juu löysällä olivat..tällä hetkellä säätö maksimissaan pyörimis suuntaan tuntuu että ei vieläkään riittäis oikealle ajoitukselle...UniversalDM4 kirjoitti: Ja alkuperäiseen asiaan...Siis ymmärsinkö oikein, että syöttöpumpun kytkimen pultit olivat löysässä? Noin 1,5mm kun on pielessä oikeasta ruiskutuhetkestä, niin ei käynnisty kylmänä laisinkaan....Dieselissä ruiskutushetken oikeaa ajoitusta ei voi liikaa painottaa, se on tosi tärkeä asia!
apuja kaivattaisiin syöttöpumppu ilmeisesti hajos..
Valvoja: automies560
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Katos kun sulla on ny vissiin siinä sun Nuffissa kone traktoria vanhempi, mutta uudempi keskipakoissäätöinen syöttöpumppu, niin minkälainen kytkinkappale siinä on jakopään ja pumpun välillä? Sulla taitaa olla ruiskutushetki siellä nyt ihan pielessä.nuffield kirjoitti:juu löysällä olivat..tällä hetkellä säätö maksimissaan pyörimis suuntaan tuntuu että ei vieläkään riittäis oikealle ajoitukselle...UniversalDM4 kirjoitti: Ja alkuperäiseen asiaan...Siis ymmärsinkö oikein, että syöttöpumpun kytkimen pultit olivat löysässä? Noin 1,5mm kun on pielessä oikeasta ruiskutuhetkestä, niin ei käynnisty kylmänä laisinkaan....Dieselissä ruiskutushetken oikeaa ajoitusta ei voi liikaa painottaa, se on tosi tärkeä asia!
quote]
Katos kun sulla on ny vissiin siinä sun Nuffissa kone traktoria vanhempi, mutta uudempi keskipakoissäätöinen syöttöpumppu, niin minkälainen kytkinkappale siinä on jakopään ja pumpun välillä? Sulla taitaa olla ruiskutushetki siellä nyt ihan pielessä.[/quote]
juu niin on, kytkin on kopling ja kyllä ajoituksessa on jotain mätää..
Katos kun sulla on ny vissiin siinä sun Nuffissa kone traktoria vanhempi, mutta uudempi keskipakoissäätöinen syöttöpumppu, niin minkälainen kytkinkappale siinä on jakopään ja pumpun välillä? Sulla taitaa olla ruiskutushetki siellä nyt ihan pielessä.[/quote]
juu niin on, kytkin on kopling ja kyllä ajoituksessa on jotain mätää..
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Nimimerkki "Warpu" on kirjoittanut ruiskutuksen ajoituksen säädön sanoiksi hienosti aiemmin tällä palstalla:
"vauhtipyörän 25asteen merkki löytyy kun aukaisee vasemmalta
puolelta pienilllä ruuveilla kiinnitetyn luukun
sisällä teroitettu ruuvinpää toimii osoittimena ja pyöräs
pitäi lukea 25 siis ennen 1 yläkuolokohtaa
samalla jos ollaan oikealla kampiakselin kierroksella niin
pumpun kytkimellä on myöskin teroitetun pultinpään kohdalla merkki
ja moottoria pitäis pyöritellä pyörimissuuntaan jotta välykset jää
oikealle paikalle"
Eli kampiakselin ajoitusmerkki löytyy moottorin takapäästä vauhtipyörästä, mutta huomioi, että siellä on myös muitakin merkkejä ruiskutushetken lisäksi. 25 tai 28 asteen (riippuu moottorin iästä) merkki siellä on ruiskutushetken säätöä varten, ja sitten syöttöpumpun kytkimestä merkit kohdakkain. Kannattaa moottoria pyörittää säädön jälkeen käsin muutamia kierroksia ja varmistua, että säätö on kohdallaan, eli välykset kiertosuunnassa on huomioitu.
"vauhtipyörän 25asteen merkki löytyy kun aukaisee vasemmalta
puolelta pienilllä ruuveilla kiinnitetyn luukun
sisällä teroitettu ruuvinpää toimii osoittimena ja pyöräs
pitäi lukea 25 siis ennen 1 yläkuolokohtaa
samalla jos ollaan oikealla kampiakselin kierroksella niin
pumpun kytkimellä on myöskin teroitetun pultinpään kohdalla merkki
ja moottoria pitäis pyöritellä pyörimissuuntaan jotta välykset jää
oikealle paikalle"
Eli kampiakselin ajoitusmerkki löytyy moottorin takapäästä vauhtipyörästä, mutta huomioi, että siellä on myös muitakin merkkejä ruiskutushetken lisäksi. 25 tai 28 asteen (riippuu moottorin iästä) merkki siellä on ruiskutushetken säätöä varten, ja sitten syöttöpumpun kytkimestä merkit kohdakkain. Kannattaa moottoria pyörittää säädön jälkeen käsin muutamia kierroksia ja varmistua, että säätö on kohdallaan, eli välykset kiertosuunnassa on huomioitu.
UniversalDM4 kirjoitti:Nimimerkki "Warpu" on kirjoittanut ruiskutuksen ajoituksen säädön sanoiksi hienosti aiemmin tällä palstalla:
"vauhtipyörän 25asteen merkki löytyy kun aukaisee vasemmalta
puolelta pienilllä ruuveilla kiinnitetyn luukun
sisällä teroitettu ruuvinpää toimii osoittimena ja pyöräs
pitäi lukea 25 siis ennen 1 yläkuolokohtaa
samalla jos ollaan oikealla kampiakselin kierroksella niin
pumpun kytkimellä on myöskin teroitetun pultinpään kohdalla merkki
ja moottoria pitäis pyöritellä pyörimissuuntaan jotta välykset jää
oikealle paikalle"
Eli kampiakselin ajoitusmerkki löytyy moottorin takapäästä vauhtipyörästä, mutta huomioi, että siellä on myös muitakin merkkejä ruiskutushetken lisäksi. 25 tai 28 asteen (riippuu moottorin iästä) merkki siellä on ruiskutushetken säätöä varten, ja sitten syöttöpumpun kytkimestä merkit kohdakkain. Kannattaa moottoria pyörittää säädön jälkeen käsin muutamia kierroksia ja varmistua, että säätö on kohdallaan, eli välykset kiertosuunnassa on huomioitu.
4/65:sessa tarkistus luukku on oikealla puolella niitä merkkejä on tullu haettua ei teroitettuja pultteja eikä mitään muutakaan mitä vois pitää ajoitus merkkeinä..ainoat merkit mitä löytyy on nuo pumpun merkit.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Tässä on nyt se hankaluus, kun on traktori ja moottori eri paria ja ei oikein tiedä, mitä on mistäkin yksilöstä. Oliskos siinä sitten se 6mm reikä startin yläpuolella lähellä moottorin lohkoa. Venttiilikopan kannen kun avaa, niin ainakin saa varmistuksen, että venttiilit ovat 1.sylinterissä kiinni, kun merkkejä hakee ja ruiskutuksen ajoitusta säätää.
kyllä tuo reikä löytyy mutta ei ole mitään mihin sen asettaa..kyllä nämä sovitukset on mielenkiintosia ei käy aika pitkäks.no lähellä se on kun käy mutta täytyy purkaa se jakopää että näkee mikä on pettänyt kun kerta välystä löytyy ja syötön ajoitus maksimissaa pyörimis suuntaan.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Jos vauhtipyörä ja moottorin takakaaveli on eri malleista, niin voi olla että merkit ei kohtaa...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
ee voe olla ajotuksen laetto nuin vaeeeta kun minkä kuvan tuosta kirjuttelusta suapi taettaa olla nyt haluloista kiinni sanon minä.järki kätteen jos ee piästä muuten tule anti ulos
aja millä ajat mutta majorilla loput
ei tietenkään jos puuro tuodaan suoraan suuhun..mutta osaatko tehdä mitään muuta kuin soittaa suutasahven kirjoitti:ee voe olla ajotuksen laetto nuin vaeeeta kun minkä kuvan tuosta kirjuttelusta suapi taettaa olla nyt haluloista kiinni sanon minä.järki kätteen jos ee piästä muuten tule anti ulos
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
no empä kylä osso muuta mutta eepä taejja toesetkaa muuta osata näättää vähä paljo siltä
aja millä ajat mutta majorilla loput