Tasapainotus

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

19 Helmi 2012, 21:13

Taas on yksi nuhvin pannu auki, ja kampiakseli hiottuna lattialla. Kampiakseli vissiin on tasapainotettu alunperin, ainakin reikiä on, mutta kuinkahan tarkkaa se silloin on ollut. varmuuden maksimoijana tuli mieleen, että kannattaako tarkastuttaa tasapainotus, vai meneekö jo turhan rahan haaskauksen puolelle?
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

19 Helmi 2012, 21:32

jos ei oo ihmeempiä koneistuksia suoritettu niin en lähtis akselia varoiksi
tarkistamaan, mutta tasapainottaisin kiertokanget, männät ja tapit
ihan kotitalouskäyttön tarkoitettu grammavaaka on kätevä apulainen 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

19 Helmi 2012, 21:39

Niin jäi mainitsematta, 0,50 milliä on kauloista otettu pois. Kierto kankia ja mäntiä hiukan tänään mittailin.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Helmi 2012, 22:00

Minä punnitsin 4/65:sen kiertokanget, alapään laakerit hyväkuntoiset 010:pin alikoko,vanhoilla yläpään puslilla, vaihdatan koneistamolla uudet, 4 g oli eroa, kolme 2116 g, yksi 2112 g, puntari näyttötarkkuus 2 g.
Uudet männät ilman renkaita, 8 g eroa, kaksi 1522 g, yksi 1528 g ja yksi 1530 g, en kyllä rupea tasapainottamaan :wink:
Niin ja joku sanoi tässä taannoin että 4/65:sen kone on tunnettu tärinöistä :wink: :D
Viimeksi muokannut kari t, 20 Helmi 2012, 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

19 Helmi 2012, 22:51

nuffield 342 kirjoitti:Niin jäi mainitsematta, 0,50 milliä on kauloista otettu pois. Kierto kankia ja mäntiä hiukan tänään mittailin.
lienee siis kysessä 020" alikoko eli 0,508mm. jos ja kun tuo hiottu asiansa
osaavassa koneistamossa niin on samalla tasapainotettu.
tässä painotuksesta asiaa:
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic. ... 4&start=15" onclick="window.open(this.href);return false; 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

20 Helmi 2012, 17:31

Tuota noin, ei taida kuulua akselin koneistuksessa tuo tasapainotuksen tarkistus
On aika iso homma ja maksaakin 200-250€, ainakin erikseen tehtynöä
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

20 Helmi 2012, 18:15

no tuo selviää kun kysyy koneistamosta 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

21 Helmi 2012, 13:40

Nyt on kysytty tuokin asia moottorikoneistamolta :wink: Ei tosiaankaan kuulu, oli vastaus :wink: Warpulla taitaa olla erittäin hyvät suhteet koneistamon omistajaan jos tekevät kampiakselin tasapainoituksen samaan hintaan hioannan kanssa :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Helmi 2012, 17:59

Sama käsitys mullakin, eri akseleita käyttäneenä,
että mittaus, särötarkistus, kiillotus ja koneistus kaikki erikseen hinnoiteltu, samoin myös painotus.
Perushomma sisältää yleensä mittauksen ja tarpeen mukaan kiillotuksen tai tarvittaessa koneistus.
Koneistus menee samaan hintaan (yleensä) otetaanko 0.010 vaiko vaikka 0.030 pois kerralla
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

21 Helmi 2012, 19:15

Soitin yhdelle koneistamolle, ja sanoivat tasapainotuksen hinnaksi 65€. Mielen kiinnosta käytän akselin siellä, katsotaan lähteekö ainetta pois mistään kohdasta.
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

21 Helmi 2012, 20:03

Ja jos hyvän haluaa niin hihnapyörä,vauhtipyörä ja paineasetelma paikoillaan tasapainotus.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

21 Helmi 2012, 20:28

Mulla makso fordin pikkulohkon akselin painotus 200€ joku vuosi sitten
Painotuksessa tarvii olla yksi mäntä/kiertokanki kanssa mukana
Mukana kuin peräpukama!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

21 Helmi 2012, 21:59

Ei kait nämä nuhvin moottorit mitään formuloitten moottoreita ole jotta tarvis viimeisen päälle tasapainottaa, eri asia tosiaan jos ottais esim. tuplaten kierroksia mitä nuhvin koneet ottaa :wink:

Kerroin koneistajalle minkä verran oli tuossa 4/65:sen männissä /kiertokangeissa eroja, elikkä vanhojen mäntien kanssa, oli 20 g, koneistaja meinas että vaikka olis tuplaten tuon niin ei mitään ongelmaa.

Kohta ruetaan sanomaan että pitää renkaatkin tasapainottaa, joottei vain täryytäis ajaessa :D
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

21 Helmi 2012, 22:58

Entäs Sitten tiiättäkö onko alkuperäinen tasapaino nuhvin moottorin otettu kampiakseli vauhtipyörä yhdistelmänä vai kumpikin erikseen. Meinaan sitä, että jos ei viitsi viedä kun tuon pelkän kampuran painotettavaksi. yleensä taitaa kyllä olla että kampiakseli ja vauhtipyörä tasapainotettu erikseen.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

22 Helmi 2012, 02:27

kyllä oisin jälillä että erikseen ovat tasapainotettuja alunperin.
oon minä senkin nähny että neljäpyttysessä tassun koneessa oli yksi
kiertokanki + mäntä jätetty pois (öljykanavassa hefti) hyppyytti koko konetta kun
kävi pienillä kierroksilla ja silti oli kauppareissut ajeltu.
ei se osien tasapainossa oleminen koskaan haitaksi ole ja onhan se tässäkin tapauksessa
mielenkiintoista nähdä että mitä tuolle akselille tapahtuu...
sekään ei ole uusi juttu että traktorin renkaita tasapainotetaan tai oikeastaan
pikemminkin sorvataan pyöreiksi ihan nykytraktoreissa 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Vastaa Viestiin