Nuffielt numero yksi

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

26 Syys 2013, 22:50

Nyt meillä on ensimmäinen Nuhvi. Jonkun aikaa on etitty emännälle omaa traktoria, isännällä on jo Majuri mutta meidän perheessä ei tule toivottavasti isompaa kinaa siitä kumpi on parempi. Molemmat ovat aikansa legendoja ja vuorovedolla niitä tullaan korjaamaan ja kunnossa pitämään

Kumpikin nyt jo pääsee helpolla eikä niitä käytetä kuin harrastetoimintaan mutta puuhommiin joutuvat molemmat koko kannolta klapiksi ketjussa. Sitäkin pääsee nyt kehittämään kun on voimakone pihassa

Nonnii, Nuhvi tuli isolla hyvävetosella lainatrailerilla eilen pihaan HJ61:n perässä, kiitos siitä eräälle offimiehelle. Nyt alkaa syvempi tutustuminen, tietoa on jo alkanut tulla Nuffieldasiantuntijalta tiedonjanoselle eli lyhyeksi tulee jäämään yön unet kun aamulla vielä joutuu ansioon lähtemään.
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

26 Syys 2013, 23:40

No tämä sokka kannattaa tarkistaa ensimmäisenä, jos ei ole huoltohistoriasta tietoa, lainasin pätkän masterin kirjoituksesta.. Nostolaite kansi irti, sen mukana tulee "koiranluu", pötkö joka kiinni sokalla kupissaan. Tämä sokka menee poikki vähitellen, ja saa aikaan sen, että esim. äestäessä tai muussa töytäisyssä, jossa työkone pitää nostovarsia ylhäällä, pääsee koiranluu pois kolostaan ja seuraavassa nostossa se tulee joko nostolaitteen kuoresta tai nostolaitteen kannesta läpi.

Saksisokka, lainaten Ramba`n nuffield ongelmaa viestiketjusta..
5 mm x 60 - 70 mm.
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

27 Syys 2013, 00:51

Nuhvi on siis 10/42. Jos nää tiedot tulee toiseen kertaan niin mun koneella ei näkynyt edellinen lähettämäni postaus.

Vaihdan ensin peräöljyt kun varmistun mitä sinne kannattaa laittaa. Meinaan, että voidella pitää hyvin kaikki akselit ja toimia pitäis vuoden 1965 mallisessa traktorissa, jolla saatettu jo joitain tunteja ajaakkin
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

27 Syys 2013, 14:41

Kari t valmistuttaa Raahelaista kertojaa, topiikki alempana. :wink:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Syys 2013, 19:08

Ehkä tuon keskireiänkin Nuffield 10/42:een saan kun etupyöriä kohtapuoliin vien rengaskorjaamoon. Vaan hyvin nuo kumit kestää, varmaan viiden sentin viilto on ja ed. omistaja on vaan vähentänyt painetta ettei tursua sisäkumi ulos. Kuitenkin ite arvostan sitä, että aika loppuun asti ajetaan ennenku korjataan ja silloinki tulorahotuksella 8)
Rullamitalla mitattu keskireikä 118 mm.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

27 Syys 2013, 21:34

Anna mennä vaan, kyllä ne viat ja ominaisuudet tulee ajamalla esiin
Onnittelut rouvalle hyvästä valinnasta :D

Renkaatkin tarvii uusia kun ne joskus saattaa puhjeta kuitenkin,,, se siitä etukäteen korjaamisesta
Kysele vaan, täällä on muutama tietäjä kertomassa hyviä vinkkejä
Mukana kuin peräpukama!
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

28 Syys 2013, 02:29

Nonnii, ehkä tänään saan öljynvaihtoja aikaan kuhan päivä valakenee. Moottoriöljyn suotimen ostin mutta näyttää olevan isompi halkasijaltaan ku koko öljysuotimen kotelo, pitää käydä vaihtamassa jos ei sovi. Nuo valuissa olevat koodit kertoo, että osat on valettu -64 puolella joulukuussa joten ostin vanhemman suotimen ku vaihtuu just vuodenvaihteessa. Peräöljyn ostossa myyjä jo toppuutteli kun 60 litraa otin ja sano että eikös sitä vähemmällä pärjää :? No jäi niillekin vielä jotain myytävää.

Välitän emännälle hyvän onnen toivotukset, tyytyväinen on ollut hankintaan

Viat ajetaan ulos mutta ylimääräiset rusahdukset yritän paikallistaa ja korjata just vähän ennen kun voima ajaa osia valuseinämien läpi.

Onkos tuossa nostolaitteen kannen irrotuksessa mitään erityisempää. Mikä sen koiranluun virka mahtaa olla. Keskon mainoksen sivukuvasta näyttää, että siellä on nostosylinterin mäntä, ei kait se ole se koiranluu?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

28 Syys 2013, 02:33

Ei siinä kannen irroituksessa mitään kovin merkillistä ole, ei tarvitse osata rakettitekniikkaa.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

28 Syys 2013, 11:01

Lainaten Kari t tekstiä, näkyy koiranluu, joka on tullut pimeydestä maailmaa katsomaan ikävin seurauksin.. :(

Pitäisköhän vaihtaa otsikkoa :wink: Tosin perärepun särkyminenhän on nuhveissa lähes jokapäiväistä :wink: Maanantai iltana vaihdettiin erään nuorenmiehen 4/65:sen peräreppun sisähilut vähän terveenpiin kuoriin :wink:
Kuten kuvista tulette näkemää, aiemmin oli reppua hitsailtu, paikattu luultavasti kemiallisella metallilla, kannen kiinityspultit, osa liian lyhyitä, sokka vaihdettu edellisen katkeamisen ja repun särkymisen yhteydessä uutee, aika pahasti oli kuitenkin mutkilla, ei lähtenyt pois paikalttaan muuten kuin katkomalla palasiksi.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Harvinaisi" onclick="window.open(this.href);return false; ... pu+008.JPG
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

28 Syys 2013, 11:10

http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Harvinaisi ... Nuhveissa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

28 Syys 2013, 12:30

Onnittelut uudesta hankinnasta!!

Tilan leukusta (270) justiinsa vuosihuollon yhteydessä tarkistin sokan kunnon, eipä siinä mennyt kuin n.15min. Toki tässä on jo se koiranluun tipahtamisen estävä peltilipare varmistuksena. Öljyjen vaihto ja toisen takavalon uusiminen vielä ohjelmassa, ja sitten sitä mennään taas vuosi etteenpäin 8)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

28 Syys 2013, 15:37

Tässä kopio, kun master oli ihastunut Nuffield traktori laatuun. :)


Nuffieldi on hyvä valinta, melko samanhintaisia ovat nuo Dm4, 460 ja kymppivaihteinen 10/60. Tehoa enempi kuin valmetissa noin 60 hv, syöttöpumpulla saa irti enemmänkin. Nättikäyntinen moottori, varaosia saa tosi hyvin (muutamia poikkeuksia on, mutta niitä ei yleensä tarvita, ja jos tarvitaan niin pienellä haulla purkaamoilta löytyy).

Nuffield kestää järkevässä käytössä (kaikenhan saa hajalle), yksi ongelma on jotenkin vain nuffiin liitetty putkien tiivisteiden pettäminen, vaikkakin samaa ongelmaa on kaikissa märkäputkikoneissa kuten valmet, DB jne jne ei pelkästään nuffieldin. Putket halkeaa jos konetta vedätetään matalilla kierroksilla pitkään putket punaisena, ei koneen vika vaan käyttäjän. Lisäksi mm. perärepun saa ajattelemattomasti käytettynä hajalle, ts. puskee rajusti puskulevyä, se jos nousee penkan voimasta ylös yli normaalin nostokorkeuden hajoaa perärepun kansi ja reppu, taaskin vika käyttäjässä, toinen peräreppuun liittyvä ongelma on sokkatappi joka kuluu väljäksi. Tämänkin tarkastus kuuluu huolto-ohjelmaan, ja jos sitä ei ole noudatettu niin sitten ei voi taas syyttää kuin itseään. Monesti vain tuo nuffi on jo entisenä merkkinä jäänyt taka-alalle, ja myytävät koneet ovat viimeaikoina käyttöön taas otettuja. Nämä kaipaavat useasti sitä huoltoa, koska niille ei ole tehty sitä käytönaikaista kunnostusta ja huoltoa. Niissä siis on useita vikoja, vaikkei heti huomaisikaan. Jos löytää sellaisen traktorin joka on ollut pikkutilalla vaikkapa kakkostraktorina tai sitten muussa vakituisessa käytössä, niin voisi uumoilla sellaisen olevan paremmassa kunnossa.

Nuffissa on paljon muita hyviä ominaisuuksia. Kova peli tuommoinen 460 on vetämään, ei pidä verrata valmetin kanssa ollenkaan esim. äkeen tai peräkärryn vedossa. Ne on aivan eri kokoluokkaa, mutta silti yhtä ketteriä. Ainut puute noissa on että ne on useasti avotraktoreita tai kopillisina erittäin ahtaita, ja joillekkin ei sovi synkronoimaton loota. Kesän pari kun harjoittelee niin vaihtaminen sujuu ilman kytkintä liikkeelle lähtöä lukuunottamatta, ja on nopea käyttää.

Nuffi on myös todella hiljainen traktori jos on varusteet kunnossa!

"Vikapalvelukin" toimii tuolla foorumilla melko nopeaan, jos jotain tulee niin kyllä apua saa, tosin saa sitä myös muihinkin merkkeihin.

Jos mieluilet lämmintä ohjaamoa talvella, edullista hankintahintaa ja tehokasta käyttökonetta niin suosittelen katselemaan leylandeja myös. Näiden hinnat ovat samassa valmettien ja verkujen kanssa, vaikka ovat 10 vuotta nuorempia. Syy on turhaan tulleen huonon maineen takia, toki silloin tuontien aikaan on ollut "tehdasvikoja", mutta ne on korjattu jo näihin päiviin mennessä. Purkaamolta myös saa osia hyvin, samoin mm. leypart ja IKH tarjoavat osia.

Itse kun tutustuin ekan kerran nuffieldiin 500 valmetin jälkeen, olin myyty. Oli pakko saada nuffield myös itselle! Nyt homma on jo karannut hiukan käsistä Laughing
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

28 Syys 2013, 19:11

Jep, noista tiedoista ymmärsin, että "koiranluu" on se männänvarsi. Alapäästään männän kupissa, yläpäästä nostolaitteen vaaka-akselin vivun kupissa tuolla sokalla varmistettuna.

Ajatus lie valmistajalla ollut, että sokka pitää sen kaikissa tilanteissa yläpuoleisessa kupissa, silloinkin jos vaikka käsin nostetaan alhaalla olevat nostovarret aivan ylös. Jos sokkaa ei ole lupsahtaa yläpää sivuun ja seuraukset ovat kohtalokkaat.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

28 Syys 2013, 19:29

Tunkki kirjoitti:Jep, noista tiedoista ymmärsin, että "koiranluu" on se männänvarsi. Alapäästään männän kupissa, yläpäästä nostolaitteen vaaka-akselin vivun kupissa tuolla sokalla varmistettuna.

Ajatus lie valmistajalla ollut, että sokka pitää sen kaikissa tilanteissa yläpuoleisessa kupissa, silloinkin jos vaikka käsin nostetaan alhaalla olevat nostovarret aivan ylös. Jos sokkaa ei ole lupsahtaa yläpää sivuun ja seuraukset ovat kohtalokkaat.
Juuri noin.
Omia kirjoituksia lainaten.
Sokan reiän pitäis olla ovalin muotoinen, on alunperin voinut ollakin. Varmin tapa välttää tuo ongelma, on syytä huolella tarkastaa sokan lisäksi myös yhdystangon pään ja kuppiosan kuluminen. Nuo kaksi kohtaa kun kuluu tarpeeksi paljon, niin ei kestä saksisokkakaan :wink:
Oman vahingon myötä olen tehnyt tuon reiän ovalin muotoiseksi. Ota sokka pois paikaltaan, laita yhdystanko nostoakselin vivun kuppiin, laita 5 mm:in tappi reikään, jos tökkää yhdystangon reiän alalaitaan on syytä viilata yhdystankon reikää ovalin muotoiseksi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

28 Syys 2013, 20:18

http://leyland.conforums.com/index.cgi? ... 1325351098" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla oikein kuvan kera vaiheittain lontoonmurteella selostettu koiranluun ulostautuminen repun läpi, sokan petettyä.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Vastaa Viestiin