Nuhvin ja leukun erot

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

junnuh
Proto suunnittelija
Viestit: 115
Liittynyt: 09 Syys 2009, 22:27
Paikkakunta: pohjois-savo

25 Marras 2009, 21:18

Elikkä kuinka pitkälle esim.465 nuhvi ja vanhimma leukut käyttää samoja osija? Tai mihin malliin asti leukussa on samaa tekniikkaa nuhvin kanssa?
465 vm 68
Fiat 600 vm 72
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Marras 2009, 21:23

Siirsin aiheen nuhvipuolelle tuolta projekteista, vaikka koskeekin molempia.

4/65 ja 344/384 leyland käyttää pitkälle samoja osia. Pieniä eroja on samankaltaisissakin osissa.

Mitähän tähän osaisi luetella, no kytkin on sama, levy käy mm. viissataseen valmettiin ja moniin muihinkin, samoin paineasetelma (yksöiskytkin).
Loota on sama, perä, taka-akselisto jne...

mutta sitten voi kesken kauden vaihtua jokin pieni, esim. nostolaitteen mäntä tms...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

25 Marras 2009, 22:25

Tuohon "Nuffieldmasterin" listaan vois vielä lisätä 255:sen leukun, ei juuri muuta eroa kuin peltiosat.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
junnuh
Proto suunnittelija
Viestit: 115
Liittynyt: 09 Syys 2009, 22:27
Paikkakunta: pohjois-savo

25 Marras 2009, 23:11

Ajatus kysymykseen lähi masterin hankkimasta nelikko leukusta kun moottori oli suoraan kun 465sta ylävesiletkuineen, venttiilikopan kansineen ja termostaattin paikkoineen :shock:
Hyvä tietää sopivat mallit,jos maalimalla sattuu kohalle nii varaosiksi kantsii ostaa :wink: :?:
465 vm 68
Fiat 600 vm 72
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Marras 2009, 23:21

junnuh kirjoitti:Ajatus kysymykseen lähi masterin hankkimasta nelikko leukusta kun moottori oli suoraan kun 465sta ylävesiletkuineen, venttiilikopan kansineen ja termostaattin paikkoineen :shock:
Hyvä tietää sopivat mallit,jos maalimalla sattuu kohalle nii varaosiksi kantsii ostaa :wink: :?:
Tossa 472:ssa on erisarjan moottori, Leyland 4/98. Vaikka ulospäin näyttää tavalliselta BMC dieselin lohkolta äkkiseltään ei se sitä ole, mutta tosiaan nuo alkupään leukut ennen 98 sarjan koneita on melkopitkälti samoja.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

28 Marras 2009, 20:51

kari t kirjoitti:Tuohon "Nuffieldmasterin" listaan vois vielä lisätä 255:sen leukun, ei juuri muuta eroa kuin peltiosat.
Niin sekä juuri tuo moottori, se Leyland 4/98, periaatteessa sama kuin masterilla, viritysaste vaan on 255:ssa matalampi DT, kun taas esim. 270:ssä ja 272/472 on se korkeavireisempi NT, pumpunsäädöissä/tyypeissähän se ero näissä on.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

11 Joulu 2009, 19:07

Pystyykös noista leukun koneista näkemään päällepäin, esim. valmistenumeroista että onko se 262 vaiko 272? Eli jos on vain pelkkä kone eikä mitään tietoa missä se on ollut.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
tomeks
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Kesä 2007, 14:39
Paikkakunta: Forsby

11 Joulu 2009, 21:22

Jo moottorin valmistenumero alkaa 4/98NT tai 4/98DT
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

12 Joulu 2009, 01:17

elikkäs NT normaalivääntöinen
ja DT rajoitettu vääntöinen 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Joulu 2009, 08:48

Suomessa (pääosin) DT:t Jakajapumpulla, NT:t Rivipumpulla. Tehdas toimitti rivipumput joihinkin (kylmempiin) maihin optiona.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

12 Joulu 2009, 12:33

No tämä ei kerro edelleenkään sitä että, jos on irrallinen kone ja siinä on valmistenumero joka alkaa 4/98 NT jne.
Eli pystyykö siitä numerosta näkemään sen koneen tehon ja tilavuuden? Ainakin vanhemmissa mersuissakin pystyi, että onko kone 200 vaiko 240D, kun nekin ovat päällepäin lähes samanlaisia.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Joulu 2009, 12:53

NT ja DT koneen ero on vain polttoainelaitteissa, iskutilavuus, männät, putket, kampiakseli, jakopää jne ovat täysin samoja. Ero on suuttimissa, suutinputkissa, ajoituksessa, ruiskutuspumpussa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

13 Joulu 2009, 01:34

eli 4/98= 4 sylinterinen ja 98mm männillä eli 3,77l
nt = n. 71 hv
dt = n. 60 hv
tt = n. 82 hv turbolla 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

13 Joulu 2009, 18:40

No niin, nyt tuli hyvää tietoa siihen mitä olin vailla, kiitoksia :D
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Vastaa Viestiin