Nuffielt numero yksi

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

26 Loka 2015, 19:08

Olemme tässä etsiskelleet kaverin Eka1-Nuhviin keulapumpun akselitiivistettä.
Pumppu on niin vanha Caseppa C 80 S, että Italian Parmassa oleva tehdas ei enää tee eikä toimita edes tiivistesarjaa.

Nyt tarvitsisimme lähinnä paineenkestävää stefaa, siinä on ollut millikäs 28 x 42 x 10 mutta mittailin ja siihen voisi sopia myös tuumakas 1 3/32" x 1 21/32" x 3/8" eli noin 27,78 x 42,06 x 9,26 mm. Tuo tuumakas olis hiukan tiukempi mutta tuolla mitoituksella liekö olemassakaan

Olen kvg-näppäillyt ja etsinyt monilta sivuilta, joilta jotkut ovan avun löytäneet mutta en ole netistä löytänyt. Osaako kukaan neuvoa vielä mistä etsisin. Pumppu on muuten kunnollinen ja kykenevä, nosti reilun tonnin mukisematta tyhjäkäynnillä mutta tipottelee muutaman pisaran minuutissa öljyä olipa sitten töissä tai vapaalla
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

26 Loka 2015, 19:35

Lappeenrannan Laakerikeskus, aina on apu löytynyt. http://laakerikeskus.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

26 Loka 2015, 20:50

https://www.google.fi/#q=teollisuus+tasanto+raahe" onclick="window.open(this.href);return false;
Raahen Teolisuus Tasannolta olen saanut kaikki tarvittavat tuumakoon stefat / laakerit.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

29 Loka 2015, 23:07

Vastaukset olen saanut sekä sekä Laakerikeskukselta että Teollisuustasannolta, viimemainitulta löytyi semmoinen koko jota kokeillaan. Kiitos avusta
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

27 Kesä 2016, 16:24

Ekanuhvi saatiin toimimaan, keulapumppuun vaihdettiin stefa akselille ja o-renkaita pumpun laippaan. Kuntoon tuli ja on toistaiseks toiminut vuotamatta hyvin.

Suunnitelmissa on edelleen vetoakselien stefaremontti ja laitankin oheen aiheesta löytämäni videon. Tuo havainnollistaa jo etukäteen mitä on tulossa ja siitä on jätetty diy-malliin joidenkin hankalien vaiheiden kuvaus :) . Kommentoikaa silti te jotka olette tuon kerran tai useinkin tehneet ja muutenkin yleisesti

https://www.youtube.com/watch?v=-kKXKVgcfs0" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

27 Kesä 2016, 19:49

vaikuttais hyvinkin käyttökelpoiselta ohjeistukselta, tuo pätee 342/460 ja kaikki uudemat mallit. näitä vanhemmissa koneissa on sisemmän laakerin ja rattaan välissä rikka jonka putoaminen pitää estää esim ruuvimeisselillä. tuosta haku jossa lisää juttua aiheesta.. : http://www.nuhvi.net/foorumi/search.php ... ubmit=Etsi" onclick="window.open(this.href);return false; 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

27 Kesä 2016, 23:16

Kiitos. Tanakka tietopaketti :)
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

30 Heinä 2016, 09:38

Jonkin aikaa on Eka1 Nuhvissa ilmennyt semmoinen piirre että lähtee huonosti käyntiin jos on painettu kytkin pohjaan ja paremmin jos kytkin on ylhäällä. Mihinkähän viittaisi tuo.

Normaalistihan kytkimen painaminen mielestäni helpottaa käynnistystä kun vaihteiston pyörimisvastus on poissa ahistamasta
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

30 Heinä 2016, 10:28

Ottaa kampiakselin päittäislaakerista pyörintävastusta. Mullakin tyhjäkäyntikierrokset laskee varsinkin ns. kylmällä koneella, jotain 25-40rpm kytkintä painaessa.... No joo, mulla ei ole ihan vakiokytkin voimiltaan .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

30 Heinä 2016, 17:11

muistelisin että vanhoissa ohjekirjoissa neuvotaan painamaan kytkin pohjaan kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi, siis talvella. näissä lämpötiloissa ei kyllä pitäis startatessa olla isompia erotuksia. kannattaa tarkistaa että kampiakselin päittäisvälys on ok eli joku n.0,20mm sekä melkeinpä todennäköisemmin kytkimen painehiilen kunto, näissä kun ei ole varsinaista painelaakeria. nyt en katsomatta muista että näkeekö EKAssa painehiiltä sivuluukusta vai joutuuko käyttämään kytkinkopan auki, kumpikaan ei mahdoton homma... 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

31 Heinä 2016, 11:51

OK

Kiitos tiedoista :)
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

28 Elo 2016, 09:42

IMG_20160828_103314 – kopio.jpg
Nyt olis tuommoinen kysymys; mitenkähän onnistuu tuon säätökammen korvakkeen hitsaus. On ajan saatossa ratkennut ja kun vielä tuo materiaali ilmiselvästi on valua. Oletteko migillä onnistuneet tuota hitsaamaan kun ei puikkokonetta ole käytettävissä itellä. Ja kolmosNuhvista siis kyse
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

28 Elo 2016, 12:24

Kannattaako ylipäätään hitsata. Eikö tuota osaa saisi ehjää esim romuttamolta? Jos se ratkennut osa on tallella, niin sen voisi saada ruuveillakin kiinni. Tässä nyt pari vaihtoehtoa hitsaukselle.
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

28 Elo 2016, 13:26

Poispudonnut osa on jo edeltävien omistajien aikana murtunut ja kadonnut. Varmaan löytyy purkuosakin mut jos tuon viel sais kuntoon niin tämmöisessä käyttökoneessa menis korjattukin. Nyt kun herkistelin kierteet ja oikaisin tuon säätövivun akselin niin pyörii kyllä herkästi. Varmaan on säretty kun korkeussäätökierre ollut jumissa ja voimalla runnottu.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

28 Elo 2016, 14:40

Leikkaa loputkin tuosta lohjenneesta ja tee vaikka mutterista siihen uusi holkki tilalle.
On ne ainakin mulla kestäny ja kukaan ei ole huomannu. Muista hioa mutterien kulmat pois. :D
Mukana kuin peräpukama!
Vastaa Viestiin