apuja kaivattaisiin syöttöpumppu ilmeisesti hajos..

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

nuffield
Proto suunnittelija
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 19:42
Paikkakunta: riihimäki

03 Huhti 2009, 21:38

UniversalDM4 kirjoitti: Ja alkuperäiseen asiaan...Siis ymmärsinkö oikein, että syöttöpumpun kytkimen pultit olivat löysässä? Noin 1,5mm kun on pielessä oikeasta ruiskutuhetkestä, niin ei käynnisty kylmänä laisinkaan....Dieselissä ruiskutushetken oikeaa ajoitusta ei voi liikaa painottaa, se on tosi tärkeä asia!
juu löysällä olivat..tällä hetkellä säätö maksimissaan pyörimis suuntaan tuntuu että ei vieläkään riittäis oikealle ajoitukselle...
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

03 Huhti 2009, 22:46

nuffield kirjoitti:
UniversalDM4 kirjoitti: Ja alkuperäiseen asiaan...Siis ymmärsinkö oikein, että syöttöpumpun kytkimen pultit olivat löysässä? Noin 1,5mm kun on pielessä oikeasta ruiskutuhetkestä, niin ei käynnisty kylmänä laisinkaan....Dieselissä ruiskutushetken oikeaa ajoitusta ei voi liikaa painottaa, se on tosi tärkeä asia!
juu löysällä olivat..tällä hetkellä säätö maksimissaan pyörimis suuntaan tuntuu että ei vieläkään riittäis oikealle ajoitukselle...
Katos kun sulla on ny vissiin siinä sun Nuffissa kone traktoria vanhempi, mutta uudempi keskipakoissäätöinen syöttöpumppu, niin minkälainen kytkinkappale siinä on jakopään ja pumpun välillä? Sulla taitaa olla ruiskutushetki siellä nyt ihan pielessä.
nuffield
Proto suunnittelija
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 19:42
Paikkakunta: riihimäki

04 Huhti 2009, 07:29

quote]

Katos kun sulla on ny vissiin siinä sun Nuffissa kone traktoria vanhempi, mutta uudempi keskipakoissäätöinen syöttöpumppu, niin minkälainen kytkinkappale siinä on jakopään ja pumpun välillä? Sulla taitaa olla ruiskutushetki siellä nyt ihan pielessä.[/quote]

juu niin on, kytkin on kopling ja kyllä ajoituksessa on jotain mätää..
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

04 Huhti 2009, 08:03

Nimimerkki "Warpu" on kirjoittanut ruiskutuksen ajoituksen säädön sanoiksi hienosti aiemmin tällä palstalla:

"vauhtipyörän 25asteen merkki löytyy kun aukaisee vasemmalta
puolelta pienilllä ruuveilla kiinnitetyn luukun
sisällä teroitettu ruuvinpää toimii osoittimena ja pyöräs
pitäi lukea 25 siis ennen 1 yläkuolokohtaa
samalla jos ollaan oikealla kampiakselin kierroksella niin
pumpun kytkimellä on myöskin teroitetun pultinpään kohdalla merkki
ja moottoria pitäis pyöritellä pyörimissuuntaan jotta välykset jää
oikealle paikalle"


Eli kampiakselin ajoitusmerkki löytyy moottorin takapäästä vauhtipyörästä, mutta huomioi, että siellä on myös muitakin merkkejä ruiskutushetken lisäksi. 25 tai 28 asteen (riippuu moottorin iästä) merkki siellä on ruiskutushetken säätöä varten, ja sitten syöttöpumpun kytkimestä merkit kohdakkain. Kannattaa moottoria pyörittää säädön jälkeen käsin muutamia kierroksia ja varmistua, että säätö on kohdallaan, eli välykset kiertosuunnassa on huomioitu.
nuffield
Proto suunnittelija
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 19:42
Paikkakunta: riihimäki

04 Huhti 2009, 08:31

UniversalDM4 kirjoitti:Nimimerkki "Warpu" on kirjoittanut ruiskutuksen ajoituksen säädön sanoiksi hienosti aiemmin tällä palstalla:

"vauhtipyörän 25asteen merkki löytyy kun aukaisee vasemmalta
puolelta pienilllä ruuveilla kiinnitetyn luukun
sisällä teroitettu ruuvinpää toimii osoittimena ja pyöräs
pitäi lukea 25 siis ennen 1 yläkuolokohtaa
samalla jos ollaan oikealla kampiakselin kierroksella niin
pumpun kytkimellä on myöskin teroitetun pultinpään kohdalla merkki
ja moottoria pitäis pyöritellä pyörimissuuntaan jotta välykset jää
oikealle paikalle"


Eli kampiakselin ajoitusmerkki löytyy moottorin takapäästä vauhtipyörästä, mutta huomioi, että siellä on myös muitakin merkkejä ruiskutushetken lisäksi. 25 tai 28 asteen (riippuu moottorin iästä) merkki siellä on ruiskutushetken säätöä varten, ja sitten syöttöpumpun kytkimestä merkit kohdakkain. Kannattaa moottoria pyörittää säädön jälkeen käsin muutamia kierroksia ja varmistua, että säätö on kohdallaan, eli välykset kiertosuunnassa on huomioitu.

4/65:sessa tarkistus luukku on oikealla puolella niitä merkkejä on tullu haettua ei teroitettuja pultteja eikä mitään muutakaan mitä vois pitää ajoitus merkkeinä..ainoat merkit mitä löytyy on nuo pumpun merkit.
tomeks
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Kesä 2007, 14:39
Paikkakunta: Forsby

04 Huhti 2009, 10:07

ehkä 4/65 samallainen ku leyland, starttin ylipuoli on 6mm reikä ja vauhtipyörään vastaava reikä tappi siiheen ja säätä pumppu
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

04 Huhti 2009, 11:54

Tässä on nyt se hankaluus, kun on traktori ja moottori eri paria ja ei oikein tiedä, mitä on mistäkin yksilöstä. Oliskos siinä sitten se 6mm reikä startin yläpuolella lähellä moottorin lohkoa. Venttiilikopan kannen kun avaa, niin ainakin saa varmistuksen, että venttiilit ovat 1.sylinterissä kiinni, kun merkkejä hakee ja ruiskutuksen ajoitusta säätää.
nuffield
Proto suunnittelija
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 19:42
Paikkakunta: riihimäki

04 Huhti 2009, 12:26

kyllä tuo reikä löytyy mutta ei ole mitään mihin sen asettaa..kyllä nämä sovitukset on mielenkiintosia ei käy aika pitkäks.no lähellä se on kun käy mutta täytyy purkaa se jakopää että näkee mikä on pettänyt kun kerta välystä löytyy ja syötön ajoitus maksimissaa pyörimis suuntaan.
nuffield
Proto suunnittelija
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 19:42
Paikkakunta: riihimäki

04 Huhti 2009, 12:30

unohtu toi että kun ykköselle tulee suihku ja ykkösen venttiilit on kiinni niin pumpun merkit ei siinäkään pidä kutinsa melkovarmasti johtuu tuosta sovituksesta?
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

04 Huhti 2009, 13:01

Jos vauhtipyörä ja moottorin takakaaveli on eri malleista, niin voi olla että merkit ei kohtaa...
tomeks
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Kesä 2007, 14:39
Paikkakunta: Forsby

04 Huhti 2009, 14:01

ajoitusmerkkit voi ite laitta hihnapyörään. YKKn sa suutinreiästä ja hihnapyörän ympärysmitta/360 =1astee
nuffield
Proto suunnittelija
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 19:42
Paikkakunta: riihimäki

04 Huhti 2009, 14:08

juu kyllä noita merkkejä on tullu tuohon raapustettua.
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

04 Huhti 2009, 19:03

ee voe olla ajotuksen laetto nuin vaeeeta kun minkä kuvan tuosta kirjuttelusta suapi taettaa olla nyt haluloista kiinni sanon minä.järki kätteen jos ee piästä muuten tule anti ulos :lol:
aja millä ajat mutta majorilla loput
nuffield
Proto suunnittelija
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 19:42
Paikkakunta: riihimäki

04 Huhti 2009, 20:34

ahven kirjoitti:ee voe olla ajotuksen laetto nuin vaeeeta kun minkä kuvan tuosta kirjuttelusta suapi taettaa olla nyt haluloista kiinni sanon minä.järki kätteen jos ee piästä muuten tule anti ulos :lol:
ei tietenkään jos puuro tuodaan suoraan suuhun..mutta osaatko tehdä mitään muuta kuin soittaa suutas
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

04 Huhti 2009, 20:44

no empä kylä osso muuta mutta eepä taejja toesetkaa muuta osata näättää vähä paljo siltä :D :D :D
aja millä ajat mutta majorilla loput
Vastaa Viestiin