Laakerien mitat haussa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

17 Joulu 2014, 22:38

Nuffieldmaster kirjoitti:Ossi:

En koe pahana tuollaista muutosta tai parannusta johonkin, jos se vain kerrottaisi mitä siinä parannetaan. Nyt kerrotte tekevänne muutossarjaa, mutta minkä takia, sitä ette kertoneet... niinkuin näkyy, muutkin olivat ihan ulalla, että mitä nyt tapahtuu...!
Niinkuin sanoin, välipäivinä lataan tänne suunnitelmat ja teen aiheelle oman topikkinsa. Pahoittelen asiaa, niiden osalta jotka eivät tiedä missä mennään.
En siis selvittänyt kunnolla laakerin saatavuutta kotimaasta, joten tilasin sen kansainvälisiltä markkinoilta. Kuulin, että tuo osa maksaisi täällä +500e ja olisi kohtuu harvassa. Joten Briteistä tilattuna se maksoi puolet tuosta ja yhteisöveroetuus päälle.

Kun laakeria ei meinattu alkuun löytää, suunniteltiin monenmoisia konstruktioita, mukaanlukien kartiorullalaakerit, jotka ovat erityisen kestävät sekä tämän 3308 DA-MT -laakerin muutospalikoita. 3308 DA-MT oli vastaavanlainen ja tilasin sellaisen, vain huomatakseni että se on liian leveä ja pieni.

Nyt siis kourassa on toi IHDJT-40 -laakeri Charnley's:n kuitin kera ja tällään sen paikoille. Mutta korostan jälleen kerran, että suunnittelemme miten sinne saisi halvemmaksi tulevat, kestävämmät ja yleisemmät laakerit. Itse olen myös hieman vajaatietoinen ko. asiasta, sillä en ole pääsuunnittelija.

Toivottavasti tämä selvensi sekaannuksia ;) Joulumieltä kaikille.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

17 Joulu 2014, 22:50

no nyt on asiallinen selostus suunnitelmasta. mikäli tuosta tietoa kaivataan niin todennäkösesti nurkista löytyy nuo alkuperäset kartiolaakerit ja saatavilla on myöskin tuo hammaspyörän mittatieto 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Joulu 2014, 10:14

Miten on Warpu, tulikos leukkuihin tuo kartiorullalaakeri vasta synchro laatikon myötä :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Joulu 2014, 10:28

Warpu tietänee varmaksi, koetin kattoa mitä sanoo varaosakirja 5X2 lootan kohdalla kutosissa, kuvan mukaan voisi olla kartiorullalaakeri. Epäilen, että onkin niissä jo kartiorullalaakerit.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

18 Joulu 2014, 11:14

jusape kirjoitti:Kaippa siellä 400 takuulla on, ehkä 500+ ( 600 ?? tai jopa + ??? ) Emmää tiedä, tietääkö kukaan ? Mutta 400 sanoisin että takuulla on, on mikä tahansa Farmi 2500 laite kyseessä .....

Kertojan rattaita siltä on mennyt pärekopallinen, isonpuolen..... Se on heikko paikka 10-lootas.....
Joo Järvitalokin sanoi Lucky Lukessa askin kestävän kun vaan käytti pikkupuolta. Siinähän oli/on noin 400 hv.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

18 Joulu 2014, 18:27

Saattaa siis olla, että jossakin mallissa on valmiiksi sopiva keskilaakeri, joka on vahvennettu versio. Kun tietäisi sen Leylandin mallin, ei välttämättä tarvitse suunnitella uudelleen, vaan käydä purkaamossa visiitillä.

Mutta silti olisi kyllä hyvä saada kaikki mittatiedot alkuperäisestä laakeripesästä ja akselin laakerikohdasta digikuvineen.

Voisiko Osmo mittailla (kinkun syönniltä ehtiessään) ja ottaa kuvia, mikäli osat nyt ovat vielä pöydällä, levällään?

Pikkupuoli on vaihteistossa vahva, se kun pyörittää suoraan pääakselia.

Onko kukaan nähnyt niitä rikkimenneitä ison puolen pyöriä pullingikoneessa. Ajattelin vaan, että senkin kohdan voisi mahdollisesti vahvistaa, kun tietäisi, mistä pettää?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Joulu 2014, 18:45

lisenssi kirjoitti:Saattaa siis olla, että jossakin mallissa on valmiiksi sopiva keskilaakeri, joka on vahvennettu versio. Kun tietäisi sen Leylandin mallin, ei välttämättä tarvitse suunnitella uudelleen, vaan käydä purkaamossa visiitillä.
Käsittääkseni kaikissa synchro vaihteistolla varustetuissa leukuissa on kartiorullalaakeri, ainkin kuvasta päätellen :wink:

http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandiin ... aakeri.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Joulu 2014, 21:31

Mutta ollut saatavana myös 10 + 2 laatikoihin jälkikäteen ( Keskon ohjeessa leylantiin, koskenee sitten miten myös 465 ja 10/60 malleja ?? ). Tehtaan ohjeen mukaan pitää vaihtaa osia myös muuten samalla. Koska ratastuksissa on eroa kaiketi....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

19 Joulu 2014, 00:24

kuutosissa tuli tosiaan jo aikanaan tuo kartiorullalaakerointi 10 laatikoihin joka on sitten synchroissa toteutettu samoilla osilla. kutosen akseli ei käy sitten 4 pyttysen laatikkoon vaikka pesä ja hammaspyörä pitäis passata jos siis on oikea murikka-akseli... 10 vaihteisesta laatikosta englannissa puhutaan että 85 heppaa se vielä pidemmän päälle kohtuudella sietää mutta sadan kanssa on jo useammin murheita. pulling käytössä tuo hajoaa useista paikoista joten on niin sanotusti suunnittelullisesti onnistunut.
tutkin tuota akseli ja ratas asiaa vielä tarkemmin kun ehdin 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

19 Joulu 2014, 10:06

kari t kirjoitti:
lisenssi kirjoitti:Saattaa siis olla, että jossakin mallissa on valmiiksi sopiva keskilaakeri, joka on vahvennettu versio. Kun tietäisi sen Leylandin mallin, ei välttämättä tarvitse suunnitella uudelleen, vaan käydä purkaamossa visiitillä.
Käsittääkseni kaikissa synchro vaihteistolla varustetuissa leukuissa on kartiorullalaakeri, ainkin kuvasta päätellen :wink:

http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandiin ... aakeri.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä karit:n kuvassa on esitetty ratkaisu. Siinä on onnistuttu minimoimaan kartiorullalaakeroinnin pituus ja laakerin välys on säädettävissä sekä ulkohalkaisija on aivan ilmeisesti 100 mm, koska 40 mm akselilla on holkki laakerin alla. Ratkaisu on optimoitu osien suhteen. Tuo todellakin näyttää siltä, että se voisi sopia 10-vaihteisen laatikkoonkin.

Laakeripesä ja holkki muutoksessa tarvitaan. Tosin jo 40 mm kartiorullapaketti tuplaa laakerin kantokyvyn viistokuulalaakeriin nähden, joten silläkin pärjäilee jo aika pitkälle.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

19 Joulu 2014, 19:06

Eikös se ole tän homman suola että jotain hajoaa kun teho nousee...

Minusta kun ikuista ei kannata edes ajatuksissaan suunnitella
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

19 Joulu 2014, 23:08

Warpu kirjoitti:kuutosissa tuli tosiaan jo aikanaan tuo kartiorullalaakerointi 10 laatikoihin joka on sitten synchroissa toteutettu samoilla osilla.
Kuutosessa laakerointi kestää, mutta laakeria pitävästä mutterista korkkaa kierteet kun niitä kierteen harjoja ei ole kuin muutama ja kierre on lyhyt. Siinä on suurin syy kuutosen vaihdelaatikko ongelmaan.
One thistle, maybe two among the roses.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

20 Joulu 2014, 11:33

Syncroissa keskilaakerin mutteri on lujilla ja varsinkin kiinni pysyminen, varmaanki
suunnanvaihdon helppous kuormittaa sitä. Kiinnipysymisen varmistamiseksi tulisi aina
käyttää mutterin lukiteliimaa lukituslevyn lisäksi.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

20 Joulu 2014, 18:35

Tuo on helppo uskoa, että mutteri on heikko kohta. Mutterin voi tehdä erikoisvalmisteisen kasvattamalla ulkohalkaisijaa ja parantamalla materiaalia. Se kannattaa ilman muuta tehdä.
joutsalainen
Vitos -nuffisti
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Loka 2007, 08:06

16 Kesä 2016, 16:46

Nuffin vaihteistossa on pääakseli, jossa on kaksi rivinen laakeri. Joka on lukittu kiristysrenkailla. Onko siitä seuraavan laakerin kytkimeen päin numeroita kellään tiedossa? Omastani on kuluneet ne numerot pois. Kyse on 10/60 mallista.
Vastaa Viestiin