Kylmäkosken kertojasta Raahelaiseen kertojaan

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Maalis 2015, 17:29

Siintä vaan poijat uuta muottia tekemään, katotaan onnistuuko jusapelta ja lisenssiltä, vähän epäilen ettei onnistu. Uskoisin että Kommon erakolla ( muottien tekijän nimimerkki foorumilla) on senverran kokemusta kyseisestä hommasta että osaa varmasti muotit tehdä oikeisiin mittoihin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

20 Maalis 2015, 17:53

nuffiman kirjoitti:tälläkin hetkellä istuskelen valimossa ja valvon grp-valujen tekoa :) . Voisi vähän selvitellä josko saisi kyseisestä kappaleesta enempi tietoa.
Toivottavasti karit haluaa selvitellä valimonne kanssa asiaa. GJS500 olisi erinomainen aine tuohon.
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

20 Maalis 2015, 18:00

juuri tuota materiaalia tarjoilin karille :D katsotaan miten homma etenee
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Maalis 2015, 18:02

Juuri lopeteltiin puhelinkeskustelu asian tiimoilta :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
sakkuli
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 17:58
Paikkakunta: loppi

20 Maalis 2015, 20:53

kumera ainakin valaa vaihteen kuoria riihimäellä ja oitissa on joku pikku paja, onko näiltä kyselty?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

20 Maalis 2015, 21:42

kari t kirjoitti:Siintä vaan poijat uuta muottia tekemään, katotaan onnistuuko jusapelta ja lisenssiltä, vähän epäilen ettei onnistu. Uskoisin että Kommon erakolla ( muottien tekijän nimimerkki foorumilla) on senverran kokemusta kyseisestä hommasta että osaa varmasti muotit tehdä oikeisiin mittoihin.

Ei ollut mitenkään tarkoitus omalta kohdalta edes lähteä tälläista projektia yrittämään, jos sitä kuvittelit......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

21 Maalis 2015, 11:34

jusape kirjoitti:
kari t kirjoitti:Siintä vaan poijat uuta muottia tekemään, katotaan onnistuuko jusapelta ja lisenssiltä, vähän epäilen ettei onnistu. Uskoisin että Kommon erakolla ( muottien tekijän nimimerkki foorumilla) on senverran kokemusta kyseisestä hommasta että osaa varmasti muotit tehdä oikeisiin mittoihin.

Ei ollut mitenkään tarkoitus omalta kohdalta edes lähteä tälläista projektia yrittämään, jos sitä kuvittelit......
En kuvitellut mitään, ärsyttää vain tuo mallipuusepä Kommon erakon työ arvostelu.

Eilen iltasella käytiin kommon erakon kanssa parin tunnin keskustelu raahelaisen kertojan tuotannon säilyttämiseksi raahessa, kokeillaan vielä.

Noista valuhommista, valumalleista ja keernalaatikoista sain myös oivan oppitunnin, kaikki ei vain varmaan tarttunut päähän, mutta jotain kumminkin. Olis mielenkiintoista pääsä katsomaan tuo valutapahtuma itse paikan päälle.

Noista työvaroista oli sen verran myös juttua, suurinpiirtein lisenssin mainitsemat toleranssi on heilläkin käytössä.

Senvarran voin valottaa noitten kuorien koneistushomaa valujen jäljiltä, ei kaikkia reikiä esim. mitä kuoriin tehdää, ei niitä kaikkia voi malleihin tehdä, kaksi suurinta reikää kyllä tehdää mutta sitten nämä pienemmät 6 - 30:neen millimetriin, ei näitä kannata malleihin tehdä, näitä kaikkiaan 31 kpl:tta, näistäkin lähtee useita kiloja painoista pois, nuo kaksi isompaa 125 mm, näissä isommissa reissä koneistusvaraa 6 mm, lisäksi kuoren tasopinnoissa 4 - 6 mm. Ainesvahvuudet kohdista joihin reikiä tehdää 20 - 25 mm, yhdessä kohdassa jopa lähes 50 mm.
Unohtui tuon ottakappaleen reijät pois, laakeripesien reikiä 2 kpl:tta, 84 mm ja 99,3 mm, lisäksi 13 kpl:tta pienempiä reikiä.
Useampaan kertaa pitää nyt muokata, vieläkin jäi yks tasopinta, tarkistusluukku kertojan päällä pois, koko 10,5 mm x 12 mm ja tässä kanttinen reikä 80 mm x 55 mm, työstettävä pinta tässäkohtaa noin 5-6 mm.
Elikkä 45 kpl:tta erisuuruisia reikiä yhteensä, joten repikää siintä, ja arvostelkaa sitten ammattimiehen kokemuksista onko jossain kohtaa menty kohtuuttomuuksiin mallien teossa.
Viimeksi muokannut kari t, 21 Maalis 2015, 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

21 Maalis 2015, 12:11

Eipä ole liioiteltu. Jos raaka kappale paino on 30.8 kg ja valmis se 20.4 eli näillä laskettuna tulee niinsanotuksi saantoprosentiksi 66% niin ei se huono ole. Meillä valuissa juuri verrataan tätä valupainoa verrattuna kappaleen painoon, eli valupaino on kappale + syöttöjärjestelmä. Pidetään hyvänä arvona jos päästään 50%+.
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

22 Maalis 2015, 08:16

Katselin tuossa viimeksi suunnittelemani koneen valuosia ja hyvin tyypillinen tilanne on se, että yhden esimerkin ottaakseni aihion paino on 180 kg ja valmiiksi koneistettuna 158 kg. Ainetta lähtee runsas 12 % ja koneistusta on paljon ko kappaleessa. Syöttöjärjestelmään tarvittavaa ainesmäärää ei tietenkään ole tässä mukana, eikä siitä alun alkaenkaan ollut puhetta. (Tietenkin valimoa sekin asia kiinnostaa ja se muuttaa tilannetta oleellisesti).

Piirustuksia näkemättä on vaikea lausua lopullisia mielipiteitä kertojan tapauksesta, mutta tuollainen yli 30 % aineen poisto tuntuu kovalta ja herättää hämmästelemään, vaikka teräsvaluksi suunniteltuna se selittää osan siitä.

Mutta ei tästä kenenkään pidä ottaa liikaa lämpöjä, enkä aio tähän sen enempää puuttua.

Menestystä vaan kertojan valmistukseen.
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

22 Maalis 2015, 09:32

juu ei mitään lämpöjä , niin mones sopas keitetty ettei tässä enää mistään lämmetä :D Onhan toi 30 % pois koneistuksessa aikas paljon, mutta melkeinpä parempi tämmöses harrastusmielessä ottaa vähä varman päälle :) . Eihän nykypäivänä asiakas hyväksyisi tuollaista aineen poistoa, välillä kun tuntuu että ne täytys suoraan olla kuin koneistettuja valun jälkeen :lol: Mutta niinkuin sanoin niin harrastus mielessä mennään erittäin hyvissä lukemissa. Se on jo pääasia että yleensäkin saadaan moinen onnistuneesti valettua.
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

22 Maalis 2015, 10:21

Juurikin noin. Kun muutama kappale tehdään harrasteena "ilman palkkaa", ei silloin kannata valmistaa työlästä kallista mallia eikä lähteä kokeilemaan minimaalisia työvaroja, pieniä päästöjä jne. Ammattisuunnittelijaa ei ehkä ole ollut tuossa projektissa. Sekin lisäisi vain kustannuksia. Tuossahan olisi noin viikon suunnittelutyö.

Sarjatuotteessa voi pienissä kappaleissa tarkkuusvalukin tulla kyseeseen. Jää koneistus pois. Mutta ei koske tätä tapausta millään tavalla.

Toivotetaan kertojan valmistukseen menestystä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

23 Maalis 2015, 10:02

Ei ole tässä projetissa missään vaihessa ammatisuunitteliat mukana oleet ei, eikä sen kummemin mitään piirustuksiakaan ole tehty.

Mallipuuseppä kyllä ammattimies, en ole koskaan kysynyt tarkemmin kuinka kauan hän on alalla toiminut, muistaakseni 70 luvun lopulla kun tehtiin tuolla malliverstaalla erälle tutulle omakotitalon ulko / sisäovia oli hän jo siellä töissä, lisäksi kaikki valimon miehet tieten ammattimiehiä.

Tämän projektin mallipuuseppä kyllä pystyy tekemään tarkkusvaluillekin mallit, en yhtään epäile, mutta kanattaa muistaa, taikka lukea tuolta topikin alkupäästä, alunperinhän kertojan kuoret oli tarkoitus valaa aina ns.ylijäämä teräksestä, joten mitään tarkuusvaluja ei ollut tarkoituksena tehdäkään.

Tämä tarkkusvääntö jääkööt omalta osaltani tähän, katsotaan loppuuko tuotanto, näillä näkymin uskoisin että jatkuu, olipa sitte valimo missäpäin suomea hyvänsä.
Kertojan hinta jokatapauksessa tulee nousemaan, kuinkapaljon aika näyttää.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

28 Maalis 2015, 19:31

No niin, muutama raahelainen kertoja ns. penkitetty :wink: Käsin pyöritettynä kytkinakselista kertoja pelas moitteetomasti.
Oma kertoja odottaa ala-akselin neulalaakereita, etralta tuli tilauksen yhteydessä kahdeksan kappaletta sisäkoolittomia laakereita jotka ei sovellu tähän tarkoitukseen, pari viikoa menee, sitten toivottavasti pääsen kokeilemaan nelikolla kuinka pelittää RAAHELAINEN KERTOJA no 1 :wink: :D
Koneistajalle kymmenen pistettä ja papukaijamerkki, kaikki hänen tekemät osat ok, vaihteensiirtäjälle piti vähän näyttää rälläkää, kuoria myös vähän avartaa, kuitenkin aika vähillä muokkauksilla käsittääkseni soiva peli.
Raahelaisen kertojan valmistuta 013.JPG
Vielä pientä viimeistelyä. ns. pitkällevivulle pitää vielä vähän näyttää lamellilaikkaa, pyöristellä leikkurin raatia tuosta lätksätä jolla vipu kiinitetään, rasvanippa asentaa ja stanssata RAAHELINEN 0??
Liitteet
Raahelaisen kertojan pitkävipu 001.JPG
Viimeksi muokannut kari t, 28 Maalis 2015, 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

28 Maalis 2015, 19:59

Hienoa.
One thistle, maybe two among the roses.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

28 Maalis 2015, 21:51

Iso peukku jälleen :wink:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Vastaa Viestiin