Nuffielt numero yksi
Valvoja: automies560
Nyt on selvitettävä, miks nostolaite ei nosta. Öljyä on perässä niin, että mittatikussa näkyy. Ulosoton kytkentävipu on vähän kummallinen. Aivan eteen kun laittaa ajoon lähtiessä niin vähän matkaa ajettua alkaa kuulumaan vivun kohdalta ääntä niinkuin vaihdetta yrittäis laittaa päälle. Silloin voi kytkentävipu myös olla ikäänkuin juuttuneena paikalleen ja irtaantuu kun nitkuttelee.
Ulosotot keski- ja taka-asennossa kyllä toimii tai ulosottoakseli pyörii kummassakin asennossa, takimmassa asennossa nopeiten. Nostolaite ei kuitenkaan toimi missään asennossa, vain hiljalleen nousee varret.
Varmaan tuosta perärepun kannesta alan purkuhomman, teen nyt ensiksi suojan ulosottoakselille, ettei siihen vaan jää kiinni.
Ulosotot keski- ja taka-asennossa kyllä toimii tai ulosottoakseli pyörii kummassakin asennossa, takimmassa asennossa nopeiten. Nostolaite ei kuitenkaan toimi missään asennossa, vain hiljalleen nousee varret.
Varmaan tuosta perärepun kannesta alan purkuhomman, teen nyt ensiksi suojan ulosottoakselille, ettei siihen vaan jää kiinni.
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
Eräs kertomus.. http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=4956" onclick="window.open(this.href);return false;
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tyypillinen hydraulipumpun vika kymppimalleissa, mikä pahinta useimmiten on sen verran pahasti kulunut ettei voi korjata.
Tuo vivun kiinitys on luultavasti löysällä, irroita mutteri, käänä jakoavaimella akselia eteenpäin, tarvittaessa täytehitsaa hahlo, viilaile akselille sopivaksi, kiristä mutteri kiinni.
Peräreppu kannataa ottaa kokonaisena irti, helpottaa nostoa.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... ia+007.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... ia+008.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Irroituksen jälkeen, sitten kansi, hydraulipumppu irti.
Oletettavasti sinulla on tuo vanhemmanmallinen pumppu, koska vm 64:
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... pumppu.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta uudemmanmallinen pumppu:
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... pumppu.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo vivun kiinitys on luultavasti löysällä, irroita mutteri, käänä jakoavaimella akselia eteenpäin, tarvittaessa täytehitsaa hahlo, viilaile akselille sopivaksi, kiristä mutteri kiinni.
Peräreppu kannataa ottaa kokonaisena irti, helpottaa nostoa.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... ia+007.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... ia+008.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Irroituksen jälkeen, sitten kansi, hydraulipumppu irti.
Oletettavasti sinulla on tuo vanhemmanmallinen pumppu, koska vm 64:
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... pumppu.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta uudemmanmallinen pumppu:
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... pumppu.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nuhvin vaihteistossa on koodi 16A5, tarkoittaako 10/42 mallissa tammikuuta 1965.
Tuossa repun irrottamisessa ei sitten taida olla ihmeempää, voimanottoakselikin kannattanee kuvan mukaan pitää paikallaan repussa irrotuksessa eli vaan laipan pultit irti ja norsun nokkaan roikkumaan. Onkos tuossa pumpun ostossa ihmeempiä, mistähän niitä kannattaa kysellä ja tarvitseeko miten paljon hammaspyörät ym säätämistä mihin kannattaa varautua etukäteen. Ja sopiiko uudemman mallinen pumppu putkien liittimiin vai pitääkö olla just sama mikä nyt koneessa kiinni on.
Voiko mitään nyt sen kummemmin testata kun on vielä kasassa, meinaan se pumppu jos kumminkin olisi kunnossa ja vaan jokin venttiili on jäänyt auki kun vähällä käytöllä ollut. Ite koettelin heti alussa niitä vipuja eli työsyvyyden säätöä, joka liikkuu reunasta reunaan hyvin. Ja nostolaitevivun vieressä olevaa lisähydrauliikan vipua, joka ei liiku mihinkään. Itse nostolaitteen vipu liikkuu ylhäältä alas koko alueella, niin ainakin tuntuu mutta kovin hidas ja voimaton siis on tuo nostoliike.
Tuossa repun irrottamisessa ei sitten taida olla ihmeempää, voimanottoakselikin kannattanee kuvan mukaan pitää paikallaan repussa irrotuksessa eli vaan laipan pultit irti ja norsun nokkaan roikkumaan. Onkos tuossa pumpun ostossa ihmeempiä, mistähän niitä kannattaa kysellä ja tarvitseeko miten paljon hammaspyörät ym säätämistä mihin kannattaa varautua etukäteen. Ja sopiiko uudemman mallinen pumppu putkien liittimiin vai pitääkö olla just sama mikä nyt koneessa kiinni on.
Voiko mitään nyt sen kummemmin testata kun on vielä kasassa, meinaan se pumppu jos kumminkin olisi kunnossa ja vaan jokin venttiili on jäänyt auki kun vähällä käytöllä ollut. Ite koettelin heti alussa niitä vipuja eli työsyvyyden säätöä, joka liikkuu reunasta reunaan hyvin. Ja nostolaitevivun vieressä olevaa lisähydrauliikan vipua, joka ei liiku mihinkään. Itse nostolaitteen vipu liikkuu ylhäältä alas koko alueella, niin ainakin tuntuu mutta kovin hidas ja voimaton siis on tuo nostoliike.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joo, 16A5 on siten valettu 16. 1. -65 .....
Paineita vois tietty koittaa mitata kippiliittimestä.......
Paineita vois tietty koittaa mitata kippiliittimestä.......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Töistä mennessä käyn kaks pulttia tuohon ulosottoakselin suojaan. Mittailin, että 5/16" voisi olla pultin ulkohalkaisija ja kierre fiinimpi kuin metrikäs kierre eli olisko UNF.
Oppiikohan tässä vielä jotain tuumakierteistäkin
Itellä ei ole mittavehkeitä tuohon paineen mittaamiseen. Löysin jo useampiakin kuvia noista perärepun purkuhommista ja tulkitsinko oikein sen, että pumppua pyörittävän rattaan akseli on holkkimallia. Ratas kai kytketään pyörimään jollain sakarakytkimellä perän suunnasta eteenpäin. Arvailen vielä jotta olisko tuo kytkentälaiten jotenkin rauennut toimimasta kun edellinen omistaja on kolluutellut lumilevyn kanssa loppuun asti. No eihän sitä silti tiedä, voihan se olla että ihan joka yksityiskohtaa ei niin tarkasti muista
Vähän aikaa menee ennenkuin näitä hahmottaa eikä pääse heti purkuhommiin kun katolliset tilat on rajalliset ja jotain muuta mekaanista rompetta on tässä varusteltava maastoretkeilykuntoon ensin.
Kuvien laittoa yritän varmaan kans harjotella; yksi kuvahan kysyy ja vastaa lähes yhtä hyvin kuin Raimo "Höyry" Häyrinen ja tuhat sanaa aikoinaan
Oppiikohan tässä vielä jotain tuumakierteistäkin
Itellä ei ole mittavehkeitä tuohon paineen mittaamiseen. Löysin jo useampiakin kuvia noista perärepun purkuhommista ja tulkitsinko oikein sen, että pumppua pyörittävän rattaan akseli on holkkimallia. Ratas kai kytketään pyörimään jollain sakarakytkimellä perän suunnasta eteenpäin. Arvailen vielä jotta olisko tuo kytkentälaiten jotenkin rauennut toimimasta kun edellinen omistaja on kolluutellut lumilevyn kanssa loppuun asti. No eihän sitä silti tiedä, voihan se olla että ihan joka yksityiskohtaa ei niin tarkasti muista
Vähän aikaa menee ennenkuin näitä hahmottaa eikä pääse heti purkuhommiin kun katolliset tilat on rajalliset ja jotain muuta mekaanista rompetta on tässä varusteltava maastoretkeilykuntoon ensin.
Kuvien laittoa yritän varmaan kans harjotella; yksi kuvahan kysyy ja vastaa lähes yhtä hyvin kuin Raimo "Höyry" Häyrinen ja tuhat sanaa aikoinaan
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tänään kun foortilla kynsin merta 7 tuntia oli aikaa mietiskellä, jäi vaivaamaan tuo mitä kerkesitkin jo kysellä, kymppimallin nostolaitteen kokeilut ennen purkua, kyllä sitä voi testata.Tunkki kirjoitti:Nuhvin vaihteistossa on koodi 16A5, tarkoittaako 10/42 mallissa tammikuuta 1965.
Tuossa repun irrottamisessa ei sitten taida olla ihmeempää, voimanottoakselikin kannattanee kuvan mukaan pitää paikallaan repussa irrotuksessa eli vaan laipan pultit irti ja norsun nokkaan roikkumaan. Onkos tuossa pumpun ostossa ihmeempiä, mistähän niitä kannattaa kysellä ja tarvitseeko miten paljon hammaspyörät ym säätämistä mihin kannattaa varautua etukäteen. Ja sopiiko uudemman mallinen pumppu putkien liittimiin vai pitääkö olla just sama mikä nyt koneessa kiinni on.
Voiko mitään nyt sen kummemmin testata kun on vielä kasassa, meinaan se pumppu jos kumminkin olisi kunnossa ja vaan jokin venttiili on jäänyt auki kun vähällä käytöllä ollut. Ite koettelin heti alussa niitä vipuja eli työsyvyyden säätöä, joka liikkuu reunasta reunaan hyvin. Ja nostolaitevivun vieressä olevaa lisähydrauliikan vipua, joka ei liiku mihinkään. Itse nostolaitteen vipu liikkuu ylhäältä alas koko alueella, niin ainakin tuntuu mutta kovin hidas ja voimaton siis on tuo nostoliike.
Pyöritä aukiasentoon kanessa oleva pyöreä namiska, jonka alla on jousi, laita syvyydensäätövipu etuasentoon, etuasennossa nostaa ja laskee nopeammin, takaasenossa liikkeet hidastuvat.
Minä laitoin 10/42:seeni 255:sen leukun pumpun, joutui vähän tekemään muutoksia mutta sanoisin että tuli hyvä, kyntöhommia en etes suunitelekaan tuolla tehdä, enkä muutakaan ryskähommia, kunhan näyttelyissä käytän ja hupia ajelen.
Tuolta löytyy selostusta leukun pumpun asentamisesta 10/42:seen: http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=13&t=2170" onclick="window.open(this.href);return false; sivulla 6 juttua pumpusta, harmi vain kun tuo kuvalogi ei ole enään käytössä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joo, tuo kuvaplokin kaatuminen oli tosi ikävä juttu, monilta meni paljon, ja ainoatkin kuvat monista kohteista ym, ym......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Löityihän parit tarvittavat kuvat ulkopuoliselta levyltäTuolta löytyy selostusta leukun pumpun asentamisesta 10/42:seen: viewtopic.php?f=13&t=2170 sivulla 6 juttua pumpusta, harmi vain kun tuo kuvalogi ei ole enään käytössä.
Tässä, rälläkällä vähän nurkkaa pois että sopi leukun hammaspyörä paikoilleen. vähän teetätti ylimääräistä työtä tuo hammaspyörän siirto nuhvin putkiakselille, ei löytynyt mistään tuumaisia sopivan vahvuisia niittejä, eikä porallakaan saanut isonnettua reikiä, mutta onneksi on noita hovisorvareita, joten teetätin niitit yhdellä heistä.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+per ... in+001.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Seuraavasta näkyy tuo pitkä putki, joka yhdistettiin vasemmalla näkyvään vapaseen putkeen.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+per ... in+003.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Oikealta > näet lisää kuvia perärepusta, viisi viimeistä kolmosnuhvin hydraulipumpun korjauksen yhteydessä otettuja, näkyy se kuuluisa sokkakin
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Pitää noihin Nostolaitejuttuihin oikein perehtyä kun pääsee sinne asti. Eilen sain ulosoton suojattua, löytyi oikeat pultit ja onneks oli pultinreiät aivan kunnossa, sen kun kierti ruuvit kiinni.
Tänään puuhattiin vasemman etupyörän kanssa, hulppeasti se alunperin heilahteli siitä pooristaan, piti avata jonkun osittaiset hitsiknöölit, sit rälläkällä avartaa kiristysvara. Ja takasin kiinni, nyt ei vatuloi poorista, voip olla ettei tarvii edes hitsata jos tuolla kiristämisellä asettuu. Oli suorastaan yllättävää, miten yksinkertainen on tuo etupyörän ripustus kun on nelivetosten kanssa pelannut sen minkä on. Mukava oli korjata, puslat kyllä pitää vielä vaihtaa mutta nyt ei ole enää vaaraa ohjausvarren irtoamisesta ja etupyörän karkaamisesta kesken huiman vauhdin. Ohjausvaihteessa on väljää
Joku oli tehnyt killerinkin, kiertänyt raidetangon kiinnityspultin päähän metrisellä jengalla olevan mutterin ja vielä vinoon, se oli mennyt kierteelle vain vajaan millin. Piti vähän ettiä varastoja ja löytihän se nähtävästi tuumanen kruunumutteri, jonka saimme sokan kera varmistamaan raidetankoa. Senkin osalta on kulku vähän vähemmän extremeä huomenissa. Ei me mitään turvallisuusintoilijoita olla, tuurinpeliä tää elämä on. Mutta ainakin toisille jos luovutan ajoneuvon niin varotan jos tosi löysässä sattuu etuset olemaan. Saa sit ite ottaa hallitun riskin
Tänään puuhattiin vasemman etupyörän kanssa, hulppeasti se alunperin heilahteli siitä pooristaan, piti avata jonkun osittaiset hitsiknöölit, sit rälläkällä avartaa kiristysvara. Ja takasin kiinni, nyt ei vatuloi poorista, voip olla ettei tarvii edes hitsata jos tuolla kiristämisellä asettuu. Oli suorastaan yllättävää, miten yksinkertainen on tuo etupyörän ripustus kun on nelivetosten kanssa pelannut sen minkä on. Mukava oli korjata, puslat kyllä pitää vielä vaihtaa mutta nyt ei ole enää vaaraa ohjausvarren irtoamisesta ja etupyörän karkaamisesta kesken huiman vauhdin. Ohjausvaihteessa on väljää
Joku oli tehnyt killerinkin, kiertänyt raidetangon kiinnityspultin päähän metrisellä jengalla olevan mutterin ja vielä vinoon, se oli mennyt kierteelle vain vajaan millin. Piti vähän ettiä varastoja ja löytihän se nähtävästi tuumanen kruunumutteri, jonka saimme sokan kera varmistamaan raidetankoa. Senkin osalta on kulku vähän vähemmän extremeä huomenissa. Ei me mitään turvallisuusintoilijoita olla, tuurinpeliä tää elämä on. Mutta ainakin toisille jos luovutan ajoneuvon niin varotan jos tosi löysässä sattuu etuset olemaan. Saa sit ite ottaa hallitun riskin
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Helpoin on liitteenä laittaa juu.. Mutta hyvälaatuisia kuvia ei pysty laittaa kun on maksimi kokoraja.. Voisi tuota rajaa vähän nostaa niin useampi lisäisi suoraan foorumin kautta..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Vaan hävisihän niitä vaika kuinka paljon, viimeksi kun hakkerit iskivät sivustolle......sompio kirjoitti:Kyllä!
Käsittääkseni juuri näin lisätyt eivät häviä vaikka "pilvipalvelussa" oleva kuvapalvelu lopettaisi toimintansa. Voin olla väärässäkin ja minulla on varaa myöntääkin se.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuo kuvien häviämiset ynnä tietty keskustelujen häviämiset ovat kyllä ikävä juttu. Olen tällä palstalla vieraillut vasta vähän aikaa ja tietoa löytyy mahdottoman paljon.
Onneks niitä kuvia voinee laittaa uusia, toki aiheet on vanhoja teille, jotka olette Nuhvin purkaneet koonneet useaankin kertaan mutta vasta aiheeseen syventyvälle kuvallisesta ja sanallisesta tiedosta on korvaamaton apu.
Ite en ole vielä päässyt avaamaan meidän Nuffieltin peräreppua mutta näkemistäni kuvista arvelen, että pumpun kytkentämekanismi on antautunut. Joissain avatuissa perissä on viitteitä kytkentävivuston hitsailusta, voivat tietty liittyä myös alkuperäiseen nähden erilaisen pumpun vaatimaan muokkaamiseen. No näkee kun elää eteenpäin. Uusiakin pumppuja nähtävästi saa vai saako, ja meneekö ne sitten paikalleen ilman koneistajan apua on mulle vielä epäselvää
Onneks niitä kuvia voinee laittaa uusia, toki aiheet on vanhoja teille, jotka olette Nuhvin purkaneet koonneet useaankin kertaan mutta vasta aiheeseen syventyvälle kuvallisesta ja sanallisesta tiedosta on korvaamaton apu.
Ite en ole vielä päässyt avaamaan meidän Nuffieltin peräreppua mutta näkemistäni kuvista arvelen, että pumpun kytkentämekanismi on antautunut. Joissain avatuissa perissä on viitteitä kytkentävivuston hitsailusta, voivat tietty liittyä myös alkuperäiseen nähden erilaisen pumpun vaatimaan muokkaamiseen. No näkee kun elää eteenpäin. Uusiakin pumppuja nähtävästi saa vai saako, ja meneekö ne sitten paikalleen ilman koneistajan apua on mulle vielä epäselvää