Nuffieldmasterin Projekti 460

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Maalis 2007, 20:17

No niin laitellaan itsekkin tänne projektikuulumisia.

Elikkäs 6.3.07 saimme kuin saimmekin käyntikunnottoman nuffieldin kotiin. Läksin yhdentoista tienoilla kohti joensuuta noutamassa nuffinhakukaverini "nuutun". Noin kahdentoista tienoilla läksimme kohti kiteetä.

Kiteellä kävimme mm. kirjastossa ja kaupassa niinkuin oli suunnitelu. Kiteen K kaupassa huomasin useamman katsovan nuffield lippistäni...

Kone sijaitsi lähellä tolosenmäen nestettä, joten ruokapaikaksi valitsimme sen.

Kun kerta kaveri lähtee mukaan hakemaan traktoria niin lupasin tarjota hälle sapuskat. Itse tilasin normaalin pihviaterian, mutta kaverini toive oli hiukan erilainen :lol: Kylläpä oli hyvä ilme kassaneidillä kun silmätulehduksesta kärsivä kaverini kysyi saisiko ateriaksi normaalin hampurilais aterian, mutta limsan hän vaihtaisi olut tuoppiin :shock: :lol: :roll:

Vähän aikaa kakoessaan kassaneiti sanoi sen onnistuvan. Mietti varmaan, että johan on porukkaa... kello nääs oli vasta vaille kaksi.

Aterioituamme menimme sinne itse traktorin luo. Pakit, lämmityslaitteet ja polttoaineet esille ja koneen käynnistysyritystä: turhaan. Kone ei inahtanut...

Sielläkin saimme syödyksi, ja kahveetkin tarjottiin. Vasta noin 8 tienoilla soitimme lavettikuskia paikalle. Toki pienen mietinnän jälkeen, että ei tulisi turha reissu.

Noin kymmenen tienoilla nuffi olikin jo lavetin päällä kohti kotia. Sinne sen saimme starttaamalla. Ihmeen voimakas se tuo nuffin startti on!

Yhdentoista-12 tienoilla nuffi saapuikin uuteen kotiinsa ilomantsiin. Valmetilla se vetäistiin sisään odottamaan huomista remppaa...


Jatkuu...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Maalis 2007, 09:19

7.3.07 aamu valkeni ajallaan, ja korjaajat hommissa herättyään.

Ennen "nuutun" heräämistä kävin kauhomassa katolta tulleet lumet valmetilla ja takakuormaajalla.

"nuutu" kertoi heränneen valmetin käynnistykseen, vut vut vutvutvut vut vut vut vut... niin tyypillisesti kun se kahdella pytyllä käykin :lol:

Lumen siirtojen jälkeen alkoi armoton purkaminen. Foorumille illalla kirjoittelu tuotti tulosta, ja uskalsimme aukasta syöttöpumpun kyljessä olevan aukon.

Sieltä löysimme käynnistys vian. Sammutusluisti oli jumissa.

Sitä herkistelimme CRC sumutteella ja löpöllä. Kerran laitoimme luukun kiinni, ja pumpun täyteen löpöä. Löpö vaikutti ruokatauon ajan ja herkisti kummasti paikkoja.

Samalla odotellessa puhdistin ilmanputsarin. Torven halkaisija oli pienentynyt melkein puoleen paskan määrästä ja itse alaosan öljytilassa oli kamala näky: öljypinta korkealla (ja töhnää), 3 senttiä jäätä ja 2 senttiä multa/öljy/roska mätää yäk :cry:

Varmaankin tuli taas muutama polle koneeseen lisää :mrgreen:

Noin 11-12 aikoihin saatiin nuffista ensi savut. Kaamea ralli pihamaalla alkoi. kaikki paikat testattiin jne. hauskaa oli. Jopa setäni kävi nuhvia ihastelemassa luullen, että traktori oli "nuutun". Jätimme hänet siihen luuloon :lol:


Näin meni yksi aamu. Illalla käväisin jo ostamassa kaapelia, sivuvalot ja muuta mukavaa, startinkin vein huoltoon :D
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Huhti 2007, 16:03

no niin tänään vierailtu tramakolla hieman apein tunnelmin.

Oli oikeastaan aika apea olo kun kierteli purettujen koneiden seassa. Monta tarinaa voisivat kertoa nekin noin kymmenen nuffia joitten osia siellä oli. Bongasin sieltä ainakin yhden perän ilman tunnustelijaa, kaksi 465:ttä, 10/42:n parikytkimellä ja kaksi 460:ä. Myös 10/60 perä siellä oli.

Itselle mukaan tarttui työntövarren korvakko ja tunnustelijan kaari&vipu.

Kunhan purkavat lisää niin ostan sieltä jarrupolkimet.

Voi voi... mutta nyt on myös jarrun säätötanko tullut niin pääsee projektia laittamaan.

mutta missä viipyy mittarit :?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin