Lehtileike

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Marras 2007, 18:58

Eräs ystävällinen nuffisti lähetti minulle valokuvaotoksia Ylä-Satakuntalehdestä vuodelta 1965. Asiassa käsiteltiin BMC:n uutta bathgaten tehdasta. Näpyttelin nuista kuvista selvinneistä teksteistä puhtaan version:

Nuffield -Traktori kootaan 85 -minuutissa

Avarat ja valoisat tehdashallit sekä asianmukaiset, uudenaikaiset koneistot ja sarjatuotantomenetelmät jäävät kävijän mieleen uusilta Nuffield -tehtailta Bathgatessa Skotlannissa, kertoi kauppias Pentti Kiviniemi Parkanosta. Tehtaiden rakennustyöt aloitettiin kesällä 1960 ja nyt tällä entisellä suoalueella on kolme suurta tehdashallia, joista kukin on 311 metriä pitkä. Näissä halleista keskimmäisessä valmistetaan moottorit ja vaihteistot, toisella puolella on kuormavaunu- ja toisella puolella traktoritehdas, mikä oli matkamme pääkohteena.

Kiertokäynnillä tehtaassa seurasimme ensin traktoreiden ja autojen dieselmoottoreiden valmistusta sekä niiden testausta asianmukaisissa laitteissa. Koko tämän valmistusvaiheen aikana moottorit kulkevat hihnalla eteenpäin. Tästä hallista ne siirrettiin sitten joko kuormavaunu- tai traktoritehtaalle.

Kuormavaunutehtaalla valmistettiin kaikkia BMC:n kuormavaunuja. Kaikkien eri vaiheiden jälkeen kokoonpanohihnalta ajettiin valmis auto odottamaan lähetystä eri puolille, suurimman osan näistä jäädessä kuitenkin Brittein saarille.

Traktoritehtaalla koottiin osat kokonaisiksi traktoreiksi. Noin 85 minuutin kuluttua siitä, kun ensimmäiset osat lähtivät liikkeelle kokoonpanohihnalla, oli traktori ajokunnossa. Lähes joka viides minuutti valmistui uusi Nuffield, Bathgatessa näitä traktoreita lähetetään kaikkialle maailmassa. Käydessämme tehtaalla oli aamupäivällä valmistettu traktoreita suomeen. Tehdasalueella oli eräällä kentällä Nuffieldeja valmiina lähtemään Mexikoon, Norjaan, Hollantiin, Jamaicalle jne.

Työolosuhteiltaan Bathgaten tehdas on erinomainen. Hallit ovat valoisat ja ilmavat. Jokaisessa on kahvi- ym. automaatit ja tehtaan ravintola on yhteinen koko henkilökuntaa varten. Työntekijöiden kokonaismäärä on nykyisin 4600, josta 700 on konttorihenkilökuntaa. Työntekijät tälle uudelle tehtaalle on mahdollisuuksien mukaan hankittu Skotlannista. Yli kaksisataa näistä työntekijöistä on jo ylennetty ”työpajakerroksesta” vastuunalaisempiin tehtäviin.

Toisena matkakohteena oli Mini autotehdas ja BMC-huolto oxfordissa. Siellä seurasimme autojen kokoonpanohihnalla eri vaiheita, kunnes auto ennen tehtaalta ajoa tarkastettiin ja kokeiltiin lopullisesti.

Kaikkien BMC -tuotteiden huolto ja varaosapalvelu on keskitetty BMC-huollolle, mikä toimii useissa vanhoissa rakennuksissa erittäin suuressa ahtaudessa. Kuitenkin on parempaa luvassa, sillä uusia huolto- ja varaosatiloja rakennetaan parhaillaan. Tämän tulevan rakennuksen pinta-ala on noin 12ha. Rakennus tulee olemaan eräs euroopan suurimpia varastorakennuksia. Kyllä siellä tilaa tarvitaankin, sillä varaosavarastossa on noin 105.000 erilaista varaosanimikettä.

Matkan alkupäivät olivat hyvin työntäyteisiä, mutta ennen kotiinpaluuta jäi sentään aikaa tutustua Lontooseen ja sen nähtävyyksiin.



Kuva
Laajalla tehdasalueella Bathgatessa oli kentällä eri maihin lähteviä traktoreita. Siirryttäessämme tehdashallista toiseen matkalaiset totesivat mm. Kreikan, Hollannin, Norjan, Meksikon ja monien muiden maiden traktoreita.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

26 Marras 2007, 19:26

Laatua on pukannut siihenkin aikaan ja vauhdikkaasti! :shock:

Komiat tehdashallit tuolla Bathgatessa on olleet ja väkeäkin kosolti töissä.Perskules miten siinä pääskin tuo meininki myöhemmin jotenkin repsahtamaan ja meni, niinkuin meni? :shock:

Kiva kuitenkin tälläisia vanhoja artikkeleita lukea. :)
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
Avatar
forssoni
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 529
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 18:10
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

26 Marras 2007, 20:14

aika tahdilla on rakvaattoria tullua valmiiksi
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun

http://kuvablogi.com/blog/13067/
Roger N.
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Huhti 2007, 15:17

27 Marras 2007, 20:31

Selailin juuri Leypartsista tilaamaani Nuffield Album -kirjaa, ja huonolla
kielitaidollani ymmärsin että siirtyminen Birminghamin rintamailta
kehitysalueelle Bathgateen oli suuri virhe. Tosin oli tähän muuttoon
Englanninn hallituskin vaikuttamassa. Kokeneet koneenrakentajat
eivät halunneet muuttaa tehtaan mukana. Uutta työvoimaa koulutettiin
mm. kaivosmiehistä ja seurasi monenlaisia ongelmia tuotannossa, laadussa ja tuotekehityksessä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Marras 2007, 20:32

Roger N. kirjoitti:Selailin juuri Leypartsista tilaamaani Nuffield Album -kirjaa, ja huonolla
kielitaidollani ymmärsin että siirtyminen Birminghamin rintamailta
kehitysalueelle Bathgateen oli suuri virhe. Tosin oli tähän muuttoon
Englanninn hallituskin vaikuttamassa. Kokeneet koneenrakentajat
eivät halunneet muuttaa tehtaan mukana. Uutta työvoimaa koulutettiin
mm. kaivosmiehistä ja seurasi monenlaisia ongelmia tuotannossa, laadussa ja tuotekehityksessä.
Ja tämä nähdään "yleiset" osion vetotehoja otsikon alla olleesta uusimmasta selvityksestäni kun Bathgaten maanantaimalli 460 sattunut vakolan testeihin...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuutu
Nuhvitietäjä
Viestit: 343
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:45
Paikkakunta: Polvijärvi

27 Marras 2007, 20:36

Roger N. kirjoitti:Selailin juuri Leypartsista tilaamaani Nuffield Album -kirjaa, ja huonolla
kielitaidollani ymmärsin että siirtyminen Birminghamin rintamailta
kehitysalueelle Bathgateen oli suuri virhe. Tosin oli tähän muuttoon
Englanninn hallituskin vaikuttamassa. Kokeneet koneenrakentajat
eivät halunneet muuttaa tehtaan mukana. Uutta työvoimaa koulutettiin
mm. kaivosmiehistä ja seurasi monenlaisia ongelmia tuotannossa, laadussa ja tuotekehityksessä.
Jospa 460 nuhvi on juuri tästä syystä saanut toisessa topicissa mainitut huonot arvosanat testeissä
Nuffi= King of the road
Vastaa Viestiin