Kylmäkosken kertojasta Raahelaiseen kertojaan

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Touko 2012, 09:31

Mistähän saisin Antti J. Jussilan puhelin numeron, voisin kysellä :?:
Eniron hakukone ei tuntenut.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

11 Touko 2012, 11:27

kari t kirjoitti:Mistähän saisin Antti J. Jussilan puhelin numeron, voisin kysellä :?:
Eniron hakukone ei tuntenut.
Kari, laitan yv:nä..
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

11 Touko 2012, 14:27

Ettei vaan olis kuoret Rosenlewin konepajan ( Porin konepajan ) tuotteita :?
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Touko 2012, 17:12

Ei tiennyt Antti J. Jussilakaan missä on kertojan kuoret valettu.

Ei muuta kuin guukleen haku Santalahden konepaja, ja löytyihän sieltä Konepaja Santalahti Oy.

Laitoin sähköpostilla kyselyn onko jatkajilla tietoa valupaikasta, kysyin myös onko minkäänlaisia esteitä uustuotannosta, joko heidän, taikka sitten jonkun muun tekemänä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Touko 2012, 16:11

Santalahden konepajalta vastasivat aikoinaan, että Topi vei tiedot mennessään. :(
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

12 Touko 2012, 17:57

Nuffieldmaster kirjoitti:Santalahden konepajalta vastasivat aikoinaan, että Topi vei tiedot mennessään. :(
Olipa itsekeskeinen yrityksen omistaja aikoinaan, jos kukaan muu kyseisessä yrityksessä ei tiennyt missä tuotannossa olevien osien valut suoritettiin, no, odotellaan vastausta, jospa topi puhuis, sieltä jostain :wink: :shock:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Touko 2012, 18:10

kari t kirjoitti:
Nuffieldmaster kirjoitti:Santalahden konepajalta vastasivat aikoinaan, että Topi vei tiedot mennessään. :(
Olipa itsekeskeinen yrityksen omistaja aikoinaan, jos kukaan muu kyseisessä yrityksessä ei tiennyt missä tuotannossa olevien osien valut suoritettiin, no, odotellaan vastausta, jospa topi puhuis, sieltä jostain :wink: :shock:
Ajatellaan, että näiden kulta-aika oli 1960 luvun taite. 50 vuotta sitten... Uskoisin, että yritys on ollut melko pieni, 1-5 henkeä kuten monet pienet konepajat tuolloin olivat. Tähän päivään tullessa, vaikka yritys olisi saman suvun hallinnassa, ei välttämättä nippelitieto kulkenut nuoremmille, vanhan rengin jäädessä eläkkeelle, hekin tyhjensivät taskunsa ja läksivät pois. Kun vuodet vieri, on saattanut vanha johtaja olla se ainut joka yrityksessä hääräsi "nykyaikaan asti", mutta ei enää tarpeettomana kaivellut ja kertonut vanhoja asioita uudemmille työntekijöille tai jälkipolville... lie konepajan 60 luvun työntekijät siellä samalla konepajalla missä toivokin nykyisin on. Valitettavasti perustimme järjestön tämän asian kohdalla 10 v liian myöhään :(
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Touko 2012, 18:13

Tunteeko muute kukaan tätä logoa?

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3363535.jpg

Löytyi 462:n Leylandin perärepusta, väri musta ko. repussa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

12 Touko 2012, 18:34

Nuffieldmaster kirjoitti:
kari t kirjoitti:
Nuffieldmaster kirjoitti:Santalahden konepajalta vastasivat aikoinaan, että Topi vei tiedot mennessään. :(
Olipa itsekeskeinen yrityksen omistaja aikoinaan, jos kukaan muu kyseisessä yrityksessä ei tiennyt missä tuotannossa olevien osien valut suoritettiin, no, odotellaan vastausta, jospa topi puhuis, sieltä jostain :wink: :shock:
Ajatellaan, että näiden kulta-aika oli 1960 luvun taite. 50 vuotta sitten... Uskoisin, että yritys on ollut melko pieni, 1-5 henkeä kuten monet pienet konepajat tuolloin olivat. Tähän päivään tullessa, vaikka yritys olisi saman suvun hallinnassa, ei välttämättä nippelitieto kulkenut nuoremmille, vanhan rengin jäädessä eläkkeelle, hekin tyhjensivät taskunsa ja läksivät pois. Kun vuodet vieri, on saattanut vanha johtaja olla se ainut joka yrityksessä hääräsi "nykyaikaan asti", mutta ei enää tarpeettomana kaivellut ja kertonut vanhoja asioita uudemmille työntekijöille tai jälkipolville... lie konepajan 60 luvun työntekijät siellä samalla konepajalla missä toivokin nykyisin on. Valitettavasti perustimme järjestön tämän asian kohdalla 10 v liian myöhään :(
No katotaan, katotaan, elä sinä Joonas tyrmää yritystä :wink: vai haluatko että heitään hanskat tiskiin ja lopetetaan homma tähän, kuten muutamassa muussakin projektissa, mitä olemme yhdistyksemme piirissä yritäneet viedä eteenpäin, esim leukun perärepun,/ keulapainojen ja nuhvin työkalulaatikon valmistus ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Touko 2012, 19:08

Ei, ei tarkoitukseni ollenkaan ollut tyrmätä. Kerroin vain mihin omissa kyselyissäni olen päässyt, jotta jos joku pääsisi siittä pidemmälle, toivotaan :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Touko 2012, 20:07

Viesteistä lukemani perusteella tämä asia on todella hyvällä mallilla.
Vaikkei mitään, ensimmäistäkään osaa ole vielä "uustuotantona" valmistettukkaan.
Mutta aikaa/vaivaa karit on tämän asian eteen jo käyttänyt ja tehnyt paljon pohjustustyötä.
Iso peukku siitä ylös täältä
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Touko 2012, 10:08

Santalahden konepajalta tuli vastaus:
Itse selvittelin jokunen vuosi sitten kertojan historiaa. En saaneet selville mikä valimo teki laatikonkuoren. Meillä ei ole mitään vastaan jos joku valmistaa osia tai kokonaisen laatikon.
Onpahan nyt ainakin tieto, etteivät vastusta valmistusta :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

06 Elo 2012, 18:59

No niin, nyt tämäkin asia nytkähti lupaavasti eteenpäin :wink: Pattijokinen tuttu mies lupautui tekemään muotit, ja suorittaa työkavereitten kanssa myöskin valut / koneistukset :wink: Alustavan suunitelman mukaa valettaisiin ensin viidet kuoret, tämän jälkeen sitten jos jää ylimääräistä sulaa metallia, niin sitten tekevät vaikka yhden kerrallaan.

Booriteräksestä ovat suunitelleet valettavaksi, on kuulemma hyvää koneistaa ja jopa hitsatakin.

Lupasin ettei olla jäniksen selässä tämän asian suhteen, vaan edetään hänen aikataulunsa mukaisesti.

Huomenna soittelen sitten Nivalaan ja kyselen sisähilujen hintaa, koneistajahan sanoi aiemmin että pitäis saada vähintään viisikappaletta tehtäväksi, sitten osais sanoa nuhvimiesten mieleisen hinnan :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

06 Elo 2012, 20:09

kari t kirjoitti:No niin, nyt tämäkin asia nytkähti lupaavasti eteenpäin :wink: Pattijokinen tuttu mies lupautui tekemään muotit, ja suorittaa työkavereitten kanssa myöskin valut / koneistukset :wink: Alustavan suunitelman mukaa valettaisiin ensin viidet kuoret, tämän jälkeen sitten jos jää ylimääräistä sulaa metallia, niin sitten tekevät vaikka yhden kerrallaan.

Booriteräksestä ovat suunitelleet valettavaksi, on kuulemma hyvää koneistaa ja jopa hitsatakin.

Lupasin ettei olla jäniksen selässä tämän asian suhteen, vaan edetään hänen aikataulunsa mukaisesti.

Huomenna soittelen sitten Nivalaan ja kyselen sisähilujen hintaa, koneistajahan sanoi aiemmin että pitäis saada vähintään viisikappaletta tehtäväksi, sitten osais sanoa nuhvimiesten mieleisen hinnan :wink:
Kyllä taas sitkeys palkitaan, kun ei anna periksi heti ensimmäisellä kerralla saapi aina jotain näkyvää aikaiseksi. Pittääpi nostaa hattu korkealle :mrgreen: :mrgreen:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

07 Elo 2012, 06:21

Oikea nuffimies asialla.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Vastaa Viestiin