Laakerien mitat haussa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Kesä 2016, 19:32

Kokeillapas näkyykö numerot kuvasta. Ulkokoolissa LJ17/8G, sisäkoolissa 17/8L 97
IMG_0065.JPG
Leukun laakerissa numeroita ei juuri ole, jotain kumminkin LSI 4 1/2
IMG_0066.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
joutsalainen
Vitos -nuffisti
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Loka 2007, 08:06

17 Kesä 2016, 13:34

Kiitoskiitos Kari T vastauksesta :) saakohan nuita laakereita mistään Suomen maasta?
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Kesä 2016, 13:44

Jos en aivan väärässä ole, noilla numeroilla ei tee enää hölkäsen pöläystä laakeria tilatessa, eivät ole nykyaikainen laakerinumero. Lappeenrannan laakerikeskuksesta olen saanut kaikki laakerit mittojen mukaan. Jos mitaten laakeri on tasalukuinen se on tasalukuinen, jos ei niin sitä EI pidä pyöristää seuraavaan tasalukuun. Se on silloin tuumamitoilla (laatikossa on molempia sekaisin) ja sitten katsoa laakeria mittojen mukaan mitä löytyy.

Saattaa toki olla, että jostain löytyisi tuolle vanhalle koodistolle kääntö, mutta hyvä tuuri pitää olla.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

18 Kesä 2016, 10:09

nuissa laakereissa on sitten hyvä myös huomioida että osa laakereista on vakiolaakereiden mitoituksella mutta varustettu suuremmalla kuulamäärällä eli haettu suurempaa kantavuutta 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Kesä 2016, 11:41

Teolisuustasanolta Raahesta olen saanut kaikki tarvittavat tumamittaiset laakerit / stefat.
Nykyään esim. stefat tekevät Raahessa paikan päällä.
http://www.teollisuustasanto.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

18 Kesä 2016, 16:46

Kyllä nuo koodit ovat vielä käytössä. Eri valmistajilla saattaa olla ihan omat koodinsa, ikävä kyllä, kuten RHP:llä tässä tapauksessa (LJ1 7/8).
joutsalainen
Vitos -nuffisti
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Loka 2007, 08:06

06 Heinä 2016, 19:47

Ei onnistunut Lappeenrannan laakerista tuon Karin ylimmän kuvan laakerin saanti. Eikä tunnu löytyvän muualtakaan.
Millimitat ovat noin:
-sisäreikä 47,4mm
-ulko 101,6mm
-leveys 20,6mm
-ulkopuolella lukkorengas ura
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

06 Heinä 2016, 21:57

Tuo lukkorengasura voi teettää haasteita. Ilman uraa laakereita kyllä löytyy.

http://www.tampereenlaakerikeskus.com/t ... id=31/&p=4
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

06 Heinä 2016, 23:51

minä tein joskus lukkorengasuran itse sorvissa. pitää olla sopiva kovapala pistoterä ja jäähdytys. 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

07 Heinä 2016, 07:31

Eikös tuossa linkin toisessa laakerissa ole maininta "lukitusrenkaalla".
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

07 Heinä 2016, 15:56

Onhan siinä, mutta tuo laakeri on vähän normaalia suuremmalla välyksellä (C3). Tosin ei se nyt välttämättä mitään haittaa.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

15 Marras 2017, 07:26

Leyland Carraro akselin navan laakerit.

Carraro numero 25817 on SKF 6216 Z
Carraro numero 25745 on SKF 6016

6016:sissa oli sama kuulamäärä Koyo laakerin kanssa, mutta FAG 6216 oli 11 kuulainen kun SKF 6216 Z on 12 kuulainen. Kantavuudessa ei valmistajien ilmoituksissa kys. laakereille ole juurikaan kantavuuseroa kuitenkaan.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Pate64
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Elo 2018, 17:22
Konekalustoani: 342, TZ-4K-14
Paikkakunta: Oripää

17 Elo 2018, 19:39

nuffi59 kirjoitti:Niin, joskus olen ottanut lapulle ylös tuon rattiakselin yläpään kuulalaakerin numeron.
SKF 6305 (EI SUOSITELLA)

Jos oikein muistan, niin toinen vaihtoehto oli kaksirivinen kartiorullalaakeri.
SKF 21305cc

Tässä alku..


*Ylläpito lisännyt oman mielipiteensä sulkuihin
Alkuperäinen laakeri lienee 3/SLJS 25
Pate64
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Elo 2018, 17:22
Konekalustoani: 342, TZ-4K-14
Paikkakunta: Oripää

08 Joulu 2018, 14:36

Mitenköhän 1305 kestäis aksiaalikuormitusta? Olis ainakin sopuhintainen laakeri ohjausakselin yläpäähän..
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

16 Tammi 2020, 17:58

Kymppilaatikon etustefa, yksöiskytkinmalli.
54x32x10
Ihme kyllä, millikokoinen :shock:

Edit: No eihän se kuitenkaan ollut millimitoilla, Lappeenrannan Laakerikeskus ei pettänyt taaskaan.
Yhtä leveää ei löytynyt hyllystä, käy sinne tuo kaponenkin.
Kytkinakseli on kuitenkin tasan 32 mm.
IMG_20200117_173250.jpg
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin