Tasapainotus
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Taas on yksi nuhvin pannu auki, ja kampiakseli hiottuna lattialla. Kampiakseli vissiin on tasapainotettu alunperin, ainakin reikiä on, mutta kuinkahan tarkkaa se silloin on ollut. varmuuden maksimoijana tuli mieleen, että kannattaako tarkastuttaa tasapainotus, vai meneekö jo turhan rahan haaskauksen puolelle?
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
jos ei oo ihmeempiä koneistuksia suoritettu niin en lähtis akselia varoiksi
tarkistamaan, mutta tasapainottaisin kiertokanget, männät ja tapit
ihan kotitalouskäyttön tarkoitettu grammavaaka on kätevä apulainen
tarkistamaan, mutta tasapainottaisin kiertokanget, männät ja tapit
ihan kotitalouskäyttön tarkoitettu grammavaaka on kätevä apulainen
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Niin jäi mainitsematta, 0,50 milliä on kauloista otettu pois. Kierto kankia ja mäntiä hiukan tänään mittailin.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minä punnitsin 4/65:sen kiertokanget, alapään laakerit hyväkuntoiset 010:pin alikoko,vanhoilla yläpään puslilla, vaihdatan koneistamolla uudet, 4 g oli eroa, kolme 2116 g, yksi 2112 g, puntari näyttötarkkuus 2 g.
Uudet männät ilman renkaita, 8 g eroa, kaksi 1522 g, yksi 1528 g ja yksi 1530 g, en kyllä rupea tasapainottamaan
Niin ja joku sanoi tässä taannoin että 4/65:sen kone on tunnettu tärinöistä
Uudet männät ilman renkaita, 8 g eroa, kaksi 1522 g, yksi 1528 g ja yksi 1530 g, en kyllä rupea tasapainottamaan
Niin ja joku sanoi tässä taannoin että 4/65:sen kone on tunnettu tärinöistä
Viimeksi muokannut kari t, 20 Helmi 2012, 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
lienee siis kysessä 020" alikoko eli 0,508mm. jos ja kun tuo hiottu asiansanuffield 342 kirjoitti:Niin jäi mainitsematta, 0,50 milliä on kauloista otettu pois. Kierto kankia ja mäntiä hiukan tänään mittailin.
osaavassa koneistamossa niin on samalla tasapainotettu.
tässä painotuksesta asiaa:
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic. ... 4&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Tuota noin, ei taida kuulua akselin koneistuksessa tuo tasapainotuksen tarkistus
On aika iso homma ja maksaakin 200-250€, ainakin erikseen tehtynöä
On aika iso homma ja maksaakin 200-250€, ainakin erikseen tehtynöä
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nyt on kysytty tuokin asia moottorikoneistamolta Ei tosiaankaan kuulu, oli vastaus Warpulla taitaa olla erittäin hyvät suhteet koneistamon omistajaan jos tekevät kampiakselin tasapainoituksen samaan hintaan hioannan kanssa
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Sama käsitys mullakin, eri akseleita käyttäneenä,
että mittaus, särötarkistus, kiillotus ja koneistus kaikki erikseen hinnoiteltu, samoin myös painotus.
Perushomma sisältää yleensä mittauksen ja tarpeen mukaan kiillotuksen tai tarvittaessa koneistus.
Koneistus menee samaan hintaan (yleensä) otetaanko 0.010 vaiko vaikka 0.030 pois kerralla
että mittaus, särötarkistus, kiillotus ja koneistus kaikki erikseen hinnoiteltu, samoin myös painotus.
Perushomma sisältää yleensä mittauksen ja tarpeen mukaan kiillotuksen tai tarvittaessa koneistus.
Koneistus menee samaan hintaan (yleensä) otetaanko 0.010 vaiko vaikka 0.030 pois kerralla
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Soitin yhdelle koneistamolle, ja sanoivat tasapainotuksen hinnaksi 65€. Mielen kiinnosta käytän akselin siellä, katsotaan lähteekö ainetta pois mistään kohdasta.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Mulla makso fordin pikkulohkon akselin painotus 200€ joku vuosi sitten
Painotuksessa tarvii olla yksi mäntä/kiertokanki kanssa mukana
Painotuksessa tarvii olla yksi mäntä/kiertokanki kanssa mukana
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ei kait nämä nuhvin moottorit mitään formuloitten moottoreita ole jotta tarvis viimeisen päälle tasapainottaa, eri asia tosiaan jos ottais esim. tuplaten kierroksia mitä nuhvin koneet ottaa
Kerroin koneistajalle minkä verran oli tuossa 4/65:sen männissä /kiertokangeissa eroja, elikkä vanhojen mäntien kanssa, oli 20 g, koneistaja meinas että vaikka olis tuplaten tuon niin ei mitään ongelmaa.
Kohta ruetaan sanomaan että pitää renkaatkin tasapainottaa, joottei vain täryytäis ajaessa
Kerroin koneistajalle minkä verran oli tuossa 4/65:sen männissä /kiertokangeissa eroja, elikkä vanhojen mäntien kanssa, oli 20 g, koneistaja meinas että vaikka olis tuplaten tuon niin ei mitään ongelmaa.
Kohta ruetaan sanomaan että pitää renkaatkin tasapainottaa, joottei vain täryytäis ajaessa
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Entäs Sitten tiiättäkö onko alkuperäinen tasapaino nuhvin moottorin otettu kampiakseli vauhtipyörä yhdistelmänä vai kumpikin erikseen. Meinaan sitä, että jos ei viitsi viedä kun tuon pelkän kampuran painotettavaksi. yleensä taitaa kyllä olla että kampiakseli ja vauhtipyörä tasapainotettu erikseen.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
kyllä oisin jälillä että erikseen ovat tasapainotettuja alunperin.
oon minä senkin nähny että neljäpyttysessä tassun koneessa oli yksi
kiertokanki + mäntä jätetty pois (öljykanavassa hefti) hyppyytti koko konetta kun
kävi pienillä kierroksilla ja silti oli kauppareissut ajeltu.
ei se osien tasapainossa oleminen koskaan haitaksi ole ja onhan se tässäkin tapauksessa
mielenkiintoista nähdä että mitä tuolle akselille tapahtuu...
sekään ei ole uusi juttu että traktorin renkaita tasapainotetaan tai oikeastaan
pikemminkin sorvataan pyöreiksi ihan nykytraktoreissa
oon minä senkin nähny että neljäpyttysessä tassun koneessa oli yksi
kiertokanki + mäntä jätetty pois (öljykanavassa hefti) hyppyytti koko konetta kun
kävi pienillä kierroksilla ja silti oli kauppareissut ajeltu.
ei se osien tasapainossa oleminen koskaan haitaksi ole ja onhan se tässäkin tapauksessa
mielenkiintoista nähdä että mitä tuolle akselille tapahtuu...
sekään ei ole uusi juttu että traktorin renkaita tasapainotetaan tai oikeastaan
pikemminkin sorvataan pyöreiksi ihan nykytraktoreissa
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um