Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

07 Elo 2022, 05:55

jusape kirjoitti:
07 Elo 2022, 00:32
Tuos nyt ehtoolla yhden A6.354 perkinssin suuttimet laittelin, ja suutinkuppimutterit kiristelin taas ihan normi kiintoavaimella - kuten vuosien ajan olen tehnyt, ja eräänkin sata kpl muutakin suutinta niin olen tehnyt ......
Momenttiavainta en ole käyttänyt noiden holkkien kirraamiseen.
Näinhän se on että kun toistuvasti tekee niin syntyy tuntuma ranteeseen oikeasta voimasta.

Mulle tuli hinku käyttää useammin momenttiavainta sen jälkeen kun vedin näppituntumalla jenkat sileäksi Triumphin alulohkosta kytkinkotelon M6 ruuvin reijästä.
Saihan sen helicoililla korjattua mutta hirvitti porata kun seinämää jäi millin verran molemmille poskille kierteen ympärille. Tästä olisin välttynyt momenttiavaimella (9Nm)

Suutinhommista minulla ei ole juurikaan kokemusta niin ei voi tehdä kokemuksen tuomalla tuntumalla.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Elo 2022, 19:45

Harvemmin se suutinkuppimutteri kiristäessä halkeaa, todennäköisempää on avausvaiheessa hajoaminen .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

08 Elo 2022, 19:36

No ei menny putkeen sitten kumminkaan.
Sumukuviot on uusissa kärjissä väärin. Siis ampuvat vääään suuntaan.
Tajusin vasta jälkeenpäin kun katselin hommasta kuvaamani videon.

Pitääpä vähän neuvotella myyjän kanssa kun kumminkin etukäteen varmistin että tulee varmasti oikeat kärjet.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Elo 2022, 03:37

Mistä kärjet tuli ja millaiset numeroiltaan ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

09 Elo 2022, 06:11

jusape kirjoitti:
09 Elo 2022, 03:37
Mistä kärjet tuli ja millaiset numeroiltaan ?
Alunperin oli BDLL150S6582
Uudet on BDLL150S6372
Akaan dieselistä tilasin. Tuota kärkeä tarjoaa nettikauppakin Nuffiin. Ennen tilaamista kerroin alkuperäisen numeron ja mihin ovat tulossa. Piti olla vaihtokelpoinen.

Kuvassa alkuperäisen kärjen sumukuvio. Uudella kärjellä suutinputkena vastapäätä oleva sumu ampuu vaakasuoraan.
Silloinhan se osuu päin kantta eikä suuntaudu palotilaan.
Piti vielä ehtoolla käyttää jokainen suutin testerissä ja varmistaa asia. Ihan kuin kärki olisi noin 90' kääntyneenä rungossa.
Liitteet
Sumu.jpg
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

09 Elo 2022, 18:46

Nelitahtari kirjoitti:
09 Elo 2022, 06:11
Uudet on BDLL150S6372
Akaan dieselistä tilasin. Tuota kärkeä tarjoaa nettikauppakin Nuffiin. Ennen tilaamista kerroin alkuperäisen numeron ja mihin ovat tulossa. Piti olla vaihtokelpoinen.

Kuvassa alkuperäisen kärjen sumukuvio. Uudella kärjellä suutinputkena vastapäätä oleva sumu ampuu vaakasuoraan.
Silloinhan se osuu päin kantta eikä suuntaudu palotilaan.
Piti vielä ehtoolla käyttää jokainen suutin testerissä ja varmistaa asia. Ihan kuin kärki olisi noin 90' kääntyneenä rungossa.
Vaihtoon menevät. BDLL150S6705 tilalle.
Onneksi huomasin ennen kuin ehdin asentamaan koneeseen. Sittenhän olisikin ollut mahdoton huomata.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Elo 2022, 21:02

Nelitahtari kirjoitti:
09 Elo 2022, 18:46
Nelitahtari kirjoitti:
09 Elo 2022, 06:11
Uudet on BDLL150S6372
Akaan dieselistä tilasin. Tuota kärkeä tarjoaa nettikauppakin Nuffiin. Ennen tilaamista kerroin alkuperäisen numeron ja mihin ovat tulossa. Piti olla vaihtokelpoinen.

Kuvassa alkuperäisen kärjen sumukuvio. Uudella kärjellä suutinputkena vastapäätä oleva sumu ampuu vaakasuoraan.
Silloinhan se osuu päin kantta eikä suuntaudu palotilaan.
Piti vielä ehtoolla käyttää jokainen suutin testerissä ja varmistaa asia. Ihan kuin kärki olisi noin 90' kääntyneenä rungossa.
Vaihtoon menevät. BDLL150S6705 tilalle.
Onneksi huomasin ennen kuin ehdin asentamaan koneeseen. Sittenhän olisikin ollut mahdoton huomata.
Ihan vain mielenkiinosta kysyisin näistä BDLL150S6705, astekulma tuo 150, minkä kokoinen reikä ?

Aikonaan laitettii erään miehen fouriin majorin suutimet BDLL150 S 685 fouri rupes toimimaan näillä normaalisti. Astekilma 150, reikä 0,27.

IKH: suutimet, joita mainittu firma suositteli oli BDLL 140 S 6581, fouri savuutti niin sa.....sti. Näissä astekulma 140, reikä 0,30.

Omaan BMC kuutoseen laitettiin BDLL 150 S 6649 nämäkin toimii tässä koneessa normaalisti.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

09 Elo 2022, 21:06

kari t kirjoitti:
09 Elo 2022, 21:02

Ihan vain mielenkiinosta kysyisin näistä BDLL150S6705, astekulma tuo 150, minkä kokoinen reikä ?
4*0,27mm
Minähän en näistä mitään tiedä. Ihan neuvojien varassa mennään. Luotto on kova.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

17 Elo 2022, 21:54

Kun tossa kärkiä vaihtaessa vertailin noita sumuja niin olen sitä mieltä, että suuttimen asento huomioiden tuo alkuperäisen BDLL150S6582:n sumu on kaupunkilaisjärjellä mietittynä parhaassa asennossa.
Sitäkin tyyppiä näyttäisi olevan saatavilla mutta taitavat olla jotain merkittömiä.

Syksymmällä kun menen taas mökille niin nähdään kuinka noi 6705 kärjet pelaa. Sumukuvio taitaa olla edelleen vähän etukenossa mutta kuinka paljon se merkitsee käytännössä.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

01 Loka 2022, 17:47

Sarjassa tyhmiä kysymyksiä, osa 19

BMC lohkon kyljessä on se koko moottorin mittainen peltiluukku joka on 1/4" ruuveilla kiinni ja korkkitiiviste välissä.
Kuinka kireälle ne luukun ruuvit pitää/uskaltaa kiristää?

Kun siellä on tosiaan se korkkitiiviste niin kokemus sanoo, että ruuvit pitää jättää melko höllään ettei pullauta tiivistettä välistä pellolle.
Ne vaan tahtoo löystyä itsekseen muutaman lämpösyklin jälkeen. Ja sitten tiristävät öljyä.

Vai vedetäänkö momenttiin tai oletteko laittaneet kierrelukitetta jenkaan?
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

15 Loka 2022, 08:16

Nelitahtari kirjoitti:
17 Elo 2022, 21:54
Kun tossa kärkiä vaihtaessa vertailin noita sumuja niin olen sitä mieltä, että suuttimen asento huomioiden tuo alkuperäisen BDLL150S6582:n sumu on kaupunkilaisjärjellä mietittynä parhaassa asennossa.
Sitäkin tyyppiä näyttäisi olevan saatavilla mutta taitavat olla jotain merkittömiä.

Syksymmällä kun menen taas mökille niin nähdään kuinka noi 6705 kärjet pelaa. Sumukuvio taitaa olla edelleen vähän etukenossa mutta kuinka paljon se merkitsee käytännössä.
Syysloman kokemusten perusteella kylmäkäynnistys on uusilla suutinkärjillä huonompi kuin oli puhdistetuilla alkuperäisillä.
0-5'C lämpötilasta ei lähde käyntiin ilman pakkosyöttöä. Tupruttaa harmaata mutta ei käynnisty. Pakkosyötöllä käynnistyy heti ja kaikilla.

Säädin paineet ohjekirjan mukaiseen 175 bar. Olisikohan pitänyt säätää vähän alemmas?
Jotkut sanovat, että kun on jo vähän kulahtanut pumppu niin ohjearvon mukainen avautumispaine heikentää kylmäkäynnistystä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Loka 2022, 02:28

Uusilla kärjillä 5-10bar yli ohjesäätöarvon pitää säädellä avautumispaineet.
Eli 180-185bar.
Rivipumppu ei ole ollenkaan niin ronkeli paineista - kyllä ne aukeaa vähän väljälläkin pumpulla, vaikka paineet olis 225bar .......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

21 Loka 2022, 06:49

En tiedä sitten, taidan antaa olla kun muuten pelaa kuin unelma.
Ei se nyt suuri vaiva ole napsauttaa pakkosyöttö päälle kylmäkäynnistyksessä.

En oikein enää keksi syitä.
Kansi on peruskorjattu. Puristukset kunnossa eikä kone huohota oikeastaan yhtään.
Ruiskutuksen ajoitus on ainakin merkissään. Merkki lienee kohdallaan, koska se kai edellyttäisi jakopään hyppäämistä että ajoitusmerkki olisi pielessä. Ja jos jakopää olisi hampaalla metsässä niin kävisikö kone ollenkaan? Ainakaan kunnolla.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

24 Loka 2022, 00:24

Saattaa elementit / säätötankokin takkuilla, ettei käänny käynnistyksess kunnolla starttiasentoon.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

24 Loka 2022, 06:58

jusape kirjoitti:
24 Loka 2022, 00:24
Saattaa elementit / säätötankokin takkuilla, ettei käänny käynnistyksess kunnolla starttiasentoon.
Säätötanko napsahtaa pirteästi pakkosyötön salpaa vasten ja elementit liikkuvat nöyrästi.

Tässä pumpussahan oli 10v seisomisen jäljiltä yksi elementti jumissa mutta se lähti helposti liikkeelle.
Laakereiden vaihdon yhteydessä paikat pestiin huolella jarrukliinerillä eikä mitään vaurioita löytynyt.
Säätötangossa ei näy jälkiä että kukaan olisi roplannut elementtikohtaisia säätöjä.

Pumppua ei ole penkitetty mutta sen verran kotikonstein testattu, että laitoin suutinputkien lähtöihin pätkät kirkasta silikoniletkua mittalaseiksi ja totesin että elementit pumppaavat suunnilleen saman määrän tavaraa. Totuuttahan tämä ei tietysti kerro koska vastapaine puuttuu. Mutta näin kumminkin sen ettei ne määrät nyt ainakaan ihan eri planeetalta ole.
Vastaa Viestiin