Nuffielt numero yksi
Valvoja: automies560
http://leyland.conforums.com/index.cgi? ... al&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lontoon aksentilla sivuja Nuffieltista, mukava selailla noitakin vaikka varmaan ovat tämän sivuston useille käyttäjille jo tutut. Jotkut rassaa Nuhveja Australiassa asti eli varsin hyvin on merkki levinnyt ympäri maailmaa. Sinne jos harrastautuneet sais Kylmäkoskelaisen myytyä niin alkais Suomi piirtyä senkin pallonpuoliskon maailmankartalle
Lontoon aksentilla sivuja Nuffieltista, mukava selailla noitakin vaikka varmaan ovat tämän sivuston useille käyttäjille jo tutut. Jotkut rassaa Nuhveja Australiassa asti eli varsin hyvin on merkki levinnyt ympäri maailmaa. Sinne jos harrastautuneet sais Kylmäkoskelaisen myytyä niin alkais Suomi piirtyä senkin pallonpuoliskon maailmankartalle
Eilen sain uudet eturenkaat alle joten nyt kelpaa niitten puolesta ajella.
Perärepussa lisähydrauliikan venttiili oli koneen meille tullessa jumissa ja sain sen nyt herkisteltyä liikkumaan eli molemmat oikeanpuoleiset käyttövivut ja niiden venttiilit liikkuu. Täräytin koneen käyntiin ja kurkistelin perään kannen ollessa vielä auki. Nostolaitteen vivusta nostaessa öljyä suihkusi venttiiliasetelmasta, sen yläpäästä ajosuunnassa vasemmalle, kohti sylinteriä vaakasuunnassa. Suihkun paine ei ollut mitenkään kova mutta öljyä pulppusi tuossa tilnteessa jatkuvana virtana ja öljysuihkun leveys oli noin 5-6 mm. Jotenkin tuntui merkilliseltä miten öljyä virtaa vapaana vaikka nostovaiheessa sitä pitäisi mielestäni mennä putkien sisällä nostolaitesylinteriin. Nostolaite toimii siis todella verkkaisesti mutta varret nousevat meikäläisen yli satakiloisen ollessa painona ylös asti. Mitään oikeesti raskasta en ole vielä kokeillut nostaa. Olen vielä sen verran ulkona tuosta hydrauliikan toiminnasta, että mietin mikä pysäyttää männän liikkeen sen tultua yläasentoon. Ei kait repun kansi sitä mekaanisesti pysäytä, särkyisihän se varmaankin jos niin olisi
Koiranluun sokan uusin, avarsin vähän reikiä ja laitoin kokeeksi 6,5 mm sokan kun 5 mm paksu löytämäni sokka oli liian lyhyt. Männänvarren pään reikä oli jo valmiiksi tuolle 6,5 mm halkaisijalle sopiva ja pyrin avartamaan vipuosan reikia umpiraudan suuntaan jolloin kapea reunaosa ei juurikaan ohentunut.
Perärepussa lisähydrauliikan venttiili oli koneen meille tullessa jumissa ja sain sen nyt herkisteltyä liikkumaan eli molemmat oikeanpuoleiset käyttövivut ja niiden venttiilit liikkuu. Täräytin koneen käyntiin ja kurkistelin perään kannen ollessa vielä auki. Nostolaitteen vivusta nostaessa öljyä suihkusi venttiiliasetelmasta, sen yläpäästä ajosuunnassa vasemmalle, kohti sylinteriä vaakasuunnassa. Suihkun paine ei ollut mitenkään kova mutta öljyä pulppusi tuossa tilnteessa jatkuvana virtana ja öljysuihkun leveys oli noin 5-6 mm. Jotenkin tuntui merkilliseltä miten öljyä virtaa vapaana vaikka nostovaiheessa sitä pitäisi mielestäni mennä putkien sisällä nostolaitesylinteriin. Nostolaite toimii siis todella verkkaisesti mutta varret nousevat meikäläisen yli satakiloisen ollessa painona ylös asti. Mitään oikeesti raskasta en ole vielä kokeillut nostaa. Olen vielä sen verran ulkona tuosta hydrauliikan toiminnasta, että mietin mikä pysäyttää männän liikkeen sen tultua yläasentoon. Ei kait repun kansi sitä mekaanisesti pysäytä, särkyisihän se varmaankin jos niin olisi
Koiranluun sokan uusin, avarsin vähän reikiä ja laitoin kokeeksi 6,5 mm sokan kun 5 mm paksu löytämäni sokka oli liian lyhyt. Männänvarren pään reikä oli jo valmiiksi tuolle 6,5 mm halkaisijalle sopiva ja pyrin avartamaan vipuosan reikia umpiraudan suuntaan jolloin kapea reunaosa ei juurikaan ohentunut.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Suomihan on poikkeus bmc ja blmc traktoreiden suhteen maailmanmittakaavassa, tänne myyty eniten brittien ja satelliittivaltioiden ulkopuolelle. Keskoa kai jopa vähän kuunneltin joissain asioissa.
Nuhvin hydrauliikka räjäytyskuvien perusteella on aika simppeli, lähinnä nuo venttiilit toimivat loogisesti Vrt toinen brittiylpeys implematic nostolaitteella. Muuten Taavi on kova värkki.
Nuhvin hydrauliikka räjäytyskuvien perusteella on aika simppeli, lähinnä nuo venttiilit toimivat loogisesti Vrt toinen brittiylpeys implematic nostolaitteella. Muuten Taavi on kova värkki.
Nyt olen tarkistamassa hydraulipumpun imusuodatinta. Ajoin raktorin takapyörät noin 35 senttiä korkeammalle kuin etuset, tässähän on 7,5-16 etupyörät ja takaset on 13.6-28/12-28, mitä tuo nyt sitten tarkoittaneekin, Joka tapauksessa takarenkaat on 13,8" leveät ja ulkohalkaisija on 51,6"
No tuossa etukeno asennossa avasin ulosottoakselin alla olevan 38 mm hylsyllä aikeavan messinkisen mutterin ja sen alta alkoi tulla tätä tyypillistä vaaleaa öljyvesiseosta. Olin laatinut muovisesta jukurttiastiasta ohjaushuulen jolla sain valutettua öljyseoksen sinne minne halusin, 90 litran uuteen ja puhtaaseen muovisaaviin. Tässä voi vielä olla jotain ennenkuin uudet öljyt perään laitan. Öljyä" tulee noin tehden ulos jotain neljä tuumaa saavin pohjalle eli huolto-ohjeiden mukainen sihdin tarkastus on mahdollista tehdä laskematta kaikkia öljyjä pois.
Sihtiin oli joku viisas tehnyt ruuvimeisselillä reikiä eli nosto-ongelmaa lie ollut historiassakin, lisäksi sihti on irronnut mutteriin tehdystä liitostinauksesta.
Tietääkö ken onko noita ehjiä metalliverkosta tehtyjä sihtejä saatavissa vai pitääkö ruveta tinaamaan
Hieno keli on tehdä remonttia taivasalla, upeita säitä tarjoaa tämä syksy. Vaahteran lehtiä on niin paksusti pihamaalla, hiekkaosalla, että jo mietin josko niitä lumikolalla alkaisi siirtämään maatumispaikkaan näin ennenkuin Nuhvieltin perään voi taakse puskulevyä alkaa sovittelemaan
No tuossa etukeno asennossa avasin ulosottoakselin alla olevan 38 mm hylsyllä aikeavan messinkisen mutterin ja sen alta alkoi tulla tätä tyypillistä vaaleaa öljyvesiseosta. Olin laatinut muovisesta jukurttiastiasta ohjaushuulen jolla sain valutettua öljyseoksen sinne minne halusin, 90 litran uuteen ja puhtaaseen muovisaaviin. Tässä voi vielä olla jotain ennenkuin uudet öljyt perään laitan. Öljyä" tulee noin tehden ulos jotain neljä tuumaa saavin pohjalle eli huolto-ohjeiden mukainen sihdin tarkastus on mahdollista tehdä laskematta kaikkia öljyjä pois.
Sihtiin oli joku viisas tehnyt ruuvimeisselillä reikiä eli nosto-ongelmaa lie ollut historiassakin, lisäksi sihti on irronnut mutteriin tehdystä liitostinauksesta.
Tietääkö ken onko noita ehjiä metalliverkosta tehtyjä sihtejä saatavissa vai pitääkö ruveta tinaamaan
Hieno keli on tehdä remonttia taivasalla, upeita säitä tarjoaa tämä syksy. Vaahteran lehtiä on niin paksusti pihamaalla, hiekkaosalla, että jo mietin josko niitä lumikolalla alkaisi siirtämään maatumispaikkaan näin ennenkuin Nuhvieltin perään voi taakse puskulevyä alkaa sovittelemaan
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Oliskohan Jampilla ehjää sihtiä myydä siulle???
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kuva kertonee kaikki, tuosta öljysuihkusta, mistä tulee,Tunkki kirjoitti:Eilen sain uudet eturenkaat alle joten nyt kelpaa niitten puolesta ajella.
Perärepussa lisähydrauliikan venttiili oli koneen meille tullessa jumissa ja sain sen nyt herkisteltyä liikkumaan eli molemmat oikeanpuoleiset käyttövivut ja niiden venttiilit liikkuu. Täräytin koneen käyntiin ja kurkistelin perään kannen ollessa vielä auki. Nostolaitteen vivusta nostaessa öljyä suihkusi venttiiliasetelmasta, sen yläpäästä ajosuunnassa vasemmalle, kohti sylinteriä vaakasuunnassa. Suihkun paine ei ollut mitenkään kova mutta öljyä pulppusi tuossa tilnteessa jatkuvana virtana ja öljysuihkun leveys oli noin 5-6 mm. Jotenkin tuntui merkilliseltä miten öljyä virtaa vapaana vaikka nostovaiheessa sitä pitäisi mielestäni mennä putkien sisällä nostolaitesylinteriin. Nostolaite toimii siis todella verkkaisesti mutta varret nousevat meikäläisen yli satakiloisen ollessa painona ylös asti. Mitään oikeesti raskasta en ole vielä kokeillut nostaa. Olen vielä sen verran ulkona tuosta hydrauliikan toiminnasta, että mietin mikä pysäyttää männän liikkeen sen tultua yläasentoon. Ei kait repun kansi sitä mekaanisesti pysäytä, särkyisihän se varmaankin jos niin olisi
Koiranluun sokan uusin, avarsin vähän reikiä ja laitoin kokeeksi 6,5 mm sokan kun 5 mm paksu löytämäni sokka oli liian lyhyt. Männänvarren pään reikä oli jo valmiiksi tuolle 6,5 mm halkaisijalle sopiva ja pyrin avartamaan vipuosan reikia umpiraudan suuntaan jolloin kapea reunaosa ei juurikaan ohentunut.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+per ... kaavio.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;, elikkä tuosta poistoputkesta, en ole tutustunut tuohon ylipaineventtiilin / takaisku venttilin rakenteseen / toimintaan miten ne toimii, pitäis varmaan kysyä asiantuntioilta
Tuo koiranluun reiän isontaminen ja paksumman sokan laittaminen on ok, kestää varmaan tuplaten 50:ntä vuotta terapiakoneessa
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Jos ei jampilta löydy sihtejä, niin Hahton Maurilta, Kultavuoren Lasselta ( Järviseudun traktori ) varmaan löytyy, saatais löytyä minultakin
http://www.nuhvi.net/index.php/fi/tietopankki/varaosat" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nuhvi.net/index.php/fi/tietopankki/varaosat" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Mielenkiintoista tietoa taas tuli , syvennynpä tuohon hydraulikaavioon paremmin.
Voikohan tuosta kuvasta päätellä että poistoputkesta 9 tulee koko ajan öljyä. Eräästä projektista luin, että virtaus olisi tarkoitettu voitelemaan systeemiä
Kolme on tuossa kaaviossa noita ylipaineventtiileitä: M.P. ylipaineventtiili ja K.P. ylipaineventtiili ja sitten vielä kuvassa numero 8. ylipaineventtiili. Tarkoittaako M.P matalapainetta ja K.P. korkeapainetta ja ovatkohan nämä venttiilit yläpäistään näkyvillä perärepun kannen alla oikealla puolella olevan teräslevyn alla.Tuo levy on parilla pultilla kiinni ja on niiden käyttöhantaakien tukiputkien alla. Tuo numero 8 ylipaineventtiili lienee sitten systeemin sisällä vai miten. Repun aukasuttaa kai sen jos haluaa tutkia
Kyselenpänpä tuota sihtiä arjen tullen noilta, joiden tiedot tuossa sain. Budjetti on tiukka näin osittain lomautettuna mutta aina sitä senverran rahaa pitää löytyä, että saa vanhaa kunnostettua sen arvon mukaisesti. Aiomme emännän kanssa myös vähän klapeja tällä Nuhvieltilla jossain vaiheessa. Ei mitään hikistä urakkaa mutta omiksi tarpeiksi ensin
Voikohan tuosta kuvasta päätellä että poistoputkesta 9 tulee koko ajan öljyä. Eräästä projektista luin, että virtaus olisi tarkoitettu voitelemaan systeemiä
Kolme on tuossa kaaviossa noita ylipaineventtiileitä: M.P. ylipaineventtiili ja K.P. ylipaineventtiili ja sitten vielä kuvassa numero 8. ylipaineventtiili. Tarkoittaako M.P matalapainetta ja K.P. korkeapainetta ja ovatkohan nämä venttiilit yläpäistään näkyvillä perärepun kannen alla oikealla puolella olevan teräslevyn alla.Tuo levy on parilla pultilla kiinni ja on niiden käyttöhantaakien tukiputkien alla. Tuo numero 8 ylipaineventtiili lienee sitten systeemin sisällä vai miten. Repun aukasuttaa kai sen jos haluaa tutkia
Kyselenpänpä tuota sihtiä arjen tullen noilta, joiden tiedot tuossa sain. Budjetti on tiukka näin osittain lomautettuna mutta aina sitä senverran rahaa pitää löytyä, että saa vanhaa kunnostettua sen arvon mukaisesti. Aiomme emännän kanssa myös vähän klapeja tällä Nuhvieltilla jossain vaiheessa. Ei mitään hikistä urakkaa mutta omiksi tarpeiksi ensin
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Hydrauliika kaavioon / käytännön toimintaan ei taida taitoni enään riitää, pitäis käydä hydrauliikkapuolen koulutusta, mutta näin eläkeukkona ei viitsi enään tukkeutua koulutukseen, heitän pallon nuoremmilleTunkki kirjoitti:Mielenkiintoista tietoa taas tuli , syvennynpä tuohon hydraulikaavioon paremmin.
Voikohan tuosta kuvasta päätellä että poistoputkesta 9 tulee koko ajan öljyä. Eräästä projektista luin, että virtaus olisi tarkoitettu voitelemaan systeemiä
Kolme on tuossa kaaviossa noita ylipaineventtiileitä: M.P. ylipaineventtiili ja K.P. ylipaineventtiili ja sitten vielä kuvassa numero 8. ylipaineventtiili. Tarkoittaako M.P matalapainetta ja K.P. korkeapainetta ja ovatkohan nämä venttiilit yläpäistään näkyvillä perärepun kannen alla oikealla puolella olevan teräslevyn alla.Tuo levy on parilla pultilla kiinni ja on niiden käyttöhantaakien tukiputkien alla. Tuo numero 8 ylipaineventtiili lienee sitten systeemin sisällä vai miten. Repun aukasuttaa kai sen jos haluaa tutkia
Kyselenpänpä tuota sihtiä arjen tullen noilta, joiden tiedot tuossa sain. Budjetti on tiukka näin osittain lomautettuna mutta aina sitä senverran rahaa pitää löytyä, että saa vanhaa kunnostettua sen arvon mukaisesti. Aiomme emännän kanssa myös vähän klapeja tällä Nuhvieltilla jossain vaiheessa. Ei mitään hikistä urakkaa mutta omiksi tarpeiksi ensin
MP = matalapaineventtiili, KP = korkeapaineventtiili, nämä venttilit on juuri sinä kuten mainitsit:
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... tiilit.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ylipaineventtili lieneekö sitten kansankielellä sanottuna varoventiili / taikka sitten takalaskuventtiili, mene ja tiedä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Sama itelläkin, annan tilaa nuoremmille, heissä on tulevaisuus. Me vanhat ehkä yritetään ohjata nuoria jotenkin niin, että heidän ollessaan vanhoja heidänkin nuorillaan olisi tulevaisuus, joka jollain lailla osaa tukeutua myös historiaan.
Mutta sitä odotellessa rassataan vanhoja Nuhveja. Lienen jo Nuffielt klubin jäsen, uskon että pankkien välinen viivyttely, jos sitä nyt tässä tapauksessa olikaan, on ohi ja saatavaan tietomäärään nähden tosi kohtuullinen suoritukseni on perillä. En osaa vielä käyttää näitä systeemejä joten olen aidosti pihalla ja siksi kyselen semmoisia mitkä fiksummille ovat itsestään selvyyksiä. Lopputulos kuitenkin on aina se tärkein pointti. Muutama turhakin kysely välillä voi tuntua jankkaamiselta mutta jos sillä vältytään täystuholta niin on se aiheellinen.
Fiilis näillä sivuilla on hyvä ja uskon, että avullanne saan emännän Nuhvieltin kohtuulliseen ajokuntoon. Aikataulua en laadi, etenen vääjäämättömästi
Mutta sitä odotellessa rassataan vanhoja Nuhveja. Lienen jo Nuffielt klubin jäsen, uskon että pankkien välinen viivyttely, jos sitä nyt tässä tapauksessa olikaan, on ohi ja saatavaan tietomäärään nähden tosi kohtuullinen suoritukseni on perillä. En osaa vielä käyttää näitä systeemejä joten olen aidosti pihalla ja siksi kyselen semmoisia mitkä fiksummille ovat itsestään selvyyksiä. Lopputulos kuitenkin on aina se tärkein pointti. Muutama turhakin kysely välillä voi tuntua jankkaamiselta mutta jos sillä vältytään täystuholta niin on se aiheellinen.
Fiilis näillä sivuilla on hyvä ja uskon, että avullanne saan emännän Nuhvieltin kohtuulliseen ajokuntoon. Aikataulua en laadi, etenen vääjäämättömästi
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Tervetuloa kerhoon,olet tehnyt elämäsi valinnan,jossa brittiläinen koneenrakennustaidon lopputuote tulee palkitsemaan sinut vielä avokätisesti
Ja asiaan,täältä on yleensä saanut apua pulmaan kuin pulmaan,ennemmin tai myöhemmin.
Jos joku soittaa joskus vähän suutaan,ei kannata välittää,kyse yleensä kuitenkin huumorista
Ja asiaan,täältä on yleensä saanut apua pulmaan kuin pulmaan,ennemmin tai myöhemmin.
Jos joku soittaa joskus vähän suutaan,ei kannata välittää,kyse yleensä kuitenkin huumorista
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Näinpä se on, itekkin närkästyn jos joku asettuu ylle muiden, ryöstää toisia tai muuten vaan kiusaa kanssakulkijoita.
Omana ohjenuoranani on toisen kunnioitus aivan pienestä ikäihmiseen asti, siitä mielelläni toisillekin saarnaan kun sen en ole havainnut ketään vahingoittaneen. Ihmisiä ja elukoita on kohdeltava hyvin, se on minun mantrani yksinkertaisuudessaan.
Vaan siinä ohessa myös vanhoja koneita yritän kohdella kohtuullisen hyvin, entisöijä en koe sen termin vaativuuden huomioonottaen olevani mutta pyrin aina jättämään portin auki alkuperäisen palauttamiselle
Omana ohjenuoranani on toisen kunnioitus aivan pienestä ikäihmiseen asti, siitä mielelläni toisillekin saarnaan kun sen en ole havainnut ketään vahingoittaneen. Ihmisiä ja elukoita on kohdeltava hyvin, se on minun mantrani yksinkertaisuudessaan.
Vaan siinä ohessa myös vanhoja koneita yritän kohdella kohtuullisen hyvin, entisöijä en koe sen termin vaativuuden huomioonottaen olevani mutta pyrin aina jättämään portin auki alkuperäisen palauttamiselle
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
"Tunkki" : han otti asian ja koko jutun vakavasti, liittyi jo siis jäseneksikin.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Hei te "vanhat" miehet, älkääpä vielä puhukokaan pyyhkeen heittämisestä kehään. Itse tuohon porukkaan lukeutuvana eläköityvänä ukkona elän mielestäni vasta parasta aikaa Nuffi-suhteessani. Kun omaa "historiaani" katselen noin niinkuin taaksepäin niin pikkupoikana se ensimmäinen Nuffi oli 2-vuotiaalle se komein ja paras traktori. Ja se kone joutui heti kovaan työhön. Kun itse rupesin ylettymään rattiin niin ajattelutapa muuttui niin että rauta ei valita ja kone on tehty työhön ja kestämään, niinkuin olikin ja on vieläkin. Sitten tuli aika että kalusto suureni ja uusiutui muuten. Leylandia ei meille enää tullut hankittua vaan merkki muuttui. Nuffitkin, siinä vaiheessa 2 kappaletta jäivät vähemmälle työlle ja vain niinkuin hanttihommiin ja "pätkätöihin" ja vähitellen sinne pihan perälle viimein vain seisomaan. Kuitenkin sellaisenä säilyttäjäluonteena ei niitä "markkinoitukaan" romu- eikä muillekaan miehille, ajatuksella että ehkä vielä joskus... Ja se joskus tuli kun löysin täältä netistä tämän nuhvinetin. Minullahan oli heti alkupääomana 2 Nuffia ja jonkin verran matkan varrella kertynyttä tietopuolista pääomaa näiden koneiden kanssa touhuta kun vielä näytti siltä että näihinhän saa taas jopa varaosia. Niinpä nyt ollaan tilanteessa että pihaa "koristaa" 4 Nuffia ja viides on projektina ja vanha "rakkaus" kukoistaa...
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...