männän rengas kysymys??

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

hokke
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 15:08

26 Kesä 2007, 18:16

Uusia osia odotellessa rupesin tutkimaan nuita vanhoja osia niin heräsi yksi kysymys? eli miten päin nuo männän renkaat tulee ja mikä on järjestys noilla 2. ja 3. renkaalla.Ylin rengas ok,mutta mikä seuraavaksi,viistetty rengas vai suora(vai onko väliä),ja kummin päin tuo viistetty rengas,nämä oli vahvuudeltaan samat ja männässä urat samankokoiset.korjauskirjassa lukee että puristusrenkaat 2 ja 3 ovat viistetyt ja "top" merkki ylös,mutta mulla oli tuossa vain yksi viistetty ja yksi suora rengas ja "top" merkki oli vain tuossa suorassa renkaassa.Tuli kiireellä purettua nuo männät ja renkaat enkä hoksannut katsoa järjestystä tai miten päin ne oli,p...kele,p..kele!!!!! Mitähän nuo vanhempien korjauskirjat sanoo nuista.Uudet osat pitäsi tulla tällä viikolla ja sittenpähän näkee minkälaiset renkaat niissä on.Kasaamaan pääsee ehkä sitten seuraavalla viikolla, tahtoo nuo työt haitata vapaa-ajan harrastuksia.
NUFFIELD 3/45
Jakari
Proto suunnittelija
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:32
Paikkakunta: Espoo

27 Kesä 2007, 17:38

Mulla käytössä 10/42 + 10/60 korjauskirja ja siinä männänrenkaista
no 2 ja 3 sanotaan samoin kuin yllä on kirjoitettu eli molemmat ovat
viistetyt ja "top"-merkki ylöspäin.

Seuraava on mutua, mutta joskus puhuttiin "kaavintarenkaasta" eli
viistetty männänrengas tulisi "leveämpi reuna" alaspäin ja
öljyrenkaan lisäksi kaapisi liian öljyn sylinterin seinämältä pois männän
tullessa alaspäin eli vähentää liian öljyn pääsyä palotilaan.

Tuntuisko olevan jutussa järkeä?

Kuitenkin, uusissa rengassarjoissa on mukana asennusohje, jossa
on esitetty renkaitten järjestys ja ylös/alas suunnat (yleensä tuo
"top"- merkki).

Muuten, panitko merkille renkaitten katkoskohtien sijainnit mäntään
nähden, niistä ei tämä korjauskirja hätäiseen vilkaistuna taida
mainita mitään?
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

27 Kesä 2007, 17:56

Juuri niin opetettiin aikoinaan kuin Jakari sanoi että öljyrengasta
auttaa tuo "kaapijarengas"
Tosin joissain huoltorengassarjoissa oli kulmasta viistetty ylin rengas
estämään rengasvaurioita kun uusi rengas törmää kulumisolakkeeseen
Männärenkaiden päät ei saisi osua männäntapin kohtaan eikä
peräkkäisissä renkaissa samaan kohtaan
Mukana kuin peräpukama!
Wiljami
Kylmäkoskelainen
Viestit: 84
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 18:07
Paikkakunta: Orivesi

28 Kesä 2007, 09:10

Kasasin tossa keväällä 1060 koneen uusilla osilla.
Vanhoissa männänrenkaissa vain ylimmässä oli top merkitty.
Uusissa ei ollut missään merkkiä.Mittailin niitä vähän joka päin ja
ne oli kaikki suoria eli ei minkäänlaista viistettä.
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

29 Kesä 2007, 17:26

mulla on pöydällä uudet männät ja putket nuhviin ja ongelma on tuon ylimmän renkaan kanssa, siinä on merkintä .C. Oonko väärässä jos oletan että tämä puoli tulee ylöspäin.....? :?
Vastaa Viestiin