Nuffissa ei kierrä vesi ( nyt kiertää;-) )

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Huhti 2007, 09:47

Ajelin nyt jarru/sähköremontin jälkeen pidempään kuin ennen. Tuloksena huomasin että peräöljyt ovat aivan valkeat ja lämmöt nousee pikkukaasuttelulla (piharinkiä) punaiselle. Olisiko mahdollista niin helpot asiat kuin termarin jumiminen taikka lämpömittarin epäkunto? Olisihan se uusi tuossa hyllyssä...

Samalla valitettavasti huomasin moottoriöljytikussa valkeaa :( olisikohan vettä? Toivottavasti ei ole j-nestettä, vaan ainoastaan seisonnassa ollessaan tullutta kondenssi sellaista... Painetta ei syyläriin tule...

Myös toisen puolen jarru ei sepittämisestä huolimatta pidä, aivan kuin rauta tulisi polkimessa vastaan...

Jee, tätä tämä on :D :roll:

Edit. Muuten vetää kone hienosti ja lähtee hyvin käymään, Isoimmallakin vaihteella lähtee murinoitta tyhjäkäynnillä eteenpäin, kun valmet jo siinä arpoo sammua vai vetää :lol: Koneen huohotinputkesta rupesi jonkin ajankuluessa tulemaan hiukan jotain höyryä, valmet tekee sitä kyllä normaalistikin... Öljynpaineet oli alkuun viidessä, laski lämmettyä 3:een ja tyhjäkäynnillä on jopa alle 2:n. Mittari toimii hirmuverkkaisaan niin ylös kuin alas suunnassa. Sammuttuakin vielä kestää kotvan ennenkuin paine laskee...
Viimeksi muokannut Joonas Potkonen, 22 Huhti 2007, 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

21 Huhti 2007, 10:02

Jos jaksat läträtä nesteiden kanssa,ota termostaatti pois ja katso korkista kiertääkö vesi.Jos ei kierrä niin voi olla vesipumpun siipipyörän akseli poikki(hihnapyörä on laakeroitu pumpun runkoon,joten se näyttää normaalilta vaikkei siipipyörä pyörisikään mukana)
3DL -60,4DM-61
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Huhti 2007, 10:33

joo pitänee läträtä nesteiden kanssa...

Kuuluukos korkista näkyä selvä kierto? Valmetissa ei ainakaan erota mitään.

Suurin huoli on kyllä tuo moottorin valkea töhnä, jota mittatikun päähän oli tarttunut, ja pikkuisen oli ylälaidassakin..
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

21 Huhti 2007, 10:34

Kyllä kierto näkyy korkissa ainakin mulla
Ja tosi selvästi

Onkos nuo nuffin jarrukengät erimittaiset pinnaltaan
jos vaikka meni väärin päin
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

21 Huhti 2007, 11:34

Nuffieldmaster kirjoitti:joo pitänee läträtä nesteiden kanssa...

Kuuluukos korkista näkyä selvä kierto? Valmetissa ei ainakaan erota mitään.

Suurin huoli on kyllä tuo moottorin valkea töhnä, jota mittatikun päähän oli tarttunut, ja pikkuisen oli ylälaidassakin..
Kyllä menee vesi syylärissä niin vilppaasti, että varmasti huomaa jos kiertää. Jos kone lämpiää liikaa, niin alkaahan silloin myös nesteet kiehua jäähdyttäjässä :wink:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Huhti 2007, 12:09

joo ei näy kuin pientä liikettä syylärissä. Aika paikoillaan ne nesteet on...

Nyt tosiaan iski pelko siitä vedestä öljynseassa, laitoin juuri vanhat valumaan pois. Itse öljy ei näytä puolentunnin ajon jälkeen ollenkaan vetiseltä, vain mittatikun öljyn tason yläpuolella olevassa koukerossa tulee mukana valkeaa... Samoin ehkä pikkuisen näyttäisi olevan tikun alapäässä valkeaa kun tikun kastaa ja nostaa ylös...

Luulisi että vesi sekoittuisi öljyyn käydessä? Nimittäin kun se oli seisonut, niin mitään ei näkynyt tikussa... Öljyt olivat kirkkaat, nyt ajon jälkeen ne on mustat, ja epäilys on, että kirkkaus johtui monen vuoden seisokista. Samoin lie vesikin kondenssi vettä (toivon niin :roll: ).

Nyt vain mietityttää paineet jotka hyppii 5- pikkuisen alle kahteen bariin.

Edit... Luulin että normipaineet ovat vallun luokkaa min. 2 ja max 6, mutta ne onkin 0,7 - 3 bar nuffissa!

Eli ei hätää siinä asiassa:D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

21 Huhti 2007, 12:21

Olikos syyläri kuuma silloin kun lämmöt nousi
Jos ei niin termari rikki tai pumppu sökö
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

21 Huhti 2007, 13:42

joko toimii
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Huhti 2007, 13:43

Höyry nousi korkista, eli taisi olla... Lisäksi kun löin syylärin piripintaa täyteen niin se tyrkkäsi ylimääräisen ulos...

Kehno ei siellä vielä äsken liikettä näkynyt, tosin ei ollut edes vihreän keskiosalla. Missä kohden termari yleensä aukeaa?

Moottori oli kuuma kyljestä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

21 Huhti 2007, 13:44

Omkos se termari nyt paikoillaan
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Huhti 2007, 13:45

enpä ole purkanut vielä sinne asti :roll: Jos kerkeäisi joku päivä...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

21 Huhti 2007, 13:46

Jos jäähdyttäjä on alas asti lämmin niin termari aukeaa
Kannattaa se termari keittää
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Huhti 2007, 13:52

onkos normaalia jos mittatikun reijästä tulee pikku pisaroita öljyä? Mistä moinen johtuu?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

21 Huhti 2007, 15:22

Roiskuminen ja huohotus saa sen aikaan
Normaalia on väljässä koneessa :wink:
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Huhti 2007, 15:24

niin, mutta ei tuo ole väljä, vetää niin saakelin sipakkaan!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin