460 sähköistä

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kuhamies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Touko 2008, 22:25
Konekalustoani: Nuffield 4/60 KKK

12 Tammi 2021, 08:28

Rattiakselin laakeri tuli vaihdettua, mutta mopo karkasi taas vähän käsistä ja hommasin uuden laturin ja latausreleen vanhojen toimimattomien tilalle ja teen kaikki sähköt uusiksi. Vanha laturi ja rele oli ohitettu ja kytkennät tehty vaan jotenkin toimivaksi. Nyt tekisin ne niinkuin pitääkin. Sitten aiheeseen. Tuossa on käynnistimen solenoidikatkaisija ennen starttia. Tuleeko solenoidille suora sähkö akulta? Siitä lähtee johto startin liittimeen. Startissa on toinenkin pienen johdon liitin. Siitä tulee 6mm2 kaapeli. Mikä se on? Varsinainen käynnistysvirta startille tulee suoraan akulta sormen vahvuisella kaapelilla. Solenoidille tuleva ja lähtevä kaapeli on 6mm2. Sitten solenoidille tulee vielä ohut 1,5mm2 kaapeli. Olisko solenoidin ohjaus virta-avaimelta. Aika vaikea tutkia tuota startin päätä, kun etukuormaaja on tehokkaasti edessä.
Nuffield 4/60
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 4838
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

12 Tammi 2021, 09:19

Olisko tuosta mitään apuja ?
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... itteet.PDF

"Startissa on toinenkin pienen johdon liitin. Siitä tulee 6mm2 kaapeli. Mikä se on?"
Ns. herätinvirta.
"Tuleeko solenoidille suora sähkö akulta? Siitä lähtee johto startin liittimeen."
Tulee, ja lähtee.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho merkkinen pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kuhamies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Touko 2008, 22:25
Konekalustoani: Nuffield 4/60 KKK

12 Tammi 2021, 12:48

Eli siihen startin herätevirran liittimeen johto virtalukon starttiasennosta? Mikäs se 1,5mm2 johto on mikä menee solenoidiin?
Nuffield 4/60
kuhamies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Touko 2008, 22:25
Konekalustoani: Nuffield 4/60 KKK

12 Tammi 2021, 14:19

https://aijaa.com/5iWZzu
Tuommoinen löytyi. Toi on +maadoitteinen. Mulla on -maissa.
Nuffield 4/60
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 4838
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

12 Tammi 2021, 16:42

kuhamies kirjoitti:
12 Tammi 2021, 12:48
Eli siihen startin herätevirran liittimeen johto virtalukon starttiasennosta? Mikäs se 1,5mm2 johto on mikä menee solenoidiin?
Ensimmäinen kysymys. Kuten mainitsit.
Minun linkittämän ja sinunkin sähkökaavion perusteella solenoidista lähtevä toinen johto menee amppeerimittarin kautta koelaudassa oleviin reikäkosketimiin.

Useimmissa nuhveissa nykyään vaihtovirta laturi, tästä johtuen + maadoitus muutettu - maadoitteiseksi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho merkkinen pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kuhamies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Touko 2008, 22:25
Konekalustoani: Nuffield 4/60 KKK

12 Tammi 2021, 19:58

Kiitokset Kari T:lle avusta. Nuhvi starttaa taas. Tarttee nostella tankki vielä takaisin ja kytkeä mittarivalot. Vaihdoin kaikki mittaritkin uusiin. Pysyn tasavirroissa ja hommasin IKH:sta uuden tasurilaturin. Se kyllä riittää mun tarpeisiin. Josko pääsis jo tälläviikolla linkohommiin.
Nuffield 4/60
johan.mikael
Kolmos -nuffisti
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Loka 2020, 09:08
Konekalustoani: 2 nuffia 460,toinen menee purkuun, zetor 6711,projektit: morris minor, vespa
Paikkakunta: Tammela

12 Tammi 2021, 21:55

kirjoitan kaikille ohjeen, eli hommaa vaihtovirtalaturi, - maadoitettu. Akusta paksu kuparijohdin solendoindin nokkapultiin, Siitä vähintään 5mm kuparijohdin, sähkötaulun taakse, laita jokin 50A sulake johtimeen, siitä sitten sähköä virtalukolle, väännä viralukkoa toiseen asentoon, nyt pitäs lähteä sähköä valoille, jos katkasimet ovat hapettuneet, niin vaihda uusiin, samasta johdosta virtalamppuun ja sen toisesta jalasta jokin n 3mm kuparijohdin laturiin, herätejohdin, nyt pitää olla virtalampussa olla oikee poltin, esim ledi ei johda tarpeeksi, nyt etuvalot; uusi johdin 1 0 1 tai 011 katkasisemelta, nyt kun on tehokkaat valot, pitää laittaa releet ja vedä taas solennoidelta väh 5-6mm kuparijohdin, eli rele kytkee tuon virran lampulle. Ampeerimittarin kytketä on pikkasen vaikea, ja se ei näytä todellista lukuja, mutta jännitemitaari on parempi, siitä näkee akun kunnon ja lataako laturi oikein. Kaikki johtimet vai laittaa kulkemaan sulaketaulun kautta, laita aina uusi, sillä vanhat ovat kytkinliuskat ovat väsyneet. Maadoitus on helpompi, kuin nykyautojen muovikori.
Sitten vielä yleisvirtakatkaisin , sen voi laittaa - tai + johtimeen, mutta jos on auto, niin vain + johtimeen, se johtuu, että autossa on vähän maadoituspisteitä, ja nyt jos - katkeaa alkaa se maadoitaan vaikka jonkin vaijerin kautta. Tässä on yleisohje. Muuta ei tarvita kuin sähkökynä ja joskus pitkä johdin ja se kiinni akkuun , jos on paljon epämääriä johtimia se on kätevä. ja pussi abikoita.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 4838
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

13 Tammi 2021, 08:55

kuhamies kirjoitti:
12 Tammi 2021, 19:58
Kiitokset Kari T:lle avusta. Nuhvi starttaa taas. Tarttee nostella tankki vielä takaisin ja kytkeä mittarivalot. Vaihdoin kaikki mittaritkin uusiin. Pysyn tasavirroissa ja hommasin IKH:sta uuden tasurilaturin. Se kyllä riittää mun tarpeisiin. Josko pääsis jo tälläviikolla linkohommiin.
Minulla huonot kokemuksen noista IKH:n tasavirtalatureista, viime talvena jouduin vaihtamaan 10/42:seen, heti uutena rupes kipinöimään hiilipäästä, eikä ladannut. Vein takaisin enkä ottanu toista tilalle.

10/42:sessa on merkivalolla latauksen näyttö, tässäkin olen vaalinut alkuperäistä, elikkä uusi johtosarja / tasavirtalaturi.
Nelivetonuhviin laitoin sähköt myös alkuperäisellä tavalla, uusi johtosarja / tasavirtalaturin ja amppeerimittari näyttää miten lataa, hyvin pelittää.
On minulla yhdessä kolmosnuvissa vaihtovirtalaturikin, siinäkin lataus merkkivalolla.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho merkkinen pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
johan.mikael
Kolmos -nuffisti
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Loka 2020, 09:08
Konekalustoani: 2 nuffia 460,toinen menee purkuun, zetor 6711,projektit: morris minor, vespa
Paikkakunta: Tammela

13 Tammi 2021, 10:45

tuo mun ohje koskee vain vaihtovirtalaturia. Tasavirtalatureita on kahta tyyppiä, eli Lugas ja Bosch ja niiden kytkennät ovat ihan erillaiset. Ampeerimittarin kytkentä, kun on se erillinen säätöloota on helppo, nyt kun säätöloota otetaan pois, koska vaihtovirtalaturissa on oma säädin. Kun on kysessä yli 50v vehje on syytä pikkasen tutkailla ensin mitä on sen edellisessä elämässä tapahtunut, jos traktori on uudempaa mallia ja esim. palanut on ostettava valmiit johtosarjat. Eli lähes aina kannattaa vaihtaa risat osat, mutta esim. mä en talvella pärjää tasavirtalaturilla, ellei pidä sähkölaturia kokoajan kiinni. Tänäänkin taas on mentävä kauppaan traktorilla, tietä ei vielä aurattu. Tasavirtalatuirin n 22A kulahtaa valoihin ja lämppäriin ,tuulilasin pyyhkimiin, jos hihna pikkasen luistaa, menee pakkasen puolelle.
Tuosta ohjeesta jäi pois starttinappi, väh. 40A ja siitä johdin solenoidin laattaliittimeen. Kaikki johtimet olis hyvä putkittaa, Eli miten vain helpolla pääsee.
kuhamies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Touko 2008, 22:25
Konekalustoani: Nuffield 4/60 KKK

13 Tammi 2021, 14:36

"tässäkin olen vaalinut alkuperäistä, elikkä uusi johtosarja / tasavirtalaturi."

Onkos 4/60:een saatavissa johtosarjaa?
Sitten vielä pieni loppukevennys: Miksi Englantilaiset juovat lämmintä olutta?
Niillä on Lucaksen jääkaapit.
Nuffield 4/60
kuhamies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Touko 2008, 22:25
Konekalustoani: Nuffield 4/60 KKK

13 Tammi 2021, 14:37

Itse itselleni vastaten: On.

https://www.konekorjaamo.fi/johtosarja- ... 10-60.html

Perhana, kun en huomannut tota ajoissa. Nyt johdottelin itse kaikki uudestaan.
Nuffield 4/60
kuhamies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Touko 2008, 22:25
Konekalustoani: Nuffield 4/60 KKK

13 Tammi 2021, 14:53

johan.mikael kirjoitti:
13 Tammi 2021, 10:45
tuo mun ohje koskee vain vaihtovirtalaturia. Tasavirtalatureita on kahta tyyppiä, eli Lugas ja Bosch ja niiden kytkennät ovat ihan erillaiset. Ampeerimittarin kytkentä, kun on se erillinen säätöloota on helppo, nyt kun säätöloota otetaan pois, koska vaihtovirtalaturissa on oma säädin. Kun on kysessä yli 50v vehje on syytä pikkasen tutkailla ensin mitä on sen edellisessä elämässä tapahtunut, jos traktori on uudempaa mallia ja esim. palanut on ostettava valmiit johtosarjat. Eli lähes aina kannattaa vaihtaa risat osat, mutta esim. mä en talvella pärjää tasavirtalaturilla, ellei pidä sähkölaturia kokoajan kiinni. Tänäänkin taas on mentävä kauppaan traktorilla, tietä ei vielä aurattu. Tasavirtalatuirin n 22A kulahtaa valoihin ja lämppäriin ,tuulilasin pyyhkimiin, jos hihna pikkasen luistaa, menee pakkasen puolelle.
Tuosta ohjeesta jäi pois starttinappi, väh. 40A ja siitä johdin solenoidin laattaliittimeen. Kaikki johtimet olis hyvä putkittaa, Eli miten vain helpolla pääsee.
Mulla ei oo hyttiä, joten sähköä kuluu vain LED- valoihin. 4 x 15W = 60W eli kulutus 5 Ampeeria. Tasurin 22A riittää mainiosti. Putkitin kaikki johtimet.
Nuffield 4/60
kuhamies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Touko 2008, 22:25
Konekalustoani: Nuffield 4/60 KKK

21 Tammi 2021, 21:12

Otin savut Nuffista. Yllättävän helppoa oli ilmaus.
Nuffield 4/60
Vastaa Viestiin