Nuffielt numero yksi
Valvoja: automies560
Taitaa sen verran olla nuo poikien roiskeet kuivahtaneet että voi jatkaa
No hydraulipaineet tuli mitattua ja vähän matkaa toiselle sadalle baarille se kiipesi. Ei siis uuden veroset mutta jospa tuolla alottelisimme. "Uuden imusihdin kanssa oli tuo arvo eli suodatuskin on magneettierotuksineen alkuperäisen veroinen. Sihdissä oli niinkuin jotain pinnotetta, nukkaa, jonka perusteellisella löpö-viimapesulla saimme melko hyvin pois. Magneettierottajan varren oikasun jälkeen uusiosihti meni paikalleen.
Onkohan se lisäsylinterijuttu nostolaitteeseen edennyt kun siitä hankkeesta jostain täältä luin. Olisi mukava tietää kokemuksia kun ite ehkä joutuu tuohon jotain apuja laatimaan ennen pumpun vaihtoa. Ja jos sen tekee niin ei hukkaan menne pumpunvaihdon jälkeenkään. Ite mietin sitä niin, että jos nostovoima kohdistuu nostotangon yläpään vaakatappiin niin silloin ei pitäisi tulla mitään ylenmääräistä rasitusta lisää perusmekaniikalle. Nostosylinterin alapää vaan sen verran taakse alhaalta kuin järkevästi saa jolloin sylinterin suuntakin olisi ehkä otollisin. Näitä joku on jo varmaan onnistuneesti mitoitellutkin niin kiinnostaisi kokemukset. Semmoset on parhaita toteutuksia jotka on jo melkein unohtuneet kun ei oo tarvinnut korjailla Sylinterihalkaisijat, silmäväli -/+ ym kiinnostaa niin voi sitten omaan mietintään suhtautua luottavaisemmin. Myös pitkää reikää lisäsylinterin alapäähän mietin jotta loppumillit olis ihan oman sylinterin ja automatiikan varassa vaan liekö tuokaan edes tarpeen
Tänään ajelin vähän tieajoa mutta tuo Nuhvieltti on samanlainen kuin Majuri siinä, että kunnon töihin ne pitäis ajaa ennenkuin mistään oikeen lämpenee. Ja kun olin jo laskenut kymmenisen litraa ainakin öljyä pois perästä niin en sitten ettinyt mitään sen kummempaa kuormaa perään, avasin vaan nyt ensin toisen banjon plugin ja sitten toisen kunhan lakkaa lirumasta. Satamaankin alkoi että pressu piti vetää harrasteen ylle
No nyt on uudet öljyt perässä löpöhuuhtelun jälkeen, täytimme 60 litraa eli vähän on liikaa, mistähän tulee ulos jos on tullakseen Kirkkat kumminkin on öljyt eli hyvin tuolla huuhtelulla näyttää se maito pois lähtevän.
Kartiot näyttää olevan nuo banjojen tyhjennysplugit
Vetästiin muutama litra ylimääräistä pois ja nyt on vain vähän yli maksimin tuota peräöljyä eli sillä mennään mukkasta tietä näkymättömiin
Oli tuossa määrittelyssä tullut pari sylinteriä lisää meikäläiselle kun olen nyt vitos-nuffisti. Kyllä meillä vitosmoottorikin on mutta ei Nuhvissa. Tontilta puuttuu yli kasien lisäksi vaan seitensylinterinen jos kompressori voidaan laskea kaksisylinteriseksi Onks kellään seitensylinteristä?
No hydraulipaineet tuli mitattua ja vähän matkaa toiselle sadalle baarille se kiipesi. Ei siis uuden veroset mutta jospa tuolla alottelisimme. "Uuden imusihdin kanssa oli tuo arvo eli suodatuskin on magneettierotuksineen alkuperäisen veroinen. Sihdissä oli niinkuin jotain pinnotetta, nukkaa, jonka perusteellisella löpö-viimapesulla saimme melko hyvin pois. Magneettierottajan varren oikasun jälkeen uusiosihti meni paikalleen.
Onkohan se lisäsylinterijuttu nostolaitteeseen edennyt kun siitä hankkeesta jostain täältä luin. Olisi mukava tietää kokemuksia kun ite ehkä joutuu tuohon jotain apuja laatimaan ennen pumpun vaihtoa. Ja jos sen tekee niin ei hukkaan menne pumpunvaihdon jälkeenkään. Ite mietin sitä niin, että jos nostovoima kohdistuu nostotangon yläpään vaakatappiin niin silloin ei pitäisi tulla mitään ylenmääräistä rasitusta lisää perusmekaniikalle. Nostosylinterin alapää vaan sen verran taakse alhaalta kuin järkevästi saa jolloin sylinterin suuntakin olisi ehkä otollisin. Näitä joku on jo varmaan onnistuneesti mitoitellutkin niin kiinnostaisi kokemukset. Semmoset on parhaita toteutuksia jotka on jo melkein unohtuneet kun ei oo tarvinnut korjailla Sylinterihalkaisijat, silmäväli -/+ ym kiinnostaa niin voi sitten omaan mietintään suhtautua luottavaisemmin. Myös pitkää reikää lisäsylinterin alapäähän mietin jotta loppumillit olis ihan oman sylinterin ja automatiikan varassa vaan liekö tuokaan edes tarpeen
Tänään ajelin vähän tieajoa mutta tuo Nuhvieltti on samanlainen kuin Majuri siinä, että kunnon töihin ne pitäis ajaa ennenkuin mistään oikeen lämpenee. Ja kun olin jo laskenut kymmenisen litraa ainakin öljyä pois perästä niin en sitten ettinyt mitään sen kummempaa kuormaa perään, avasin vaan nyt ensin toisen banjon plugin ja sitten toisen kunhan lakkaa lirumasta. Satamaankin alkoi että pressu piti vetää harrasteen ylle
No nyt on uudet öljyt perässä löpöhuuhtelun jälkeen, täytimme 60 litraa eli vähän on liikaa, mistähän tulee ulos jos on tullakseen Kirkkat kumminkin on öljyt eli hyvin tuolla huuhtelulla näyttää se maito pois lähtevän.
Kartiot näyttää olevan nuo banjojen tyhjennysplugit
Vetästiin muutama litra ylimääräistä pois ja nyt on vain vähän yli maksimin tuota peräöljyä eli sillä mennään mukkasta tietä näkymättömiin
Oli tuossa määrittelyssä tullut pari sylinteriä lisää meikäläiselle kun olen nyt vitos-nuffisti. Kyllä meillä vitosmoottorikin on mutta ei Nuhvissa. Tontilta puuttuu yli kasien lisäksi vaan seitensylinterinen jos kompressori voidaan laskea kaksisylinteriseksi Onks kellään seitensylinteristä?
Nuhvielt sen kun norjistuu
Tänään nosti jo nostolaitteella paremmin kuin milloinkaan tähän asti, jospa se voimattomuus olikin vaan käytön puutetta, aika näyttää.
Ilmansuodattimeen on öljyt nyt vaihdettu, likaa oli pohjalla muutama milli eli on sitä huollettu jonkin verran vuoskymmenten aikana. Öljy oli mustaa mutta nyt kirkastui kun uudet on sisällä. Sen vielä kysyisin kokeneemmilta, että pitääkö puhdistimessa se sisäosakin olla täynnä öljyä niiden väliseinän reikien alalaitaan asti. Varmaan ohje siitäkin on jossain mutta kysynpä ensin.
Tänään nosti jo nostolaitteella paremmin kuin milloinkaan tähän asti, jospa se voimattomuus olikin vaan käytön puutetta, aika näyttää.
Ilmansuodattimeen on öljyt nyt vaihdettu, likaa oli pohjalla muutama milli eli on sitä huollettu jonkin verran vuoskymmenten aikana. Öljy oli mustaa mutta nyt kirkastui kun uudet on sisällä. Sen vielä kysyisin kokeneemmilta, että pitääkö puhdistimessa se sisäosakin olla täynnä öljyä niiden väliseinän reikien alalaitaan asti. Varmaan ohje siitäkin on jossain mutta kysynpä ensin.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ilmansuodattimen alaosassa on selväy merkit mihin korkeuteen öljyä laitetaan, elikkä kapeimman kohdan ylärajaan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Niinpä on, vähän ensin epäröin, että pitääkö se sisäosuudenkin öljy olla samassa tasossa ja niinhän sen pitää tietysti olla, ei se öljy muuten puhdista sitä imuilmaa
Valoja aloin ettiä, oikea ajovalo ja työvalo eivät toimi. Takalokasuojissa ei myöskään ole mitään taaksepäin osoittavaa valoa, ne ehkä pitäisi olla.
Työvalon piuha mennee uusiksi, on korjailtu sen verran, että lienee paras ratkaisu. Ajovalossa on kuitenkin rikki vain polttimo ja heijastuspinta on vähän himmeä. Komea kuitenkin on ite valaisin kun siinä on lasissa se traktori kuvattua. Liekö alkuperäinen, siltä jotenkin tuntuisi.
Mutta tuo polttimo. Vähän on erikoinen, mistähän noita alkaisi kysellä
Valoja aloin ettiä, oikea ajovalo ja työvalo eivät toimi. Takalokasuojissa ei myöskään ole mitään taaksepäin osoittavaa valoa, ne ehkä pitäisi olla.
Työvalon piuha mennee uusiksi, on korjailtu sen verran, että lienee paras ratkaisu. Ajovalossa on kuitenkin rikki vain polttimo ja heijastuspinta on vähän himmeä. Komea kuitenkin on ite valaisin kun siinä on lasissa se traktori kuvattua. Liekö alkuperäinen, siltä jotenkin tuntuisi.
Mutta tuo polttimo. Vähän on erikoinen, mistähän noita alkaisi kysellä
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Alkuperäiset ajovalot kymppimallissa nuo missä on traktorin kuva.
http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 4&cPath=34" onclick="window.open(this.href);return false;
Heijastuspintaan on saatavana kromimaalia, joku mainosti että bilteman kromimaali olis parasta, itse kunnostutin lucaksen heijastimet harrastajalla, mutta on niin arvokasta hommaa etti viitsi etes hintaa sanoa
Tuossa kunnostetut: http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... et+005.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; > pari kuvaa lisäksi.
Ajovalojen polttimoita : http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 4&cPath=34" onclick="window.open(this.href);return false;
Lokasuojissa alkuperäisinä : http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 4&cPath=34" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 4&cPath=34" onclick="window.open(this.href);return false;
Heijastuspintaan on saatavana kromimaalia, joku mainosti että bilteman kromimaali olis parasta, itse kunnostutin lucaksen heijastimet harrastajalla, mutta on niin arvokasta hommaa etti viitsi etes hintaa sanoa
Tuossa kunnostetut: http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... et+005.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; > pari kuvaa lisäksi.
Ajovalojen polttimoita : http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 4&cPath=34" onclick="window.open(this.href);return false;
Lokasuojissa alkuperäisinä : http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 4&cPath=34" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minullakin noita polttimoita varastossa 8 kpl, sain viimekesänä lahjoituksena
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Valoa talven hämärään sain aikaseksi. Sitten piti vähän korjata vasemman vetovarren kiinnitystä.
Tuossa alkuperäisessä mietitytti vähän nuo klemmarit, ne kun eivät olleet edes kovin tiukalla niin voi perälevyn veto muuttua äkkiä toispuoleiseksi jos muljahtaa vetovarsi irti klemmarien luiskahtaessa paikaltaan. Perälevyä meillä ei tosin vielä ole mutta se saatiin viisvuotissuunnitelmaan jo kirjattua
Toisessa kuvassa näkyy maatalouskaupasta, suoraan hyllystä valittu tappi, jonka sain ruuviliitoksella kiinni kun vähän hioin kiinnityskohtaa. Oli kerrankin helppo korjaus, pien kulmahiomakone ja vinku hitsausjäänteiden poistoon niin uus tappi sopi paikalleen.
Ja kuten kuvasta näkyy yrittää Nuhvi pitää vasemman takarenkaan peräöljyn avulla liukkaana
Ja oli mukava lukea uutta jäsenlehteä, kerrassaan mielenkiintoisia oli artikkelit ja tarinat
Tuossa alkuperäisessä mietitytti vähän nuo klemmarit, ne kun eivät olleet edes kovin tiukalla niin voi perälevyn veto muuttua äkkiä toispuoleiseksi jos muljahtaa vetovarsi irti klemmarien luiskahtaessa paikaltaan. Perälevyä meillä ei tosin vielä ole mutta se saatiin viisvuotissuunnitelmaan jo kirjattua
Toisessa kuvassa näkyy maatalouskaupasta, suoraan hyllystä valittu tappi, jonka sain ruuviliitoksella kiinni kun vähän hioin kiinnityskohtaa. Oli kerrankin helppo korjaus, pien kulmahiomakone ja vinku hitsausjäänteiden poistoon niin uus tappi sopi paikalleen.
Ja kuten kuvasta näkyy yrittää Nuhvi pitää vasemman takarenkaan peräöljyn avulla liukkaana
Ja oli mukava lukea uutta jäsenlehteä, kerrassaan mielenkiintoisia oli artikkelit ja tarinat
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Asiallinen korjaus hyvin toteutettuna. Tuota tappiremonttia riittäisi täälläkin muutamassa keksinnössä, oottavat sitä aikaa ja ihmettä että sorvi tupsahtaisi taloon, siinä saattaa tosin hetki vierähtää..
Sulla on stefa remontti edessä tuon "renkaan öljyvoitelun"( ) korjaamiseksi
Sulla on stefa remontti edessä tuon "renkaan öljyvoitelun"( ) korjaamiseksi
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
[quote="nelosnuhvi"]Asiallinen korjaus hyvin toteutettuna. Tuota tappiremonttia riittäisi täälläkin muutamassa keksinnössä, oottavat sitä aikaa ja ihmettä että sorvi tupsahtaisi taloon, siinä saattaa tosin hetki vierähtää..
quote]
Joo se taitaa olla tälle vuodelle myöhästä olla kiltti ja kirjuutella sille partaukolle
quote]
Joo se taitaa olla tälle vuodelle myöhästä olla kiltti ja kirjuutella sille partaukolle
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Säätelin venttiilit, helpoksi on tehty sekin homma Nuhvieltissä kun sormin avattavalla ruuveilla irtoo venakoppakin.
Käytin poikkitieteellistä menetelmää, pyöräytin konetta venttiilinvaihdon (venttiilinliikkeiden totaalisen loppumisen) jälkeen puoliväliin kohti seuraavaa vaihtoa ja säädin siinä. Pääosin olivat OK mutta joitain venttiileitä piti vähän avata kun 0,3 mm liuska ei heti väliin sopinut.Lähellä kumminkin olivat kaikki.
Enpä tiedä miten pahasti meni homma pieleen, normaalisti starttasi "huollon" jälkeen ja tavalliseen tapaan veti ja nyt on ainakin joka venttilissä välykset etteivät kanna.
Kommentoikaa menetelmääni, eikös se vaihdon (imuvenan sulkeutumisen) jälkeen jo puolen kierroksen jälkeen pitäis olla tiiveys parhaimmillaan venttiileissä (eli venavälys isoimmillaan) kun silloinhan se jysäyttää, siinä kohassa venttiillivälyksen voi säätää.
Korjatkaa ettei väärää tietoa vaan välity kenellekkään.
Sen verran kommenttia, että useimmat venttiilit oli oikeessa välyksessä näin tehdessäni, vain muutamalle piti välystä vähän lisätä, ei paljon.
Kone ei myöskään naksuta normaalia enempää nyt, siksi haluaisin kommenttia oikeesti osaavilta.
Käytin poikkitieteellistä menetelmää, pyöräytin konetta venttiilinvaihdon (venttiilinliikkeiden totaalisen loppumisen) jälkeen puoliväliin kohti seuraavaa vaihtoa ja säädin siinä. Pääosin olivat OK mutta joitain venttiileitä piti vähän avata kun 0,3 mm liuska ei heti väliin sopinut.Lähellä kumminkin olivat kaikki.
Enpä tiedä miten pahasti meni homma pieleen, normaalisti starttasi "huollon" jälkeen ja tavalliseen tapaan veti ja nyt on ainakin joka venttilissä välykset etteivät kanna.
Kommentoikaa menetelmääni, eikös se vaihdon (imuvenan sulkeutumisen) jälkeen jo puolen kierroksen jälkeen pitäis olla tiiveys parhaimmillaan venttiileissä (eli venavälys isoimmillaan) kun silloinhan se jysäyttää, siinä kohassa venttiillivälyksen voi säätää.
Korjatkaa ettei väärää tietoa vaan välity kenellekkään.
Sen verran kommenttia, että useimmat venttiilit oli oikeessa välyksessä näin tehdessäni, vain muutamalle piti välystä vähän lisätä, ei paljon.
Kone ei myöskään naksuta normaalia enempää nyt, siksi haluaisin kommenttia oikeesti osaavilta.
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Noinkin voi säätää.
Yleensä pyritään työmäärää vähentämään. Säätöjutuissa on tapahtunut historiassa kolme merkittävää vaihetta. Ensimmäinen on Nuhvistakin tuttu säätötapa ja säätöruuvi + mutteri. Sitten kehitettiin erilaisia säätöruuveja, joilla on helppo säätää välykset koneen käydessä (ei ole lukitusmutteria ollenkaan). Lopuksi tulivat hydrauliset venttiilinnostimet, joita ei tarvitse säätää lainkaan.
Nuhvissakin voi tarkastaa välykset koneen käydessä, mutta siinä on huomioitava yksi pikku juttu. Sylinterikansi on yläpuoleltakin tasomainen ja keinuvipuihin tuleva voiteluöljy alkaa valua kannen päältä koneen kylkiä pitkin, normaalisti. Mutta sen voi ehkäistä kiinnittämällä venttiilikopan kannen korkkitiivisteen tiivistemassalla sylinterikanteen kiinni, jolloin tiivisteen korkea reuna estää öljyn valumisen välysten tarkistusten aikana. Tarkistus kestää 5 minuuttia tällä tavalla eikä tarvitse nähdä vaivaa kampiakselin pyörityksestä. Kyllä siitä pystyy myös säädön tekemään käydessä. Vaatii ehkä vähän totuttelua.
Rauhallisempi tapa on esim kääntää kampiakselista 4. sylinterin venttiilit vaihtoasentoon (= molemmat venttilit vähän auki ja mäntä nk yläkuolokohdassa) ja säätää 1. syl venttiilivälykset ja 2. sekä 3. sylinteristä kummastakin toinen (kiinni olevan) venttiilin välys. Sitten käännetään täysi kierros kampiakselista ja säädetään 4. sylinterin venttiilivälykset ja 2. ja 3. sylinteristä ne 2 viimeistä.
Yleensä pyritään työmäärää vähentämään. Säätöjutuissa on tapahtunut historiassa kolme merkittävää vaihetta. Ensimmäinen on Nuhvistakin tuttu säätötapa ja säätöruuvi + mutteri. Sitten kehitettiin erilaisia säätöruuveja, joilla on helppo säätää välykset koneen käydessä (ei ole lukitusmutteria ollenkaan). Lopuksi tulivat hydrauliset venttiilinnostimet, joita ei tarvitse säätää lainkaan.
Nuhvissakin voi tarkastaa välykset koneen käydessä, mutta siinä on huomioitava yksi pikku juttu. Sylinterikansi on yläpuoleltakin tasomainen ja keinuvipuihin tuleva voiteluöljy alkaa valua kannen päältä koneen kylkiä pitkin, normaalisti. Mutta sen voi ehkäistä kiinnittämällä venttiilikopan kannen korkkitiivisteen tiivistemassalla sylinterikanteen kiinni, jolloin tiivisteen korkea reuna estää öljyn valumisen välysten tarkistusten aikana. Tarkistus kestää 5 minuuttia tällä tavalla eikä tarvitse nähdä vaivaa kampiakselin pyörityksestä. Kyllä siitä pystyy myös säädön tekemään käydessä. Vaatii ehkä vähän totuttelua.
Rauhallisempi tapa on esim kääntää kampiakselista 4. sylinterin venttiilit vaihtoasentoon (= molemmat venttilit vähän auki ja mäntä nk yläkuolokohdassa) ja säätää 1. syl venttiilivälykset ja 2. sekä 3. sylinteristä kummastakin toinen (kiinni olevan) venttiilin välys. Sitten käännetään täysi kierros kampiakselista ja säädetään 4. sylinterin venttiilivälykset ja 2. ja 3. sylinteristä ne 2 viimeistä.
Kiitokset kommentista.
Uskon kyllä, että tuon säädön voi tehdä tehokkaasti koneen käydessä, nopsa on homma noin kun Nuhvin tyhjäkäynnin saa säädettyä tosi hitaaksi. Meillä tiiviste on juurikin liimattu tai muuten tarttunut kanteen tehden sen vallin esteeksi öljyn maahan valumiselle. Nähtävästi säätömutterit kuitenkin löysätään ja kiristetään koneen ollessa pysähtyneenä.
Silti ei kovin paha pyörittely ole sylinteri kerrallaan säädössäkään kun kolmisylinterinen on tämä meidän Nuhvi ja kääntövarressa on tarpeeksi pitkä momenttivarsi. Loivaliikkeinen olen muutenkin, kiireen kierät alan pikkuhiljaa jättämään nuoremmille ja keskityn siihen mikä on mukavaa ja antaa tekemiselle ja ajatuksille hyvän tunnun.
Ja tuo ohje on yleispätevä jokaiseen nelitahtiseen, eikös olekkin. Siis se, että eksaktin venttiilien vaihtohetken jälkeen on siinä samaisessa sylinterissä täysi kierros siihen kun sylinterissä rojahtaa eli venttiilit ovat täysin kiinni ja välys isoimmillaan. Pätee pensa- ja dieselkoneeseen
Tiedän toki, että se välys on aika pitkään isoimmillaan mutta tuon hetken pystyy näkemään eli hahmottamaan meikäläinenkin.
Uskon kyllä, että tuon säädön voi tehdä tehokkaasti koneen käydessä, nopsa on homma noin kun Nuhvin tyhjäkäynnin saa säädettyä tosi hitaaksi. Meillä tiiviste on juurikin liimattu tai muuten tarttunut kanteen tehden sen vallin esteeksi öljyn maahan valumiselle. Nähtävästi säätömutterit kuitenkin löysätään ja kiristetään koneen ollessa pysähtyneenä.
Silti ei kovin paha pyörittely ole sylinteri kerrallaan säädössäkään kun kolmisylinterinen on tämä meidän Nuhvi ja kääntövarressa on tarpeeksi pitkä momenttivarsi. Loivaliikkeinen olen muutenkin, kiireen kierät alan pikkuhiljaa jättämään nuoremmille ja keskityn siihen mikä on mukavaa ja antaa tekemiselle ja ajatuksille hyvän tunnun.
Ja tuo ohje on yleispätevä jokaiseen nelitahtiseen, eikös olekkin. Siis se, että eksaktin venttiilien vaihtohetken jälkeen on siinä samaisessa sylinterissä täysi kierros siihen kun sylinterissä rojahtaa eli venttiilit ovat täysin kiinni ja välys isoimmillaan. Pätee pensa- ja dieselkoneeseen
Tiedän toki, että se välys on aika pitkään isoimmillaan mutta tuon hetken pystyy näkemään eli hahmottamaan meikäläinenkin.
Noista venttiilien säätötavoista, noinhan se juuri menee.
Itellä on eniten kokemusta näistä ruuvi/lukitusmutterillisista malleista. Ensimmäiset säädöt Datsunin koneeseen tein kokeilemalla sytytystulpan reiästä milloin on mäntä ylimmillään. Jos silloin oli venttiilit ilman pänninkiä niin silloin säädettiin.
Tuo säätötapa vaatii sen ryhtymisen ja tekemisen, on kuitenkin tsi-tekijälle OK.
Välysprikat vai mitä ovatkin taisi olla yksi välivaihe. Niillä välykset pysyy oikeina aika pitkään mutta vaatii jo valistuneemman ja eripaksuisilla prikoilla varautuneemman säätäjän. Noita on meillä nykyään käytössä kahdessa japanilaisessa autossa.
Hydraulisäätöisessä vanhassa Kadetissa oli ensimmäinen venttilivälyksiin liittyvä ongelma jo kauan sitten. Alkoivat naputtaa jatkuvasti ja piti ne yksiköt vaihtaa ja oli kallis remontti.
Jossain uudemmassa Nissanissa tuli sitten semmonen vastaan, että lyhyt siirto pihalla ja liian pikainen sammutus aiheutti hydraulisäätöisten venttiilien jäämisen kantamaan kun säätö-öljy ei ollut kerennyt poistumaan vaan jätti välyksen päälle. Auto oli uudehko ja sen jälkeen piti startata pitkään, ohje saatiin Nissanin korjaamolta. Se oppi oli kuitenkin siinä mielessä hyvä, että nykyään ei mitään konetta sammuteta, turbotontakaan, ilman riittävän pitkää käynnissäpitoa ajon ja startin jälkeen.
Itellä on eniten kokemusta näistä ruuvi/lukitusmutterillisista malleista. Ensimmäiset säädöt Datsunin koneeseen tein kokeilemalla sytytystulpan reiästä milloin on mäntä ylimmillään. Jos silloin oli venttiilit ilman pänninkiä niin silloin säädettiin.
Tuo säätötapa vaatii sen ryhtymisen ja tekemisen, on kuitenkin tsi-tekijälle OK.
Välysprikat vai mitä ovatkin taisi olla yksi välivaihe. Niillä välykset pysyy oikeina aika pitkään mutta vaatii jo valistuneemman ja eripaksuisilla prikoilla varautuneemman säätäjän. Noita on meillä nykyään käytössä kahdessa japanilaisessa autossa.
Hydraulisäätöisessä vanhassa Kadetissa oli ensimmäinen venttilivälyksiin liittyvä ongelma jo kauan sitten. Alkoivat naputtaa jatkuvasti ja piti ne yksiköt vaihtaa ja oli kallis remontti.
Jossain uudemmassa Nissanissa tuli sitten semmonen vastaan, että lyhyt siirto pihalla ja liian pikainen sammutus aiheutti hydraulisäätöisten venttiilien jäämisen kantamaan kun säätö-öljy ei ollut kerennyt poistumaan vaan jätti välyksen päälle. Auto oli uudehko ja sen jälkeen piti startata pitkään, ohje saatiin Nissanin korjaamolta. Se oppi oli kuitenkin siinä mielessä hyvä, että nykyään ei mitään konetta sammuteta, turbotontakaan, ilman riittävän pitkää käynnissäpitoa ajon ja startin jälkeen.