Kuten todettua, tämä Nuffi on puhtaasti hupikäyttöön ja taisin jo mainitakin, että kyläjuhlille heinäkuussa olisi tarkoitus ajella.
No mamman kanssahan sinne mennään, joten takapenkki pitää olla.
Ei tämä ihan laillinen taida olla mutta jos vaan hiljaisena aikana ja metsäteitä pitkin:
Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 181
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 59
- Liittynyt: 22 Helmi 2021, 18:48
- Konekalustoani: Leyland 384
Minulla 384 Leukussa vanha universaalin kansi venttiilit noin 3mm alle tason toimii mutta ei se hyvä ole.kari t kirjoitti: ↑18 Kesä 2022, 20:00En tiedä mistä korjusohjeesta sinä tuon 0,7 mm oikein olet kaivanut.Nelitahtari kirjoitti: ↑18 Kesä 2022, 19:00Jos tästä tehtäisiin työkonetta niin ilman muuta kaikki viimeisenpäälle. Mutta kun edelleen vain käyttökunnostetaan hupilaitetta niin vikojen korjaaminen riittää.kari t kirjoitti: ↑13 Kesä 2022, 07:38"Venttiilit laitettiin kaikki uudet ja seetit koneistettin. Kolmosen pako, joka oli se pahin, jäi 0,8mm syvään mutta vastaavasti imu on kannen tasossa. Koneistaja oli sitä mieltä, että ei kannata rengastaa. "
Minä, henkilökohtatsesti olisin toista mieltä koneistajan kanssa, mutta, "jokainen taaplaa tyylillään."
Jos korjausohjeen mukaan venttiilit saa jäädä molemmat max 0,7mm syvään niin ei liene ongelmaa puristussuhteen kanssa siinä tapauksessa jossa imuventtiili on kannen tasossa ja pako 0,1mm ohjearvoa syvemmällä. Puristusuhde on kuitenkin parempi kuin silloin että molemmat olisi vaikka 0,5mm upoksissa, joka on ihan spekseissä.
Niillä käyttötunneilla jota minun käytössäni tälle koneelle koskaan kertyy venttiilit eivät tule kanteen uppoamaan. Tehköön seuraava korjaaja sitten kuinka priimaa vaan.
Sanasta sanaan lainattu three ja fourin korjausohekirjasta
"Jusien pitäessä venttiilit paikoillaan tarkistetaan , että venttiililautasten yläpinnat ovat sylinterikannen tasalla tai korkeintaan 0,010" (0,254 mm) sen alapuolella"
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 181
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Ja minä kun luulin, että se mun pahin eli alunperin 0,9mm on jo paljon.janne.kosonen kirjoitti: ↑22 Kesä 2022, 21:16Minulla 384 Leukussa vanha universaalin kansi venttiilit noin 3mm alle tason toimii mutta ei se hyvä ole.

-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 9184
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei sellanen 1.2-1.5mm ole vielä mitään ..... Hyvähän se silloin vielä on .....Nelitahtari kirjoitti: ↑22 Kesä 2022, 21:35Ja minä kun luulin, että se mun pahin eli alunperin 0,9mm on jo paljon.janne.kosonen kirjoitti: ↑22 Kesä 2022, 21:16Minulla 384 Leukussa vanha universaalin kansi venttiilit noin 3mm alle tason toimii mutta ei se hyvä ole.![]()
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 181
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Voi nääs nääs.
Hetken jo luulin, että käynnistysnglemat loppivat kansiremonttiin mutta nyt reilun vuorokauden seisomisen jälkeen taas vaati pakkosyötön vaikka oli 15'C lämmintä. Tähän asti on käynnistynyt loistavasti myös aamulla viileästä.
Olen ihan varma, että tämä on ilmaongelma.
Pari havaintoa: Ongelma ilmenee ilmeisesti silloin kun tankissa on suhteellisen vähän polttoainetta. Alle 1/4. Tällöin polttoaineen pinta on huomattavasti alempana kuin suuttimet.
Käynnistyy yhtä huonosti kylmänä ja puolilämpimänä.
Nyt hokasin seuraavan ilmiön: Kannen asentamista varten irroitin tankin ja laskin sen tyhjäksi hanan lasikupin kautta, kun tankki oli irti niin laitoin lasikupin takaisin paikalleen. Huomasin siinä päivän aikana, että lasikuppi täyttyi pikkuhiljaa.
Eli polttoainetta valui takaperin siirtopumpun läpi hanalle.
Voisiko tässä käydä niin, että kun tankissa polttoaineen pinta on selvästi suuttimien alapuolella niin seistessä korkeammalla oleva polttoaine pyrkii takaisin tankkiin päin ja vanhojen louskujen suuttimien kautta vuotaa ilmaa tilalle. Se tietysti edellyttäisi, että myös ruiskutuspumpun takaiskuventtiilit vuotaisivat inansa. Mutta en oikein keksi mistä muualta se voi ilmoja repiä. Ulospäin ei ole havaittavia vuotoja. Ja ei kai sen siirtopumpunkaan pitäisi takaperin päästää?
Pitää tankata täyteen ja seurata poistuuko ongelma.
ps. Tässä on kansiremontin jälkeisen päivän kylmäkäynnistys ilman pakkosyöttöä.
https://www.youtube.com/watch?v=BNyzDxUMziU
Mielestäni siinä on kaikki kunnossa. Polttoainetta tulee heti ja kierrokset käväisee ylhäällä kunnes kuvernööri pienentää syöttöä.
Huonon käynnistyksen tilanteessa joutuu startilla saattamaan vähän aikaa jos ylipäätään lähtee ilman pakkosyöttöä. > Polttoainepula.
Hetken jo luulin, että käynnistysnglemat loppivat kansiremonttiin mutta nyt reilun vuorokauden seisomisen jälkeen taas vaati pakkosyötön vaikka oli 15'C lämmintä. Tähän asti on käynnistynyt loistavasti myös aamulla viileästä.
Olen ihan varma, että tämä on ilmaongelma.
Pari havaintoa: Ongelma ilmenee ilmeisesti silloin kun tankissa on suhteellisen vähän polttoainetta. Alle 1/4. Tällöin polttoaineen pinta on huomattavasti alempana kuin suuttimet.
Käynnistyy yhtä huonosti kylmänä ja puolilämpimänä.
Nyt hokasin seuraavan ilmiön: Kannen asentamista varten irroitin tankin ja laskin sen tyhjäksi hanan lasikupin kautta, kun tankki oli irti niin laitoin lasikupin takaisin paikalleen. Huomasin siinä päivän aikana, että lasikuppi täyttyi pikkuhiljaa.
Eli polttoainetta valui takaperin siirtopumpun läpi hanalle.
Voisiko tässä käydä niin, että kun tankissa polttoaineen pinta on selvästi suuttimien alapuolella niin seistessä korkeammalla oleva polttoaine pyrkii takaisin tankkiin päin ja vanhojen louskujen suuttimien kautta vuotaa ilmaa tilalle. Se tietysti edellyttäisi, että myös ruiskutuspumpun takaiskuventtiilit vuotaisivat inansa. Mutta en oikein keksi mistä muualta se voi ilmoja repiä. Ulospäin ei ole havaittavia vuotoja. Ja ei kai sen siirtopumpunkaan pitäisi takaperin päästää?
Pitää tankata täyteen ja seurata poistuuko ongelma.
ps. Tässä on kansiremontin jälkeisen päivän kylmäkäynnistys ilman pakkosyöttöä.
https://www.youtube.com/watch?v=BNyzDxUMziU
Mielestäni siinä on kaikki kunnossa. Polttoainetta tulee heti ja kierrokset käväisee ylhäällä kunnes kuvernööri pienentää syöttöä.
Huonon käynnistyksen tilanteessa joutuu startilla saattamaan vähän aikaa jos ylipäätään lähtee ilman pakkosyöttöä. > Polttoainepula.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 9184
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei kyllä suuttimien ja syöttöpumpun kautta oikein voi valua takaisinpäin, vaikka miten paskassa kunnossa olisivat.
Ja syöttöpumppuhan on alempana kuin tankin alareuna / polttoaineen pinta.
Omas 460 TurboNuffissa tankin korkki on niin tiivis, että jos vartin- puoltuntia on käytellyt / vähän ajanut, ja korkin avaa, niin on aivan selkeä alipaine on tankissa.
Itellä siis pakko pitää tankinkorkkia siinä "puoliasennossa" , että saa korvausilmaa.
Ja syöttöpumppuhan on alempana kuin tankin alareuna / polttoaineen pinta.
Omas 460 TurboNuffissa tankin korkki on niin tiivis, että jos vartin- puoltuntia on käytellyt / vähän ajanut, ja korkin avaa, niin on aivan selkeä alipaine on tankissa.
Itellä siis pakko pitää tankinkorkkia siinä "puoliasennossa" , että saa korvausilmaa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 181
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Vaihdan kuitenkin siirtopumpun kun näyttää olevan aika halpa pala.
Ei sen kai kuuluisi päästää polttoainetta takaperin virtaamaan. Jostain se lasikupillinen valui sen noin kolmen tunnin aikana. Ja ilmaa meni tilalle, jostain jonnekin. Ehkä sitten paluulinjan kautta.
Ei ne suuttimet ihan surkeat ole. Keväällä ne purin, putsasin ja säätelin paineet. Paineet ja sumut ok mutta narahdus on mikä on.
Ei sen kai kuuluisi päästää polttoainetta takaperin virtaamaan. Jostain se lasikupillinen valui sen noin kolmen tunnin aikana. Ja ilmaa meni tilalle, jostain jonnekin. Ehkä sitten paluulinjan kautta.
Ei ne suuttimet ihan surkeat ole. Keväällä ne purin, putsasin ja säätelin paineet. Paineet ja sumut ok mutta narahdus on mikä on.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5047
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Uskoisi, ettei lasikupillinen polttoainetta ole peräisin ns. takaisin paluusta, kieluumin uskoisin, että polttoaineen hana valskaa.Nelitahtari kirjoitti: ↑Eilen, 09:05Vaihdan kuitenkin siirtopumpun kun näyttää olevan aika halpa pala.
Ei sen kai kuuluisi päästää polttoainetta takaperin virtaamaan. Jostain se lasikupillinen valui sen noin kolmen tunnin aikana. Ja ilmaa meni tilalle, jostain jonnekin. Ehkä sitten paluulinjan kautta.
Ei ne suuttimet ihan surkeat ole. Keväällä ne purin, putsasin ja säätelin paineet. Paineet ja sumut ok mutta narahdus on mikä on.
Nyt "sompio" ja "juspe" , antamieni korjausohjekirjan suosituksista poikkeavia neuvoja nyt varmaan tarvitaan

Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 181
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Mutta kun tankki oli pois paikaltaan ja tankilta tuleva putki. Ei se voinut tulla kuin siirtopumpun kautta.kari t kirjoitti: ↑Eilen, 20:18Uskoisi, ettei lasikupillinen polttoainetta ole peräisin ns. takaisin paluusta, kieluumin uskoisin, että polttoaineen hana valskaa.Nelitahtari kirjoitti: ↑Eilen, 09:05Vaihdan kuitenkin siirtopumpun kun näyttää olevan aika halpa pala.
Ei sen kai kuuluisi päästää polttoainetta takaperin virtaamaan. Jostain se lasikupillinen valui sen noin kolmen tunnin aikana. Ja ilmaa meni tilalle, jostain jonnekin. Ehkä sitten paluulinjan kautta.
Ei ne suuttimet ihan surkeat ole. Keväällä ne purin, putsasin ja säätelin paineet. Paineet ja sumut ok mutta narahdus on mikä on.
Nyt "sompio" ja "juspe" , antamieni korjausohjekirjan suosituksista poikkeavia neuvoja nyt varmaan tarvitaan![]()
Se tässä on kummallista, että kone käynnistyy videossa näkyvällä tavalla vaikka kuinka monta kertaa peräkkäin. Kylmänä, lampimänä ja kuumana. Sitten seuraavana aamuna eipä starttaakkaan ilman pakkosyöttöä tai vasta pitkän sahaamisen jälkeen. Ja ilmiö ei esintyessään koske yhtä tai kahta sylinteriä vaan kaikkia tai ei yhtään.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 9184
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Nuffissahan tankki on ylempänä, mitä siirto- tai syöttöpumppu.
Eli polttoaineen pinta tankissa on noita korkeammalla.
Mistään "tankkiin päin takaisinvuodosta " ja valumisvuodosta ei siis oikein voi olla kyseessä, nuo käynnistysongelmat.
Eli polttoaineen pinta tankissa on noita korkeammalla.
Mistään "tankkiin päin takaisinvuodosta " ja valumisvuodosta ei siis oikein voi olla kyseessä, nuo käynnistysongelmat.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 181
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Tankin yläosa on korkeammalla mutta jos tankissa on vain vähän ainetta niin pinta on huomattavasti alempana kuin suuttimet ja suodattimen yläosa.