Nuffield 10/60 moottorin laakerit

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

ttk
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Touko 2008, 16:07
Paikkakunta: hollola

18 Touko 2008, 16:09

Tietääkö kukaan pystyykö kampiakselin laakerit vaihtamaan alakautta. Löytyykö räjäytyskuvia kyseisestä koneesta? Olisin myös kiinnostunt ostamaan öljypohjan tai koko koneen.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Touko 2008, 16:14

Kyllä onnistuu ainakin kiertokangenlaakerit ja etummaiset runkolaakerit, sekä päittäislaakerit eteen. Takimmaisesta en ole varma, ei olisi onnistunut ainakaan kolmosessa ilman nostoa, kun runko tuli eteen, ei tosin ole kovin hankalakaan nostaa moottori ylös esim. ketjutaljalla.

Näissä on muistaakseni sitten kahta eri laakerikokoa, riippuen vuosimallista. Kannattaa tarkistaa koko ennen tilausta.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ttk
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Touko 2008, 16:07
Paikkakunta: hollola

18 Touko 2008, 16:25

Päittäislaakeri? Onko laakerointi vain jakopäässä vai molemmissa?
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Touko 2008, 16:27

ttk kirjoitti:Päittäislaakeri? Onko laakerointi vain jakopäässä vai molemmissa?
Jakopään puolella.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Wiljami
Kylmäkoskelainen
Viestit: 84
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 18:07
Paikkakunta: Orivesi

18 Touko 2008, 18:03

10/60 koneessa on päittäislaakerit
molemmissa päissä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Touko 2008, 18:15

Wiljami kirjoitti:10/60 koneessa on päittäislaakerit
molemmissa päissä.
No jopas, yritin kuvaa tihrustaa mutten huomannut :oops:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

18 Touko 2008, 18:19

ei muuten taida olla kuin yhdellä kaulalla ja nimenomaan
jakopään puolella, ainakaa 460tai leyland 100% varmuudella

päittäislaakerointi koostuu yhteensä neljästä palasta
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
ttk
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Touko 2008, 16:07
Paikkakunta: hollola

18 Touko 2008, 18:40

No päättäkää jo, mitenkä vaihdan ne. Olin eilen kaivamassa. Nuffini on varustettu hymas kaivurilla. Kaivaessani olin rikkonut öljypohjan ja öljyt tulivat ulos. Huomasin asian vasta kun oli käyntihäiriöitä. Olisin halukas kuulemaan mielipiteitä mitä teen? Öljyt koneeseen ja kaivamaan? Tarkistan laakerit? Puran koko koneen?
Terveisin ja kiittäen ttk.
Ps olisko myytävänä korjaamokäsikirjan kopiota?
Wiljami
Kylmäkoskelainen
Viestit: 84
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 18:07
Paikkakunta: Orivesi

18 Touko 2008, 18:41

ootte oikias ,sori.
piti käydä tallissa kääntämässä yksi kone nurin
ja tarkistaa asia.
samalla kaulallahan ne on. :oops: :oops: :oops:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Touko 2008, 18:51

Leikkasiko kone kokonaan kiinni?

Joskus hyvällä tuurilla selviää ilman mitään, tosin osa tehoista menetetään, ja loppupeleissä kampiakseli vaurioituu.

Jos kiertokanget ja muut paikat ovat kuumenneet liikaa on oikeastaan paras konsti ottaa kampiakseli irti ja mitata sen kunto, ja sorvata se alikokoon, ja kasata uusien laakerien kera. Kannattaa katsoa tuosta minun kolmosrojektista jotain apuja...

Laakerien kunto kannattaa tarkistaa.

Laitoin sinulle perusteellisempaa tietoa sähköpostilla :wink:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Velu

18 Touko 2008, 20:30

Kaksi sellaista projektia olen hankkinut joista moottori on kärsinyt voitelun puutteesta. Ensimmäisestä oli öljypumppu pettänyt ja kuski oli asian huomannut käyntihäiriöistä. Tässä koneessa kaikki kiertokangenlaakerit olivat sulaneet ja kiertokangen alapäät ja kammenkaulat olivat sinisenä. Kampiakseli oli myös kiero. Toisesta oli vain takinmainen kiertokangen laakeri sulanut ja tuhonnut kampiakselin. Tämä kone kävi paukuttamalla, kun mäntä hakkasi kanteen!

Jos tässä ennustamaan alkaisi, niin samaa kohtaloa povaan. Runkolaakerit tuskin ovat kärsineet ollenkaan, eivät myöskään männät. Ne olivat molemmissa koneissa täysin virheettömät. Kiertokangenlaakerit leikkaavat ensin voitelun puutteessa ja nekin siksi, koska öljyn jäähdyttävä vaikutus lakkaa ja laakeriin jäävä öljy palaa jäähdtyksen puutteen takia pois. Uusintalistalle menisi siis kiertokangen laakerit ja luultavasti myös kampiakseli ja kiertokangen alasilmät pitäis myös mitata, ne voivat olla soikeat.

Kyllä se kone pitäisi avata. Tuskin siinä kuitenkaan suurta lisävahinkoa tulee jos kokeilet sitä käyntiin. Jos mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu ja öljynpainetta on, niin voihan sillä pystyä hyvällä tuurilla jopa ajamaan.
ttk
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Touko 2008, 16:07
Paikkakunta: hollola

18 Touko 2008, 20:35

Otin öljypohjan pois. Öljypohjan pohjalla oli 1 kpl päittäislevyjä. 2 kpl kuusiokoloruuveja koko 5mm, Mistäköhän? Ja muutama kupariniitti??
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

18 Touko 2008, 23:46

kyllä tuollaisen voitelukatkoksen jälkeen kampiakselivaurio on melko varma :(
ei muuta kuin kone pois kansi auki männät pois
silmämääräisesti pystyy arvioimaan että kannattaako kampiakselia hioa
vaiko etsiä toinen akseli ja kiertokanget ja vaihtaa vähintään männänrenkaat 8)

omassa ekassa petti joskus kiertokangen laakeri :arrow: kolina kuului selkeästi, jos olis ajanu vielä pitempään olis varmaan tullu tuuletusaukko lohkon kylkeen 8)
vaihdoin kampiakselin ja yhden kiertokangen tuloksena moottori joka kulutti öljyä lähemmäs 2 litraa tunnissa :lol: 8)
10/60 pitäis olla sama kampiakseli kuin 460 ja 4 moottoreissa
4 ketjujakopää mutta sama akseli :)
yksi vaihtoehto on hankkia kokonaan toinen toimiva moottori
kannattaa myös tarkistaa nykyinen saatavuus/hinta laakereille, vaihdellut vuosien kuluessa paljonkin 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
ttk
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Touko 2008, 16:07
Paikkakunta: hollola

19 Touko 2008, 06:56

Jos hankin uuden moottorin Nuffiini (10/60 -69). Käykö siihen muun nuffin kone suoraan?
Avusta kiitollinen
10/60 TenSpeed
Nuhvitietäjä
Viestit: 353
Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
NLCF r.y jäsen Nro: 008
Paikkakunta: Kontiolahti

19 Touko 2008, 08:48

Kampiakselin paksuus muuttuu 10/60 nuhvissa n.5mm, paksummaksi vuodesta -65 eteenpäin pysyen samana aina vuoteen -72 384,seen leylandiin saakka. Näin muistelen lukeneeni.
NUFFIELD 10/60 vm -65
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet
Vastaa Viestiin