Laakerien mitat haussa
Valvoja: automies560
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 91
- Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
- Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
- Paikkakunta: Lappeenranta
Leveys näyttäis olevan 36,5, jos oikeen vilkasin. Noita laakereita luulisi saavan mistä vaan FAG:n laakerikaupoista.
http://www.shkdbearings.com/html/fag/20 ... 8-FAG.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.shkdbearings.com/html/fag/20 ... 8-FAG.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Saattoi tuo kaveri sanoa ehkä myös 36,5mm , paperille kun silloin en asiaa laittanut, liikenteeessä kun olin.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Eli minulle tuli tuo da-mt 3308, ja se on mitoilla 40 mm tasan reikä, 90 päältä ja leveyttä en muista. Kaksirivinen kuulalaakeri, joissa 24 kuulaa (12 per rivi). Sisäkoolit halkaistavat. On samanlainen kuin entinenkin. Eli keskilaakeri on millikokoinen 5 vaihteisessa ainakin.jusape kirjoitti:Nuffieldmaster kirjoitti:Kyselin tuota keskilaakeria.
Eräs firma antoi tuolla MDJT40 -haulla kaksi eri laakeriversiota.
3308 DA-MT FAG = MDJT 40 RHP / Hofman
3308 B-TVH FAG sama mitoiltaan, B malli
Liekkö tuo 3308 DA-MT oikea kuormituskestoltaan?
Näillä tiedoilla ei tuttu laakeriliikkeen pitäjä löytänyt juuri mitään, 3308 on millikokoinen laakeri,
mitoista en nyt muista muuta kuin että leveys olisi ollut 39,5mm, reikä noin 40mm, ulkoa jotain 90mm?? luokkaa,
jatkamme tutkimuksia vielä kun fyysisesti mittaan vanhan laakerin (tuon pullinki-nuffin laatikosta...)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Brass
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tällainen on se keskilaakeri ilman sisäkooleja:
3308 DA-MT FAG = MDJT 40 RHP
Ala-akselin laakerit kaikki 3 kpl on samoja. Minä sain tönärillä seuraavat mitat: 90.05X50.15X19.93
Niissä luki r&m 41-97 50L LJ50
Murikka-akselin takapäässä oleva laakeri oli r&m L47 MRJI3/4
Ne kapeammat loikkarin laakerit oli INA ncs 1816
3308 DA-MT FAG = MDJT 40 RHP
Ala-akselin laakerit kaikki 3 kpl on samoja. Minä sain tönärillä seuraavat mitat: 90.05X50.15X19.93
Niissä luki r&m 41-97 50L LJ50
Murikka-akselin takapäässä oleva laakeri oli r&m L47 MRJI3/4
Ne kapeammat loikkarin laakerit oli INA ncs 1816
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kylmäkosken kertojan ala-akselin alkuperäismittaista laakeria saa, ja tuo maahan: Lappeenrannan Laakerikeskus. Noin viikon toimitusaika ja hintaa parille tulee 130 €
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Hyvä tietää,lähikauppa kun on. sieltä on saanut aika hyvin kaikkea ei niin vakiotavaraa,hyvä palvelu.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Löytyikö tällä numerolla vai jollakin muulla ?Nuffieldmaster kirjoitti:Kylmäkosken kertojan ala-akselin alkuperäismittaista laakeria saa, ja tuo maahan: Lappeenrannan Laakerikeskus. Noin viikon toimitusaika ja hintaa parille tulee 130 €
Kylmäkoskelaisen neulalaakeri 94626E
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Juuri tuolla numerolla löytyi arkistoista, nähtävästi kääntyy uuteen numeroon joka ei minulla tiedossa. Vanhasta SKF kirjasta on tuo numero
Mulla on sieltä tilaus vetämässä, ken tahtoo samaan niin nyt äkkiä soittoa!
Mulla on sieltä tilaus vetämässä, ken tahtoo samaan niin nyt äkkiä soittoa!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Kumpikin sopii 460:seen.nuffi59 kirjoitti:Niin, joskus olen ottanut lapulle ylös tuon rattiakselin yläpään kuulalaakerin numeron.
SKF 6305 (EI SUOSITELLA)
Jos oikein muistan, niin toinen vaihtoehto oli kaksirivinen kartiorullalaakeri.
SKF 21305cc
*Ylläpito lisännyt oman mielipiteensä sulkuihin
Paikallisella IKH myyjällä hinnat oli seuraavat:
6305 15e
21305cc 84e
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Juu sopii varmasti, mutta peruskuulalaakeri ei kestä pyhätöntä viikkoa kun ajetaan pellolla.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 353
- Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
- NLCF r.y jäsen Nro: 008
- Paikkakunta: Kontiolahti
Juu, eihän sitä peruslaakerrii sinne rattiakselille suositella, itellä ollu tuo jo 8 vuotta kun muuta ei sillon löytynnä, onhan tuo vielä kestännä.
NUFFIELD 10/60 vm -65
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Jep, hyvä tuuri ollut. Se kuulalaakeri ei tarvitse kuin yhden (1) töyssyn sopivasti käännettynä ollessaan niin akseli paukauttaa joko laakerin rikki tai sitten sen putkessa olevan sokan poikki ja mahdollisesti vielä valupesänsä rikki.10/60 TenSpeed kirjoitti:Juu, eihän sitä peruslaakerrii sinne rattiakselille suositella, itellä ollu tuo jo 8 vuotta kun muuta ei sillon löytynnä, onhan tuo vielä kestännä.
Syy on selvä. Kuulalaakeri ei anna säteittäin periksi heittoa kuin väkisin. Ja kun seuraa nuffin ohjausvaihteen akselin liikerataa, niin se tekee siinnä putkessa säteittäissiirtymää. Kun ohjauksen kääntää keskiasennosta sivuun laakeri kuormittuu tavalla johon se ei ole tehty. Se kalliimpi laakeri on tehty sellaiseksi, että se antaa säteittäisheiton anteeksi eikä siten murra väkisin segerirengasta eikä itseään piloille.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 353
- Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
- NLCF r.y jäsen Nro: 008
- Paikkakunta: Kontiolahti
Tuotapa akselin liikkumista minäkin aluksi mietin, mutta ennenkun asensin sen akselin putkineen simpukkaan niin kokeilin sitä liikkumista, ihan kivuttomasti liikku ääripäästä toiseen, en kuitenkaa usuta toisia laittamaan sinne peruslaakeria.
NUFFIELD 10/60 vm -65
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet