Sivu 1/13

Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 26 Syys 2013, 22:50
Kirjoittaja Tunkki
Nyt meillä on ensimmäinen Nuhvi. Jonkun aikaa on etitty emännälle omaa traktoria, isännällä on jo Majuri mutta meidän perheessä ei tule toivottavasti isompaa kinaa siitä kumpi on parempi. Molemmat ovat aikansa legendoja ja vuorovedolla niitä tullaan korjaamaan ja kunnossa pitämään

Kumpikin nyt jo pääsee helpolla eikä niitä käytetä kuin harrastetoimintaan mutta puuhommiin joutuvat molemmat koko kannolta klapiksi ketjussa. Sitäkin pääsee nyt kehittämään kun on voimakone pihassa

Nonnii, Nuhvi tuli isolla hyvävetosella lainatrailerilla eilen pihaan HJ61:n perässä, kiitos siitä eräälle offimiehelle. Nyt alkaa syvempi tutustuminen, tietoa on jo alkanut tulla Nuffieldasiantuntijalta tiedonjanoselle eli lyhyeksi tulee jäämään yön unet kun aamulla vielä joutuu ansioon lähtemään.

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 26 Syys 2013, 23:40
Kirjoittaja Jooseppi 1
No tämä sokka kannattaa tarkistaa ensimmäisenä, jos ei ole huoltohistoriasta tietoa, lainasin pätkän masterin kirjoituksesta.. Nostolaite kansi irti, sen mukana tulee "koiranluu", pötkö joka kiinni sokalla kupissaan. Tämä sokka menee poikki vähitellen, ja saa aikaan sen, että esim. äestäessä tai muussa töytäisyssä, jossa työkone pitää nostovarsia ylhäällä, pääsee koiranluu pois kolostaan ja seuraavassa nostossa se tulee joko nostolaitteen kuoresta tai nostolaitteen kannesta läpi.

Saksisokka, lainaten Ramba`n nuffield ongelmaa viestiketjusta..
5 mm x 60 - 70 mm.

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 27 Syys 2013, 00:51
Kirjoittaja Tunkki
Nuhvi on siis 10/42. Jos nää tiedot tulee toiseen kertaan niin mun koneella ei näkynyt edellinen lähettämäni postaus.

Vaihdan ensin peräöljyt kun varmistun mitä sinne kannattaa laittaa. Meinaan, että voidella pitää hyvin kaikki akselit ja toimia pitäis vuoden 1965 mallisessa traktorissa, jolla saatettu jo joitain tunteja ajaakkin

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 27 Syys 2013, 14:41
Kirjoittaja Jooseppi 1
Kari t valmistuttaa Raahelaista kertojaa, topiikki alempana. :wink:

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 27 Syys 2013, 19:08
Kirjoittaja kari t
Ehkä tuon keskireiänkin Nuffield 10/42:een saan kun etupyöriä kohtapuoliin vien rengaskorjaamoon. Vaan hyvin nuo kumit kestää, varmaan viiden sentin viilto on ja ed. omistaja on vaan vähentänyt painetta ettei tursua sisäkumi ulos. Kuitenkin ite arvostan sitä, että aika loppuun asti ajetaan ennenku korjataan ja silloinki tulorahotuksella 8)
Rullamitalla mitattu keskireikä 118 mm.

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 27 Syys 2013, 21:34
Kirjoittaja jamppi
Anna mennä vaan, kyllä ne viat ja ominaisuudet tulee ajamalla esiin
Onnittelut rouvalle hyvästä valinnasta :D

Renkaatkin tarvii uusia kun ne joskus saattaa puhjeta kuitenkin,,, se siitä etukäteen korjaamisesta
Kysele vaan, täällä on muutama tietäjä kertomassa hyviä vinkkejä

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 28 Syys 2013, 02:29
Kirjoittaja Tunkki
Nonnii, ehkä tänään saan öljynvaihtoja aikaan kuhan päivä valakenee. Moottoriöljyn suotimen ostin mutta näyttää olevan isompi halkasijaltaan ku koko öljysuotimen kotelo, pitää käydä vaihtamassa jos ei sovi. Nuo valuissa olevat koodit kertoo, että osat on valettu -64 puolella joulukuussa joten ostin vanhemman suotimen ku vaihtuu just vuodenvaihteessa. Peräöljyn ostossa myyjä jo toppuutteli kun 60 litraa otin ja sano että eikös sitä vähemmällä pärjää :? No jäi niillekin vielä jotain myytävää.

Välitän emännälle hyvän onnen toivotukset, tyytyväinen on ollut hankintaan

Viat ajetaan ulos mutta ylimääräiset rusahdukset yritän paikallistaa ja korjata just vähän ennen kun voima ajaa osia valuseinämien läpi.

Onkos tuossa nostolaitteen kannen irrotuksessa mitään erityisempää. Mikä sen koiranluun virka mahtaa olla. Keskon mainoksen sivukuvasta näyttää, että siellä on nostosylinterin mäntä, ei kait se ole se koiranluu?

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 28 Syys 2013, 02:33
Kirjoittaja jusape
Ei siinä kannen irroituksessa mitään kovin merkillistä ole, ei tarvitse osata rakettitekniikkaa.....

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 28 Syys 2013, 11:01
Kirjoittaja Jooseppi 1
Lainaten Kari t tekstiä, näkyy koiranluu, joka on tullut pimeydestä maailmaa katsomaan ikävin seurauksin.. :(

Pitäisköhän vaihtaa otsikkoa :wink: Tosin perärepun särkyminenhän on nuhveissa lähes jokapäiväistä :wink: Maanantai iltana vaihdettiin erään nuorenmiehen 4/65:sen peräreppun sisähilut vähän terveenpiin kuoriin :wink:
Kuten kuvista tulette näkemää, aiemmin oli reppua hitsailtu, paikattu luultavasti kemiallisella metallilla, kannen kiinityspultit, osa liian lyhyitä, sokka vaihdettu edellisen katkeamisen ja repun särkymisen yhteydessä uutee, aika pahasti oli kuitenkin mutkilla, ei lähtenyt pois paikalttaan muuten kuin katkomalla palasiksi.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Harvinaisi" onclick="window.open(this.href);return false; ... pu+008.JPG

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 28 Syys 2013, 11:10
Kirjoittaja ramba
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Harvinaisi ... Nuhveissa/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 28 Syys 2013, 12:30
Kirjoittaja nelosnuhvi
Onnittelut uudesta hankinnasta!!

Tilan leukusta (270) justiinsa vuosihuollon yhteydessä tarkistin sokan kunnon, eipä siinä mennyt kuin n.15min. Toki tässä on jo se koiranluun tipahtamisen estävä peltilipare varmistuksena. Öljyjen vaihto ja toisen takavalon uusiminen vielä ohjelmassa, ja sitten sitä mennään taas vuosi etteenpäin 8)

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 28 Syys 2013, 15:37
Kirjoittaja Jooseppi 1
Tässä kopio, kun master oli ihastunut Nuffield traktori laatuun. :)


Nuffieldi on hyvä valinta, melko samanhintaisia ovat nuo Dm4, 460 ja kymppivaihteinen 10/60. Tehoa enempi kuin valmetissa noin 60 hv, syöttöpumpulla saa irti enemmänkin. Nättikäyntinen moottori, varaosia saa tosi hyvin (muutamia poikkeuksia on, mutta niitä ei yleensä tarvita, ja jos tarvitaan niin pienellä haulla purkaamoilta löytyy).

Nuffield kestää järkevässä käytössä (kaikenhan saa hajalle), yksi ongelma on jotenkin vain nuffiin liitetty putkien tiivisteiden pettäminen, vaikkakin samaa ongelmaa on kaikissa märkäputkikoneissa kuten valmet, DB jne jne ei pelkästään nuffieldin. Putket halkeaa jos konetta vedätetään matalilla kierroksilla pitkään putket punaisena, ei koneen vika vaan käyttäjän. Lisäksi mm. perärepun saa ajattelemattomasti käytettynä hajalle, ts. puskee rajusti puskulevyä, se jos nousee penkan voimasta ylös yli normaalin nostokorkeuden hajoaa perärepun kansi ja reppu, taaskin vika käyttäjässä, toinen peräreppuun liittyvä ongelma on sokkatappi joka kuluu väljäksi. Tämänkin tarkastus kuuluu huolto-ohjelmaan, ja jos sitä ei ole noudatettu niin sitten ei voi taas syyttää kuin itseään. Monesti vain tuo nuffi on jo entisenä merkkinä jäänyt taka-alalle, ja myytävät koneet ovat viimeaikoina käyttöön taas otettuja. Nämä kaipaavat useasti sitä huoltoa, koska niille ei ole tehty sitä käytönaikaista kunnostusta ja huoltoa. Niissä siis on useita vikoja, vaikkei heti huomaisikaan. Jos löytää sellaisen traktorin joka on ollut pikkutilalla vaikkapa kakkostraktorina tai sitten muussa vakituisessa käytössä, niin voisi uumoilla sellaisen olevan paremmassa kunnossa.

Nuffissa on paljon muita hyviä ominaisuuksia. Kova peli tuommoinen 460 on vetämään, ei pidä verrata valmetin kanssa ollenkaan esim. äkeen tai peräkärryn vedossa. Ne on aivan eri kokoluokkaa, mutta silti yhtä ketteriä. Ainut puute noissa on että ne on useasti avotraktoreita tai kopillisina erittäin ahtaita, ja joillekkin ei sovi synkronoimaton loota. Kesän pari kun harjoittelee niin vaihtaminen sujuu ilman kytkintä liikkeelle lähtöä lukuunottamatta, ja on nopea käyttää.

Nuffi on myös todella hiljainen traktori jos on varusteet kunnossa!

"Vikapalvelukin" toimii tuolla foorumilla melko nopeaan, jos jotain tulee niin kyllä apua saa, tosin saa sitä myös muihinkin merkkeihin.

Jos mieluilet lämmintä ohjaamoa talvella, edullista hankintahintaa ja tehokasta käyttökonetta niin suosittelen katselemaan leylandeja myös. Näiden hinnat ovat samassa valmettien ja verkujen kanssa, vaikka ovat 10 vuotta nuorempia. Syy on turhaan tulleen huonon maineen takia, toki silloin tuontien aikaan on ollut "tehdasvikoja", mutta ne on korjattu jo näihin päiviin mennessä. Purkaamolta myös saa osia hyvin, samoin mm. leypart ja IKH tarjoavat osia.

Itse kun tutustuin ekan kerran nuffieldiin 500 valmetin jälkeen, olin myyty. Oli pakko saada nuffield myös itselle! Nyt homma on jo karannut hiukan käsistä Laughing

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 28 Syys 2013, 19:11
Kirjoittaja Tunkki
Jep, noista tiedoista ymmärsin, että "koiranluu" on se männänvarsi. Alapäästään männän kupissa, yläpäästä nostolaitteen vaaka-akselin vivun kupissa tuolla sokalla varmistettuna.

Ajatus lie valmistajalla ollut, että sokka pitää sen kaikissa tilanteissa yläpuoleisessa kupissa, silloinkin jos vaikka käsin nostetaan alhaalla olevat nostovarret aivan ylös. Jos sokkaa ei ole lupsahtaa yläpää sivuun ja seuraukset ovat kohtalokkaat.

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 28 Syys 2013, 19:29
Kirjoittaja kari t
Tunkki kirjoitti:Jep, noista tiedoista ymmärsin, että "koiranluu" on se männänvarsi. Alapäästään männän kupissa, yläpäästä nostolaitteen vaaka-akselin vivun kupissa tuolla sokalla varmistettuna.

Ajatus lie valmistajalla ollut, että sokka pitää sen kaikissa tilanteissa yläpuoleisessa kupissa, silloinkin jos vaikka käsin nostetaan alhaalla olevat nostovarret aivan ylös. Jos sokkaa ei ole lupsahtaa yläpää sivuun ja seuraukset ovat kohtalokkaat.
Juuri noin.
Omia kirjoituksia lainaten.
Sokan reiän pitäis olla ovalin muotoinen, on alunperin voinut ollakin. Varmin tapa välttää tuo ongelma, on syytä huolella tarkastaa sokan lisäksi myös yhdystangon pään ja kuppiosan kuluminen. Nuo kaksi kohtaa kun kuluu tarpeeksi paljon, niin ei kestä saksisokkakaan :wink:
Oman vahingon myötä olen tehnyt tuon reiän ovalin muotoiseksi. Ota sokka pois paikaltaan, laita yhdystanko nostoakselin vivun kuppiin, laita 5 mm:in tappi reikään, jos tökkää yhdystangon reiän alalaitaan on syytä viilata yhdystankon reikää ovalin muotoiseksi.

Re: Nuffielt numero yksi

Lähetetty: 28 Syys 2013, 20:18
Kirjoittaja Leukkumies
http://leyland.conforums.com/index.cgi? ... 1325351098" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla oikein kuvan kera vaiheittain lontoonmurteella selostettu koiranluun ulostautuminen repun läpi, sokan petettyä.