Ruiskupumpun öljy

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Pitu
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Heinä 2007, 11:21
Paikkakunta: Pori

26 Marras 2007, 21:57

Minkä verran ruiskupumpussa pitäisi olla öljyä?
Kone on -59 four, Simsin pumpulla, ymmärtääkseni alipaineohjattu.

Oon hommannu parikin ohjekirjaa englannin ja ruotsin kieliset :roll: Kummassakaan ei mainita mitään ruiskupumpun öljyista, niiden vaihdosta, tarkistamisesta tahi määrästä. Mikäli noita oon oikein tavaillu.

Olen ymmärtänyt että ton pitäis saada öljyä moottorin öljynkierrosta?
Pumpun kyljessä olevasta tulpasta ei öljypintaa näy.
Pumpun keskivaiheilla. (Ylemmän osan alareunassa) on proppu. Onko tyhjennys vai ylärajan mittausproppu?
Alaosasta en tyhjennysproppua löytänyt.
En tota heti täyteenkään uskaltanut kaataa. Ylitäyttökin kun saattaa olla vaarallista. :shock:
Universal Four -59
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

26 Marras 2007, 22:02

Ruiskutuspumppu saa voitelunsa polttoaineesta eli öljyä ei tarvi laittaa
Mukana kuin peräpukama!
Nuutu
Nuhvitietäjä
Viestit: 343
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:45
Paikkakunta: Polvijärvi

26 Marras 2007, 22:37

jamppi kirjoitti:Ruiskutuspumppu saa voitelunsa polttoaineesta eli öljyä ei tarvi laittaa
Paitti notta uudemmissa minimec pumpuissa on öljy...
Mutta tuollekkin MiniVac pumpulle tehdään korjauksen jälkeen alkuvoitelu :wink:
Nuffi= King of the road
busse
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Syys 2007, 19:51
Paikkakunta: Kotka

26 Marras 2007, 23:49

Kyllä simmsin pumppu öljyä tarttee, ainakin minulla on majorissa ja 3dl:ssä pumpussa öljyt. ei pumpun alakerta polttoaineessa ui ja ilman öljyä laakerit kyllä leikkaavat kiinni. elementit kyllä saavat voitelunsa polttoaineesta. molempien pumpuissa on jopa ylivuotoputki, josta alkaa valumaan kun on tarpeeksi. jakajapumput on asia erikseen, rivipumpuissa aina öljyä joko koneen kierrosta tai kyljen ropusta. moottoriöljy on sopivaa siihenkin. :?
Avatar
forssoni
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 529
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 18:10
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

27 Marras 2007, 09:07

meirän majuri oli kolmisen vuotta sitte huollos pumpustaan kun alkoi paukkua niin pirusti kylmänä. No vikana oli että laakerit oli aivan loppu. Oli paapalta kysytty että koskas on pumppuun viimeksi laitettu öljyä. Niin vastaus oli vain että ei ikinä kun oli luultu sen saavan tarpeeksi hyvän voitelun polttoaineesta. Että melkein 50 vuotta se kesti. Olikohan ollu jotaki valmistus virheitä laakeriis :lol: :lol:

No mutta nyt se renaa taas vähä jostaki ku ei laske kierroksia "tarpeeksi nopeasti". Masinistiis onki siitä lisää..
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun

http://kuvablogi.com/blog/13067/
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

27 Marras 2007, 10:37

On suositeltu, että myös alipainesäätöisessä pumpussa käytetään moottoriöljyä. Paremmin toimii ja kestää 8) Usein on laitettu sivuluukkuun täyttötulppa. Ylimääräiset tulee ylivuotoputkesta ulos.
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

27 Marras 2007, 13:40

4 desiä 10/30W öljyä sinne pumppuun vaan ja voitelu pelaa!Omassa pumpussa tyhjennysruuvi pohjalla ja täyttö ylempänä luukussa.

Nuffetti 59 mallia ja pumppu alipainesäätöinen.
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
tv43
Nuhvitietäjä
Viestit: 200
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 17:08
Paikkakunta: Tampere

27 Marras 2007, 16:22

Simsin pumpussa tahtoo öljy vaihtua polttoaineeksi . Nykyisin lisään
joskus muistaessa öljyä että ylivuotoputkesta valuu ensin polttoaine .
Se on kevyempänä pinnalla . Lopetan lisäyksen kun alkaa näyttää
voiteluöljyltä . Kai se pohjaproppukin pitäisi joskus avata , jos on
sakkaa kertynyt .
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

27 Marras 2007, 17:18

Jopas nyt on
Tuo minun eka väite oli suoraan DM4:n käyttö ja huolto-ohjekirjasta kopioitu
Mukana kuin peräpukama!
Nuutu
Nuhvitietäjä
Viestit: 343
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:45
Paikkakunta: Polvijärvi

27 Marras 2007, 17:29

jamppi kirjoitti:Jopas nyt on
Tuo minun eka väite oli suoraan DM4:n käyttö ja huolto-ohjekirjasta kopioitu
kuten myös :lol:
Nuffi= King of the road
busse
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Syys 2007, 19:51
Paikkakunta: Kotka

27 Marras 2007, 22:03

Minun tietoni on kokemuksen tuomaa, olen joutunut joskus muinoin tekemään rempan simsin pumpuun ja voitelu tulee öljystä. oli laakerit väljät ja uusin ne. :)
Pitu
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Heinä 2007, 11:21
Paikkakunta: Pori

27 Marras 2007, 22:15

Eli öljyä pönttöön..
Noinhan mä sitä aattelin, mutta tarttin hiukka uskon vahvistusta.

Noita käyttäjän oppaitahan noikin mulla olevat on. Ihan hyvää tietoa, mutta kun pitää alkaa oikeesti korjaamaan niin lisätietoa kaivataan.
Mun kokemuksen mukaan vanhojen Eurooppalaiten vehkeitten tehdasmanuaalit on kiven alla verrattuna Amerikkalaisiin.

Ongelmanahan mulla alunperin on huono käynnistyvyys. Startatessa ei puske paljonkaan savua. Joten aineen saanti pyttyihin lienee puuttellista. Käyntiin saatua käy kyllä kunnolla.
Universal Four -59
busse
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Syys 2007, 19:51
Paikkakunta: Kotka

28 Marras 2007, 00:21

Toimiiko pakkosyöttö, kun se tahtoo joskus jäädä jumiin. sitten on suuttimien kärjet tarkistettava ja tietysti pumpun ajoitus, on aika ronkeli jollei ole kohdallaan. jollei kone ole peräti harva. onko puristuksia, vai pyöriikö herkästi. vielä tarkasta ilmanpuhdistin, jos on öljysuodin niin vaihda öljyt. voit myös lisätä syötön määrää pumpun päästä, auttaa kylmäkäynnistykseen pakkosyöttö päällä.
pepe
Kolmos -nuffisti
Viestit: 10
Liittynyt: 30 Maalis 2007, 20:11
Paikkakunta: Rauma

28 Marras 2007, 16:52

460 Ohjekirja neuvoo Suihkutuspumpun öljy vaihdettavaksi joka 200. tunti.
Suihkutuspumpulla kait tarkoitetaan Ruiskutuspumppua.
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

28 Marras 2007, 17:38

jamppi kirjoitti:Jopas nyt on
Tuo minun eka väite oli suoraan DM4:n käyttö ja huolto-ohjekirjasta kopioitu
Merkillistä, kun mulla on sellainen jälkipainos jossa kannessa lukee 460/342 ja myös DM4/DL3 siis käyttöohjekirja.
Siinä kehotetaan laittamaan moottoriöljyä pumppuun tuon 4 desiä!
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
Vastaa Viestiin