Nuffia ostamassa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

-JS-
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Marras 2007, 14:51
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

09 Marras 2007, 15:14

Tervehdys,

Pahasti näyttää, että meidän taloon olisi tulossa Nuffi lumitöihin ja polttopuuhommiin.

Olen tässä parasta aikaa hieromassa kauppoja yhden kaverini kanssa. Eli traktori on Nuffield, ilmeisesti 460 vuodelta -63. Kerran ohimennen sitä vilkaisin ja nyt pitäisi lähipäivinä lähteä sitä tarkemmin tutkimaan. Kaverilleni se kai tuli vähän puolivahingossa, eikä hänkään siihen niin hirveän tarkasti ole perehtynyt.

No löytyyhän siitä muutamia vikojakin. Vesipumppu kuulemma vuotaa hieman, no sehän ei paha ole laittaa. Enemmän arveluttaa sitten sellainen homma kun kaveri oli sitä tuossa jokin aika sitten käynnistellyt niin kaasu oli hirttänyt ja kierrokset pompannut tappiin. Nyt sitten kaveri sanoi, että ei uskalla sitä enää käynnistellä. Ilmeisesti tämä vika on pumpulla, mitähän sieltä kannattaisi tarkastella? Ja mites nuo pumpun öljyt? Miten tarkastetaan, mitä öljyä?

Toinen asia mikä ihmetyttää on sen hehkutus, tai kuuluuko siinä olla hehku? Kaveri meinasi, että siinä ei ole hehkua. Starttipilotilla kuulemma lähtee hyvin käyntiin :shock: .

No ei sen hintakaan ole kova...
Jussi
Nuffield 10/60 -66
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

09 Marras 2007, 16:03

Terve vaan!Vesipumppuun saa täydellisen korjaussarjan eli kaikki sisuskalut uusiin puihin.Maksaa satakunta ekua.
Pumpun elementti saattaa jumittaa, joten kansi pois ja voitele paikkoja niin vetristyy.Jos alipainesäätöinen pumppu niin kalvon repeämä aiheuttaa kovat kierrokset.
Pumpussa kuuluu olla moottoriöljyt voitelua varten ja oliko se määrä noin 4dl.
Hehkua ei nuffi tarvitse, on suorasuihkutuskone.
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
Nuutu
Nuhvitietäjä
Viestit: 343
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:45
Paikkakunta: Polvijärvi

09 Marras 2007, 17:23

Kannattaa muuten olla varovainen sen pilotin kanssa...
letku tai lohkolämmitin on kova sana pakkasilla. eikä nyt niin mahottoman kallis hommata vrt. konermppa :wink:
Nuffi= King of the road
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

09 Marras 2007, 17:46

Juu, kyllä pilotit ja aasinpotkut kannattaa unohtaa, jos ei konetta ole sitten jo valmiiksi niillä pilattu.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

09 Marras 2007, 17:49

Leukkumies kirjoitti:Juu, kyllä pilotit ja aasinpotkut kannattaa unohtaa, jos ei konetta ole sitten jo valmiiksi niillä pilattu.
Ja näillä keleillä Nuffin pitää syttyä ilman pilotteja ja lämmityksiä,tai sitten se on pilattu.
3DL -60,4DM-61
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

09 Marras 2007, 17:58

Kimppuun vaan jos hinta on kohdallaan
Kai jokaisessa vanhassa traktorissa jotain vikaa on mutta sehän on plussaa
Pakkosyöttöhän noissa nuhveissa on eikä hehkua
Mukana kuin peräpukama!
fanerinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 31
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 08:44
Paikkakunta: Rääkkylä

09 Marras 2007, 18:58

:roll: Niin se oli minunkin nykyinen Nuffield DM 4 pilattu Pilotilla. Äijä sanoi miltä ostin tämän että laita vaan reilusti pilottia. En kertaakaan laittanut. Kun avasin koneen oli yhden männän yläosa kappaleina ja toisesta renkaat poikki. Nyt on kone saamassa uudet osat ja kansi on jo täysin kunnostettu. Hintaa kertyy toki melkoisesti mutta se on suhteellista. Meillä on kotipihassa 3/42 ja siitä on kone ja syöttöpumppu rempattu myös. Eikun pakkosyöttö päälle niin lähtee tosi hyvin käyntiin. Pakkasilla tietysti lämmitetään. Pumppuremontti ei niin kauheita maksa jos kone on muuten kunnossa.
Nuhvi ja Valametti siinä on melkonen paketti
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

09 Marras 2007, 19:21

Älkää ihmeessä rassatko koneitanne pilotilla kun fiksummatki keinot on olemassa.(kalliimmat) :)
Kun nuffin kone on kunnossa se lähtee kyllä hyvin käyntiin pikku pakkasillakin joskin lämmitintä kannattaa käyttää koneen säästämiseksi!
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
-JS-
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Marras 2007, 14:51
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

09 Marras 2007, 20:42

Joo, kiitoksia vastauksista. Täytyy tässä lähipäivinä käydä tarkemmin katsomassa. Siitä valmistenumerosta ilmeisesti varmistuu tuo tyyppi ja valmistusvuosi? Löytyykös tuosta valmistenumeron tulkinnasta jostain joku "avain"?

Ja tuosta pilotista olen kanssa sitä mieltä, että sitä kannattaa välttää. Kyllä koneet toimii ilman sitä kunhan vaan pitää niistä huolta.

Oikeastaan voisi sanoa, että palataanhan taas asiaan kun Nuffi on omassa pihassa! :wink:
Jussi
Nuffield 10/60 -66
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Marras 2007, 20:49

-JS- kirjoitti:Joo, kiitoksia vastauksista. Täytyy tässä lähipäivinä käydä tarkemmin katsomassa. Siitä valmistenumerosta ilmeisesti varmistuu tuo tyyppi ja valmistusvuosi? Löytyykös tuosta valmistenumeron tulkinnasta jostain joku "avain"?

Ja tuosta pilotista olen kanssa sitä mieltä, että sitä kannattaa välttää. Kyllä koneet toimii ilman sitä kunhan vaan pitää niistä huolta.

Oikeastaan voisi sanoa, että palataanhan taas asiaan kun Nuffi on omassa pihassa! :wink:
Ei siinä mitään avainta ole senkummemin, lukee siinä malli (DM4, 460 jne..)
Valmistenumerosta saan kirjoista tutkittua valmistusvuoden.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

09 Marras 2007, 22:03

Kamfertti-tipat eivät liene läheskään yhtä haitallisia moottorille kuin pilotti?
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

10 Marras 2007, 20:49

hellempi konsti koneen pakkasstarttiin jos sähköä ei saatavilla,ota ilman putsarin kumiletku pois ja kaasuliekki siihen imusarjan etee,lähtee heti jos vaa jaksaa yhtää pyörittää... paperin palakii käy ku laittaa siihen huulille palamaa,imasee kyl koneesee mut tulee putkesta tuhkana pihalle... :P :P
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

11 Marras 2007, 20:38

nuhvi63 kirjoitti:hellempi konsti koneen pakkasstarttiin jos sähköä ei saatavilla,ota ilman putsarin kumiletku pois ja kaasuliekki siihen imusarjan etee,lähtee heti jos vaa jaksaa yhtää pyörittää... paperin palakii käy ku laittaa siihen huulille palamaa,imasee kyl koneesee mut tulee putkesta tuhkana pihalle... :P :P
Tuo on tosi hyvä konsti.Olen itse käyttänyt samaa tapaa ja toimii.Entisestä traktoristani (volvo bm 320) puuttui imusarjahehku.Hehkun tilalla oli kierretulppa jonka ruuvasin irti ja pikkutoholla liekkiä aukkoon samalla startaten.Ja aina laakista käyntiin kovallakin pakkasella jos vaan kone hiukankin jaksoi pyöriä :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

18 Marras 2007, 15:49

Paremman puutteessa etulämmittimeksi käy vaikka koivun tuohi. On muuten paljon parempi kuin paperitollukka.

Palavalla tuohella starttailtu tämän ¨konsernin¨dieseleitä pienimmästä suurimpaan (Land Rover 2,2l-> Scania 11,3l) ja aina on lähtenyt, jos vain akuissa on potku riittänyt. (Scaniat kyllä yleensä ilman hehkutustakin)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
busse
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Syys 2007, 19:51
Paikkakunta: Kotka

18 Marras 2007, 22:03

kyllä nuhvi starttaa pakkasella ilman konstejakin, kunhan muistaa huoltaa. pumppu ja suuttimet kunnossa, sekä pumpun ajoitus oikea. myös akku tulee tietysti olla toimiva, että edes pyörii. ilmanputsariin ohuet öljyt tai letku irti imusarjasta niin ei ahdista. pakkosyöttö tietty päälle. mulla varmistuksena lämmitin vesiletkussa teho 1500w, vartin kun pitää päällä niin lähtee paukkupakkasillakin. vanhaa kun ei viitsi rääkätä kylmiltään vaikka lähtee ilmankin. :)
Vastaa Viestiin