lähtien uusiksi, omaa eturunkoa tuon 1000kg malmimöhkäleen kanssa ei pysty hyödyntämään ollenkaan..
Sisu-peräisiä Leylandejakin olisi tarjolla ja olisipa kuitenkin jonkunlainen (ohut) sukulaisuussuhde koneen ja lopun rattorin välillä olemassa.
Toki 1-vaihtoehtona on vieläkin oman moottorin hyödyntäminen, tai korvaaminen samanlaisella 3.8T kattilalla.
Hurjimpana ajatuksena takaraivosta nousi (taas) eräs ainakin tarpeeksi ruudikas ja kestäväksi tiedetty, sekä tunnustettu Scania-peräinen vaihtoehto (DS-11 280Hv)
Ongelman tuossa tekee kattilan mitat, eli eturunko olisi tehtävä alusta lähtien uusiksi, omaa eturunkoa tuon 1000kg malmimöhkäleen kanssa ei pysty hyödyntämään ollenkaan..
Sisu-peräisiä Leylandejakin olisi tarjolla ja olisipa kuitenkin jonkunlainen (ohut) sukulaisuussuhde koneen ja lopun rattorin välillä olemassa.
Toki 1-vaihtoehtona on vieläkin oman moottorin hyödyntäminen, tai korvaaminen samanlaisella 3.8T kattilalla.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Mikäli moottorista todetaan tehdä kalua, niin omakohtaisen tutkimuksen perusteella totean että ne putket/o-renkaat.
Tosin luulisi ettei kiertokankien laakerien käyminen liki kiinnileikkausta vaikuttaisi kannen ja muun yläkerran öljynsaantiin.
Tuota bmc;n rotjaketta kasatessa hain käytetyn männän kiertokankineen-> oli ollut moottorissa jossa alapään kiinnileikkaus oli niin paha että laakerit pyörineet pesässään, tässä koneessa kanssa nähtävästi öljypumppu lopettanut yhteistyön klapeja sirkkelöidessä
Tosin luulisi ettei kiertokankien laakerien käyminen liki kiinnileikkausta vaikuttaisi kannen ja muun yläkerran öljynsaantiin.
Tuota bmc;n rotjaketta kasatessa hain käytetyn männän kiertokankineen-> oli ollut moottorissa jossa alapään kiinnileikkaus oli niin paha että laakerit pyörineet pesässään, tässä koneessa kanssa nähtävästi öljypumppu lopettanut yhteistyön klapeja sirkkelöidessä
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Loki on pakko tyhjentää (taas) kaikesta, joka liittyy öljynkiertoon, joten eipä tuo sylinteriputkienkaan ylhäällä käyttäminen enää paljoa lisätöitä aiheuta.
Kone oli nokka-akselivaurion vuoksi levällään 5v sitten. Tuolloin tarkastettiin sisuskalut (muka) erityisen tarkasti.
Putkien O-renkaat tulevat vaihtoon joka tapauksessa, jos tuon koneen osia vielä käytetään tässä traktorissa.
Kiertokankien laakerit eivät ilmeisesti kerenneet leikata(ainakaan pahasti), kun kone ei kolkuttele käydessään. Epäilen, että joku runkolaakeri pääsi pyörähtämään ja leikkasi, tai sitten nokka-akseli tekasi viimeisen temppunsa. Toki nuo öljypumpun takaiskuventtiilien jousetkin voivat aiheuttaa äkillisen öljynpainekadon...
Kone on edelleen kokonaisena Nuhvin nokalla, joten kaikki spekulaatiot tuhon laajuudesta on vielä arvailujen varassa. Työnkuvan muutos (päivähommista vuorotöihin), pyhät ja pakkaset ovat tehokkaasti ehkäisseet kaikenlaisen harrastekaluston kunnossapitotoiminnan
Kone oli nokka-akselivaurion vuoksi levällään 5v sitten. Tuolloin tarkastettiin sisuskalut (muka) erityisen tarkasti.
Putkien O-renkaat tulevat vaihtoon joka tapauksessa, jos tuon koneen osia vielä käytetään tässä traktorissa.
Kiertokankien laakerit eivät ilmeisesti kerenneet leikata(ainakaan pahasti), kun kone ei kolkuttele käydessään. Epäilen, että joku runkolaakeri pääsi pyörähtämään ja leikkasi, tai sitten nokka-akseli tekasi viimeisen temppunsa. Toki nuo öljypumpun takaiskuventtiilien jousetkin voivat aiheuttaa äkillisen öljynpainekadon...
Kone on edelleen kokonaisena Nuhvin nokalla, joten kaikki spekulaatiot tuhon laajuudesta on vielä arvailujen varassa. Työnkuvan muutos (päivähommista vuorotöihin), pyhät ja pakkaset ovat tehokkaasti ehkäisseet kaikenlaisen harrastekaluston kunnossapitotoiminnan
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Mitenkähän tuohon Nuhvin nokalle istuisi Perkins P6 tai Mersu OM-352..?
Scania DS-11-vaihtoehto on siirretty jäähylle toistaiseksi johtuen lopputuleman täydellisestä käymättömyydestä hyötyajoon metsässä...
Nämähän ovat suhteellisen kompakteja koneita olemassa... Pitääpä mittailla tuo yksi P-6 ja verrata mittoja Nuhvin BMC-vainaaseen.
Scania DS-11-vaihtoehto on siirretty jäähylle toistaiseksi johtuen lopputuleman täydellisestä käymättömyydestä hyötyajoon metsässä...
Nämähän ovat suhteellisen kompakteja koneita olemassa... Pitääpä mittailla tuo yksi P-6 ja verrata mittoja Nuhvin BMC-vainaaseen.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
OM-352 on turhan korkea Nuhvin nokalle, vaikka pituus pienellä "sovituksella" passaisikin. P6 taas alkaa olemaan melko harvinainen löydös... Patrol 3.3, tai HJ-61 turbo voisi istahtaa myös kohtuullisen nätisti.. Juukan miehet tietänevät paremmin Bensapannua en oikein vielä tässä vaiheessa sulata, vaikka lähipiiristä löytyisi yksi Jeepin 4.0l 6-kone.
Toki vieläkin vaihtoehto Nr. 1 on BMC 3,8T...
Toki vieläkin vaihtoehto Nr. 1 on BMC 3,8T...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Bemssiä vaan keulille ja HX25 kylkeen ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Jos siihen BMC tulee nokalle, niin ehkei sitä tarvi ahtamaan alkaa...
Siirtosydämellä toinen homma...
Siirtosydämellä toinen homma...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...