Nuffielt numero yksi

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

29 Marras 2014, 10:19

Josko tuon startin avaisi ja putsaisi, saattaisi olla sillä hyvä.
Hiilet maksaa kympin, bendix viitisenkymppiä, solenoidi saman verran, helat kai kympin

Parisataa maksaa tarvikestartti, jotkut pelaa, jotkut ei
Mukana kuin peräpukama!
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

29 Marras 2014, 10:39

Niin voisi olla. Siksikin täällä kyselen, että voisiko tuo olla alkuperäinen vai liekö tarvikestartti. Näkeekös sitä päältä

Tuohonkin traktoriin kun on vuoskymmenten myötä kaikkia kytöstelty
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

29 Marras 2014, 10:57

Siinä kupeessa lukee Lucas M45 tai M50 jos on originel.
Mukana kuin peräpukama!
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

29 Marras 2014, 11:06

OK

Pitkä aika kun oon starttia purkanu ja koonnu. Pystynkö särkemään siitä mitään korvaamatonta pelkällä tietämättömyydelläni
purkuvaiheessa vai onko sitä mallia että vois kanervikossa korjata
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

29 Marras 2014, 15:14

Vetämällä rykästiin käyntiin, hyvin lähti silleen. Lisävirrallakaan ei startti muuta kun napsu eli kyllä se vikä siinä on. Annoin käydä lämpimäksi ja kun sammutin niin sama napse.

Kyllä ainakin solenoidi on englantilainen, ihan made in England siinä lukee että varmaan yritän kodiata.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

29 Marras 2014, 15:22

Starttiremppaa.. http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 148838dcb0" onclick="window.open(this.href);return false;
One thistle, maybe two among the roses.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

29 Marras 2014, 15:34

Näilläkin sivuilla ähisty starttien kanssa.. http://www.nuhvi.net/foorumi/search.php ... ubmit=Etsi" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja saahan niitä..lainaus yhdestä topikista.

""Pakkosolenoidilla varustettu, englannissa täyskunnostettu, aito Lucas.
Lucas M50, suomessa ammattimiehen kunnostamia, vaihdetut osat,ankkuri,kenttäkäämit, hiilipääty, hiilet ja solenoidin pakeliittipää.
Lisäksi CAV:n pötköstartti, samaisen ammattimiehen kunnostama, vaihdettu kaikki oleelinen.""
One thistle, maybe two among the roses.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

29 Marras 2014, 20:19

Tunkki kirjoitti:OK

Pitkä aika kun oon starttia purkanu ja koonnu. Pystynkö särkemään siitä mitään korvaamatonta pelkällä tietämättömyydelläni
purkuvaiheessa vai onko sitä mallia että vois kanervikossa korjata
Tuossapa muutama kuva nuhvien alkuperäisistä starteista, jospa hieman helpottais purkua / kasausta :wink:
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... n+osat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

29 Marras 2014, 20:52

Kiitoksia paljon jo tästä lähettämästänne. Lisääkin pyydän lähettämään vaikka en ole vielä ehtinyt tähänkään kaikkeen tutustua mutta sen takuulla tulen tekemään. Joku muukin kun voi tätä juttua tarvita nyt ja tulevaisuudessa

Nyt on mukavaa tutkiskeltavaa ja voin pohtia osaanko itse tuota starttia remontoida vai pitääkö yrittää löytää joku joka osaa. Tuossa masinistijutussa oli kaverilla sorvit sun muut mitä mulla ei ole. Vaan pikkuhiljaa saatan jotain käsittää tuosta kokonaisuudesta, jatkan siis opiskelua. Vasta osan siis olen kerennyt lukemaan
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

30 Marras 2014, 17:37

Ei se hankalaa ole, pääty irti ja siinä olevat hiiilet mukaan.
Kenttäkäämi runkoineeen ja hiilisiltoineen irti.
Bendix haarukka irti niin ankkuri lähtee irti.
Kokeillaan päätyjen helat, välystä muutama kymppi max
Ankkuri viilapenkkiin kiinnin ja isoilla pihdeillä testaamaan bendixsin pitävyys, samalla ankkurista tarkistetaan kollektorin
pinta ja runkokäämien juotokset silmämääräisesti, sorvataan kollektori tarvittaessa sekä avataan kollektorissa olevat välit
Tarkistetaan hiilien mitat, jousien kunto ja hiilien liikkuvuus
Pestään osat ja vialliset osat vaihdetaan ja kasaus päinvastoin, lisänä bendixsin liikkeen säätö

Jotenkin noin :D
Mukana kuin peräpukama!
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

02 Joulu 2014, 17:19

Saat Jamppi sen kuulostamaan helpommalta kuin se ehkä on.

Mutta yrittää pittää. Eihän tämänkään palstan tekijämiehistä olis tullut osaajia jos eivät olisi ensin vähän harjotelleet

Pitääpä kuvista vielä katella mitä nuo kaikki termit tarkoittavat. Olen kumminkin mieluummin varovainen ensi ja sitten vasta vääntövarsi pitenee kun mitään ei irtoakkaan.

Mulla saattaa olla jokin välimalli kun ainakin tuo hiilitsydeemin suoja näyttää ihan teipiltä
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

05 Joulu 2014, 12:33

Pieni täsmennyskysymys:
Sanokaa hyvät ihmiset sopiiko startti IKH ST0191N Nuhvin 10/42 1965-malliin.

IKH:n spekseissä sopii vaan 10/60:een. (Startti Nuffield 10/60 M127 lukee IKH:n myynti-ilmotuksessa sopivuus tälle ST0191N:lle)

Onko siis eroo 10/60 ja 10/42 -mallien starttien välillä kiinnityksen, sähköliitosten tai muun suhteen. Haluttais ottaa tuo halpisstartti mukaan kaupungista kun sattu yks oleen hyllyssä, vois sitten kaekesa rauhasa laitella alkuperäsen kuntoon jos sitä pystyy sepittään. (NS pysyväksi jäävä väliaikaiskorjaus tästä kumminkin hyvin tod.näk. tulee mutta sitä kuvittelee joskus kaikenlaista itestään :P )

Ja olikohan Nelosnuhvi tuolla jossain starttitopikissa, tais mainita että säännöllisellä huolenpidolla voi nää halvemmatkii toimia. Jos tuon otan niin pitäskö se jotenki huoltaa jo ennen paikalleenlaittoa. Niinku halpikset kiinankulmahiomakoneet, ruskea traanirasva pois ja parempaa tilalle :idea:
Vaan mikähän voiteluaine olis mihinkii kohtaan sopivinta

Sataysiysi on pyynti siitä, näyttää olevan sama netin sivulla.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

05 Joulu 2014, 18:43

Meidän nettisivut kertoo että 10/42 ja 10/60 on sama startti.

Minä en uutta starttia purkaisi voitelua varten...
Huolehdi siitä että kytkinkotelon pohjassa oleva vedenpoistoreikä ei ole tukossa, silloin
vesi ei pääse rataspäädystä startin sisään.
Ulkoapäin tuleva vesi on kanssa pahasta ajanmyötä.
Tarkista kaapeloinnit että ovat kunnossa
Mukana kuin peräpukama!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Joulu 2014, 19:29

Meidän nettisivut kertoo että 10/42 ja 10/60 on sama startti.
Näin kertoo myös 10/42:sen ja 10/60:sen korjusohjekirjakin .
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

05 Joulu 2014, 23:23

WP_20141205_006.jpg
Kiitos varmistuksesta tiedolle. Muistankin hatarasti itsekin aikanaan lukeneeni, että varsin kaikki osat sopii kumpaankin rinnakkaismallisarjaan ristiin. Kolmonen on pätkästy nelosesta. Se vaan sotki kun myyntiliike on niin vaatimaton, että speksaa sopivaksi vaan 10/60:een

Niinpä ostin tuon startin mukaan. Äsken käytiin testailemassa vielä paikallaan olevaa vanhaa ja startin kuorta kapsutellen se alkaa startata. Varmaan tosiaan hiilet on loppu ja kapsuttelu tuo kontaktia.

Kokeiltiin vanhalla akkulaturilla jaksaako pyöriä tyhjiltään, irrallaan. Solenoidin jakso vetää mutta moottoria ei laturi jaksanut pyörittää. Pluskaapeli oli päädyssä olevassa maadotusruuvissa ja miinuskaapeli solenoidin ja kenttäkäämin välisessä yhdyskuparissa mut moottori ei pyörähtäny, laturi kyl anto virtaa niippal ku voi ja ylikin, viisari kaarella. Laturin etupaneelissa on merkintä 12 A

Pitää viel akun kaa koittaa ennenku pistää kiinni traktoriin että varmasti pyörii ees tyhjillään.
Viimeksi muokannut Tunkki, 06 Joulu 2014, 00:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin