Sivu 8/10

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 17 Joulu 2014, 22:38
Kirjoittaja Osmo_
Nuffieldmaster kirjoitti:Ossi:

En koe pahana tuollaista muutosta tai parannusta johonkin, jos se vain kerrottaisi mitä siinä parannetaan. Nyt kerrotte tekevänne muutossarjaa, mutta minkä takia, sitä ette kertoneet... niinkuin näkyy, muutkin olivat ihan ulalla, että mitä nyt tapahtuu...!
Niinkuin sanoin, välipäivinä lataan tänne suunnitelmat ja teen aiheelle oman topikkinsa. Pahoittelen asiaa, niiden osalta jotka eivät tiedä missä mennään.
En siis selvittänyt kunnolla laakerin saatavuutta kotimaasta, joten tilasin sen kansainvälisiltä markkinoilta. Kuulin, että tuo osa maksaisi täällä +500e ja olisi kohtuu harvassa. Joten Briteistä tilattuna se maksoi puolet tuosta ja yhteisöveroetuus päälle.

Kun laakeria ei meinattu alkuun löytää, suunniteltiin monenmoisia konstruktioita, mukaanlukien kartiorullalaakerit, jotka ovat erityisen kestävät sekä tämän 3308 DA-MT -laakerin muutospalikoita. 3308 DA-MT oli vastaavanlainen ja tilasin sellaisen, vain huomatakseni että se on liian leveä ja pieni.

Nyt siis kourassa on toi IHDJT-40 -laakeri Charnley's:n kuitin kera ja tällään sen paikoille. Mutta korostan jälleen kerran, että suunnittelemme miten sinne saisi halvemmaksi tulevat, kestävämmät ja yleisemmät laakerit. Itse olen myös hieman vajaatietoinen ko. asiasta, sillä en ole pääsuunnittelija.

Toivottavasti tämä selvensi sekaannuksia ;) Joulumieltä kaikille.

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 17 Joulu 2014, 22:50
Kirjoittaja Warpu
no nyt on asiallinen selostus suunnitelmasta. mikäli tuosta tietoa kaivataan niin todennäkösesti nurkista löytyy nuo alkuperäset kartiolaakerit ja saatavilla on myöskin tuo hammaspyörän mittatieto 8)

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 10:14
Kirjoittaja kari t
Miten on Warpu, tulikos leukkuihin tuo kartiorullalaakeri vasta synchro laatikon myötä :?:

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 10:28
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Warpu tietänee varmaksi, koetin kattoa mitä sanoo varaosakirja 5X2 lootan kohdalla kutosissa, kuvan mukaan voisi olla kartiorullalaakeri. Epäilen, että onkin niissä jo kartiorullalaakerit.

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 11:14
Kirjoittaja Leukkumies
jusape kirjoitti:Kaippa siellä 400 takuulla on, ehkä 500+ ( 600 ?? tai jopa + ??? ) Emmää tiedä, tietääkö kukaan ? Mutta 400 sanoisin että takuulla on, on mikä tahansa Farmi 2500 laite kyseessä .....

Kertojan rattaita siltä on mennyt pärekopallinen, isonpuolen..... Se on heikko paikka 10-lootas.....
Joo Järvitalokin sanoi Lucky Lukessa askin kestävän kun vaan käytti pikkupuolta. Siinähän oli/on noin 400 hv.

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 18:27
Kirjoittaja lisenssi
Saattaa siis olla, että jossakin mallissa on valmiiksi sopiva keskilaakeri, joka on vahvennettu versio. Kun tietäisi sen Leylandin mallin, ei välttämättä tarvitse suunnitella uudelleen, vaan käydä purkaamossa visiitillä.

Mutta silti olisi kyllä hyvä saada kaikki mittatiedot alkuperäisestä laakeripesästä ja akselin laakerikohdasta digikuvineen.

Voisiko Osmo mittailla (kinkun syönniltä ehtiessään) ja ottaa kuvia, mikäli osat nyt ovat vielä pöydällä, levällään?

Pikkupuoli on vaihteistossa vahva, se kun pyörittää suoraan pääakselia.

Onko kukaan nähnyt niitä rikkimenneitä ison puolen pyöriä pullingikoneessa. Ajattelin vaan, että senkin kohdan voisi mahdollisesti vahvistaa, kun tietäisi, mistä pettää?

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 18:45
Kirjoittaja kari t
lisenssi kirjoitti:Saattaa siis olla, että jossakin mallissa on valmiiksi sopiva keskilaakeri, joka on vahvennettu versio. Kun tietäisi sen Leylandin mallin, ei välttämättä tarvitse suunnitella uudelleen, vaan käydä purkaamossa visiitillä.
Käsittääkseni kaikissa synchro vaihteistolla varustetuissa leukuissa on kartiorullalaakeri, ainkin kuvasta päätellen :wink:

http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandiin ... aakeri.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 21:31
Kirjoittaja jusape
Mutta ollut saatavana myös 10 + 2 laatikoihin jälkikäteen ( Keskon ohjeessa leylantiin, koskenee sitten miten myös 465 ja 10/60 malleja ?? ). Tehtaan ohjeen mukaan pitää vaihtaa osia myös muuten samalla. Koska ratastuksissa on eroa kaiketi....

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 19 Joulu 2014, 00:24
Kirjoittaja Warpu
kuutosissa tuli tosiaan jo aikanaan tuo kartiorullalaakerointi 10 laatikoihin joka on sitten synchroissa toteutettu samoilla osilla. kutosen akseli ei käy sitten 4 pyttysen laatikkoon vaikka pesä ja hammaspyörä pitäis passata jos siis on oikea murikka-akseli... 10 vaihteisesta laatikosta englannissa puhutaan että 85 heppaa se vielä pidemmän päälle kohtuudella sietää mutta sadan kanssa on jo useammin murheita. pulling käytössä tuo hajoaa useista paikoista joten on niin sanotusti suunnittelullisesti onnistunut.
tutkin tuota akseli ja ratas asiaa vielä tarkemmin kun ehdin 8)

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 19 Joulu 2014, 10:06
Kirjoittaja lisenssi
kari t kirjoitti:
lisenssi kirjoitti:Saattaa siis olla, että jossakin mallissa on valmiiksi sopiva keskilaakeri, joka on vahvennettu versio. Kun tietäisi sen Leylandin mallin, ei välttämättä tarvitse suunnitella uudelleen, vaan käydä purkaamossa visiitillä.
Käsittääkseni kaikissa synchro vaihteistolla varustetuissa leukuissa on kartiorullalaakeri, ainkin kuvasta päätellen :wink:

http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandiin ... aakeri.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä karit:n kuvassa on esitetty ratkaisu. Siinä on onnistuttu minimoimaan kartiorullalaakeroinnin pituus ja laakerin välys on säädettävissä sekä ulkohalkaisija on aivan ilmeisesti 100 mm, koska 40 mm akselilla on holkki laakerin alla. Ratkaisu on optimoitu osien suhteen. Tuo todellakin näyttää siltä, että se voisi sopia 10-vaihteisen laatikkoonkin.

Laakeripesä ja holkki muutoksessa tarvitaan. Tosin jo 40 mm kartiorullapaketti tuplaa laakerin kantokyvyn viistokuulalaakeriin nähden, joten silläkin pärjäilee jo aika pitkälle.

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 19 Joulu 2014, 19:06
Kirjoittaja jamppi
Eikös se ole tän homman suola että jotain hajoaa kun teho nousee...

Minusta kun ikuista ei kannata edes ajatuksissaan suunnitella

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 19 Joulu 2014, 23:08
Kirjoittaja nuffiko
Warpu kirjoitti:kuutosissa tuli tosiaan jo aikanaan tuo kartiorullalaakerointi 10 laatikoihin joka on sitten synchroissa toteutettu samoilla osilla.
Kuutosessa laakerointi kestää, mutta laakeria pitävästä mutterista korkkaa kierteet kun niitä kierteen harjoja ei ole kuin muutama ja kierre on lyhyt. Siinä on suurin syy kuutosen vaihdelaatikko ongelmaan.

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 20 Joulu 2014, 11:33
Kirjoittaja nisu
Syncroissa keskilaakerin mutteri on lujilla ja varsinkin kiinni pysyminen, varmaanki
suunnanvaihdon helppous kuormittaa sitä. Kiinnipysymisen varmistamiseksi tulisi aina
käyttää mutterin lukiteliimaa lukituslevyn lisäksi.

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 20 Joulu 2014, 18:35
Kirjoittaja lisenssi
Tuo on helppo uskoa, että mutteri on heikko kohta. Mutterin voi tehdä erikoisvalmisteisen kasvattamalla ulkohalkaisijaa ja parantamalla materiaalia. Se kannattaa ilman muuta tehdä.

Re: Laakerien mitat haussa

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 16:46
Kirjoittaja joutsalainen
Nuffin vaihteistossa on pääakseli, jossa on kaksi rivinen laakeri. Joka on lukittu kiristysrenkailla. Onko siitä seuraavan laakerin kytkimeen päin numeroita kellään tiedossa? Omastani on kuluneet ne numerot pois. Kyse on 10/60 mallista.