lomarojektia
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Eli tänään oli ensimmäinen virallinen lomapäivä, ja aika tuli tuhlatuksi nuhvin parissa.
Aloitin sen pienen laittamisen.
Aamulla kävin tilaamassa uudet peräöljyt (80W-90 API gl-4), ostin moottoriöljyvä (mobil delvac 1400 10w-30), kaikki suodattimet, jäteöljypaljun 65ltr ja muuta pientä.
Kävin pesaisemassa nuhvin kuumavesipesurilla (kiitokset sponsoroinnista HAVEL oy:lle) ja kurautin masinan talliin.
Siellä purin siitä mm. vetokoukun, nostolaitteen ulkopuoliset osat jne.
Tulityöt piti suorittaa ulkona, ja niitähän riitti. meni kaksi isoa laikkaa pieneksi. Piti poistaa mm. banjojen viritykset, entisen kopin kiinnikkeitä jne.
Huomenissa olisi tarkoitus käydä vetokoukun apurungon kimppuun. tiukassa tuntuu olevan pultit.
hommaa riittää mm. öljypohjan paikkaus, stefojen vaihto takasiltaan, jarrut, listaa riittää
Aloitin sen pienen laittamisen.
Aamulla kävin tilaamassa uudet peräöljyt (80W-90 API gl-4), ostin moottoriöljyvä (mobil delvac 1400 10w-30), kaikki suodattimet, jäteöljypaljun 65ltr ja muuta pientä.
Kävin pesaisemassa nuhvin kuumavesipesurilla (kiitokset sponsoroinnista HAVEL oy:lle) ja kurautin masinan talliin.
Siellä purin siitä mm. vetokoukun, nostolaitteen ulkopuoliset osat jne.
Tulityöt piti suorittaa ulkona, ja niitähän riitti. meni kaksi isoa laikkaa pieneksi. Piti poistaa mm. banjojen viritykset, entisen kopin kiinnikkeitä jne.
Huomenissa olisi tarkoitus käydä vetokoukun apurungon kimppuun. tiukassa tuntuu olevan pultit.
hommaa riittää mm. öljypohjan paikkaus, stefojen vaihto takasiltaan, jarrut, listaa riittää
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Sehän on hyvällä mallilla loma kun tekemistä riittää! tänään sain rojektistani laitettua vasemmalle puolelle jarrut kuntoon, oikea odottaa huomenna vuoroaan.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kyllä riittää mm. tuo nuhvi, sitten pitäisi linkoon laittaa kaksi hydraulisylinteriä luukkuihin. Ei ole aivan yksinkertainen, kun pitää sylkyt kunnostaa, suunnitella&tehdä kiinnitykset ja kokeilla.Kontio kirjoitti:Sehän on hyvällä mallilla loma kun tekemistä riittää! tänään sain rojektistani laitettua vasemmalle puolelle jarrut kuntoon, oikea odottaa huomenna vuoroaan.
Valmetiin pitäisi tehdä etupainoille teline, suunnitella ilmastointia/kattopuhallinta jne...
Pitää vielä kunnostaa yhden kyläläisen jontikkaa josta mennyt vesipumppu ja syyläri. Tekemisen puute ei vaivaa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Rojekti jatkuu...
Tänään taistelin mm. työntövarren korvakon ja etuakselin A tuen kiinnityksen kanssa. Tiukassa olivat pultit, kun tuloksenakin oli kaksi katkennutta väännintä. Siittä viisastuneena hain kunnon voimahylsyn ja vääntövarren. Ruoste oli siis tehnyt tehtävänsä. Poistin myös vetokoukun apurungon.
Työntövarren korvakko läksi ainoastaan rälläkällä pilkkomalla. Oli nimittäin laitettu liiman kanssa se pyöreä pultti, ja siihenhän ei millään maailman avaimella saanut otetta. Kun korvakko oli pilkottu, sai sen putkipihdeillä vaivoin pyörimään. Onneksi on uusi korvakko jo varastossa !
Kun sain A tuen pois, otin öljypohjan auki. Ihmetys oli suuri, kun pohjalla ei ollut yhtään sakkaa. Oli siis varmasti käytetty auki viimekäyttöjen aikaan toisella omistajalla, muttei kumminkaan ihan pian, olivat niin jumissa nuo kolmiotuen kiinnikkeet.
Huomenna vien öljypohjan paikattavaksi paikalliselle hitsarille, jolla on TIG hitsausvehkeet.
EDIT: "jälkiasennus kuvia"
Tänään taistelin mm. työntövarren korvakon ja etuakselin A tuen kiinnityksen kanssa. Tiukassa olivat pultit, kun tuloksenakin oli kaksi katkennutta väännintä. Siittä viisastuneena hain kunnon voimahylsyn ja vääntövarren. Ruoste oli siis tehnyt tehtävänsä. Poistin myös vetokoukun apurungon.
Työntövarren korvakko läksi ainoastaan rälläkällä pilkkomalla. Oli nimittäin laitettu liiman kanssa se pyöreä pultti, ja siihenhän ei millään maailman avaimella saanut otetta. Kun korvakko oli pilkottu, sai sen putkipihdeillä vaivoin pyörimään. Onneksi on uusi korvakko jo varastossa !
Kun sain A tuen pois, otin öljypohjan auki. Ihmetys oli suuri, kun pohjalla ei ollut yhtään sakkaa. Oli siis varmasti käytetty auki viimekäyttöjen aikaan toisella omistajalla, muttei kumminkaan ihan pian, olivat niin jumissa nuo kolmiotuen kiinnikkeet.
Huomenna vien öljypohjan paikattavaksi paikalliselle hitsarille, jolla on TIG hitsausvehkeet.
EDIT: "jälkiasennus kuvia"
Viimeksi muokannut Joonas Potkonen, 15 Elo 2007, 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Siitä se lähtee ja lomapuuhastelua on riittämiin ja ajankuluongelmat tuskin vaivaavat.
Tuossa kuvaa kattelin ja ei noi lokasuojat näytä tuossa niin huonoilta, etteikö niistä korjaamalla hyvät tulisi.
Vetokoukkusysteemi näkyy olevan samanlainen kuin omassani, toimivaksi havaittu.
Tuossa kuvaa kattelin ja ei noi lokasuojat näytä tuossa niin huonoilta, etteikö niistä korjaamalla hyvät tulisi.
Vetokoukkusysteemi näkyy olevan samanlainen kuin omassani, toimivaksi havaittu.
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Katselin tänään kauhulla myös lokasuojan kiinnityspultteja. ovat syöpyneet pahoin... voivoi
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Itselläni ei ole pahemmin ollut noiden pulttien kanssa ongelmia, vaan ovat olleet hyväkuntoisia ja auenneet kohtuudella.
Ainoastaan etuakselin säädettävän raidevälin 4 pulttia olivat jäpettyneet niin lujaan, ettei irronneet kuin rälläkällä ja lekalla.
Ainoastaan etuakselin säädettävän raidevälin 4 pulttia olivat jäpettyneet niin lujaan, ettei irronneet kuin rälläkällä ja lekalla.
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
nuffi59 kirjoitti:Itselläni ei ole pahemmin ollut noiden pulttien kanssa ongelmia, vaan ovat olleet hyväkuntoisia ja auenneet kohtuudella.
Ainoastaan etuakselin säädettävän raidevälin 4 pulttia olivat jäpettyneet niin lujaan, ettei irronneet kuin rälläkällä ja lekalla.
Niitäpä minäkin tänään irroittelin, kolmiotuki on nääs parin toisessa pultissa kiinni! Tiukassa olivat, 1,5 metrin jatkovarrella piti koko pituudelta vääntää
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Ne lokasuojan ruuvit oli muistaakseni 3/8*24 unf kierteellä olevia, nimittäin hain tänään niitä 8kpl uusia.
Ja semmoinen juttu jos menee poikki alta 12millinen pultti, niin voin suositella erittäin suuresti ostamaan Wyrth:iltä vastakierretappi sarja hintaan 40 euroa, sillä muuten lähtee katkenneet pultit irti.
Joku aikaisempi omistaja oli katkonut kaksi ruuvia jotka pitävät tuota jarrurummun taustaa paikoillaan... , mutta nyt siellä on uudet ehjät ruuvit paikoillaan.
Ja semmoinen juttu jos menee poikki alta 12millinen pultti, niin voin suositella erittäin suuresti ostamaan Wyrth:iltä vastakierretappi sarja hintaan 40 euroa, sillä muuten lähtee katkenneet pultit irti.
Joku aikaisempi omistaja oli katkonut kaksi ruuvia jotka pitävät tuota jarrurummun taustaa paikoillaan... , mutta nyt siellä on uudet ehjät ruuvit paikoillaan.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
tänään ei sitten paljoa kerennyt. Kaupungista hain muutamia osia, mm. jarruhihnasarjan, etuvaloja 2 kpl (tarkoitus irroittaa niistä se heijastin osa ja laittaa noihin nuhvin orkkiskupuihin, nuo sim valon kuvut ovat myynnissä 5€ kpl).
hankkijalta kävin siihen JD 1640:aan vesipumpun, eikä siinä sitten lupailuista huolimatta ollut hihnapyörää. vain joku lättärä mikä pitää vielä itse irroittaa ja asentaa hihnapyörä paikoilleen.
Kävin myös muuta tavaraa esim. vihoselta 10€ ulosvetäjän. Kehnon laitoksen kun sitten kotona aukaisin, niin eihän siellä ollut toista säärtä. kyllä keljuttaa
Traktoria kerkesin sen verran laittamaan, että tyhjensin tankin, otin toisenpuolen pyörän pois ja irroitin lokasuojan. Kohtalaisesti pultit läksi irti. Öljypohjan vein pienkorjaajalle, ja siellä huomattiin, että se on halki useasta kohdasta. Viikon verran vie sen remontti, kun tuntuu kiire olevan...
Hommaa hankaloittaa niin perkuleesti remonttitilat, joissa ei voi suorittaa kuumailmapuhallinta kummempia tulitöitä paloriskin takia.
No huominen oletettavasti menee jontikan kimpussa.
Rojekti jatkuu kumminkin ilolla
hankkijalta kävin siihen JD 1640:aan vesipumpun, eikä siinä sitten lupailuista huolimatta ollut hihnapyörää. vain joku lättärä mikä pitää vielä itse irroittaa ja asentaa hihnapyörä paikoilleen.
Kävin myös muuta tavaraa esim. vihoselta 10€ ulosvetäjän. Kehnon laitoksen kun sitten kotona aukaisin, niin eihän siellä ollut toista säärtä. kyllä keljuttaa
Traktoria kerkesin sen verran laittamaan, että tyhjensin tankin, otin toisenpuolen pyörän pois ja irroitin lokasuojan. Kohtalaisesti pultit läksi irti. Öljypohjan vein pienkorjaajalle, ja siellä huomattiin, että se on halki useasta kohdasta. Viikon verran vie sen remontti, kun tuntuu kiire olevan...
Hommaa hankaloittaa niin perkuleesti remonttitilat, joissa ei voi suorittaa kuumailmapuhallinta kummempia tulitöitä paloriskin takia.
No huominen oletettavasti menee jontikan kimpussa.
Rojekti jatkuu kumminkin ilolla
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tänään tilattu verhon jussilta mm. ulosoton tiivisteet, ratti, ohjausakselin pusla. Lokasuojia kyselin: kalliita ovatten...
Kuulemma yrittää etsiä jostain edullisempia!
Toivottavasti, kysyntää lienee...
Kuulemma yrittää etsiä jostain edullisempia!
Toivottavasti, kysyntää lienee...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
No niin, jarruakselin stefan vaihtoon pääsin, vanhan sain pois, uusi ei mene pohjaan asti. Kait se kärsii lämmittää kuumailmapuhaltimella?
Toinen juttu on se jarrurummun takana oleva lätkä (jossa stefa on kiinni), sen toinen kiinnityspultti on katkipoikki ja tumppi sisässä (ai kun kiva). Mitä mieltä olette, jos poraan entisen pois ja teen siihen millikierretapilla uudet kierteet? Tuokaan ei ole minulla katkennut, vaan vika on jo tullut edellisellä omistajalla. Johtuukohan tuo jarrurummun hankaaminen siihen peltilevyyn juuri tuosta. on nimittäin jarruissa metallisilppua aikalailla
Toinen juttu on se jarrurummun takana oleva lätkä (jossa stefa on kiinni), sen toinen kiinnityspultti on katkipoikki ja tumppi sisässä (ai kun kiva). Mitä mieltä olette, jos poraan entisen pois ja teen siihen millikierretapilla uudet kierteet? Tuokaan ei ole minulla katkennut, vaan vika on jo tullut edellisellä omistajalla. Johtuukohan tuo jarrurummun hankaaminen siihen peltilevyyn juuri tuosta. on nimittäin jarruissa metallisilppua aikalailla
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Siinä lätkässä oleva ruuvin kantahan on sellainen pyöreä, eikö?Nuffieldmaster kirjoitti:No niin, jarruakselin stefan vaihtoon pääsin, vanhan sain pois, uusi ei mene pohjaan asti. Kait se kärsii lämmittää kuumailmapuhaltimella?
Toinen juttu on se jarrurummun takana oleva lätkä (jossa stefa on kiinni), sen toinen kiinnityspultti on katkipoikki ja tumppi sisässä (ai kun kiva). Mitä mieltä olette, jos poraan entisen pois ja teen siihen millikierretapilla uudet kierteet? Tuokaan ei ole minulla katkennut, vaan vika on jo tullut edellisellä omistajalla. Johtuukohan tuo jarrurummun hankaaminen siihen peltilevyyn juuri tuosta. on nimittäin jarruissa metallisilppua aikalailla
Sellainen oli myös minulla poikki, ja siihen hain sitten Wyrth:iltä sen vastakierre tappisarjan, jolla sain todella nätisti irti sen ruuvin kannan.
Eilen vietin aikaani tuolla Alajärvellä Kultavuoren Lassen laanilla etsien osia noihin jarruihin, ja löytyihän sieltä osia.
Sieltä myös otin parikappaletta mukaani noita jarrurummun taustalevyn pidike ruuveja talteen vastaisuuden varalle.
Se kierre on muuten 3/8*24 UNF, ja voi onnistua tekemään milliset kierteet, mutta suosittelisin kuitenkin etsimään jostakin koneistamolta lainaksi tuo UNF kierretappi ja vetää sinne alkuperäiset kierteet, niin kierre tulee kestäväksi.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Sitten vielä sellainen homma, että huomaa laittaa se iso palautus jousi niissä jarruissa sitten kokoamis vaiheessa niitten taustalevyssä olevien kynsien taakse.
Tässä meikäläisen rojekti koneessa on kanssa joku aiemmin ruuvaillut noitten jarrujen kanssa, ja laittanut sen ison jousen väärälle puolelle, ja se ei ole ollut siellä kynsien alla.
Tuosta johtuen ne jarrukengät oli päässyt kääntymään vinoon siellä rummun sisällä ja rumpu oli kuluttanut niitä kenkien sivuja.
Tässä meikäläisen rojekti koneessa on kanssa joku aiemmin ruuvaillut noitten jarrujen kanssa, ja laittanut sen ison jousen väärälle puolelle, ja se ei ole ollut siellä kynsien alla.
Tuosta johtuen ne jarrukengät oli päässyt kääntymään vinoon siellä rummun sisällä ja rumpu oli kuluttanut niitä kenkien sivuja.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.