Laakerien mitat haussa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

13 Joulu 2014, 19:29

kari t kirjoitti:Tuossapa olis 255:sen leukun keskilaakerista kuva, sama käy myös 4/65:seen nuhviin, tyypinumerokin näkyy suht selvästi :wink:
Laittaisitko vielä mittatiedot laakerista: reikä mm; ulkohalkaisija mm ja leveys mm.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

13 Joulu 2014, 21:11

lisenssi kirjoitti:
kari t kirjoitti:Tuossapa olis 255:sen leukun keskilaakerista kuva, sama käy myös 4/65:seen nuhviin, tyypinumerokin näkyy suht selvästi :wink:
Laittaisitko vielä mittatiedot laakerista: reikä mm; ulkohalkaisija mm ja leveys mm.
Ei ole kyseiset laakerit enään minulla, eikä tullut otettua mittojakaan, meni koko pakettina, en voi saada kuin aksalilta mitan :wink:
Eikohän nuo mitat löydy vaikka Kultavuoren Lasselta, numero tuossa oikeassa laidassa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

14 Joulu 2014, 10:57

Annapas se akselimitta ja siitä taitaa nähdä laakerin leveydenkin osapuilleen.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Joulu 2014, 11:33

Keskilaakerin paikalta akselilta mitattu akselin vahvuus 40,00 mm, kohta missä laakerit siaitsee 47 mm, elikkä laakerin leveys 23,5 mm ??
Liitteet
Leyland Laakeri 003.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

15 Joulu 2014, 21:38

Sisähalkaisija 40mm
Ulkohalkaisija 100mm
Ulkokoolin leveys 35mm
Sisäkoolin leveys 45mm.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

16 Joulu 2014, 20:40

Entäpä keskilaakerin laakeripesän olakkeen pienempi halkaisija ja mutterin sisähalkaisija?

Tarkoitan vaan sitä, että tuo vakiolaakeri 3308 sopii sinne helpoilla sovitusosilla.

Vanhempien mallien kuvissa on tasaleveä laakeri. Ilmeisesti jossain vaiheessa on päädytty muutokseen, joka on johtanut erikoislaakeriin.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

16 Joulu 2014, 21:34

Miks minen ymmärrä mitä työ sohraatte? Laakeria saa suomesta helposti puhelinsoitolla, joka on alkuperäisgenuine partti ja ei tarvitse muokkaamisia. Ja hintakin on järkevässä tasossa. :?: :?:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

16 Joulu 2014, 21:45

3308 sopii kyllä jos tekee ulkokoolille sovitteen ja asemoi pienen kartiopyörän uusiks. 3308:ssa on sisäkoolin leveys 36,5mm.
E: Ja mitä väliä ko. asialla on? Topikissa kysytään laakereitten mittoja. Kukin tilatkoon sieltä mistä tahtoo.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

16 Joulu 2014, 21:50

Kiinnostaa kun en ymmärrä asian pointtia. selventäkää kiitos.

Kun monelle sivulukijalle voi tulla käsitykseksi tämän keskustelun perusteella, että osia ei suomesta saa... ja kun nuhvissakin on niin helkatin monta asiaa mitä ei saa, ja kukaan ei tunnu niitä jaksavan selvittää :-(

Yksi juttu on Leylandin 2 kammiopumppu esim. jne...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

17 Joulu 2014, 18:18

Itse kaipailen mittoja laakeripesästä. Kiinnostaa tietää mm, paljonko pesää voi pidentää eli paljonko on ylimääräistä tilaa ympärillä, ettei ota kiinni toisiin pyöriin tai siirtäjään.

Tavoitteena on muunnos laakerointiin niissä traktoreissa, joissa on tehty tuntuva tehon nosto.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Joulu 2014, 19:46

Kiitos, nyt asia järkeentyi.

Sehän on tuo laakeri siinä omassa säätöpesässään. Mulla olisi koko paketti tuolla jos en väärin muista, kera sökön laakerin. Kun olisi tiennyt, oli myös koko murikka-akseli mistä pinnat sököt...

no kohta on jusapellakin semmonen tarjolla sanon ma :lol:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

17 Joulu 2014, 21:10

Saatte viimestään joulun pyhinä ohjeet, miten tonne tehdään sovitteet kartiorullalaakereille ja mahdollisesti myös 3308:lle :wink: Asiaa on pohdittu myös Huittisissa.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

17 Joulu 2014, 21:23

Nuffieldmaster kirjoitti:Miks minen ymmärrä mitä työ sohraatte? Laakeria saa suomesta helposti puhelinsoitolla, joka on alkuperäisgenuine partti ja ei tarvitse muokkaamisia. Ja hintakin on järkevässä tasossa. :?: :?:
Samaa ihmettelin, en ilennyt kysellä.. :oops: :lol:
One thistle, maybe two among the roses.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

17 Joulu 2014, 21:28

No onko se nyt niin helvetin kamala juttu jos tilaan laakerin ulkomailta tai suunnittelen muutossarjaa? On se nyt sitten saakuta. Vissiin saisi muutakaan tehdä kuin pussihousuentisöintiä tai lobata tiettyä firmaa?
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Joulu 2014, 21:41

Se on ihan sama mistä sen laakerin tilaa. Ei sitä olla ihmetelty ollenkaan, sanoin vain aijemmin, että tulee esille, että sitä saa suomestakin helposti (edelleen sen takia, että ei tule kuvaa, että sitä saa vain ulkomailta). Mutta tärkein oli, että kertokaa mikä idea hommassa on (jonka tuo lisenssi jo kertoi, ja se selvensi asiaa!).

Minulle kun ei nuo kartiorullat ja 3308 sano mitään, noin tuollaisina numeroina/sanoina, mutta jos kerrotte verrokkina niiden kuormituskyvyt staat ja dyn. vrt. orkkikseen niin se voi jo helepottaa ymmärrystä miksi muutossarjaa pykätään!

Siis kun uskoin jo, että koette orkkislaakerin saatavuuden olevan niin kehno, että pykäätte sinne muutossarjaa...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin