Universal four 4DM herättely

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5076
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

31 Heinä 2022, 08:04

kari t kirjoitti:
30 Heinä 2022, 09:45
Nelitahtari kirjoitti:
28 Heinä 2022, 19:16
Tässä videonpätkä nuffi-projektin nykytilasta https://www.youtube.com/watch?v=e0BPYFdqgm4

Jossain vaiheessa täytyy ottaa tapeetille vetoakseleiden stefojen vaihto.
Siihen voisi heitellä pikku vinkkejä jos sellaisia on...

Olen kuullut huhuja, että akseleissa on vaihdettavat holkit, joihin stefat vastaavat. Saako näitä holkkeja jostain valmiina vai pitääko sorvailla?
Vetoakseleitten stefojen vaihtoon heitellään lisää vinkkejä siinä vaihessa kun tulee sinulle ajankohtaiseksi.
Jotakin kuitenkin tässä vaiheessa: Öljyt pois vaihdelaatikosta, minä ole irroittanut akselikotelon kokonaisuudessaan, mielestäni helpoin homma, ei tarvitse peräreppua irroittaa.
Jotkut ovat irroitaneet perärepun kautta vetoakselit stejaholkkien ja stefojen vaihtoa varten, olen yrittänyt itsekin muutaman kerran, mutta ei ole minulla onnistunut.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.pdf. < osaluettelo.

Valmiita stefaholkkeja lienee myös Hahton Maurilla hyllyssä 0400 335350 ja https://www.vmv-start.fi/443177452
Oli tarkoitus vain muokata /lisätä "< osaluettelo."
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5076
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

31 Heinä 2022, 08:12

Nelitahtari kirjoitti:
30 Heinä 2022, 21:15
kari t kirjoitti:
30 Heinä 2022, 09:45
Vetoakseleitten stefojen vaihtoon heitellään lisää vinkkejä siinä vaihessa kun tulee sinulle ajankohtaiseksi.
Jotakin kuitenkin tässä vaiheessa: Öljyt pois vaihdelaatikosta, minä ole irroittanut akselikotelon kokonaisuudessaan, mielestäni helpoin homma, ei tarvitse peräreppua irroittaa.
Jotkut ovat irroitaneet perärepun kautta vetoakselit stejaholkkien ja stefojen vaihtoa varten, olen yrittänyt itsekin muutaman kerran, mutta ei ole minulla onnistunut.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.pdf. < vasenpaan, osaluettelo.

Valmiita stefaholkkeja lienee myös Hahton Maurilla hyllyssä 0400 335350 ja https://www.vmv-start.fi/443177452
Hyvä vinkki heti jo alkuun. Olin lähetymässä hommaa perärepun kautta kuten montegoson näyttää: https://www.youtube.com/watch?v=-kKXKVgcfs0

Mulla on sellainen haaste, että traktori on mökillä pohjoisessa ja asustelen Pirkanmaalla. Eli kun jotain remonttia aikoo tehdä niin mahdollisuuksien mukaan yrittää valmistautua etukäteen ja varata sopivat emmeet mukaan, että saa homman kerralla maaliin.
Minulla on tuottanut vaikeuksia saada osanumero 29 akselille perärepun kautta vaihdetteassa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

01 Elo 2022, 12:36

Enköhän irroita akselikotelon ja pura sitä kautta.

Sellainen pieni jännitysmomentti hommassa on, että toiselle puolelle lienee vaihdettu erilainen vetoakseli jossain vaiheessa.
Siinä on nimittäin erilainen akselin napa ja keskiö on hitsattu. Vanteen takapuolelta katsomalla mitään eroa ei ole mutta päästä katsottuna toinen on hitsattu ja toinen on kuppimallinen, kuten varaosakuvassa.
Sieltä voi löytyö joku ylläri kun alkaa purkamaan.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5076
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

01 Elo 2022, 18:11

Tuossapa mutama kuva stefaholkkien ja laakereitten asennuksesta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... en+001.JPG <
Ananasviipalepurkkiin sinolia, neljän minuutin lämmitys, holkit ja stefaholkit menee vaivattomasti paikoilleen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

04 Elo 2022, 13:34

Ennen stefahommaa otin kuitenkin työn alle suutinkärkien vaihdon.
Talvellahan ne putsasin mutta kuluneet mitkä kuluneet.

Netistä löytämässäni Nuffin korjausmanuaalissa annetaan suutinholkeille niinkin raju kiristysmomentti kuin 9,68 kgm.
Onko parempaa tietoa?

Sille ylpään isolle mutterille ei kiristysarvoa löydy.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5076
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Elo 2022, 14:23

Suuttimien kiinnityspultit 12 lb.ft. (1,6 kg m) kertoo fourin ja three mallien korjausohjekirja.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

04 Elo 2022, 20:12

kari t kirjoitti:
04 Elo 2022, 14:23
Suuttimien kiinnityspultit 12 lb.ft. (1,6 kg m) kertoo fourin ja three mallien korjausohjekirja.
Nyt puhumme eri osasta.
Tarkoitan suutinrunkoon kierrettävää suutinholkkia, jonka sisään kärki tulee.

Kiinnihän se pitää kunnolla olla koska suutinrungon ja kärjen rungon väliin ei tule tivistettä mutta siellä on 170bar painetta.
ps. Kuvassa vielä vanha kärki. Mallailen vaan jigiä.
Liitteet
Momentti.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5076
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Elo 2022, 21:09

Minä ole ymmärtänyt että sutinholkki nimitystä kätetään seuraavasta kuvassa olevasta holkista.
https://www.konekorjaamo.fi/leamk-330-- ... a-384.html
Tuota mikä on kuvassasi sanotaan suutimen rungoksi, johon kiinitetään suutin kärjen kiinnitysmutterilla.
Kärjen kiinnitymutterin kiristysmomenttia ei löytynyt fourin / three mallien korjausohjekirjasta.
Katselen huomenna muista korjausohjekirjoista.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

04 Elo 2022, 21:29

Holkkihan se on tietysti kannessakin.
Mutta toiset puhuu holkkina tästä putkimaisesta mutteristakin.

Tosiaan löytämässäni ohjeessa annetaan 9,68kgm kiristysmomentti ja se tuntuu äkkiseltään aika hurjalta tuollaiselle suht ohutseinämäiselle osalle.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5076
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Elo 2022, 07:19

Nelitahtari kirjoitti:
04 Elo 2022, 21:29
Holkkihan se on tietysti kannessakin.
Mutta toiset puhuu holkkina tästä putkimaisesta mutteristakin.

Tosiaan löytämässäni ohjeessa annetaan 9,68kgm kiristysmomentti ja se tuntuu äkkiseltään aika hurjalta tuollaiselle suht ohutseinämäiselle osalle.
Kymppimallien ja 3/45:sen , 46/5:sen korjausohjekirjasta: Suutimen kärkien mutterit 9,68 kpm (70 lb. ft.)

Itse pyrin kaikista nuvien osista käyttämään korjausohjekirjoissa / varaosakuvastoissa mainittuja nimityksiä.

Tässä olisi hyvä aasinsilta kommentoida kauppapaikalla kirjoiteltua, mutta jätänpä kommentoimatta :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

05 Elo 2022, 08:18

Uskottava se lähes sadan Newtonin momentti sitten on.
kari t kirjoitti:
05 Elo 2022, 07:19

Kymppimallien ja 3/45:sen , 46/5:sen korjausohjekirjasta: Suutimen kärkien mutterit 9,68 kpm (70 lb. ft.)

Itse pyrin kaikista nuvien osista käyttämään korjausohjekirjoissa / varaosakuvastoissa mainittuja nimityksiä.
Sattuu sitä parmmissakin piireissä.

Itse tasavallan virallinen formulaselostaja sanoi valtakunnallisessa TV-lähetyksessä että auton takaosassa on jotain suuttimia joista tulee sinistä savua.
Automiehet kutsuvat niitä pakoputkiksi, kommentoi Keke.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9207
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Elo 2022, 04:05

Nuo suutinkärkien holkkimutterit kiristetään "kiinni" eli aika lujaa
Käytännössä noin 60Nm on riittävä momentti.

Suutinrungon kanteen kiinnitýspulttien momentti on aika yleisesti n.20Nm
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 526
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 -65 Nuffield 46å kkk -63
NLCF r.y jäsen Nro: 477

06 Elo 2022, 17:37

kari t kirjoitti:
04 Elo 2022, 14:23
Suuttimien kiinnityspultit 12 lb.ft. (1,6 kg m) kertoo fourin ja three mallien korjausohjekirja.
Saman arvon löysin kirjoistani
Työhön vaativaan Nuffield tarvitaan

Isän uutena ostama Nuffield 10/60 -65
Massey-Ferguson 175 S Vilske 1000 ek -69
Keskolaisia työvälineitä
Vetävät kärryt
Kaiken laisia käsityöķaluja
Käyttämätön Separaattori
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

06 Elo 2022, 18:37

jusape kirjoitti:
06 Elo 2022, 04:05
Nuo suutinkärkien holkkimutterit kiristetään "kiinni" eli aika lujaa
Käytännössä noin 60Nm on riittävä momentti.
Pesin tänään kaikki osat ultraäänipesurilla ja kasailin suuttimet uusilla kärjillä.
Vedin holkkimutterit 80Nm kireyteen. Ehjänä säilyivät.

Kyllä hienosti tupsauttelee uudet kärjet sumuja vaikka kuinka hitaasti nostaa painetta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9207
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Elo 2022, 00:32

Tuos nyt ehtoolla yhden A6.354 perkinssin suuttimet laittelin, ja suutinkuppimutterit kiristelin taas ihan normi kiintoavaimella - kuten vuosien ajan olen tehnyt, ja eräänkin sata kpl muutakin suutinta niin olen tehnyt ......
Momenttiavainta en ole käyttänyt noiden holkkien kirraamiseen.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin