Vaihteiston äänet
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Selevä, enpä sitten kasaa huntturissa jos saatöohjeet on olemassa
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
mukaillen korjaamokirjaa:
tulee kartiopyörän päädyn tasopinnan etäisyys tasauspyörästön
laakeripesien aukkojen etureunasta vaakasuoraa keskiviivaa pitkin olla
30,16mm. alkuperäinen tulkki on n. 25 mm akseli jossa on n. 6mm tappi
joka ulkonee tuon 30,16mm. itelle tein vedetystä akselista johon
kierteytin 6 mm pultin ja sorvasin pultin pään oikeaan mittaan.
korjaamokirjassa mainitaan vaihtoehdoksi viivain ja länkiharppi.
tämän jälkeen hammasvälys säädetään tasauspyrästön kahta puolta
olevien säätölevyjen paikkoja vaihtamalla ja pitäis olla 0,25-0,33 mm
jos näitä laakereita tai tasauspyörästö on jouduttu vaihtamaan niin
tämän ikä/malliluokan nuhveissa laakereille ei tule esikuormitusta vaan
välystä, mitataan ilman säätölevyja rako oikealla puolella
ja neljällä pultilla löysästi tiukattuna tulos + 0,07-0,15mm ja tästä
saadaan levypakan paksuus (tiivistetty ohje).
tulee kartiopyörän päädyn tasopinnan etäisyys tasauspyörästön
laakeripesien aukkojen etureunasta vaakasuoraa keskiviivaa pitkin olla
30,16mm. alkuperäinen tulkki on n. 25 mm akseli jossa on n. 6mm tappi
joka ulkonee tuon 30,16mm. itelle tein vedetystä akselista johon
kierteytin 6 mm pultin ja sorvasin pultin pään oikeaan mittaan.
korjaamokirjassa mainitaan vaihtoehdoksi viivain ja länkiharppi.
tämän jälkeen hammasvälys säädetään tasauspyrästön kahta puolta
olevien säätölevyjen paikkoja vaihtamalla ja pitäis olla 0,25-0,33 mm
jos näitä laakereita tai tasauspyörästö on jouduttu vaihtamaan niin
tämän ikä/malliluokan nuhveissa laakereille ei tule esikuormitusta vaan
välystä, mitataan ilman säätölevyja rako oikealla puolella
ja neljällä pultilla löysästi tiukattuna tulos + 0,07-0,15mm ja tästä
saadaan levypakan paksuus (tiivistetty ohje).
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
tuo miun leuku ainakin valittaa ison puolen viitosella,pieni puoli on
hiljanen.
hiljanen.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Minusta tuntuu, että ei oo kymppivaihe huutanu uutena. itellä kun on tuo 10/42 10 vaihteella juuri äänetön. Siksi vaihdan tuon keskilaakerin 10/60 nuhviin. Ääni on tässä hirveä ooooouuuuuuuuuuuuu Kiitokset Säätöohjeista
kyllä tuo meidänkin 10/60 rallattaa ison puolen viitosella,ei nyt niin kauheasti,mutta ihan tarpeeksi kyllä.Pakilla ei kuulu mitään ääntä.
Maatilan koneet=Nuffield DM4 -56, Nuffield 10/60-65, Massey Ferguson 135MP ,165S, Valtra N141, Valtra 6400.
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 43
- Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
- Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
- NLCF r.y jäsen Nro: 560
Terve! Käytän tätä vanhaa ketjua kun samaan aiheeseen liittyy asia.
Leyland 384 pitää 5-vaihteella ulinaa, pienellä puolella kohtalaisesti, isolla puolelle yhtä pahaa meteliä kuin Valmet 500,varsinkin kun vedättää ylämäkeen.
Onko porukoilta hajonnut vaihteistoja? Tarkoitus olis ensi kevääseen päästä, nyt ei terveys anna periksi vaihteistoremonttia tehdä.
Tieajoa tulee vähän, enimmäkseen aurailen.
Toki tiedän ettei vikaa voi varmuudella määrittää etänä, lähinnä kokemuksia kaipailen..
Leyland 384 pitää 5-vaihteella ulinaa, pienellä puolella kohtalaisesti, isolla puolelle yhtä pahaa meteliä kuin Valmet 500,varsinkin kun vedättää ylämäkeen.
Onko porukoilta hajonnut vaihteistoja? Tarkoitus olis ensi kevääseen päästä, nyt ei terveys anna periksi vaihteistoremonttia tehdä.
Tieajoa tulee vähän, enimmäkseen aurailen.
Toki tiedän ettei vikaa voi varmuudella määrittää etänä, lähinnä kokemuksia kaipailen..
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minulla 10/42:sen vaihteisto nopiammalla puolen ääntää jonkin verran enempi mitä esim treen viisvaihteinen vaihteisto, hidaspuoli samansuuntainen kuin three malleissa.
En kuitenkaan voi verrata 500:seen valmetiin kun en ole koskaan 500:sella valmetilla ajanut, vanhemillakin valmeiteiila yli 40 vuotta sitten.
Keskilaakerivikaahan tuo viitais sinu leukun vaihteiston valitus.
En kuitenkaan voi verrata 500:seen valmetiin kun en ole koskaan 500:sella valmetilla ajanut, vanhemillakin valmeiteiila yli 40 vuotta sitten.
Keskilaakerivikaahan tuo viitais sinu leukun vaihteiston valitus.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Jatketaan vielä. Ainakin xxxxxxxh ajettu 10/60 pakin kun laittaa kakkosen kautta niin säästää pakkia.
Sain vanhalta korjaamon pitäjältä uuden laakerin. Sanoi jos pahenee ni vaihda. On jemmassa. Laitoin x1r:ää. Se ei muuta viskositeettia. Se kannattaa lämmittää ni leviää heti joka väliin. Öljypinta voi korjaajan mukaan olla tuon verta ja lisääkin yli merkin. Onhan normaali määrä vajaa kun on kippikärry lava ylhäällä ja levittää esim soraa tielle
Sain vanhalta korjaamon pitäjältä uuden laakerin. Sanoi jos pahenee ni vaihda. On jemmassa. Laitoin x1r:ää. Se ei muuta viskositeettia. Se kannattaa lämmittää ni leviää heti joka väliin. Öljypinta voi korjaajan mukaan olla tuon verta ja lisääkin yli merkin. Onhan normaali määrä vajaa kun on kippikärry lava ylhäällä ja levittää esim soraa tielle
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 43
- Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
- Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
- NLCF r.y jäsen Nro: 560
Hiljenikö sillä x1r-aineella? Minulla 5-vaihde huutaa hoosiannaa, Pakki ei metelöi.Massey-Nuffield kirjoitti: ↑15 Syys 2019, 21:31 Jatketaan vielä. Ainakin xxxxxxxh ajettu 10/60 pakin kun laittaa kakkosen kautta niin säästää pakkia.
Sain vanhalta korjaamon pitäjältä uuden laakerin. Sanoi jos pahenee ni vaihda. On jemmassa. Laitoin x1r:ää. Se ei muuta viskositeettia. Se kannattaa lämmittää ni leviää heti joka väliin. Öljypinta voi korjaajan mukaan olla tuon verta ja lisääkin yli merkin. Onhan normaali määrä vajaa kun on kippikärry lava ylhäällä ja levittää esim soraa tielle
Jos tuo x1r toimii pitänee kokeilla, jahka saan moottorissa pysymään öljyt ja nesteet erillään..