Ohjauksesta jälleen

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

07 Touko 2007, 18:00

Millainen liikevara (klappi) on sallittua puslan ja akselin välissä?

Pitäisi varmaan täytehitsata ja koneistaa kaikki "kovametalliosat" tappeja myöden, mutta ei oikein kehtaisi, tai missään pääsisi sellaista tekemään.

Jos tuon tempun tekisi miten se olisi viisain tehdä? Kaikki kolot umpeen, koneistaa normipuslille (millimit.) paikat ja uusia tapit.

Pitääkös ne puslat olla hiukan ( ) muotoiset, kun siltä ne vaikuttaa. Kelpaisiko siihen aivan samat mitä on mm. hydesylinterin päissä?

Nyt on se väliakseli purettu ja ohjauksen korjaus päällänsä...

Karmean tiukassa oli mutterit, ja nekin oli millikierteiset vedetty tuumaisille :roll:

Jollakin oli kuvia nuffin uusitusta ohjauksesta, olisikos niitä vieläkin?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

08 Touko 2007, 18:41

Tarkoitatko väliakselilla raidetankoa?Alkuperäisenä siinä on pronssiholkit joissa laippa alapuolella.Tangon reikään se on tiukka ja pultissa liukusovite.Konekorjaamo Marjakankaan sivuilla oli näkevinäni kyseisen holkin myynnissä,hintaa en muista.Osoite oli www.konekorjaamo.fi tai jotain sinnepäin.
3DL -60,4DM-61
tv43
Nuhvitietäjä
Viestit: 200
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 17:08
Paikkakunta: Tampere

09 Touko 2007, 17:06

Joskus uusin puslia kun Kesko vielä myi varaosia . Yleensä kaikki
oli sovitettava rotsilla , joten oli niissä jonkilainen kulumisvara huomioitu .
Onneksi Keskon huoltomies asui naapurissa , sai työkaluja .
Jakari
Proto suunnittelija
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:32
Paikkakunta: Espoo

09 Touko 2007, 17:37

Viittaan Masterin aloitukseen, muistelen että "vanhalla palstalla" olisi
ollut juttua, jossa joku oli onnistuneesti laittanut pallonivelet Nuffin raidetangon päihin?
Juttua oli, mutta kuvia ei ollut näkyvillä?

Näin minä muistelen, meneekö pahasti vikaan?

Jos tuo muistelu sattuu kohdilleen, olisi kovasti mielenkiintoista
nähdä kuvia tuosta toteutuksesta.
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

10 Touko 2007, 13:58

Tuota pallonivelien laittoa olen itsekkin tuumannut tuohon raidetankoon, ei vissiin olisi hullumpi vaihtoehto.

Vai mitä tuumaatte?
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

10 Touko 2007, 17:33

Minä näin ne kuvat niistä nivelistä
Oli siistin näköinen
Mukana kuin peräpukama!
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

10 Touko 2007, 19:15

Pallonivelien laitolla ohjattavuus ei kyllä parane tai huonone ja kun alkuperäisiä holkkeja ilmeisesti on saatavana,niin jos tapit on ehjät niin holkkien asennus ei ole kovin vaikeaa(raidepään holkit eivät tarvi rotsausta)Ja on laillinen.En ainakaan itse halua ajella maantiellä turahitsarin asentamilla pallopäillä.
3DL -60,4DM-61
kimmo
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Huhti 2007, 20:23

11 Touko 2007, 18:43

itse teetin uudet pronssiholkit sorvarilla tuli maksamaan 30 euroa
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

16 Touko 2007, 18:31

Tuossa Marjakankaan sivuilla toi raidepään puslien hinta aikas suolanen mielestäni, nimittäin 36 euroa kipale.

Ymmärtäs paremmin jos 2kpl tohon hintaan! :?
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

17 Touko 2007, 09:03

Menkääs kyseleen nyky-traktorien raidepäitä.Yli 40-vuotiaaseen koneeseen jos tavaraa on saatavana,niin 36 euroa ei ole paljon.
3DL -60,4DM-61
Vastaa Viestiin