Nuffielt numero yksi

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

16 Joulu 2014, 17:34

WP_20141216_020.jpg
Yritin ostaa autosähkökorjaamosta tuohon starttiin jousta mut sanovat, ettei tuolla tiedolla Lucas M50G löydy jousta. Pitäis olla enempi numeroita heidän hakuun.
Saakohan joku osaava tuosta startin kyljestä otetusta kuvasta selvää mikä se on. Jotta voisin jousen ostaa, niitä kait on leegio eikä nykyään enää laatikoita kaivella jonkun jousen takia, minkä hyvin ymmärrän.
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

16 Joulu 2014, 17:41

WP_20141216_019.jpg
Tuossa vähän eri kulmasta kuvaa. Eipähän tuosta oikeen selvää ota.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

17 Joulu 2014, 16:07

Soitapas Hahton Maurille 0400-335350 siellä näkyi olevan uusia ja käytetty jousia :wink:
Kannattaa laittaa numero muistiin :!: :!:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

21 Joulu 2014, 02:12

Pitääpä kysäistä. Täytyy varmaan kerätä vähän tietoja, mittoja noista jousista kun Hahtolle soitan. Hällä ei liene nettiyhteyttä jotta kuvia vois sillä laittaa. Arvelen, että tuohon meidän Nuhviin on vaihdettu jokin myöhempi kuin alkuperäinen Lucas kun tuota rataspäätä on kulmahiomakoneella avarrettu. Liekö tuo 67 tuossa startin kyljessä ehkä vuosluku.
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

30 Joulu 2014, 00:28

Löysinkin perinteisestä autosähkökorjaamosta nuo jouset. Ei siinä kauaa mennyt eikä edes nettiä tarvinnut selata. Korjaamon mies vaan meni hyllystölle ja otti sieltä laatikon jossa oli M50G Lukaksen jousia tai ainakin siihen hyvin sopivan näköisiä. Vähän kireämpiä näyttivät olevan kuin mallini, joka lie ollut startissa jo jonkin aikaa ja ehkä vähän kuoleentuneet, kenpä tietää. Näytti että tuntee vanhat Lukakset niinkuin varmasti aiemmin mainittu Mauri Hahtokin tietää nettiä ja varaosakirjoja selaamatta. Sitä kun muutaman aukaisee ja tutkii niin tieto lisääntyy.

Hiilien ohjurit putsailin ja saatan kokeilla noilla vielä.

Vaan mistä aiheutuu se parkaisu kun ehtoopuolella oleva startti päästää sen pahan pärinän, pyörii muttei pyöritä moottoria.

Perustietoa senverran, että eikö solenoidi vedä väkisin hammasrattaan kohikkain ennekuin pyöritysvirta kytkeytyy solenoidin päästyä aivan liikkeensä loppuun.

Onko se Bendix joka siinä valittaa eli ne kiilarullat siellä ulkokehällä eivät pidä.

Joskus HJ:ssä startti piti yhtenäistä vinguntaa startatessa eikä pystynyt pyörittämään moottoria. Se meni kokonaan vaihto-osana vaihtoon ehkä tiedä mikä sen vika oli. Hyvin on vaihtostartilla toiminut.

Vaan tässä Nuhvissa se ääni on erilainen. Jotenkin se kyllä kuulostaisi niinkuin ratas pyörisi jotenkin perille menemättä mutta voi olla mielikuvituksen tuotetta. Ite startin ratas ei näytä päästään vahingoittuneelta.
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

30 Joulu 2014, 00:44

WP_20141228_001.jpg
WP_20141228_003.jpg
WP_20141229_002.jpg
Käsijarrun vapauttajatanko antoi periksi, korjasin ja korvasin kahvan niitit ihan avattavilla ruuveilla ja nyloceilla.

Jousia starttiin myös kuvassa, vanha malli ja lähes samanlaisia uusia
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

30 Joulu 2014, 01:26

Uuvet vieterit näyttää paljon terveemmiltä..... Tulee vähän enempi paininvoimaa, ja vanhoissa näkyy hiilien paininpääkin hiukkan oiennut jo .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

30 Joulu 2014, 02:36

Joo, kokeilen noilla. Sain jo vähän kasaan eli jouset kanittamaan niinkuin yllä neuvottiin ja kun roottori (vai mikä se nyt on) on paikallaan niin jouset oikeisiin paikkoihin painamaan.

Vähän voidetta laakereihin niin näkee miten lähtee toimimaan. Voihan tuo Bendiks olla lopussa, sen sit näkee parkuuko edelleen kun laittaa paikalleen kun intialainen antautuu.

Pakkasta on, ennättääköhän kokeileen starttaako kylmästä, tietty sähköllä (nuotiolla) lämmittäen. Eihän sitä vanhaa aarretta sovi kurittaa turhaan liian kylmästä kun sähköä on vielä tarjolla ja jos se loppuu niin kynsitulet klapiloilla.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

31 Joulu 2014, 16:46

Niihin heloihin ei sitten vaseliinia vaan öljyä siten että sormi helan alle, sitten
hela täyteen öljyä ja toiselta puolen toisella sormella puristetaan paine, silloin oljy puristuu laakeripronssin huokosiin
Mukana kuin peräpukama!
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

31 Joulu 2014, 20:13

Jep

Pitääpä puristaa
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

22 Tammi 2015, 01:55

WP_20150122_004.jpg
WP_20150122_003.jpg
WP_20150122_002.jpg
Intialainen startti toimii toistaiseksi hyvin ja pikkuhiljaa olen vanhaa m50G Luukastakin kasaillut. Kokeilua toimivuudesta en vielä ole tehnyt... kevväämmälä :D Solenoidi kyllä vetää mutta laturin 2A virta ei jaksa pyörittää ite starttia, viisari kyllä menee täyteen virtaan

Vaan säädin tuon iskun pituuden joka näissä alkuperäisissä Luukaksissa on mahdollista, pari milliä ennen stopparijousprikkaa säädin pysähtymään. Kuva lie tuolla ylempänä.

Sitten tein rasvausaukon päätylaakerille. Saa lytätä ajatuksen ken haluaa. Siitäkin kuva ylempänä jossain järjestyksessä.
Bräkleenillä putsaus ja teippi suojaksi, rasvaa lisää jos joskus muistaa :|
Se on nyt tuo ylin kuva tai jotain
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

14 Helmi 2015, 15:06

Nyt on senverran kevväämpi päivä, leuto auringonpaisteinen plussakeli tuolla waahteranwarjon korjaamossa, että heitin vanhan Luukaksen Nuhviin kiinni.

Vaan ei kevytkorjaukseni tuottanut tulosta. Hyvin kyllä pyöri tyhjiltään, oikein olin asettanut mielestäni rattaan pääteaseman ja muulta osin toimii mutta starttimoottori ei jaksa enää pyörittää nuhvin konetta. Virtaa liikkuu, kaapelit lämpeävät mukavasti, akku on täynnä virtaa mutta kun ei jaksa niin ei.

Nyt on hyvä syy viedä ammattilaiselle korjaukseen. Hyvä kun semmonen vielä on paikkakunnalla niin näitä oikeita korjaajiahan meidän harrastajienkin pitää tarpeen tullen työllistää
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

09 Maalis 2015, 22:02

Onkohan kellää etukuormaajallisen Nuhvin omistajalla tietoa siitä paljonko etukuormaajalla voi nostaa. Aattelin jos tähän 10/42:een etukuormaajan niin voiskohan sillä esim maasturi HJ60:n pelkän korin nostaa rungolta ja rungolle tässä tapauksessa. Saattaa tuo painaa reilun 600 kiloo ainakin
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

17 Maalis 2015, 21:42

Ainakin 10/60 kärsi nostaa enemmänkin.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

20 Touko 2015, 19:05

Nostettiin auton kori naapurista lainatulla Volvon trukilla, kävi helposti.

Vaihdoin Nuhviin korjaamolta takaisin saamani Luukaksen startin. Oli käämi palanut ja solenoidiakin nähtävästi remontoitu sekä lisätty päätypusla starttirattaalle, ennen oli vaan sokka joka ei pitänyt. Nyt starttaa sähäkästi
WP_20150519_011.jpg
WP_20150519_011.jpg (78.87 KiB) Katsottu 9927 kertaa
Nyt on intialainen varalla.
Vastaa Viestiin