10/60 ongelmia

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Maalis 2010, 16:23

automies560 kirjoitti:
UniversalDM4 kirjoitti:
Nuffieldmaster kirjoitti:Universal sarjassa toimii ulosotto ilman pumppua keskiasennossa, ja vasta viimeisessä päätyasennossa pelaa hydrauliikka. On hyvä esim. pilkekonetta tai vastaavaa paikalliskonetta pyörittäessä, ei pyöri hyde tyhjää. Toisaalta taas tulee joskus pattitilanteita jolloin voa ei saisi pyöriä, mutta nostolaitetta pitäisi nostaa.

460:stä 4/65:een asti toimii peräreppu seuraavasti: OFF/HYD/HYD&PTO
Ei kaikissa kyllä ole asia näin! Jos kolmella on sellainen yksilö, jossa toimii eri tavoin + omistajan käsikirja sanoo samoin...
Taitaa olla painovirheitä käsikirjoissa :wink: ja niillä joilla toimii eritavoin, on laitettu ne vanhemman universal mallin hilut.

Tuntuu vaan todella oudolta jos kehitys olisi mennyt taaksepäin, koska kaikissa 460 malleissa mitä minulla on ollut, oli jo tuo järkevämpi järjestys, eli nostolaitetta pystyy käyttämään ilman että ulosotto pyörii.

Tämä ominaisuus oli aikoinaan hyvä kun käytettiin vanha ns. sorminiittokonetta jossa terä piti nostaa pystyyn kuljetusasennossa.
Ja jos sattui nostolaite olemaan sitä mallia että se tahtoi hiljalleen laskea, eikä nostolaitteen kannessa oleva lukituskaan ollut kunnossa.
Eli tällä pystyi aina välilä nostamaan työkonetta tiellä ajettaessa ilman että nivelakselia tarvitsi ottaa pois paikaltaan.

Hauskaa on kuitenkin huomata se, että aihe herättää keskustelua

:D
Näkeepähän uudet foorumille tulijatkin ettei kaikki ole nuffissakaan niin päivänselvää :lol:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

20 Maalis 2010, 16:32

Nyt jänkätään, kun alettiin
Oliskos Joonas mahollista että sulla on lukihärö tuon AKD 4213 osalta
kun mulla on tuo samainen kirja jossa asia kerrotaan tuolla toisella tavalla
Edellisen katsoin korjaamokirjasta ja tämäkin samaa väittää
Ja kyseessä on taas alkuperäinen kirja lisäsälehtineen :shock:

EDIT: Paskat nämä samaa väitä, ite luin väärin
Minkähän takia korjaamokirja väittää eri tavalla, kuitenkin kyseessä on 10/42 ja 10/60 kirjanen
Mukana kuin peräpukama!
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

20 Maalis 2010, 18:14

:D alkopa olee keskusteluu. täytyy oikeen tarkistaa vielä kun menen maille mutta väittäsin että mulla on ne juuri niinku sanoin, mutta eipä sitä koskaan voi olla varma :)
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

20 Maalis 2010, 21:25

:lol:
mullakin tuossa 460 on pumppu keskiasennossa päällä ja takimmaisessa
asennossa pumppu ja voa. rakenteessa ero vanhempiin on putkiakselin
kaksiosainen boori, voa hieman lyhyempi boori ja pumpulla leveä
hammasratas jonka takia pumppu pyörii molemmissa asennoissa.
putkiakselillisissa leylandeissa idea on myöskin sama 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

21 Maalis 2010, 08:28

Katsoin alkuperäisestä 460 nuffin omistajan käsikirjasta kyseisen
ulosoton kytkennän ohjeet ,niin näky olevan järjestys vapaa ,-pumppu
päällä ja viimeinen lovi pumppu ja ulosotto päällä , sama järjestys oli
kirjan mukana tulleessa lisälehdesäkin ,jossa oli uudeman 460 tiedot eli
100mm. sylintereilä (moot.)
Kohdasa lisävarusteet oli mielenkiintoinen kohta ,jossa kerrottiin etu-
painosta ,eli ensin mainitiin valurautaisesta 123kg painavasta ,josta
tääläkin foorumila kuvia, sitten teksti sanasta sanaan :Edelä esitetyn
etupään painon lisäksi on molempiin malleihin saatavana JÄÄHDYTÄJÄN
taakse kiinitettävä paino, joiden koko on Nuffield 342 :teen 106kg ja
460 :een 86kg. Onko kukaan foorumila törmänyt vastaavaan. Itsele
kyseinen lisävaruste täysin outo :roll:
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

21 Maalis 2010, 09:50

One thistle, maybe two among the roses.
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

21 Maalis 2010, 12:03

jep kyllä täytyy ny myöntää muistihäriö :oops: universaalis pumppu päällä vasta viimoses loves ja 10/60 niinku edellä on todettu että keskimmäises asennos sekä myös viimoses :D
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
tonip
Proto suunnittelija
Viestit: 100
Liittynyt: 14 Maalis 2010, 20:25
Paikkakunta: vihti

21 Maalis 2010, 22:38

tänään tuli laitettua öljyä lisää ylärajaan saakka nosto teho parani sen verran että jaksoi nostaa n80kg.mutta lana nousi vaan sen 5cm.sen verran sitä kokeilin että kun työnsi lumi vallia päin niin lana pysyi kyllä ylhäällä kun valli nosti ensin lanaa ylöspäin. se kyllä pysyi ylhäällä jo silloin ekana päivänäkin.sitä ulinaakin yritin kuunnella,kyllä sen äänen nyt juuri ja juuri erotti kun nostovipua veti nostoasentoon. se että oliko se ulinaa en osaa sanoa,ennemminkin vaimeaa surinaa.pystyisikö siitä ulkoisesta hydrauliliittimestä millään mittarilla mittaamaan sitä .itsellä ei nyt ole edes mitään työkonettakaan siihen millä saisi kokeiltua.eikä siinä jos ei muu auta niin onkai se sitten avattava.siihen tarvitsisin sitten taas neuvoja.mikä on muuten se nostolaitteenlukitus ja siitä voakselin ympäriltä puuttuu ne 4 isoa pulttia/vaarna vai mitä siinä kuuluisi olla.saako noihin pumppuihin korjaus sarjaa .sitten siitä jäähdyttimestä ei ollut termostaattia, saako ihan jostain autovaraosaliikkestä ja miten olette puhdistanut tuon jäähyttäjän.saako lämpömittareita mistä kun en tiedä toimiiko tuo alkuperäinen ei ainakaan ole edes värähtänyt.pitää nyt kokeilla tuotakin enenkuin alkaa mitään kantta irrottamaan.onko vasemmalla puolella tankin alla joku mittari
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

22 Maalis 2010, 10:44

joskus on puhistunu toi jäähdytysjärjestelmä iha vesi + astianpesupulveri liuoksella. aika vahva liuos ja käyttelee kuumaksi ja päästää pois, kokeile näi muutama kerta.
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
tonip
Proto suunnittelija
Viestit: 100
Liittynyt: 14 Maalis 2010, 20:25
Paikkakunta: vihti

27 Maalis 2010, 21:37

nyt on jäähdytin putsattu pariin kertaan tuolla astianpesupulverilla ja näyttäisi siltä ettei sitä painetta enään kerry. vesi tuntuu kiertävän nyt hyvin eikä ainakaan työnnä sitä korkista pihalle. lämmöt ei vaan nouse kun ei ole sitä termostaattia
power major-60
valmet 20
ferguson tea20-49
Vastaa Viestiin