Nuffielt numero yksi

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

22 Syys 2016, 17:42

IMG_20160921_183342 – kopio (2).jpg
Nyt on vältit Nuhvin perässä. Nostolaitekin jaksaa nostaa :mrgreen:

Sivurajottimet viel vaiheessa
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

22 Syys 2016, 19:02

aina ei ole korvien malli osunut kotimaisen koukun kanssa kohdalleen :D tuota enemmän porrastavaa korvaa löytyy ainakin nelisylinterisistä koneista... 8)
Korkeampaa korvaa löytyy esim.4DM, 3DL, 460 ja 342, osanumerot 20 ja 21, kiintällä tapilla olevia.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Syys 2016, 19:28

Vetovarsien kiinnityspistettä korkeammalla olevien rajoittimien rungonpuoleiset kiinnityspisteet on tarkoituksenmukaisia, ja ajateltu / suunniteltu juttu jo paperilla.
Nostolaitteen kun nostaa, ne kiristyvät tai siis säätyvät kulmasuhteiden takia piukemmalle, vähentäen näin työkoneen heiluntaa ylhäällä, kuljetusasennossa ollessa.
Kun työkone lasketaan alas, rajoittajiin tulee enemmän liikevaraa, antaen peltotyöskentelyssä työkoneelle sivusuuntaista liikevaraa enemmän.
Näin on myös muissa merkeissä ollut, iät ja ajat, tänäkin päivänä aika yleinen asia uusissa ja uudehkoissa koneissa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

23 Syys 2016, 00:12

Ok. hyvä tietää tuokii. Pitää vaan kattoo miten paljon tuo vaikutus on ja löystyykö vai kiristyykö ulkopuolisilla rajottimilla ku nostaa ylös. Siis ku nyt tuo korkeusero mulla on tuota 40 mm luokkaa. No eihän ne pinkeellään kai tarvii oikeestaan milloinkaan olla.

Tai siis että ketjurajottimilla löystyy mut putkirajottimil kirraa keskelle päin. Niinkös se menee
HL-Zetor
Nuhvitietäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:44
Paikkakunta: Virrat

23 Syys 2016, 08:49

Nii eli kirraa ylhäällä vetovarsia suppuun ettei sokat katkeis vetotappien päistä.
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

23 Syys 2016, 16:59

jusape kirjoitti:Vetovarsien kiinnityspistettä korkeammalla olevien rajoittimien rungonpuoleiset kiinnityspisteet on tarkoituksenmukaisia, ja ajateltu / suunniteltu juttu jo paperilla.
Nostolaitteen kun nostaa, ne kiristyvät tai siis säätyvät kulmasuhteiden takia piukemmalle, vähentäen näin työkoneen heiluntaa ylhäällä, kuljetusasennossa ollessa.
Kun työkone lasketaan alas, rajoittajiin tulee enemmän liikevaraa, antaen peltotyöskentelyssä työkoneelle sivusuuntaista liikevaraa enemmän.
Näin on myös muissa merkeissä ollut, iät ja ajat, tänäkin päivänä aika yleinen asia uusissa ja uudehkoissa koneissa.
Nuffieldissa ei ole tehtaan jäljiltä näin ja tuskin suomalaisessa vetokoukkuverstaassa on ajateltu muuta kuin että tapit kiinni.Alkuperäisen maatalousvetolaitteen kanssa tapit on kohdakkain.Vetolaitteita on ollut useampaa mallia ja sen takia on kahta sivurajoittimen korvaketta.Three ja four-malleissa ainakin oli samaa vetolaiterunkoa ja matalat korvakot tapilla.Myöhemmin taisi olla kolmesylinterissä matalat ja neloskoneessa korkeat.
3DL -60,4DM-61
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

23 Syys 2016, 22:03

Rakensin ensin toiselle puolelle ja teen vielä toisellekkin sivurajoittimen, jossa on sekä tappisäätö reikäjaolla ja vapaalla kellunnalla että kierresäätö (vähän niinku Fortson Majurissa, ketjua tosin ei rakenteessa ole). Nostin alhaalta ylös nostovarret ja hieman kirraa ylhäällä vetovarsia yhteen muttei liiaksi tuolla eritasoisella sijoituksella.

Siks rakensin ite kun sain vähän halvemmalla kuin kaupasta ostaen osat ja työllehän ei mitään lasketa kun sain sen varjolla perusteltua itelleni Walliuksen i1690 puikkoinvertterin oston 8)

Kuvia en laita nyt kun hitsaustaito puikolla on viel vähän hakuses. Viimeks varmaan toistakytä vuotta sitten hitsannut puikolla ja sen jälkeen vaan migillä silloin tällöin
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

29 Syys 2016, 21:47

Tein tuossa jarruremonttia Power Majuriini ja siinä tosiaan on ne ketjurajottimet, jotka ovat vetovarsien ulkopuolella. Siinä näyttää alkuperäsenä olevan vetovarsien ja rajoitinketjujen tukipiste aivan samalla linjalla, minkä ymmätää ketjujen kyseessä ollen. Näinhän tiukkuus pysyy koko noston ja laskun ajan samana
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

10 Joulu 2018, 06:02

Nuhvi on toiminut hyvin, nyt vaan oli käyttämättä pari kuukautta perunannoston jälkeen ja tuli polttoainelinjaan vuotovika. Sakkakupin yhteydes oleva sulkuventtiili tässä 1965 vm 10/42 kolmosNuhvissa lakkas pitämästä ja nyt polttoaine vuotaa tipoittain ulos linjasta.

Yritin Guuklella ja joiltain varatoimittajien sivuiltakin ettiä mutta hetimiten en löytänyt korvaavaa laitetta, jossa siis olis sekä polttoainelinjan hana että sen alla samas rakentees lasinen sakkakuppi. Toki nykyinenkin yritetään korjata mutta josko löytyis uutta ehjää ja korvaavaa tai toki käytettykin ehjä kelpais
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

10 Joulu 2018, 10:00

Hei

Älä suotta osta uutta, luultavasti markan vika! Siellä on O-rengas siinä hanassa ja tämä rengas on luultavasti perstunut pilalle.
En muista pitikö ne talttapäiset ruuvit päältä avata että "hanan" sai ylös, mutta tankki tulisi olla tyhjä kun sitä rassaa.

Laitoin ihan millikokoisen lähimpänä oikeaa olevan renkaan 2012 ja toistaiseksi pitänyt.
10/60 pitäisi olla samanlainen hana/kuppi kuin 10/42.
Tunkki
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 20 Syys 2013, 19:57

16 Joulu 2018, 16:02

Okkei, pitääpä kokeilla tuo kun siittä sulkuhanan karasta näyttäs tihkuvan. Kiitos vinkistä. Pitää yrittää varoen avata ne ruuvit talttapäämensselillä.
Vastaa Viestiin